Lad os også få oprettet en separat tråd til denne. Et nyt medicinalfirma på First North-listen via en dobbeltnotering. En god tilføjelse til Helsinki-børsen ![]()
Top 10 ejerne er nu synlige på virksomhedens side: Faron Pharmaceuticals - osake - Inderes

Lottokuponer ![]()
Jeg har kun JNJ i min portefølje. Ellers investerer jeg udelukkende gennem en ETF, hvis jeg af en eller anden grund er nødt til at investere i en branche.
Men den modige spiser suppen (en anden end mig)
Jeg vil ikke være en nørd-negativ igen, men når man først børsnoterer sig i udlandet, hvorefter man søger finansiering fra en begrænset gruppe investorer, hvorefter man søger fra en gruppe private investorer og endda fra Finland, så stiger der altid en svag duft af gødning op i min næse ![]()
Vi prøver at få direktøren til et interview med os. ![]()
Men søger man yderligere finansiering fra Finland? Er dette ikke kun en parallel notering for synlighed og lignende?
{“content”:“Penge nok til første kvartal. Da der ikke er salg, og udgifterne løber, tømmes kassen hurtigt”,“target_locale”:“da”}
Faron har sin finansiering i orden for de næste 12 måneder efter finansieringsrunden i november, hvilket også er en forudsætning for noteringen på First North. Yderligere finansiering blev ikke søgt i forbindelse med noteringen på First North og vil sandsynligvis heller ikke blive søgt i den nærmeste fremtid, da Faron i den tidligere finansieringsrunde forpligtede sig til ikke at udstede aktier i mindst de næste 6 måneder.
Alle oplysninger findes i AIM’s børsmeddelelser. Disse meddelelser viser også, at Faron forhandler om licensaftaler med flere partnere vedrørende immunkræftlægemidlet Clevegen, og forhandlingerne forventes afsluttet inden for de kommende måneder. Aftaler af denne type er normalt betydelige, så selskabet har et enormt potentiale, hvis de får en eller flere licensaftaler på plads.
Det er tilrådeligt at sætte sig grundigt ind i virksomheden, før man begynder at kommentere. DYOR.
Min fejl. Jeg bemærkede ikke den meddelelse, men sagde bare, hvad der blev nævnt i den sidste kvartalsrapport. Nemlig at pengene er ved at løbe tør, og der er brug for mere. Men det er godt, hvis sagen er ordnet for en stund
Udviklingsarbejde er dog dyrt og bliver dyrere uden sikkerhed for, om der overhovedet kommer noget salgbart på markedet. Der har ikke rigtig været mange af disse virksomheder i Finland, og sagen er sandsynligvis ny for de fleste forummedlemmer. Risikoen for at miste en betydelig del af kapitalen er meget sandsynlig i disse virksomheder, og næppe nogen har ekspertise til at vurdere, om medicinen kommer på markedet, når faseundersøgelserne skrider frem.
Fra dette synspunkt er det vigtigt at udvide finansieringsgrundlaget. Dog vækker det tvivl i mig, når OMXH Helsinki springes over, og der på et senere tidspunkt søges notering også her. Sund tvivl er altid god.
{“content”:“Var det ikke oprindeligt meningen at blive noteret i udlandet og nå i mål med Traumakine, men da det mislykkedes i fase 3 for den primære indikation, har de nu også været nødt til at udforske andre muligheder. Dette er mest baseret på en mavefornemmelse, men hvis Traumakine var lykkedes, tvivler jeg på, at de ville have søgt en parallelnotering her.\n\nHvad mener forumdeltagerne om dagens MATINS-opdatering? Jeg tolker det i hvert fald som endnu en positiv meddelelse vedrørende denne forskning.”,“target_locale”:“da”}
Jeg lagde mærke til denne nyhed i dag. Jeg tror, dette er en fortsættelse af produktionsopdateringen, der blev annonceret i oktober?
Jeg er begyndt at undersøge dette firma, Farnon Pharmaceuticals, lidt mere. Jeg har indtil videre investeret i firmaer, hvor regnskaberne tydeligt viser mere indtægter end udgifter, så dette ville være det direkte modsatte. Det kunne også mere være velgørenhed end en investering, men det ville være en udfordring at træde fuldstændig uden for mit eget ekspertiseområde
![]()
Kan der findes nogle rationelle grunde til at investere i et sådant medicinalfirma?
Jeg fandt en interessant blog, der handler om at investere i medicinalfirmaer. Jeg har ikke haft tid til at læse den endnu, men jeg tænkte, at jeg ville dele et par ting her til glæde for andre ![]()
Jeg fandt også et par videoer om Faron på YouTube, som ikke var på firmaets egne sider.
Helt frisk fra trykken
![]()
{“content”:“Jeg tog selv en lille position i dette i dag. Der er potentiale for, at det stiger meget og hurtigt. Jeg ved ikke, hvor fornuftigt det er. Pengene går i det mindste forhåbentlig til et godt formål, hvis det går galt.”,“target_locale”:“da”}
{“content”:“Lidt de samme tanker her. Jeg læste i en investeringsbog eller hørte det via en podcast, at man heller ikke udvikler sig inden for investering, hvis man aldrig udfordrer sig selv uden for sin komfortzone. Jeg kan godt lide at dykke ned i ting, så hvis man investerer lidt penge her med samme “velgørenheds”-princip, så får man i det mindste lært noget ukendt. \n\nFaron har en aktiv støttegruppe her. De forventer stærkt, at der snart skulle komme flere gode nyheder.\nhttps://www.lse.co.uk/ShareChat.asp?ShareTicker=FARN&share=Faron-Pharma”}
https://m.fi.investing.com/equities/faron-pharmaceuticals-Oy derfra kigger jeg nogle gange på kurset. Man kan også se, at der i øjeblikket er en stærk købsanbefaling.
Faron har også fornyet deres hjemmeside
Jeg køber en lille position i morgen, så jeg holder bedre øje med den.
Hvad synes I om Farons nye hjemmeside?
Jeg kunne godt lide, at Pipeline-sektionen nu tydeligt viser alle igangværende undersøgelser, og hvilken fase de er i.
Ny RNS-meddelelse fra Faron i dag. Jeg har ikke set den på hjemmesiden endnu, så jeg kopierer den her. Den korte tid, jeg har fulgt Faron, får RNS-meddelelser tingene til at røre på sig, og aktiekursen stiger pænt, hvis nyheden er positiv. Hvis jeg forstår det rigtigt, tester de nu en mulig ny målgruppe for medicinen?
Faron Pharmaceuticals Oy
(“Faron” eller “Selskabet”)
MATINS PRØVEOPDATERING
Ovariecancer valgt som anden ekspansionskohorte
Selskabsmeddelelse, 27. januar 2020 kl. 9.00 (EET)
Intern information
TURKU - FINLAND - Faron Pharmaceuticals Oy (AIM: FARN, First North: FARON), det kliniske fase biofarmaceutiske selskab, meddeler i dag, at den anden ekspansionskohorte i dets fase I/II MATINS kliniske forsøg, der undersøger sikkerheden og effektiviteten af Clevegen, vil være i patienter med ovariecancer.
Det igangværende fase I/II MATINS kliniske forsøg undersøger tolerabiliteten, sikkerheden og effektiviteten af Clevegen, Farons helejede nye præcisions-cancerimmunterapi, der er rettet mod Clever-1-positive tumorassocierede makrofager (TAM), i udvalgte metastatiske eller inoperable solide tumorer.
Initiationen af denne anden ekspansionskohorte følger godkendelse fra MATINS-forsøgets datamoniteringskomité tidligere denne måned til at initiere undersøgelsens første ekspansionskohorte i patienter, der lider af fremskreden kolorektal cancer (CRC). Ovariecancer er en tumortype, der er kendt for at huse et betydeligt antal Clever-1-positive tumorassocierede makrofager (TAM). Den præsenterer et stort uopfyldt medicinsk behov med få tilgængelige behandlinger til patienter. Stor transkriptomanalyse af ovarie-tumorer indikerer signifikante udfaldsforskelle mellem patienter med enten høj eller lav Clever-1-ekspression. Patienter med høj Clever-1-ekspression har kort forventet levetid under nuværende behandlingsmuligheder.
Dr. Markku Jalkanen, Farons CEO, udtalte: “Data indsamlet indtil videre i MATINS-forsøget er yderst opmuntrende, idet Clevegen etablerer sig som en potentiel immunterapi, der er i stand til at nedregulere en række store hæmmende immunkontrolpunkter (PD-1, PD-L1, CTLA-4) på tværs af flere kræftformer. Initiationen af denne yderligere ekspansionskohorte signalerer vores engagement i hurtigt at fremme udviklingen af Clevegen i patienter med begrænsede effektive behandlingsmuligheder.”
Dr. Tyler Curiel, professor og The Daisy M. Skinner President’s Chair i Cancer Immunologi Forskning, UT Health San Antonio, og MATINS forsøgsstedsforsker og hovedforsker for USA, udtalte: “Ovariecancer er ødelæggende, og der er fortsat et enormt behov for nye behandlinger. Udvidelsen af MATINS-forsøget til at omfatte ovariecancerpatienter vil hjælpe os med at forstå denne nye potentielle immunterapi i en patientgruppe, hvor vi desperat har brug for at forbedre resultaterne. Vi er meget begejstrede for at deltage i MATINS-forsøget og for at starte rekruttering i USA.”
Eksisterende MATINS-forsøgssteder i Europa rekrutterer i øjeblikket til den første ekspansionskohorte i patienter med fremskreden CRC, og denne anden kohorte, i alt 10 patienter med ovariecancer, forventes at følge i de kommende uger. Med god tolerabilitet og ingen dosisbegrænsende toksicitetssignaler etableret på tværs af alle doseringsniveauer, der er undersøgt i MATINS-forsøget til dato, er doseringen for denne yderligere kohorte sandsynligvis højere (f.eks. 1 mg/kg) end for den første CRC-kohorte. MATINS-forsøgssteder i USA forventes at begynde at åbne på kort sigt.
Primært beregnet til at undersøge sikkerhed og tolerabilitet, har den afsluttede del I af MATINS-forsøget allerede vist, at Clevegen-administration fremmede immunaktivering hos alle de doserede patienter til dato. Dette ville potentielt gøre Clevegen til et nyt og effektivt makrofag-immunkontrolpunktmedicin for kræftpatienter, der ofte lider af undertrykt immunforsvar over for tumoreliminering. Tidligere annoncerede data indikerer også, at Clevegen kan nedregulere en række store hæmmende immunkontrolpunkter, som nuværende immunonkologiske terapier sigter mod at undertrykke.
Denne meddelelse indeholder intern information i henhold til artikel 7 i forordning (EU) nr. 596/2014 (“MAR”).
For yderligere information kontakt venligst:
Faron Pharmaceuticals Oy
Dr. Markku Jalkanen, Chief Executive Officer
Panmure Gordon (UK) Limited, Nomad og Broker
Emma Earl, Freddy Crossley (Corporate Finance)
James Stearns (Corporate Broking)
Telefon: +44 207 886 2500
Sisu Partners Oy, Certificeret rådgiver på Nasdaq First North
Juha Karttunen, Jussi Majamaa
Telefon: +358 (0)40 555 4727
Consilium Strategic Communications
Mary-Jane Elliott, David Daley, Lindsey Neville
Telefon: +44 (0)20 3709 5700
E-mail: faron@consilium-comms.com
Om MATINS-undersøgelsen
MATINS-undersøgelsen er den første-i-mennesket, åbne fase I/II kliniske forsøg med et adaptivt design til at undersøge sikkerheden og effektiviteten af Clevegen i udvalgte metastatiske eller inoperable solide tumorer. De udvalgte tumorer under undersøgelse er kutan melanom, hepatobiliær/hepatocellulær, pankreatisk, ovarie- og kolorektal cancer, alle kendt for at huse et betydeligt antal Clever-1-positive tumorassocierede makrofager (TAM). Tilsammen udgør disse fem målgrupper cirka 2 millioner årlige tilfælde på verdensplan. Kræftpatienter med høj Clever-1-ekspression identificeres med en simpel blodmyeloidcellefarvning med Clevegen (“flydende biopsi”).
Del I af forsøget omhandler tolerabilitet, sikkerhed og dosisøgning for at optimere doseringen. Da forsøget er et åbent studie, forventer selskabet at rapportere fund, efterhånden som doseringen skrider frem. Kohorteudvidelsen under del II vil fokusere på identifikation af patienter, der viser et øget antal Clever-1-positive cirkulerende monocytter, samt behandlingens sikkerhed og effektivitet. Kolorektal cancer og ovariecancer er valgt som den første og anden ekspansionskohorte i del II. Under del III vil hovedfokus være på at vurdere Clevegns effektivitet på forsøgspersoner, der viser et øget antal Clever-1-positive cirkulerende monocytter, hvilket gør behandlingen præcist målrettet og maksimerer chancerne for succes med hensyn til effektivitet. Behandlingen, hvis den lykkes, kan i sidste ende anvendes som en enkeltstående terapi eller i kombination med andre immunterapier som PD-1-hæmmere.