Jeg opsagde også mit eget holdingselskabs regnskabsfirma, da Claude fiksede tallene så nemt. Jeg vil dog ikke drage konklusioner for hele branchen endnu. Bogføring for en enkelt person med få transaktioner kunne man jo også tidligere have gjort manuelt selv, hvis man bare havde gidet bruge lidt tid på det.
I lidt større virksomheder med flere ansatte og mange kunder bliver det straks betydeligt mere kompliceret. I sidste ende er iværksætteren dog ansvarlig for, at bogføringen er korrekt, og de fleste har hverken tid, lyst eller evner til at begynde at verificere det resultat, som den kunstige intelligens har genereret. Eller hvis f.eks. AI udbetalte løn forkert ved at fejlfortolke overenskomstreglerne, så ville det ikke være sjovt som selvstændig selv at skulle rydde op i det. Jeg tror derfor, at der også i fremtiden vil være brug for bogholdere, og at man er villig til at betale for at outsource bogføringen.
Men branchen vil helt sikkert ændre sig med AI, og den enkelte bogholder vil kunne håndtere betydeligt flere kunder. Regnskabsfirmaerne bliver så nødt til at balancere mellem blandt andet et muligt prispres og løbende effektivisering. I forbindelse med årsregnskabet satte jeg allerede de langsigtede vækstprognoser for Aallon meget lavt, hvor jeg netop forsøgte at tage højde for disse ting. Men der er jo usikkerhed om branchens langsigtede udvikling nu, og det afspejles også i Aallons lave værdiansættelse.