Aallon Group -kæde

Jeg opretter en dedikeret tråd til Aallon Group. Selskabet planlægger en børsnotering på FN-listen. Selskabet har udgivet en video, de selv har produceret, hvor virksomheden præsenteres :point_down:

5 Synes om

Det lugter af, at det kommer med i vores overvågning :nerd_face:

7 Synes om

Kunne dette være den første IPO, jeg deltog i :thinking:

2 Synes om

Aallos gruppe har vel ikke sit eget software, som de sælger til kunder?

2 Synes om

Jeg har ikke undersøgt sagen nærmere. Der er heller ingen yderligere oplysninger om det på hjemmesiderne. De tilbyder dog digitale finansielle administrationsydelser, og der var ingen omtale af de anvendte finansielle administrationssoftware. Så det er næppe deres egne. Jeg må trække lidt i mine ord.

Hvis det dog er tilfældet, at Aallon group er et helt traditionelt revisionsfirma uden egne produkter eller innovationer, så ser de nok ud til at have en ret stenet vej foran sig i et digitaliserende miljø, hvor skalafordelene kommer endnu mere frem.

Aallon group består åbenbart af 6 mindre revisionsfirmaer, der fusionerede sidste år til et større. Og med det samme noteres de på børsen. Her kan ingen endnu sige, hvordan helheden vil begynde at rulle. Administrerende direktør reklamerer også i en video, at man får alle finansielle administrationsydelser fra virksomheden, og at virksomheden fungerer som en finansiel “personlig læge”. Der søges altså også penge til uorganisk vækst. Så køber de små døende revisionsfirmaer, eller hvad?

På en eller anden måde er jeg slet ikke overbevist. Selvom jeg generelt er skeptisk over for alt (:D), så springer jeg denne gang gerne over.

5 Synes om

Interessant sag, hvis vurderingen er moderat. Jeg kunne også godt tænke mig lidt mere detaljeret information om fremgangsmåderne, så jeg kunne overveje det.

1 Synes om

Helt enig.

Her er deres pressemeddelelse om sagen.

De roser i det mindste: “Effektive digitale processer muliggør skalafordele og omkostningseffektivitet”, men normalt ved sælgeren bedre end køberen, hvordan det forholder sig :smiley: Det positive er, at " Vores virksomhed er fuldt ejet af nøglepersoner, og ingen af ​​ejerne sælger deres aktier i forbindelse med udbuddet. "

Jeg har forsøgt at indsamle disse “fusionerede revisionsfirmaer” og deres økonomiske data.

https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/talouskolmio-oy/08459326/taloustiedot

https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/aallon-tilitoimisto-oy/01987732/taloustiedot

Det ser ud til at være gået ret godt, spørgsmålet er, er det en ret mange kokkes suppe? Hvordan lykkes det at fusionere alle disse? Er det lidt ligesom “mini-Nordea” og deres IT-projekt…?:smiley: Nå, jeg håber, de noterer sig til en fornuftig pris, når de nu ikke sælger deres egne ejerandele.

Nu skal man virkelig huske på, at i små virksomheder hæver iværksætterne ofte ikke løn, men tager deres penge ud som udbytte. Virksomhedernes resultater er derfor ikke sammenlignelige efter fusionen. På grund af den ovenfor nævnte årsag vil fusionen sandsynligvis ikke skabe besparelser i forhold til resultatet.

2 Synes om

Tak for info :slight_smile:

Det er ikke nødvendigvis relateret til denne sag, men en lille iværksætter bør helt sikkert tage løn, i hvert fald så meget, at skatteprocenten er under ~26 % (45k?). Fra det “billige” udbytte skal man nemlig afregne hele 26%, og dette har også en øvre grænse, nemlig 8% af nettoværdien.

1 Synes om

Marginen i indkomstskat er relevant, ikke den samlede skattesats.

Uanset om det er relevant eller ej, udbetaler de fleste små iværksættere også løn.

@Verneri_Pulkkinen @Yu_Gong Kommer Aalto Group-selskabspræsentationen til at være tilgængelig som en optagelse senere på Inderes’ hjemmeside?

4 Synes om

Ja :slight_smile: Der vil også være en live webcast, linket offentliggøres senere.

6 Synes om

{“content”:“Her kan jeg kommentere. Skatteprocenten for en iværksætter afhænger nok i høj grad af, hvor meget YEL (iværksætterpensionsbidrag) man betaler. F.eks. har jeg en løn på 48k, og min skatteprocent er nok omkring 25,5%.\n\nDet kan bestemt betale sig at hæve løn på den måde, hvis virksomheden alligevel genererer overskud, da virksomheden ellers betaler 20% i selskabsskat, og 8% af de udlodningsberettigede midler kan udbetales med 7,5% skat.\n\nUd fra det kan man så regne ud, at hvis man udbetaler en passende løn, svarer det ret meget til selskabsskatten + udbytteskatten (men det opbygger en form for pension, hvis man tror på pensionen).”}

{“content”:“så det YEL, jeg betaler, bestemmer i praksis i høj grad skatteprocenten; jeg har en meget lavere skatteprocent end min ansatte, som har TYEL og lavere løn. Men hvis jeg ikke udbetaler løn, så giver det virksomheden mere profit = selskabsskat + andet. Lige nu genererer virksomheden ikke profit på denne del, da det er en udgift.”,“target_locale”:“da”}

man kunne stadig betale for en endnu mindre yeli..

En iværksætter betaler ikke YEL; det gør virksomheden. Dens størrelse bestemmes af den årlige indkomst, som iværksætteren rapporterer. Nu forveksler du lidt tingene.

Jeg ville ikke være helt sikker lige nu, men YEL må vel næsten være hvad som helst? Jeg har i hvert fald selv udbetalt løn (altså 48k udbetalt efter skat) fra firmaet og skatten fra firmaet til skattevæsenet. Jeg har rådført mig med et regnskabsfirma. Jeg udbetaler altid hele årets løn på én gang i januar, så jeg kun skal betale for lønbehandling én gang om året, og pengene er straks til rådighed i starten af året.