Aallon Group -kedjan

Den skapar nog huvudbok/grundbok. Och åtminstone i mitt fall verkade kostnader/intäkter hamna rätt direkt. Men här handlar det om en väldigt enkel och årligen återkommande likadan bokföringsprocess, så jag skulle ha blivit förvånad om det hade blivit helt fel.

Men nu börjar diskussionen hamna på sidospår från själva Aallon Group. Gå och testa själva hur AI:n lyckas sköta bokföringen och vad den faktiskt klarar av :slight_smile:

5 gillningar

Här är Attes kommentarer om Aallon Groups senaste förvärv. :slight_smile:

Aallon Group meddelade på tisdagen att man förvärvar Taloushallinta Leiska Oy i Lahtis samt affärsverksamheten i Uleåborgsbaserade Taloushallinto Halli. Arrangemangen är små riktade förvärv i enlighet med Aallon Groups strategi, genom vilka bolaget stärker sin lokala marknadsposition och söker synergier. Köpeskillingarna, som betalades kontant, offentliggjordes inte, men vi bedömer att de låg på en måttlig nivå, vilket är typiskt för Aallon Group. Vi inkluderade affärerna i våra prognoser, vilket höjde våra omsättningsprognoser för de närmaste åren med 1 % och resultatprognoserna med 2 %. Vår syn på aktien, som vi uppdaterade förra veckan, förblir oförändrad.

4 gillningar

Intressanta affärer. Vad gäller Leiska vore det intressant att veta i vilken prisklass vi rör oss. Jag har hört att det är svårt för små företag (ca 5–10 anställda) att verka, då det finns för få anställda för att ersättningskraft alltid ska finnas tillgänglig. Å andra sidan kan företagaren inte anställa någon för det eller själv fokusera på att utföra metaarbete. Kanske Aallon Group köper dessa enheter till ett bra pris i förhållande till omsättningen, man kan undra om priset ens är 1x omsättningen. Ett stort bolag har dock storföretagsfördelar; de kan effektivisera och företagarna kan fokusera på produktion i stället för personalledning eller försäljning.

2 gillningar

Vi inkluderade förvärven i våra prognoser, vilket ledde till att våra omsättningsprognoser för de kommande åren steg med 1 % och vinstprognoserna med 2 %. Vår syn på aktien, som vi uppdaterade förra veckan, är oförändrad.

Jaha, företagsköpen höjer omsättnings- och vinstprognoserna. Skulle inte kundläckaget i prognosmodellen till stor del äta upp den tillväxt som företagsköpen skapar? Och tillväxten i modellen förblir nära noll under de kommande åren, vilket innebär att tillväxten inte tillskrivs något värde? Tillväxtprognosen för de kommande åren (inkluderar organisk och oorganisk tillväxt) är fortfarande 1 %, som du konstaterar nedan?

1 gillning

Menar du att företagsköpen borde modelleras så att jag bara låter den betalda köpeskillingen minska likvida medel och inte lägger till någon omsättning alls? :smiley: Den tidigare poängen var just att jag alltid försöker dra av lite i förväg från de kommunicerade siffrorna för de närmaste åren, för att ta hänsyn till det där läckaget i bakre änden. Nåväl, efter det första året utvecklas ju den förvärvade omsättningen ”organiskt”, och de förväntningar på organisk tillväxt som lagts in i modellen berör även den omsättningen. Historiskt sett har mina egna antaganden om organisk tillväxt varit för optimistiska i förhållande till utfallet. Delvis har detta även påverkats av den finska ekonomins kräftgång.

Tillväxtprognosen för de kommande åren innehåller alltså endast det organiska antagandet. Företagsköpen bakas sedan in i modellen vartefter de förverkligas.

5 gillningar

Hej Atte, mitt förra meddelande var dåligt formulerat. Jag borde ha varit mer noggrann när jag skrev det, men gjort är gjort.

Jag skrev en fråga den 18 februari om oorganisk tillväxt. På den svarade du så här:

Beträffande företagsförvärv konstaterar jag också följande: ”Vi reviderade dessutom vår långsiktiga tillväxtprognos till 1 % (tidigare 2–2,5 %), vilket beror på några faktorer. För det första har Aallon Groups organiska tillväxt redan under en längre tid varit svagare än våra förväntningar. Här påverkar enligt vår bedömning delvis kundtapp relaterat till företagsförvärv, gällande vilket våra tidigare antaganden har varit för optimistiska.”

Du börjar alltså svaret med meningen “beträffande företagsförvärv konstaterar jag följande” och i nästa mening konstaterar du att du reviderat den långsiktiga tillväxtprognosen till 1 %. När jag skrev mitt förra meddelande trodde jag faktiskt att du menade tillväxt där företagsförvärv är inkluderade. Om du hade skrivit om organisk tillväxt, och inte refererat till företagsförvärv i början, så hade jag nog förstått bättre. Det kan hända att andra förstod, men just då gjorde jag det inte.

Du svarade förresten aldrig på min faktiska fråga om oorganisk tillväxt. Skulle du hinna svara på den om jag klistrar in den igen i slutet av detta meddelande?

Varför funderar jag då på detta? En långsiktig investerare som investerar i Aallon Group som en serieförvärvare (serial acquirer) vet att största delen av Aallons förväntade tillväxt kommer från serieförvärv. Om bolaget växer organiskt med t.ex. 1–2 % på lång sikt, så måste resten av de 15–20 % (bolagets eget mål) komma via serieförvärv. Inderes gör prognoser för bolaget ända till 2029. I prognoserna för omsättning och EBIT finns inte oorganisk tillväxt med. (Och givetvis kostar oorganisk tillväxt också, bolag kommer inte gratis).

Atte, hur bör en långsiktig investerare bäst utnyttja de där prognoserna som sträcker sig många år framåt, när de slår fel år efter år (är för låga)? När en serieförvärvare modelleras som om den inte vore en serieförvärvare? Rätt sätt har åtminstone inte varit att titta direkt på Inderes prognos för exempelvis tre år framåt. Prognosen är säkert ganska exakt om Aallon slutar med serieförvärv definitivt idag. Men eftersom de inte gör det, så hamnar man helt fel.

Det är sant att man inte heller i t.ex. Boreo och Relais prognostiserar framtida företagsförvärv. I analysen av dem står dock serieförvärvandet i centrum. Investeraren förblir väl medveten om vad bolagets tillväxt handlar om. I Aallons omfattande rapport, eller i de senaste rapporterna, hittar jag inte ens ordet ”serieförvärvare” (sarjayhdistelijä) vid sökning. Visst kan man säga samma sak på andra sätt och med andra ord. Det talas om förvärvsstrategi i den omfattande rapporten. Men som helhet anser jag att den oorganiska tillväxten i Aallons analyser är betydligt mer i marginalen jämfört med Boreo och Relais. Aallons prestation inom serieförvärv har varit god, om inte utmärkt. Jag anser att bolagets prestation förtjänar att det talas mer om den. Kanske marknaden då också någon gång skulle förstå vad Aallon handlar om? (Jag lämnar AI-oro åt sidan i detta meddelande, det är ett eget ämne).

5 gillningar

I Röko-tråden har det varit en hel del intressant diskussion om serieförvärvarmodellen. Det passar bra även i Aallons tråd. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Enligt min mening är Aallon inte en helt renodlad serieförvärvare (serial acquirer), och bolaget profilerar sig inte heller som en sådan i sin egen kommunikation. Bolaget rapporterar inte heller oorganisk tillväxt separat, och numera förblir köpeskillingar och ofta även lönsamhet vid mindre affärer dolda. Detta försvårar alltid tolkningen utifrån gällande vad som har köpts och till vilket pris. Och då förvärv sker regelbundet oregelbundet på årsbasis, vet jag inte riktigt hur dessa borde eller skulle löna sig att modellera i förväg.

Hur bör man då beakta dessa framtida förvärv i värderingen? I den senaste analysen konstaterar jag återigen: “Vi tror fortfarande att bolagets förvärvsstrategi skapar värde och att ett konsekvent genomförande av denna gradvis kommer att höja bolagets verkliga värde under de kommande åren.” Alltså, om och när förvärven fortsätter och de återspeglas i bolagets resultaträkning, kommer värdet gradvis att stiga. Det beror sedan på kvaliteten i bolagets utförande och delvis även på börssentimentet hur mycket förskott man bör ta i aktiens värdering gällande denna positiva option för företagsarrangemang. För tillfället är detta knappast inbakat i värderingen.

Och angående frågan om de gamla analyserna. Om du går in och tittar på vinstprognoserna från den 14 februari 2025, så var förväntningarna för de närmaste åren högre än vad de är nu, trots att det har skett förvärv däremellan. Det innebär att sänkta vinstprognoser och samtidigt lägre acceptabla värderingsmultiplar än tidigare förklarar skillnaden i riktkurserna.

7 gillningar

Aallon gjorde ett litet förvärv. Det påverkar dock egentligen inte helhetsbilden alls. Omsättningen är endast cirka 0,5 MEUR.

5 gillningar