Jag stötte på det här svenska företaget när jag undersökte var man kan få produkter för de mest krävande säkerhetsmålen. Företaget har produkter som köps av myndigheter och statliga aktörer och vars informationssäkerhet är i toppklass. Jag har inte sett något liknande hos andra företag i branschen och företaget verkar mycket intressant, men jag lyckades inte hitta någon investeringsanalys av dess ekonomiska situation och utsikter. Så det skulle vara intressant att höra åsikter om Advenica som investering, om någon har information om det.
Åtminstone styrelseordföranden hade sålt alla sina aktier i förra veckans topp. Jag vet dock inte vad som orsakade den kursuppgången och varför han sålde då.
Från Morningstars faktablad om företaget:

De har alltså bränt kapital i snabb takt med bara måttlig årlig tillväxt (15-20%). Finns det en vändpunkt, eller står vi inför en genombrott av verkligt skalbar tillväxt? Jag har inte undersökt affärsmodellen alls, men siffrorna luktar inte tillväxt- eller lönsamhetspotential vid första anblicken. Det är dock intressant att bruttomarginalen är hög, men sedan slösas allt bort i rörelsemarginalen tillsammans med räntor.
1 gillning