Zenostock -analyseværktøj

Bloomberg-terminalen har ikke en skrabet version, men selv de fattige har noget at holde i hånden. I begyndelsen af december stødte jeg på Zenostock. 14 dages prøvetid. Derefter pris/år
Normalt 230€
Medlem af Osakesäästäjien Keskusliitto (centralforbundet for aktiesparere) 115€
Ungdomsmedlem af Osakesäästäjien Keskusliitto (under 30 år) 25€

Zenostock udskriver sådanne grafer:
Outokumpu

Derefter kan man udskrive de samme grafer for forskellige porteføljer.
F.eks.: Metsä Board + UPM + Stora Enso

Indimellem dukker der artikler op som denne.
“16.12.2018
Tysk ‘kvalitetsnedbrudsportefølje’ – 15 selskaber og alle med laveste P/B i 10 år”

Zenostocks univers omfatter 8600 aktier. First North er selektivt repræsenteret, men de har hverken historie eller aktiver, så det hjælper ikke her. Hvis den udskrev EV/S-grafer, ville den passe bedre til en hurtig sammenligning af servicevirksomheder.

Hvilken slags kurver udskriver den fra Nokia?

Jeg tænkte bare, at da det vil være en af de vindende virksomheder i de næste 4-5 år, om det på en eller anden måde er synligt på disse kurver?

Hvis ikke, så har dette “værktøj” efter min mening ingen funktion.

Tak for tippet, jeg må i det mindste bruge den gratis prøveperiode. Og 25 euro om året er ikke nogen stor investering, hvis man bare får lidt glæde ud af det. For sådan en dataanalyse-nørd kan selv en lille smule ekstra eller underholdningsværdi være nok. :grinning:

Der er også andre kurver, men p/b-kurven er hele systemets kerne. Man finder ikke Nokia med dette.

Kan man også eksportere data derfra? F.eks. P/B dagligt for de seneste år til Excel. De 25 euro for juniormedlemmer er dog ikke en dårlig pris.

Ville Morningstar’s Outokumpu virksomhedsside hjælpe med dette? Ifølge den er Outokumpu i gennemsnit blevet værdisat til 0,97 P/B over de seneste fem år, og værdiansættelsen er nu 0,54 P/B. Fra grafen i det første indlæg kan man allerede visuelt se, at en smule over 0,5 ikke er ti års gennemsnittet.

Investeringsaktiviteten bør være relativt omfattende for at dække den årlige pris på 230 € med den fordel, man får fra programmet. Det samme gælder dog for disse Inderes premium-medlemskaber. Hvis du træffer 10% bedre beslutninger, og afkastet er 6% med indekset inklusive udbytter, opnås break-even-punktet for den investerede kapital x fra formlen:

x * 1,06 = x * 1,066 - 230
x = 38333 €

Det er dog værd at undersøge open source-alternativerne, før du lægger dine penge i disse.

3 Synes om