Jag har inte köpt bolaget, även om jag blev intresserad för ett tag sedan, och det här förvärvet är logiskt. Jag har inte hunnit gå igenom priset för affären än, det ska bli bra att se kompetenta analytikers syn på om det var ett bra pris.
MEN: Vad tycks? Kolla in presentationen om företagsköpet från den 25 januari 2019 på Inderes-tv. Anledningen till att jag inte köper framgår tydligt i presentationen ända från början: VD:n. Han kan inte ens framträda på finska utan att det blir helt stelt, han kan förmodligen ingen engelska alls.
Han är verkligen ingen dynamisk skapare av företags- och ägarvärde.
Jag var ganska positiv och tredubblade startinsatsen.
Enligt Vesala
kommer den gamla maskinparken att förnyas/uppgraderas +
fler Air-beställningar kommer förmodligen att komma (dyrare än basen) och den första beställningen av Heliotrope (smartglas-grejen) skulle redan ha varit känd i slutet av 2018, och priset på dessa är högre (än för basmaskiner) och nu med företagsförvärvet finns det fler delar av Glastons ägo i de exklusivt levererade linjerna.
ökad satsning på service och båda företagen verkar globalt, så service kan effektiviseras och utökas.
en ny möjlighet att effektivisera administrationen.
korsförsäljning (förhoppningsvis kommer det också)
Detta fångade min uppmärksamhet
“Glaston har säkrat finansiering för förvärvet från Nordea Bank AB (“Nordea”) och OP Corporate Bank Plc (“OP”). Deras andel av finansieringen för förvärvet, som ska användas för både förvärvsfinansiering, omfinansiering av Glastons befintliga lån och allmänna rörelsekapitalbehov, består av lån under Glastons säkerställda seniorlån, med ett totalt belopp på 75 miljoner euro, bestående av (i) ett terminslån på 40 miljoner euro och (ii) en revolverande kredit på 35 miljoner euro, vilka båda förfaller 3 år efter att förvärvet har genomförts.”
Dessa tillkommer alltså utöver emissionen (15 miljoner euro) och teckningsrätterna (32 miljoner euro), som används direkt för att finansiera förvärvet (68 miljoner euro - 47 miljoner euro = 21 miljoner euro saknas).
Så ja, affären ökar trycket på resultaträkningen, eftersom lånekapitalet ökar och ska betalas tillbaka inom en så pass kort tidsram. Nu uppgår företagens sammanlagda resultat till 10-11 miljoner euro.
Ur ett synergiperspektiv verkade affären bra, och emissionspriset på 0,405 var också mycket rimligt, så ingen direkt utspädning kommer att ske.
Kursen har stigit ganska rejält, så när affären är klar kan de största ägarna naturligtvis få tanken att delvis realisera vinster genom att sälja en del av sina innehav till en högre kurs.
Spädningen är fortfarande något beroende av hur emissionsrätten lyckas. Affären verkar ganska rimlig, åtminstone med den information som finns tillgänglig just nu. Jag har följt Glaston ett tag, men jag tänker vänta tålmodigt och se hur det här fallet utvecklas. Företagets produkter är dock investeringsvaror som är betydligt exponerade för makroekonomisk utveckling, och från det hållet finns det fortfarande många stora olösta frågetecken.
Glaston tänkte också ge vägledning först i efterhand, så i det här fallet är kanske tålamod en dygd.
{“content”:“Några kommande evenemang:\n"När projektet fortskrider enligt tidtabell förbereder Glaston och Heliotrope sig för den kommersiella lanseringen av den första pilotlinjen under våren 2019." (För kommersialisering av en dynamisk smart glasprodukt baserad på NanoEC™-nanoteknik)\n\nSamt GPD Step Change-evenemanget sommaren 2019. ("Temat för sommarens 2019 konferens är Smarta städer och Smarta byggnader"). Vilka förväntningar har ni på detta mässevenemang? Syftet med evenemanget är ju att locka potentiella partners, investerare osv; så skulle det, med detta företagsköp, komma med något annat än bara smarta byggnader-konceptet?\n\nJag själv gick in i Glaston med 5000st”,“target_locale”:“sv”}
Angående Heliotrope-samarbetet undrar jag hur de industriella rättigheterna egentligen fungerar. Jag försökte gräva i det någon gång, men hittade inte ett ord. Finns det någon information? Vem äger rättigheterna, och till vad?
Jag har, som sagt, inte lämnat än, VD:n är helt opålitlig, även finanschefen framträdde mycket smidigare i den företagsköpspresentationen.
Såvitt jag förstår äger Glast en del av Heliotrope och får ensamrätt att under lång tid tillverka alla smarta glaslinjer. Vesala kan säkert precisera. Jag minns inte detaljerna. Det verkar inte komma fler än 1 smart glaslinje ganska säkert 2019, men deras värde och marginalnivå skulle vara bättre/högre än standardprodukterna.
Smart glas och Glaston air verkar på sätt och vis komma utöver den gamla försäljningen, och den äldre maskinparken kommer att förnyas/uppdateras under de närmaste åren.
Jag är lite irriterad över att, enligt kallelsen till den extra bolagsstämman, endast de så kallade ankarsägarna får aktier till ett betydligt förmånligare pris, medan priset på aktier som erbjuds till övriga aktieägare fastställs av styrelsen. Om jag trodde att jag skulle kunna köpa fler aktier till samma pris som de så kallade ankarsägarna, då skulle jag vara intresserad av att skaffa fler aktier i företaget. Tyvärr tror jag inte att vi andra kommer att erbjudas aktier till samma pris. Jag kommer dock att delta i den extra bolagsstämman för att njuta av möteserveringen, om inget annat erbjuds
Den erfarenhet/expertis inom företagsförvärv som Ahlström Capital bidrar med kan vara den drivkraft som äntligen väcker Glaston till liv.
Det är inte många dagar kvar av första kvartalet. Det borde snart komma information från Bystronic-affären om företaget håller den tidsplan som nämndes i pressmeddelandet.
Från Inderes rapport i februari:
Investerarnas tålamod kommer troligen att belönas
På grund av den pågående Bystronic-affären krävs tålamod från investerarna innan nödvändig ytterligare information
är tillgänglig och det är möjligt att upprätta en meningsfull prognos för den nya helheten efter affären. Den nuvarande
Glaston-aktien erbjuder ett rimligt uppsida, men våra preliminära uppskattningar av aktievärdet för den nya helheten, baserade på ofullständig information, ligger betydligt, upp till 30-50%, högre än dagens kurs. [Inderes]
Glaston hamnade i min portfölj denna vecka när aktien sjönk under 2 euro. Startpositionen är cirka 1/3 av den planerade investeringen. Innan nya investeringar väntar jag på mer information om Bystronic-affären samt Glastons prognos för 2019.
Några saker bakom investeringsbeslutet:
Smart glas och Heliotrope-samarbete
Ny teknik och stark tillväxt förväntas på marknaden för smart glas
Konkurrensfördel med betydligt lägre produktionskostnader (glastillverkning) jämfört med konkurrenterna
Ingen befintlig utrustningsbas, så omsättningen kommer att bestå av utrustningsleveranser med hög marginal
Bystronic-affären
Tillväxt till en ny storleksklass och stärkning av marknadspositionen
Kompletterar Glastons produktsortiment väl
Möjlighet att öka försäljningen av underhåll och tjänster (Glaston Care & Glaston Insight). Nuvarande härdningsenhet jämfört med potentiellt hela glasbearbetningslinjen i framtiden.
Den största risken anser jag vara en vändning i bygg- och bilindustrins cykel, vilket kan försena en starkare tillväxt.
Jag måste säga att kursutvecklingen har varit överraskande trög. Jag överväger att köpa mer snart, även om jag lugnade ner mig lite, så att säga, rent generellt.
Man bör komma ihåg att det redan i samband med den extra bolagsstämman i februari konstaterades att “Företagsköpet förväntas genomföras i mars-april 2019. Den riktade emissionen är avsedd att genomföras i samband med företagsförvärvet, och teckningsrättsemissionen förväntas starta under det andra kvartalet 2019.” Så ja, vi kan fortfarande behöva vänta till april innan affären är i hamn.
{“content”:“Jag har investerat lite mer i Glaston och den långsiktiga kursutvecklingen. Efterfrågan på smartglas som används i byggnader är säkert framtiden.\nJag väntar fortfarande på tillkännagivandet om kommersialiseringen av Heliotrope-projektet, som sades skulle ske under våren. I intervjuer nämnde vd:n att en första köpare till produktionslinjen redan var känd när produkten var klar.\nPriset för en produktionslinje för smartglas kommer att vara 10-20 miljoner euro.”,“target_locale”:“sv”}