Aallon Group -kedjan

Jag sa också upp mitt eget holdingbolags redovisningsbyrå när Claude fixade siffrorna så smidigt. Jag skulle ändå inte dra några slutsatser för hela branschen utifrån detta ännu. Enpersonsbokföring med få transaktioner har man ju kunnat göra manuellt själv även tidigare, om man bara hade orkat lägga ner lite tid på det.

I lite större företag med flera anställda och många kunder blir det genast betydligt mer komplicerat. I slutändan är företagaren ändå ansvarig för att bokföringen är korrekt, och de flesta har varken tid, lust eller kompetens att börja verifiera det slutresultat som AI:n har tagit fram. Eller om AI till exempel skulle betala ut löner felaktigt genom att tolka kollektivavtalsparagrafer fel, så vore det inte kul att som företagare behöva reda ut det själv. Jag tror alltså att bokförare kommer att behövas även i fortsättningen och att man är beredd att betala för outsourcing av bokföringen.

Men helt säkert kommer branschen att förändras i och med AI, och en enskild bokförare kommer att kunna hantera betydligt fler kunder. Redovisningsbyråerna får sedan balansera mellan bland annat eventuell prispress och ständig effektivisering. I samband med bokslutet drog jag redan ner de långsiktiga tillväxtprognoserna för Aallon till en mycket låg nivå, där jag delvis försökte ta hänsyn till även dessa faktorer. Men visst råder det osäkerhet kring branschens långsiktiga utveckling, och det återspeglas även i Aallons låga värdering.

16 gillningar