Jeg mener ikke, at Aallon er en helt rendyrket seriel opkøber (serial acquirer), og selskabet profilerer heller ikke sig selv som sådan i deres egen kommunikation. Selskabet rapporterer heller ikke uorganisk vækst separat, og i dag forbliver købspriserne og ofte også lønsomheden i de små handler skjult. Det gør det derfor altid svært udefra at tolke, hvad der er købt og til hvilken pris. Og når virksomhedsopkøb på årsbasis sker regelmæssigt uregelmæssigt, ved jeg ikke, hvordan man bør eller kan modellere disse på forhånd.
Hvordan skal man så tage højde for disse fremtidige opkøb i værdiansættelsen? I den seneste analyse konstaterer jeg igen: “Vi tror fortsat på, at selskabets opkøbsstrategi skaber værdi, og at en konsekvent eksekvering af denne gradvist vil øge selskabets dagsværdi i de kommende år.” Altså hvis og når opkøbene fortsætter, og de afspejler sig i selskabets resultater, så vil værdien gradvist stige derfra. Det afhænger derefter af kvaliteten af selskabets eksekvering og til dels også af børssentimentet, hvor meget man skal tage forskud på denne positive opkøbsoption i aktiens værdiansættelse. I øjeblikket er det stort set ikke indbagt i værdiansættelsen.
Og vedrørende spørgsmålet om de gamle analyser: Hvis du ser på resultatudsigterne fra den 14. februar 2025, var forventningerne til de kommende år højere end i øjeblikket, og undervejs har der også været virksomhedsopkøb. Det vil sige, at faldet i estimaterne for resultatet samt lavere acceptable værdiansættelsesmultipler forklarer forskellen i kursmålene.