Aallon Group -kedjan

Enligt min mening är Aallon inte en helt renodlad serieförvärvare (serial acquirer), och bolaget profilerar sig inte heller som en sådan i sin egen kommunikation. Bolaget rapporterar inte heller oorganisk tillväxt separat, och numera förblir köpeskillingar och ofta även lönsamhet vid mindre affärer dolda. Detta försvårar alltid tolkningen utifrån gällande vad som har köpts och till vilket pris. Och då förvärv sker regelbundet oregelbundet på årsbasis, vet jag inte riktigt hur dessa borde eller skulle löna sig att modellera i förväg.

Hur bör man då beakta dessa framtida förvärv i värderingen? I den senaste analysen konstaterar jag återigen: “Vi tror fortfarande att bolagets förvärvsstrategi skapar värde och att ett konsekvent genomförande av denna gradvis kommer att höja bolagets verkliga värde under de kommande åren.” Alltså, om och när förvärven fortsätter och de återspeglas i bolagets resultaträkning, kommer värdet gradvis att stiga. Det beror sedan på kvaliteten i bolagets utförande och delvis även på börssentimentet hur mycket förskott man bör ta i aktiens värdering gällande denna positiva option för företagsarrangemang. För tillfället är detta knappast inbakat i värderingen.

Och angående frågan om de gamla analyserna. Om du går in och tittar på vinstprognoserna från den 14 februari 2025, så var förväntningarna för de närmaste åren högre än vad de är nu, trots att det har skett förvärv däremellan. Det innebär att sänkta vinstprognoser och samtidigt lägre acceptabla värderingsmultiplar än tidigare förklarar skillnaden i riktkurserna.

7 gillningar