Jeg har af og til kigget på denne som en sammenligning, men efter regnskabssæsonen tænkte jeg, at jeg ville begynde at gå lidt mere i dybden med situationen for sportskæden XXL. Aktien er faldet ca. 95 % siden børsnoteringen (IPO) i 2014. Der er dog tale om et stærkt brand, som er kommet i problemer på grund af svag forbrugertillid og store lagre.
Findes der nogen her på forummet, der har investeret i det pågældende firma eller lavet deres egen analyse af det? Det ville være interessant at høre jeres tanker.
Jeg har ikke lavet nogen analyse, men min indre value-investor har bidt mærke i de usædvanlige multipler i forhold til mit eget “forbrugerbillede” af selskabet. Jeg kiggede overfladisk på det, men konklusionen var blot, at der er blevet rodet med lidt af hvert med ringe succes Jeg havde ikke tid eller overskud til at undersøge dybden af problemerne nærmere, men umiddelbart så det ikke helt håbløst ud.
Det ville være dejligt, hvis du har tid til at kigge på det, jeg er selv nysgerrig efter, om det her er en evig værdifælde eller et selskab med reelt turnaround-potentiale
Jeg har tidligere ejet selskabet. Min egen opfattelse som forbruger var også positiv. Selskabets ledelse begyndte at blive udskiftet i et højt tempo, og i rapporterne blev dårlige vinterforhold, store lagre og lignende nævnt som årsager til de svage resultater. Efter det ramte corona for alvor. Som en mikro-observation blev der foretaget store ændringer i den lokale XXL, og medarbejderomsætningen steg markant. Jeg har ikke fulgt virksomheden nærmere i et par år, så jeg har ikke et detaljeret kendskab til den nuværende situation.
Min analyse er baseret på min egen erfaring som medarbejder. Jeg var der i omkring fem år, mere eller mindre ved siden af studierne.
Generelle observationer med egne øjne:
Mange ting blev gjort i et forfærdeligt hastværk uden planer. Slutresultaterne bar også præg af det.
Det føltes som om, tingene kun blev gjort for nordmændene. Det føltes ikke som om, der i beslutningerne blev tænkt over, hvordan tingene så ud i f.eks. en finsk butik.
Der florerede alle mulige rygter og diskussioner om indkøberne. Det kunne også ses på de produkter, der kom ud i butikkerne. Efter hvad jeg har hørt, kunne virksomheden ikke engang få lov at købe produkter fra visse brands. Eller også ønskede disse ikke at lade dem sælge deres varer.
Væksten blev drevet alt for meget af prissætningen.
Ud fra det indtryk, jeg sidder tilbage med fra mine år i firmaet, forstår jeg på en måde aktiekursens situation. Dermed ikke sagt, at jeg ikke trivedes. Det var et godt sted at være ved siden af studierne.
Her er bare nogle generelle observationer. Der er masser af den slags historier. Men det er måske bedst sådan her.
Som konkurrent har jeg fulgt en del med i den pågældende kædes aktiviteter. Den har været i en udfordrende situation i lang tid, da det er gået ned ad bakke siden omkring 2017. I de seneste år har den været i problemer ad flere omgange i forskellige situationer, men især med leverandørerne. Deres hårde prispres har voldt brands så meget besvær, at de efterfølgende har gjort det sværere for dem at foretage indkøb.
Jeg kan desværre ikke give en særlig god analyse på investeringssiden, men som en person, der har set driften og arbejdet i branchen, har jeg en vis forståelse for, hvilke udfordringer der er tale om.
Og på den anden side kan man ikke tro, at tiden er løbet fra de fysiske butikker, da folk efter Covid igen har fundet vej til fysisk detailhandel på globalt plan.
Jeg har næsten alle kæder i samme branche i mit nærområde, næsten lige ved siden af hinanden, men XXL er stadig den, jeg besøger absolut mindst. Årsagen er primært:
Udvalget af størrelser er meget mangelfuldt. Det vil sige, at man meget ofte finder størrelser som XS, M og så 4XL, men intet derimellem. Man ved næsten på forhånd, at ens egen størrelse ikke er at finde på hylden. Dette gælder selv for de annoncerede varer, så enten bliver de udsolgt “med det samme”, de kommer aldrig på lager, eller også er der blevet reklameret så meget i forvejen, at leveringen ikke er nået frem til kampagnen.
Når man så endelig ender derinde, er der ikke rigtig noget inspirerende at finde. Det betyder, at mersalget udebliver, da man ikke finder noget interessant udover den ene ting, man kom efter. Eller når man bare kigger ind for at se, om der er noget spændende.
Og angående den ene ting kan man tilføje, at den ofte er svær at finde i selve butikken. Ordenen og placeringen af varerne er ret… øh, hurtigt og sjusket bikset sammen.
Lidt ligesom en designer-forkromet Halpa-Halli Det inspirerer heller ikke til at investere.
For mig er det nærmest det modsatte. Hvis man f.eks. mangler en lille reservedel til cyklen eller kædeolie, vaskemidler og lignende grej, er det nemt lige at smutte forbi XXL, så man ikke behøver at tage helt til en specialbutik.
Udvalget af løbesko er overlegent i forhold til andre sportsbutikker. Træningstøj er cirka 50/50 med Intersport.
Problemet med XXL er måske lidt, at det virkelig ikke er særlig overskueligt. Da de sælger alt fra svømmebriller til riffelpatroner, er butikkerne uundgåeligt enorme haller, og der er virkelig brug for en kyndig ekspedient på hver afdeling. Specialbutikkerne stjæler sikkert også salg; f.eks. køber jeg primært mit friluftsgrej i Partioaitta, og hvis de ikke har det, kan det være, jeg kigger forbi XXL. Der er også flere i min familie, der dyrker ridesport, og her vinder Hööks og lignende kampen 100-0. Jeg vil tro, at det samme gør sig gældende for jagtdelen.
Jeg må sige, at for nylig i XXL i Jyväskylä var i hvert fald sælgerne i våbenafdelingen helt blanke. Jeg var derinde et par gange for at hente skeet-patroner til haglgevær, og sælgeren anede slet ikke, hvad jeg ledte efter. Jeg blev nødt til at bede sælgeren om at åbne ét skab ad gangen, så jeg kunne sige til, når jeg så de patroner, jeg ville have.
Det vigtigste var vel, at jeg fik de produkter, jeg ønskede, men det efterlod ikke et særlig professionelt indtryk af sælgerne.
En rekrut må flytte dette til en anden tråd, hvis det ikke hører til her.
Den slags adfærd er ikke særlig værdsat i dag, hvor ansvarlighed rangerer højt blandt værdierne. Dem, der jagter lave priser, henter dog hellere deres varer hos Tokmanni, og de, der køber premium-varer hos XXL, lægger også vægt på ansvarlighed, miljøvenlighed osv.
“Som kunde har jeg ret til at returnere dette produkt og bede om pengene tilbage”. I princippet er det måske helt fint, men kundereturneringer ender ofte i en affaldscontainer, som det ses på billedet i artiklen. Vi bør hver især huske dette og tænke os om en ekstra gang, før vi køber noget i et øjebliks begejstring for derefter at kræve at returnere varen til butikken i en lidt nusset stand eller lignende. De fleste detailkæder ødelægger naturligvis produkter ved at lægge dem i låste containere, så en sådan skandale ikke slipper ud i offentligheden. Desværre er det sandsynligvis “business as usual” hos mange andre butikker også.
Når man kigger på XXL’s aktiekurs, er den første tanke, der falder en ind, at der er en enorm aktieemission på vej, og at de nuværende aktionærers ejerskab vil blive udvandet kraftigt. Jeg kender slet ikke til selskabet, men baseret på aktiekursen er der noget helt galt. En stor gældsbyrde eller noget andet.
Ja, hele XXL’s succes skyldes netop lave priser og store rabatter. Ganske vist er varerne i en helt anden liga end hos Tokmanni, men de når dog ikke det premium-niveau, som de rigtige specialforretninger tilbyder.
Hvad angår det problem med destruktion af varer, så agerer alle på samme måde; nogle bliver opdaget, og andre gør ikke. Men problemet er reelt, og der er ikke nogen nem vej ud af det. De mærker, der har mulighed for at lave produkter i et højere prissegment, som f.eks. Rab, er også i stand til at udvikle genanvendelses- og reparationsordninger. Men størstedelen gør ikke dette.
Arhi Kivilahtis blog indeholder overvejelser om XXL. I Finland ser det ud til, at konkurrenter som Keskos Intersport har klaret sig betydeligt bedre gennem det svære sidste år, i hvert fald hvad angår salget.
Intersport oplevede et fald i omsætningen på -4,3 %, hvilket er en langt bedre præstation end de -18 % for XXL. Samtidig var det samlede marked stort set uændret.
Samtidig med at XXL Finland har tabt markedsandele, har det været et af de bedst præsterende markeder for XXL. Eller bør man sige det af de markeder, der har klaret sig mindst dårligt? Tilbagegangen i Sverige og selv i Norge har været mere markant.
Udfordringerne har ført til, at XXL har meddelt, at selskabet trækker sig ud af det østrigske marked.
Hvad er XXL’s situation i øjeblikket? Markedsværdien er i hvert fald banket så langt ned, at man næsten indregner en konkurs. Hvad mon selskabets omfattende problemer skyldes? Forbrugsvarer er ganske vist ofte cykliske varer, men sportsudstyr er så vidt jeg ved ikke så konjunkturfølsomt, da priserne ikke er voldsomt høje, og det er en måde, mange gerne vil bruge deres fritid på, så man sparer ikke på det som det første på samme måde som med nye møbler eller elektronik.
Problemerne er ikke helt enkle, når det kommer til XXL. Hvis man f.eks. overvejer den aggressive ekspansion i Finland, opbygningen af butiksnettet samt omkostningerne og personaleudgifterne i butikker af den størrelse, så skal der virkelig langes noget over disken, før omkostningerne er dækket.
Samtidig har XXL også pristrixet sig ind i en svær position og har været nødt til at genforhandle sin markedsposition over for leverandørerne. Selvom XXL stadig kan sælge produkter fra de store brands billigt, er de produkter, der er fremstillet specifikt til XXL’s pristrix, ikke det samme for forbrugeren som det såkaldte rigtige sortiment. Kvalitetsmæssigt er de heller ikke altid på det niveau, som den vejledende udsalgspris (ovh) ellers ville antyde. Bare de store rabatprocenter er synlige.
Den aggressive ekspansion gjaldt naturligvis ikke kun Finland; man forsøgte også at få vind i sejlene i Centraleuropa, og det gik heller ikke helt gnidningsfrit. Så nu bliver det spændende at se, hvad der sker som det næste. Der har allerede været spekulationer om, hvorvidt en stor spiller ville komme og købe en del af det eksisterende butiksnet, også i Finland? Decathlon kunne i princippet vel forsøge, men er denne afkrog af Norden på nogen måde interessant nok for dem?
Q1-gennemgangen var allerede i april. I går var der åbenbart en generalforsamling, som det ville være rart at få adgang til på en eller anden måde, men jeg fandt ikke ud af hvordan.
Q1 23 dog: lidt mere omsætning end for et år siden, men man tog et ordentligt slag, da bruttoavancen (?) faldt kraftigt. Der er blevet holdt mange udsalg for at få lagerbeholdningen ned. På den anden side fik man lidt færre bank end i sidste års Q4.
Der er (forståeligt nok) meget kommentering her om de finske butikker, men Finlands andel af omsætningen er kun 19 %, så det giver ikke hele billedet. Vi har tydeligvis brug for nogle “Norges-finner” her.
TE udgav belejligt et hurtigt overblik over firmaet:
(Mest bare min egen 15-minutters hurtige undersøgelse af, hvor vi står lige nu. Jeg har ikke selv en position, i det mindste ikke endnu. Jeg har brug for nye løbesko.)
Overskriften holder stadig stik. I dag sendte XXL en nedjustering ud. Også hos Kesko faldt salget i sportsforretningerne med 25 % i april/maj.
XXL meddeler yderligere, at den samlede omsætning indtil videre i andet kvartal 2023 er lavere end sidste år, drevet af svag forbrugertillid og generelt reduceret efterspørgsel efter sportsudstyr. Den samlede omsætning fra fortsættende aktiviteter for koncernen i 2. kvartal 2023 forventes at ligge på omkring 1,9 mia. NOK mod 2,1 mia. NOK sidste år. Markedet er præget af høje lagerniveauer i hele værdikæden, hvilket resulterer i aggressiv prissætning og omfattende kampagner. Øget kampagne- og udsalgsaktivitet for XXL vil påvirke bruttomarginen, som forventes at ligge på omkring 30-32 procent (37,9 procent). EBITDA estimeres til at ligge i intervallet minus 25 til 75 mio. NOK (205 mio. NOK). Dette kan ændre sig, da de sidste uger af juni er vigtige salgsuger.
XXL forventer at overholde sine finansielle covenants pr. 30. juni 2023 og er i konstruktiv dialog med sine långivende banker.
XXL fremlægger de faktiske tal for andet kvartal 2023 den 14. juli 2023.