Ahlström Munksjö - Hållbar fiber och ledande utveckling ekologiskt

{“content”:“Hur ska jag nu göra för att få 18,1 € per aktie, när kursen är 17,9? Jag lade en order, men den utfördes åtminstone inte genast på Nordeas aktiekonto (OST). Eller duger inte mina aktier, frågar en nybörjarinvesterare.”,“target_locale”:“sv”}

Måste godkänna köperbjudandet när det börjar, pengarna får du nästa år. Affärerna går inte på börsen.

1 gillning

Jag förstår det som att man får priset på 18,1 först vid inlösen någon gång när hela processen har slutförts, om den nu blir det, och fram till dess kan var och en handla på börsen till den värderingsnivå de anser vara bäst på normalt sätt.

Så om man väntar kan man få cirka 1% mer än vad man skulle få med nuvarande kurs, med risken att affären inte går igenom, varvid kursen kan falla, eller om någon lägger ett motbud eller av någon annan anledning aktieägarna inte går med på att sälja till den nuvarande budgivaren för 18,1, finns det också en möjlighet att få mer än 18,1.

{“content”:“Här är chansen att t.ex. ta höstens utdelningar dubbelt, eftersom utdelningsdippen kommer att hämtas upp ändå. Självklart, om köpet går i stöpet blir det en kall åktur.”,“target_locale”:“sv”}

Ahlstrom-Munksjös börskarriär håller verkligen på att ta slut på grund av ett ganska överraskande bud. Det är synd, för det hade varit mycket intressant att se, även som ett publikt bolag, hur långt megatrenderna i slutändan skulle ha kunnat föra Ahlstrom-Munksjö. Det kan dock vara så att investerarnas tålamod på börsen skulle ha satts på prov under de närmaste åren, om/när situationen verkligen är sådan att det krävs relativt stora investeringar (dvs. finansiering) i produktionsutrustning, forskning och utveckling samt företagsköp för att gräva fram den fulla potentialen.

Med tanke på Ahlstrom-Munksjös nuvarande resultat och historia är priset bra, men jag anser att det finns en mycket god värdepotential för köparna även till budpriset, om de lyckas med vad de planerar att göra med bolaget under de kommande 10 åren. Ur ett långsiktigt investeringsperspektiv verkar priset därmed högst tillfredsställande, med tanke på snabbvinsten och förlusten av den långsiktiga riskjusterade potentialen. Det är dock svårt att se att budet inte skulle gå igenom i slutändan. Mer detaljerade kommentarer med siffror finns i morronrapporten.

5 gillningar

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/ahlstrom-munksjo-paattanyt-013-euron-osingosta-osaketta-kohden-0

Hur ska det gå med det här, kommer budet att gå igenom? Även idag har 300 000 aktier bytt ägare över budpriset 17.84. Ganska dumt att acceptera budet när man kan få ett bättre pris via börsen.

Hur kommer det att gå, kommer köpeserbjudandet att gå igenom? Idag har 300 000 aktier bytt ägare över anbudspriset på 17.84.

Idag handlades aktien på börsen till ca 18,16, dvs. ca 0,3 euro/aktie högre än det utdelningsjusterade köpeserbjudandet. Jag sålde själv aktierna via börsen idag, undrar om jag borde ha väntat på ett bättre erbjudande?

Inderes uppdaterade inte heller riktpriset till budnivån i sin senaste översikt, så kanske de också förväntar sig ett konkurrerande bud :grinning_face:

Nåväl, inte åtminstone i princip. Vår riktkurs ligger faktiskt över budpriset med det utdelade beloppet. I morgonkommentaren i samband med utdelningen konstaterade jag också att riktkursen kommer att sjunka med utdelningen till nivån för budpriset. I praktiken är dock skillnaden så minimal att det inte fanns något behov av en omedelbar ändring av riktkursen.

Anbudstiden löper faktiskt ut imorgon och på fredag borde det finnas preliminär information om resultaten. Situationen är verkligen intressant, eftersom 1) budpriset inte ens från början gav anledning till kullerbyttor, särskilt inte på lång sikt, 2) efter offentliggörandet av budet har den globala ekonomiska utsikten förbättrats avsevärt tack vare coronavaccinet och cykliska aktier har rusat, och 3) bolaget har publicerat ett bättre Q3-resultat än förväntat. Som små kortsiktiga motkrafter har massapriset börjat stiga och valutamotvinden har stärkts något, men budet har enligt min mening inte blivit mer attraktivt i det stora hela under hösten och tidig vinter (de ursprungliga kommentarerna kan läsas här), även om kortsiktiga börs- och ekonomiska dynamiska brus filtreras bort för att inte störa den stora bilden. Å andra sidan har ingen offentlig upprorsrörelse uppstått, den ledande ägarfamiljen på köpsidan verkar också enhetligt stödja erbjudandet och styrelsen rekommenderar att budet accepteras. Därmed lutar förväntningsvärdet enligt min mening fortfarande åt att budet kommer att drivas igenom och att Ahlstrom-Munksjö kommer att nå sin fulla potential som ett privatägt företag. Med hänsyn till företagets ägarstruktur och huvudägarens intressen ser jag inte ens särskilt goda chanser för ett konkurrerande bud att lyckas.

3 gillningar

Nu kom information om det preliminära resultatet. Konsortiet har (genom godkännanden, köp och familjearrangemang som överförs till Ahlstrom Capital) 81,1 % av rösterna och aktierna i Ahlstrom-Munksjö, vilket innebär att budet var knappt 9 procentenheter under gränsen på 90 % som var villkorad. Senast på onsdag (20.1) kommer det slutgiltiga resultatet och information om konsortiet kommer att genomföra köperbjudandet. Någon form av fortsättning är alltså fortfarande att vänta.

Kursen reagerade knappt på informationen utan svävar fortfarande något över budpriset.

1 gillning

Konsortiet kommenterade sedan på morgonen att över 75% av rösterna och aktierna är tillräckligt. Det slutliga resultatet förväntas på onsdag och torde ligga i linje med det. Målet är dock förmodligen fortfarande full kontroll, det vill säga över 90% av rösterna och aktierna. Detta blev en slags katt och råtta-lek, och situationen är enligt min åsikt en ganska rimlig spelplats för en liten vinst, eftersom jag inte skulle bli förvånad om full kontroll eftersträvades genom att höja budpriset något. I grundscenariot tror jag dock att konsortiet på ett eller annat sätt kommer att få kontroll inom de närmaste kvartalen och att bolaget därmed skulle lämna börsen.

Konsortiet kan inte köpa aktien till ett högre pris än budet (17,84 euro/aktie) utan att ersätta skillnaden även till de ägare som accepterat budet. Aktiekursen ligger nu strax över 18 euro per aktie. Naturligtvis finns det en viss ägarrisk här, eftersom konsortiet med 80% ägande skulle ha betydande makt i bolaget. Konsortiets representanter meddelade i pressmeddelandet att långsiktigt värde kommer att eftersträvas på bekostnad av kortsiktig resultatutveckling. För långsiktiga investerare är detta knappast ett stort problem.

Månadsskiftets ägarlista är också intressant, eftersom den kommer att visa vem/vilka som bromsar budet genom att hålla fast vid aktierna.

5 gillningar

Visst kommer situationen att frysa ganska bra de kommande tio månaderna, om den efterföljande anbudstiden inte ger resultat. Om konsortiet höjer budet före november, måste det höjda priset även betalas till de som accepterat budet i detta skede.

1 gillning

Japp, nyckelrollen här är enligt mig börskursens nivå och vilka som bromsar budet och med vilka intressen. Den första uppdateras i realtid, men för den senare faktorn måste vi vänta på att situationsbilden klarnar.

Från börsens nära historia finns det (minst) två jämförbara fall där köparen inom den ursprungliga anbudstiden har fått cirka 80 % av aktierna. I Cramo pressade Boels upp sin ägarandel till över 90 % genom att höja budpriset något (mindre än 5 % tror jag), medan i Silmäasema nådde Coronaria över tröskelgränsen med hjälp av den efterföljande anbudstiden och börsköp. Dessa fall ledde alltså till tvångsinlösen och avnotering från börsen, vilket fortfarande är grundscenariot även i Ahlstrom-Munksjös fall. Tidsåtgången i dessa jämförelsefall var enligt mig bara några extra veckor.

Att situationen skulle frysa fram till hösten skulle enligt oss vara ett problem för konsortiet, även om de med sitt nuvarande ägande redan kan starta sitt åtgärdsprogram. Tid är som bekant pengar. Därför tror jag att konsortiet intensivt överväger alternativ för hur man kan uppnå över 90 % så snabbt som möjligt.

2 gillningar

Om du fortfarande har aktier i Ahlström-Munksjö, bör du läsa den här artikeln om vad som föreslås vid den extra bolagsstämman och varför.

TL;DR
Minoritetägare försöker drivas ut genom att möjliggöra en nyemission på 100 % av de nya aktierna och därmed uppnå 90 % för tvångsinlösen.

6 gillningar

Det här har varit en suspekt affär från början. Premiumet var inte särskilt bra och sedan är Ahlströms dubbla roll verkligen konstig.

2 gillningar

@Antti_Viljakainen Vad tycker du om det här?

Låt oss se vad som faktiskt händer här. Att försöka nå över inlösen tröskeln genom lämpliga aktieemissioner skulle vara ett extremt fult drag mot de andra ägarna som fortfarande finns kvar i bolaget. Detta är enligt min mening en självklarhet. Än så länge har konsortiet inte konkret gjort något av denna typ, även om man utifrån kallelsen till bolagsstämman vill att det konsortiumbemannade styrelsen ska få verktyget till sitt förfogande. Faktum är att i fallet med Ahlstrom-Munksjö har det under inga omständigheter varit fråga om ett helt vanligt köpeanbud, då bolagets huvudägare både har köpt och sålt. I budet är parterna på båda sidor av bordet dock också betydande ägare i flera andra börsbolag, vilket jag själv hittills har tänkt kommer att hålla spelet rent men förstås tufft.

Nästa vecka får vi ägarlistan (dvs. vi får praktiskt taget se vem/vilka som bromsar budet) samt resultatet av den efterföljande anbudsperioden. Då är vi troligtvis klokare om hur det hela fortskrider.

6 gillningar

Suomen Osakesäästäjät (Finska Aktiespararna) anser att Ahlstrom-Munksjös extra bolagsstämma bör ställas in. Bolagets styrelse behandlar inte aktieägarna jämlikt genom att föreslå en sådan dagordning för den extra bolagsstämman.

Om du äger aktier i bolaget rekommenderar vi att du röstar mot styrelsens förslag. Instruktioner hittar du här:

https://www.osakeliitto.fi/uutiset/ylimaaraisen-yhtiokokouksen-aanestysohje-ahlstrom-munksjon-omistajille/

4 gillningar

Ordförande för Finska Aktiespararna, Timo Rothovius, har idag diskuterat med Ahlström-Munksjös styrelseordförande Jaakko Eskola. De har kommit överens om att Eskola kommer att besvara de frågor vi har skickat in.

Vilka frågor vill du ha svar på?

8 gillningar