Jeg har holdt øje med denne, og i dag kom Q3-opdateringen, så jeg pinger lige om det. Selv de i forvejen lave forventninger var for meget for XXL.
Omsætningen faldt med ca. 10 % fra sidste år, og underskuddet fortsatte. Efter kvartalet var der likvider for 782 (mio. NOK), en rentebærende nettogæld på 862 (mio. NOK), og underskuddet lød på 140 (mio. NOK).
Ifølge den adm. dir. er lagersituationen endelig inden for normale rammer, og dermed burde avancerne forbedres fremover. I løbet af året blev antallet af aktier i øvrigt desværre næsten tredoblet.
Q4 lød som om, de forventer nogenlunde det samme. Der er ingen grund til at skynde sig ind endnu, men man bør holde øje med udviklingen i 2024. Hvis der ikke sker en vending næste år, bliver de nok nødt til at printe flere aktier fremover (min egen mavefornemmelse).
Ellers:
XXL oplevede en hurtig stigning på over +80 % i midten af oktober. Dengang købte Frasers Group (britisk ejer inden for detailhandel, sport og immaterielle rettigheder) omkring 118 millioner yderligere aktier. Derefter ejede Frasers Group 9,75 % af alle XXL-aktier og 12,16 % af stemmerne. Denne nyhed skruede forventningerne op til Q3-resultatet.
Hypen lagde sig dog i løbet af et par uger, som det er kutyme i det nuværende marked, og nu viste det sig, at der i hvert fald i Q3 endnu ikke var sket en vending. Og den adm. dir. lovede heller ikke en vending for Q4; han talte primært om omkostningsbesparelser for næste år.