Minimi-YEL-beloppet bestäms utifrån din arbetsuppgift, pensionsbolagen har tabeller för minimibeloppen. Det finns ingen övre gräns.
Det beror förstås också på bolagsformen hur ärendet behandlas.
I vilket fall, om du äger företaget helt, är det praktiskt taget samma vem som betalar, om syftet bara är att beräkna den optimala lönenivån.
I ett aktiebolag går det helt på företagets bekostnad. Ja, det finns fortfarande skillnader i hur mycket det kostar och hur det påverkar företagets beskattningsbara inkomst osv. Dessa beror mycket på hur mycket vinst företaget gör och hur man hanterar/optimerar lön och utdelning.
Jag äger 100% av mitt företag. Företaget betalar naturligtvis dessa avgifter. Visst skulle man kunna optimera mycket annat också, men det är bra att betala skatt också.. Förutom att Yle-skattens (Ylevero) belopp är verkligen enormt. Jag tillhör åtminstone inte kyrkan.
**I praktiken är YEL en dyr avgift i förhållande till vad man får tillbaka i pension. Jag undersökte detta för min egen del en gång i tiden och håller det på ett minimum. Jag litar på att jag investerar mycket bättre och att pengarna när jag dör går till mina anhöriga, och inte till pensionsbolaget.
Ibland, om det inte längre ger samma resultat, är löneutbetalning ett bra alternativ. Men om det finns intäkter, så bör det finnas kostnader också.
Om man tänker att företaget någon gång skulle fokusera på kapitalallokering, så skulle utdelningsinkomster ingå i resultatet och lön skulle då kunna tas ut med en mycket låg skatteprocent, beroende på hur mycket pengar man behövde ta ut från företaget.
För närvarande rullar dock den normala affärsverksamheten på.
Men sådana här saker kan finnas hos Aalto Group om företagare blir anställda ![]()
yel påverkar föräldrapenning och sjukdagar. Därför kan det vara värt att betala något.
En småföretagare betalar vanligtvis inte sånt till sig själv, åtminstone inte i min bekantskapskrets.
Tänk om du har betalat en helt okej YEL-avgift och sedan blir föräldraledig för att ta hand om ett barn (då betalar du ingen lön) och FPA betalar dig dagpenning enligt YEL-inkomsten. När du sedan återgår till arbetet kan du betala lön motsvarande det du fått från FPA… eller snarare att du liksom får FPA-ersättningen som en bonus.
Du betalar tiotusentals för att få några tiotals om dagen? Det verkar inte vara ett klokt sätt att spendera pengar.
– Aaltos tråd blir rörig, moderatorerna kan nog flytta det här någon annanstans
– En frivillig pensionsförsäkring hade varit en smartare investering på den tiden
Oli - ångrar i efterhand att jag inte tog det. Man hade fått betalt för affärsutgifterna.
Vi gjorde en IPO-analys av Aallon Group tillsammans med Juha. Vi anser att företaget kommer att noteras till ett mycket rimligt pris, med tanke på affärsverksamhetens defensivitet och låga riskprofil. Läs rapporten, och om du har några frågor, ska vi försöka svara så gott vi kan.
Sijoitustutkimus: Aallon Group - Inderes
Hur hanteras mjukvarudelen i Aalto-koncernen? Är det inhouse? Eller har de bara en roll som distributör, alltså att någon annan äger mjukvaran.
Aallon Groups egen\nsystemutveckling\n• Fokus på system som producerar egen kostnadseffektivitet och\nkundvärde.\n• Partiell automatisering av revisorers arbete\nfrigör personalresurser för att erbjuda tjänster med högre\nmervärde.\n• Ökad effektivitet och tillväxt av mervärdestjänster\nmöjliggör gradvis skalbarhet av lönsamheten.\n\nBakgrundssystem\nsom färdig programvara\n• Användning av de mest ändamålsenliga och bästa\nfärdiga programvarorna på marknaden.\n• Enligt vår uppfattning undviker färdiga programvaror\nstora investeringar i egen bokföringsprogramvara.\n• Enligt vår bedömning behöver inga betydande\nsystemintegrationer genomföras i samband med företagsförvärv.\n• Kostnaderna för att skaffa nya kunder är enligt vår\nbedömning också små, eftersom kunden inte behöver\nintegreras i vårt eget bakgrundssystem.\n• Samtidigt missar vi dock enligt vår bedömning en del av de skalfördelar\nsom digitaliseringen möjliggör på lång sikt.\n\n…Bokföring görs ovanpå kommersiella programvaror\nSom bakgrundssystem för bokföring och lönehantering\nanvänder företaget de kommersiella programvaror\nsom är bäst lämpade för varje ändamål (t.ex. Tikon,\nFivaldi, Nova), ovanpå vilka företaget kan\nbygga egna automatiserade lösningar.\nFöretaget har till exempel tagit i bruk\nen AI-robot, vars uppgifter inkluderar\nregistrering av bankkontoutdrag.\n\n- Inderes rapport
Tack, hur skalar ett sådant arrangemang i förhållande till egen programvara?
Öppna den rapporten och skriv in, säg skala, i sökfältet, så kommer du att få 38 svar…
Jag hittade inget svar på det – hur skiljer det sig från en redovisningsbyrå med egen programvara?
Öppna Talenoms rapport också och jämför rörelsevinstprocenten. Detta påverkas dock av andra faktorer, och jag skulle se lite fler skalfördelar för Talenom än Inderes ser för Aallon, men det ger en indikation. Visst har Talenom också andra skalfördelar än “automatiserad bokföring”, som också kan utföras med andra program.
Skalfördelar är inte ens det enda som inhouse-mjukvaran medför, utan det finns även andra skäl till dess användning. För ett företag av den här storleken är det dock ingen idé att börja utveckla egna prylar, när det inte ens har gått så bra för Heeros.
Jag skulle åtminstone inte fokusera på detta när jag fattar ett investeringsbeslut, men var och en får naturligtvis värdera det de anser vara viktigt när de fattar sitt investeringsbeslut.
Ja, det gör inte automatiskt en bra eller dålig investering, men det påverkar den acceptabla värderingsnivån.
Det är “lite” skillnad i värderingen mellan Aalto och Talenom. ![]()
Man skulle kunna tro att de har lite kontakter med Vincit, så jag skulle åtminstone köpa alla modifikationsdelar därifrån… Jag skulle inte sätta ihop ett IT-team på 50 personer, som Talenom gjorde för länge sedan.