Småinvestorens værktøjer

Den lille investor drukner let i markedsdata, antallet af metoder, der understøtter beslutningstagning, den rene overflod af investeringsmuligheder og tjenester samt forskellige stimuli. Man kunne bruge flere timer om dagen på at undre sig over markederne og forske i aktier, end der er til rådighed på en måned.

Hvad nu hvis vi samlede en slags liste over de værktøjer, websteder, teknologiske løsninger, datakilder og måske endda metoder, som forumdeltagerne har fundet bedst. Alle produkter, tjenester, websteder osv. ‘lifehacks’, der understøtter/letter/effektiviserer/osv. investeringsaktiviteter, hører til denne kategori. Måske er det ikke værd at inkludere almindelige Excel-ark og alle finansmedier på listen (eller er det?), men tanken kunne være at dele de vigtigste værktøjer, der har hjulpet ens egen aktivitet mest, og som sandsynligvis heller ikke er almen viden. F.eks. Excel/G-Sheets makroer eller skabeloner, og Kauppalehtis ‘Oma Salkku’ (Min Portefølje) -tjeneste ville passe ind. Hvis listen begynder at vokse, kan de bedste udvalg samles her i startindlægget.

Jeg er selv på læringssiden i denne sag og har ingen nævneværdige værktøjer, der afviger fra almindelig brug. Som eksempler kunne jeg dog nævne følgende:

Investing.com - Falder nok i kategorien almen viden på dette forum, men for mig gik det først op i starten af året, at jeg herfra gratis kan få livekurser og futures for de amerikanske børser samt et værktøj til teknisk analyse. Til disse formål er det min foretrukne tjeneste.

µFunds - Et add-on til Google Sheets beregnet til live-overvågning af fonde. Gør det lige så nemt at hente grundlæggende fondstal med ISIN-kode som at hente aktier med ticker.

Nordnets overvågningslister - Indtil videre den bedste løsning, jeg har fundet, til at samle forskellige lister til forskellige formål. Skærmbilledet viser passende de væsentlige ting. Der findes f.eks. en liste til aktier i observationskategorien, hvor købsbeslutningen i princippet er truffet, men hvor værdien forventes at falde yderligere. Aktier, der venter på at blive undersøgt, er på deres egen liste, og uden for billedet findes der også en liste med de aktier, jeg ejer via Nordea, så jeg kan se deres ændringer fra det mere behagelige Nordnet. Branchelisterne indeholder primært de interessante brancher på OMXH på deres egne lister, hvilket gør det muligt at skelne kursændringer for en enkelt aktie, der afviger fra branchen, med et enkelt blik. En effektiv løsning til at følge aktieværdier, men den egner sig ikke rigtig til f.eks. at gennemgå nøgletal inden for branchen…

Inderes.fi - Og sidst men ikke mindst, en fremragende analyse- og diskussionsplatform, som er værd at tjekke ud, hvis du ikke allerede har gjort det :wink: Som et klart værktøj bruger jeg aktie sammenligning, hvorfra man kan finde ideer til undervurderede aktier.

27 Synes om

De bedste sider for mig er dem, der indeholder faktuel information om virksomheder i en læsbar form. Jeg bruger mange sider, fordi hver enkelt er god til noget specifikt, og ikke til alt.

Hvis du kender virksomhedens navn og ønsker en omfattende informationspakke om virksomhedens udvikling:
http://www.nasdaqomxnordic.com/osakkeet (Norden, omfattende)

https://www.macrotrends.net/stocks/research (USA, nogle aktier)

Markeder generelt:
Pörssi - Pörssikurssit tänään | Arvopaperi | Arvopaperi (Finske; opsummerer den seneste udvikling)

Screeningværktøjer:
Financial data and key ratios for stock analysis | Börsdata (Norden; omfattende data er betalt, men man kan komme langt med de gratis)

Free Stock Screener (USA; omfattende valgmuligheder)

Søgeprocessen foregår typisk som følger, hvis man vil spare tid:
Indledende screening (P/E, P/B, ROE) —> lidt mere detaljeret virksomhedsspecifik screening (f.eks. den seneste historie, gældsætning) —> målvirksomhedens årsrapport.

De fleste virksomheders årsrapporter er som slik. En smilende CEO fokuserer på virksomhedens styrker uanset situationen, så jeg foretrækker at lave den kvantitative analyse først og først til sidst se i årsrapporten, om det er en virksomhed, man virkelig ønsker at investere i.

22 Synes om

Findes der noget tilsvarende for finske aktier? Eller findes der en gratis eller meget billig API, hvor man kan få finansielle data for finske aktier, så man selv kan bygge sådan noget?

EDIT: denne https://borsdata.se/en/screener
Men findes der en API til finske aktier?

1 Synes om

Hvilken side er den nemmeste at bruge til at gennemse nøgletal for indenlandske børsnoterede virksomheder fra tidligere år? F.eks. P/B-forhold i 10 år.

1 Synes om

Et foreløbigt gratis værktøj til analyse: https://www.koyfin.com/. Du kan også finde nøgletal for mindst 5 år. Tjenesten indeholder primært amerikanske og canadiske aktier, men også finske aktier kan findes.
Et nyt fund, så jeg kan ikke dele mange erfaringer endnu. Ved første øjekast ser det klart og nemt ud.

4 Synes om

En side, der sikkert er velkendt for mange udbytteinvestorer. Latest Dividend Champions List | Drip Investing

Desværre mangler der et par indikatorer i disse Excel-lister. Er der nogen, der ved, hvor man kan få samlet EPS- eller P/E-estimater til Excel? ROIC er også interessant.

1 Synes om

Hej alle! Første besked på dette forum.

Spørgsmål om porteføljeværktøjer. Jeg skal finde en platform, der opfylder følgende betingelser:

• Skal have et udvalg af finske fonde og aktier
  • Skal have et udvalg af amerikanske aktier
  • Skal have en funktion til at tilføje kontanter til porteføljen
  • Skal have en Android-app

Det var det. Det virker enkelt, men det eneste, jeg ved, der opfylder disse betingelser, er Financial Times’ app.
Denne app er ret klodset i den forstand, at alle aktietilføjelser osv. skal udføres på FT’s hjemmeside. Appen viser det, der er indtastet på hjemmesiden. Appens visning kan ikke tilpasses. Den viser f.eks. ikke den samlede værdi af en enkelt aktiepost.

Er der andre apps, I er stødt på? Kauppalehti ville være god, hvis den blev videreudviklet lidt…

Jeg leder også efter et porteføljeværktøj, hvor jeg kan liste mine beholdninger, opdele dem i forskellige porteføljer, og som også viser en samlet oversigt over porteføljerne samlet. Jeg var allerede lidt begejstret for dette:

Indtastning af data er gjort nemt, og det kan deles op i flere porteføljer. Der findes tickers fra alle verdenshjørner. Tjenesten “analyserer” derefter porteføljens indhold med forskellige professionelt udseende metrikker, men jeg var ikke interesseret i de fleste af analyserne, da de underliggende data ikke er tilgængelige. Eller porteføljen kan blive sammenlignet med et indeks, men sammenligningsgrundlaget kan ikke ændres manuelt. Ægte, brugbare data er slet ikke så rigeligt tilgængeligt, som det umiddelbart ser ud til.

Analysen af porteføljens sektordiversificering er en ægte nyttig funktion, men den kan kun udføres for hver enkelt portefølje separat, ikke for de samlede beholdninger (hvis de er opdelt i flere porteføljer). Jeg kunne selvfølgelig oprette en samlet portefølje separat, men så skulle hver handel også opdateres to forskellige steder. Geografisk diversificering vises slet ikke, endsige diversificering efter andre kriterier.

Jeg ville være tilfreds med en lignende løsning med mindre pseudoanalyse. Hvis bare jeg kunne indtaste mine beholdninger og dele dem op i porteføljer, helst dynamisk, og derefter se grundlæggende oplysninger for hver portefølje (anskaffelsespris, nuværende værdi, værdifremgang, udbytte osv.) og kunne gennemgå diversificeringen, så ville det række langt.

Hvilke værktøjer bruger I andre til at følge jeres porteføljer? Jeg vil have flere konti hos flere mæglere, så jeg har brug for en samlet løsning til at følge disse grundlæggende variabler.

3 Synes om

Jeg plejede at bruge Morningstar-tjenesten, men den begyndte at klage over “over 100 beholdninger” og ville ikke længere opdatere. Nu bruger jeg Yahoo Finance, men det giver ingen egentlige porteføljeanalyser.

3 Synes om

Tak for tippet, det vil jeg prøve til at starte med. Den grænse på hundrede bliver nok ikke nået i morgen. Lad os håbe, at Inderes inden da har lanceret deres eget overlegne værktøj (jeg kunne endda betale noget for at bruge det, hvis det var rigtig godt, fordi det ville spare meget tid). :slightly_smiling_face:

Jeg tror, jeg havde omkring 40 rækker i porteføljen, da den begyndte at fejle og holdt op med at opdatere. Jeg orkede ikke at kæmpe med supportbilletter for at få det løst…

edit. Og det virker tilsyneladende stadig ikke, den samme fejlmeddelelse er tilgængelig

Jeg gav også op på at prøve, da jeg opdagede, at jeg ikke kunne få en portefølje i euro eller aktier fra Helsinki-børsen der.

Redigering: Aha, jeg kan se fra dit skærmbillede, at andre websteder end den amerikanske sandsynligvis er tilgængelige.. :grinning:

Investeringsportefølje | Morningstar prøv den. Du kan finde de største børser, fonde og ETF’er derinde.

Tak, det virker nu! Det ser faktisk ret lovende ud. Jeg loggede faktisk oprindeligt ind på Morningstars .com-side, og de tilbyder også et porteføljeværktøj der, men det var betydeligt dårligere sammenlignet med dette. Jeg begik måske den fejl at sige, da jeg loggede ind (da jeg blev spurgt), at jeg ikke er en pro-investor. Måske tolkede de det sådan, at en detailinvestors hoved ikke skulle forvirres med for mange funktioner. :slightly_smiling_face:

Det er mærkeligt, at det kun lader dig indtaste 40 rækker.

Så, en nybegynderinvestor leder igen efter et værktøj.

Hvor eller hvordan kan jeg nemt få historiske værdier for en bestemt aktie eller fond ud i tabelformat? Jeg planlægger en tidsmæssig diversificeringsstrategi og vil gerne indtaste historiske værdier fra et selvvalgt tidsinterval måned for måned. På den måde kunne jeg beregne, hvordan den endelige porteføljes købspris ville have varieret mellem forskellige strategier. Jeg håber, at dette var en forståelig beskrivelse.

Skal jeg altså gå via TradingView og kigge måned for måned og indtaste værdierne manuelt (dette ville være smertefuldt langsomt)? Jeg kiggede på Nordnets og Morningstars visninger for noget tid siden, men jeg stødte i hvert fald ikke på et sådant værktøj.

eksempel herfra: 0P000134K9 | Nordnet Suomi Indeksi historialliset tiedot - Investing.com

2 Synes om

På Kauppalehtis hjemmeside kan du i hvert fald få aktiens prisdata. Derefter skal du blot filtrere de nødvendige vs. de overflødige data i Excel.

Nedenfor er et eksempel på Cargotec:

2 Synes om

Nå, der var de! Dejligt at man kan få hjælp til selv dumme spørgsmål her. :slight_smile: Tak til dem, der svarede.

Du kan nemt få historiske kurser for de nordiske børser direkte som CSV herfra → http://www.nasdaqomxnordic.com/shares/historicalprices

1 Synes om

Lad os løfte denne tråd, her er et par af de værktøjer, jeg har fundet bedst (Koyfin blev allerede nævnt i tråden):

Jeg vil gerne spørge, hvilket gratis værktøj I bruger til at følge analytikeres analyser/kursmål (helst på linjeniveau)? Nogle virksomheder tilbyder en liste over analytikere på deres egne IR-sider (oplysninger f.eks. via Vara-research), og f.eks. via Marketscreener kan man få en konsensusopsummering.

2 Synes om