Denna vinstvarning markerade slutet på Aiforia-bubblan i mina ögon. Ledningens snack har genom åren varit kaxigt och produkten “världsledande”, men omsättning verkar det inte bli av den, hur de än gör. Uppenbarligen är dessa vunna kundrelationer av en sådan karaktär att kunden inte binder upp sig till någonting, och tjänsten blir i slutändan sparsamt använd av patologerna och genererar ingen omsättning. Jag sålde hela min lilla position (igår cirka 0,4 procent av portföljen) och tog en smäll på cirka -60 % med stövlarna på.
Utöver att kritisera bolaget ser jag mig även i spegeln. Detta är min svaghet som investerare: jag vägrar kasta in handduken i tid, utan sitter alltför envist kvar i diverse story-aktier samtidigt som marknadens förtroende sviktar och förlusterna hopar sig. Lyckligtvis fungerar riskhanteringen vid köptillfället på så sätt att jag bara tar små positioner i förhållande till hela portföljen, men visst har den beskrivna tendensen fungerat som en sorts handbroms för min portföljutveckling genom åren. Jag försöker lära mig av detta.