{“content”:“For hobbyens skyld vil jeg gerne køre resultater og balancer for finske børsnoterede selskaber i cirka de seneste 3 år. Jeg har ledt efter et sted, hvor jeg kunne få disse data relativt billigt i et stykke tid nu, men jeg har ikke fundet noget endnu. Har I nogle ideer?”,“target_locale”:“da”}
http://www.nasdaqomxnordic.com/osakkeet
Her finder du Morningstars rapporter, som indeholder enorme mængder detaljeret information om virksomheder. Klik på PDF’en ud for virksomhedens navn. Den bedste og mest nøjagtige information findes dog altid i virksomhedens årsrapport. Mange virksomheder udgiver 5- eller 10-års oversigter over udviklingen i deres årsrapporter. Dem bør man også følge.
{“content”:“Hvis du vil se fremad, kan du downloade dette års og næste års prognoser for alle de ca. 110 virksomheder, som Inderes følger på Helsingforsbørsen, til Excel (tryk på "Download som Excel"-knappen) fra aktiesammenligningen: https://www.inderes.fi/fi/osakevertailu\n\nJeg skal nok kode eksporten også for de seneste 3 års faktiske data, nu hvor der bliver spurgt efter det… TO-DO… Dataene findes hos os, f.eks. på virksomhedssiderne, hvor det vises i tabellen tilbage til 2015. Revenios virksomhedsside som eksempel: https://www.inderes.fi/fi/yhtiot/revenio-group",“target_locale”:"da”}
Jeg skulle have spurgt om det på et tidspunkt, men jeg glemte det. Det ville være en rigtig god tilføjelse. ![]()
Så kunne man vel lave det næste uge
medmindre der kommer nogle uventede akutte tilfælde, eller en eller anden analytiker forstyrrer mig >.<
Det ville være rart. Så kan jeg selv rode med det i Excel. Tak!!
Dataeksporten går live næste tirsdag. ![]()
@Lampen @Ostolohi Jeg har fået det her ret langt nu. Men jeg overvejer, hvilke nøgletal I ønsker? Eller mangler der noget væsentligt? Det her opdateres altid automatisk, og man kan selv downloade det fra aktiesammenligningen, når man har brug for det ![]()
Ja, det er ret godt alt sammen. Hvis nogen stadig vil, ville EV/EBIT være rart.
Eller faktisk bruger jeg det selv i EBIT/EV-form (i procent), men det er nemt nok at vende manuelt, så det betyder ikke noget, hvilken vej det er.
Jeg tilføjede P/B, og EV/S ville også være rart
Nu er der data! Jeg tilføjede P/B, EV/S, EV/EBIT, ROI, ROE. Jeg kunne sætte det i produktion næste mandag. ![]()
{“content”:“Fantastisk, Yu! Dette er en funktion, jeg har savnet længe, men selv har siddet på hænderne med.
”,“target_locale”:“da”}
Fint! Fiksede også lige en lille fejl med udbyttefordelingen… Nu begynder det hele at falde på plads ^__^!
{“content”:“Jeg troede, at vi her ville tale om finske virksomheders dataekspertise, hvilket er et interessant emne. På den anden side er denne service også god!”,“target_locale”:“da”}
{“content”:“Jeg har ændret overskriften, så der ikke opstår forvirring :)”,“target_locale”:“da”}
Fra næste mandag vil denne opdaterbare Excel-fil kunne downloades fra aktiesammenligningssiden. Du kan vælge, om du vil have prognoser eller historik.
{“content”:“Man skal give positiv feedback, når der er grund til det. Ikke mange virksomheder tilbyder så god og efter ønske "ekstra" service, især ikke med så korte svartider. Virkelig godt arbejde med dette (også), tak.
”,“target_locale”:“da”}
Man skal altså håbe, at det ikke går for godt for Inderes i fremtiden. Alle ved, hvad der sker med servicen, når man vokser meget ![]()
Tja, hvis man har en kynisk holdning til alt, kan man jo også se det sådan. Det, at tjenesten forringes ved vækst, er naturligvis ikke en universel sandhed, og Inderes opererer på et ret nichemarked, hvor vækstpotentialet med den nuværende forretningsmodel er ret begrænset.
Helt utrolig god service! Tusind tak!
Ved hvad jeg skal lave efter arbejde i næste uge!