Den lille investor drukner let i markedsdata, antallet af metoder, der understøtter beslutningstagning, den rene overflod af investeringsmuligheder og tjenester samt forskellige stimuli. Man kunne bruge flere timer om dagen på at undre sig over markederne og forske i aktier, end der er til rådighed på en måned.
Hvad nu hvis vi samlede en slags liste over de værktøjer, websteder, teknologiske løsninger, datakilder og måske endda metoder, som forumdeltagerne har fundet bedst. Alle produkter, tjenester, websteder osv. ‘lifehacks’, der understøtter/letter/effektiviserer/osv. investeringsaktiviteter, hører til denne kategori. Måske er det ikke værd at inkludere almindelige Excel-ark og alle finansmedier på listen (eller er det?), men tanken kunne være at dele de vigtigste værktøjer, der har hjulpet ens egen aktivitet mest, og som sandsynligvis heller ikke er almen viden. F.eks. Excel/G-Sheets makroer eller skabeloner, og Kauppalehtis ‘Oma Salkku’ (Min Portefølje) -tjeneste ville passe ind. Hvis listen begynder at vokse, kan de bedste udvalg samles her i startindlægget.
Jeg er selv på læringssiden i denne sag og har ingen nævneværdige værktøjer, der afviger fra almindelig brug. Som eksempler kunne jeg dog nævne følgende:
Investing.com - Falder nok i kategorien almen viden på dette forum, men for mig gik det først op i starten af året, at jeg herfra gratis kan få livekurser og futures for de amerikanske børser samt et værktøj til teknisk analyse. Til disse formål er det min foretrukne tjeneste.
µFunds - Et add-on til Google Sheets beregnet til live-overvågning af fonde. Gør det lige så nemt at hente grundlæggende fondstal med ISIN-kode som at hente aktier med ticker.
Nordnets overvågningslister - Indtil videre den bedste løsning, jeg har fundet, til at samle forskellige lister til forskellige formål. Skærmbilledet viser passende de væsentlige ting. Der findes f.eks. en liste til aktier i observationskategorien, hvor købsbeslutningen i princippet er truffet, men hvor værdien forventes at falde yderligere. Aktier, der venter på at blive undersøgt, er på deres egen liste, og uden for billedet findes der også en liste med de aktier, jeg ejer via Nordea, så jeg kan se deres ændringer fra det mere behagelige Nordnet. Branchelisterne indeholder primært de interessante brancher på OMXH på deres egne lister, hvilket gør det muligt at skelne kursændringer for en enkelt aktie, der afviger fra branchen, med et enkelt blik. En effektiv løsning til at følge aktieværdier, men den egner sig ikke rigtig til f.eks. at gennemgå nøgletal inden for branchen…
Inderes.fi - Og sidst men ikke mindst, en fremragende analyse- og diskussionsplatform, som er værd at tjekke ud, hvis du ikke allerede har gjort det
Som et klart værktøj bruger jeg aktie sammenligning, hvorfra man kan finde ideer til undervurderede aktier.