Rusta - Nordisk lavpriskæde

Vi åbner en tråd om Rusta, hvis bedrifter også kan være nyttige at følge for dem, der er interesserede i Tokmanni og Puuilo – i Tokmannis tilfælde især gennem Dollarstore. Og ligesom de andre konkurrenter planlægger Rusta også at vokse ved at udvide sit butiksnetværk. Tiden vil vise, hvilke af selskaberne der i sidste ende lykkes bedst med dette. Uden yderligere omsvøb gennemgår vi Rusta-casen.

rusta_historiallinen träkki

Rusta er en svensk international lavprisvarehuskæde grundlagt i Uppsala i 1986, som blev børsnoteret på Stockholm-børsen i efteråret 2023. I skrivende stund har den godt 200 butikker i Sverige, Norge, Finland og Tyskland, som suppleres af webshops i Sverige og Finland.

Størstedelen af Rustas omsætning stammer fra de fysiske butikker, da onlinesalget udgjorde 1,6 % af omsætningen i regnskabsåret 2022/23 (10.202 MSEK). Rusta opnåede samtidig et justeret driftsresultat (“justeret EBITA”) på 5,3 % og en egenkapitalforrentning på 20,5 %. Disse tal vil blive opdateret meget snart, da Rusta rapporterer resultatet for sit skæve regnskabsår senere på ugen.

Rusta har over 5 millioner loyale kunder (“Club Rusta”), hvis køb udgjorde næsten 80 % af det samlede salg i det foregående regnskabsår. Hovedkategorierne i Rustas produktsortiment er hjem & indretning, have, gør-det-selv, fritid samt rengøring & skønhed. Mere end 50 % af kundekredsen er kvinder, mens kundefordelingen hos de fleste konkurrenter er koncentreret om mænd.

Udvidelse af butiksnetværket er en central vækstdriver

I Rustas butiksnetværk i Sverige og Norge er praktisk talt alle butikker rentable, mens 85 % af butikkerne i det finske og tyske netværk havde et positivt resultat i regnskabsåret 2022/23. Udover vækst er det derfor væsentligt, at Rusta formår at forbedre lønsomheden i især det finske og tyske butiksnetværk, så den kommer tættere på det svenske niveau. Mere om dette senere.

Udvidelse af butiksnetværket er en central del af strategien for mange virksomheder med fokus på lavprishandel, og det er også tilfældet for Rusta. Rusta har i de seneste år i gennemsnit åbnet mere end 10 nye butikker om året, og i årene 2024-2026 er ekspansionstempoet fortsat højt, da der planlægges 40-60 butiksåbninger. Tiden vil vise, hvor mange det ender med, men i januar 2024 havde Rusta underskrevet aftaler om 25 lokationer (14 i Sverige, 8 i Norge, 2 i Finland og 1 i Tyskland).

Alt i alt er der ifølge selskabets egne skøn cirka 150 potentielle lokationer på de nuværende markeder (Sverige ~60, Norge ~40, Finland ~20 og Tyskland ~30), mens omkring halvdelen af det nuværende netværk på over 200 butikker ligger i Sverige og 40-50 butikker i Norge og Finland. I Tyskland er der omkring ti butikker.

I gennemsnit har det historisk set kostet omkring 4 MSEK at åbne en ny Rusta-butik (eksklusive lager), og butikken har typisk tjent sig selv hjem (“gennemsnitlig tilbagebetalingstid”) på under et år, nærmere betegnet 10-11 måneder. I Rustas IPO-prospekt defineres den gennemsnitlige tilbagebetalingstid som den investering, der er forbundet med etablering af butikken (inklusive butiksindretning, men eksklusive arbejdskapital) i forhold til butikkens dækningsbidrag.

Jeg fandt ikke præcis information om butiksnetværkets alder, men baseret på mine egne konklusioner kunne omkring 30 % af butikkerne i det nuværende netværk være under 5 år gamle, og i disse er potentialet for mersalg formentlig højest.

Resumé

Vækst i butiksnetværket

rusta_myymäläverkoston kehitys

Finansielle mål

Rusta har som mål at øge sin omsætning med gennemsnitligt ca. 8 % om året (CAGR ~13 % 2019-2023) uden opkøb. En betydelig del af væksten bygger på udvidelse af netværket, da målet for den underliggende sammenlignelige salgsvækst (like-for-like) er over 3 procent om året.

For lønsomheden er målet en EBITA-margin på 8 % (~5 % 2022/23). I Sverige og Norge har Rusta allerede en betydeligt højere lønsomhed end dette. I Finland og Tyskland skal effektiviteten derfor forbedres mest, og skalerbarheden af den internationale vækst skal bevises.

En betydelig del af resultatet geninvesteres i forretningens vækst, da 30-50 % af Rustas nettoresultat ifølge målsætningerne skal udloddes som udbytte.

rusta tavoitteet

Markedet i korte træk

Man kan få et godt overblik over det nordiske lavprismarked og dets konkurrencefelt i markedsoversigten i Rustas børsnoteringsprospekt (side 43-54). Ifølge Rustas skøn var størrelsen på det for dem relevante marked 67 milliarder svenske kroner (Sverige 29, Norge 20, Finland 18) i 2022. Af det samlede detailmarked udgjorde lavprishandel under 4 % i alle lande, mens det til sammenligning i USA blev anslået til at være mindst 9 %.

I årene 2018-2022 voksede lavprismarkedet i Sverige, Norge og Finland sammenlagt med 8,9 % ifølge Rustas skøn, hvilket også var påvirket af de stærke corona-år. På trods af dette forudså markedsoversigten, at væksten ville fortsætte fremover med en årlig takt på omkring 8 %, hvilket blandt andet forklares med den usikre økonomiske situation, der understøtter lavprishandel, og en voksende prisbevidsthed blandt forbrugerne.

rusta_markkinakatsaus

I konkurrencefeltet konkurrerer Rusta på alle markeder (undtagen Tyskland) med Biltema, Clas Ohlson og Jula. Derudover er de vigtigste lokale konkurrenter i Sverige bl.a. DollarStore og ÖoB, i Norge Europris samt i Finland bl.a. Tokmanni og Puuilo. Ikea er naturligvis Rustas konkurrent i alle lande inden for kategorien indretning. Nedenstående resumé (klik for at åbne) giver et godt indtryk af, i hvilke kategorier Rusta skiller sig ud i forhold til sine vigtigste konkurrenter.

Resumé

Konkurrencefeltet i Sverige
rusta_kilpailijat ruotsi

Konkurrencefeltet i Norge
rusta_kilpailijat norja

Konkurrencefeltet i Finland
rusta_kilpailijat suomi

Konkurrencefeltet i Tyskland
rusta_kilpailijat saksa

Oplysningerne kan suppleres med, at andelen af egne varemærker (private label) af Rustas salg er klart den største blandt virksomhederne i konkurrencefeltet (over 60 %), og bruttoavancen i % (over 40 %) er blandt de højeste i gruppen. De faste omkostninger i % er tilsvarende på det højeste niveau, hvilket delvist skyldes den volumen, som den internationale vækst medfører.

Resumé

rusta_private label

rusta_myyntikate

rusta_kiinteät kulut

rusta_oik.liikevoitto

Af markedsområderne er Sverige langt det vigtigste for Rusta, både målt på omsætning og antal butikker, og det udgør i øjeblikket ~60 % af salget og omkring halvdelen af butikkerne. Baseret på de foregående kvartaler er det også klart det mest rentable markedsområde for Rusta.

Da Rustas aktiviteter er opdelt i tre segmenter (Sverige, Norge og Andre markeder), får man et ganske godt indtryk af den markedsspecifikke udvikling, selvom andre markeder udover Finland også dækker både Tyskland og e-handel. Det nedenstående resumé viser mere detaljeret de markeds-/segmentspecifikke tal for de seneste 12 måneder samt regnskabsåret.

Resumé

Sverige-segmentet
rusta_ruotsin segmentti

Norge-segmentet
rusta_norjan segmentti

Segmentet Andre markeder (Finland, Tyskland, Online)
rusta_muut markkinat segmentti

Mere om emnet andetsteds

Da der i skrivende stund ikke er gået lang tid siden børsnoteringen, får man den mest omfattende information om Rusta ved at læse selskabets børsnoteringsprospekt. Her er også andre relevante links relateret til Rusta.- IPO 2023 -prospekt

Her er kort fortalt, hvad virksomheden handler om. Der vil sandsynligvis komme mere gennemgang over tid, når man får tid til at lære virksomheden bedre at kende, f.eks. afkastningsgrader, gældsætning, risici, værdiansættelse af aktien, ledelse og ejerskab, sortimentets bredde og differentiering. Og det skal bemærkes, at eventuelle fejl, svipsere og misforståelser er mine egne, og jeg ejer ikke aktier på skrivende tidspunkt.

39 Synes om

Tak for det skarpe overblik! Hvis jeg husker de forskellige faser rigtigt, så gik det som følger:

I forbindelse med Rustas børsnotering satte jeg mig ind i selskabet og dets tal, herunder med et Lynch-agtigt feltbesøg i selve butikken. Jeg lyttede også til blandt andet de IPO-interviews, som direktøren gav, og læste analytikervurderinger foretaget i Sverige.

På baggrund af dette stod det kort opsummeret klart, at det absolut er en interessant sag, og især vækstmulighederne mod Tyskland er principielt lovende. Prissætningen var dog ikke på nogen måde billig i forhold til tallene. Jeg husker det som 45 kr./aktie. Efter børsnoteringen var man nødt til at støtteopkøbe aktien, og short-sælgerne gik til angreb på den.

Jeg overvejede dengang at købe en portion på 44 kr.-niveauet, men det blev ikke til noget, da kombinationen af støtteopkøb/shorting fik mig til at tøve. Siden steg kursen, så vidt jeg husker, til over 90 kr. i kølvandet på et godt kvartalsregnskab og ligger nu omkring 80 kr. Mit Rusta-køb ville have været en satsning på nedgangen i Europa og især Tyskland (udfasning af kernekraft osv.), hvor jeg så perspektiver for en aktør som Rusta.

Rustas malkeko er altså Moder Sveriges hjemmemarked, men afkastet fra ekspansionen i udlandet har ikke været noget særligt. Hvis det dog kommer i gang, især i Tyskland, så ville visionerne fra de IPO-interviews med direktøren, jeg lyttede til, gå i opfyldelse. Og det ville ikke være slemt at betale den nuværende pris. Hvis rentabiliteten derimod, ligesom hos Kamux, kun bliver baseret på hjemlandet, og udlandet ikke tager fart, så er der tale om overpris, måske endda i væsentlig grad.

Det kommende kvartalsregnskab vil dog snart give mere information om, hvor vi står. Lad os håbe på det takeoff :slight_smile:

10 Synes om

Tak for en fantastisk åbning, jeg har ventet lidt på, at en mere kyndig ville tage sig sammen til at starte en separat tråd for Rusta. :slight_smile:

Forretningsmodellen er jo herligt enkel. Kunden kommer ind af døren og er tvunget til at gå gennem hele butikken i “mini-IKEA”-stil, før man når kasserne. Slik- og delikatesseafdelingerne i slutningen af butikken redder den udmattede shopper.

Butikkernes layout er efter min mening smart, og i hvert fald i de butikker, jeg har besøgt, er afdelingerne meget tydeligt opdelt: hvis du ved, hvad du leder efter, finder du varen rigtig hurtigt. Hvis du ikke ved det, ender du alligevel altid med at tage noget småt med. I vores lokale Rusta er der altid trafik, og det føles som om, handlen kører på højtryk hele tiden. Især nu i foråret/sommeren har haveafdelingen trukket godt med folk til (man kan se situationen tydeligt på vejen til arbejde).

Udover Lynch-observationerne er den allerede nævnte Q4-rapport, som offentliggøres i morgen tidlig kl. 8.00 finsk tid, faktisk væsentlig. Nedenfor er estimaterne hentet fra Quartr, så der er et sammenligningsgrundlag at forholde sig til i morgen.

WhatsApp-Kuva 2024-06-12 klo 09.45.36_247f4a5a

På årsbasis er Q1 og Q3 de stærkeste kvartaler for Rusta (sommersæson & jul. Bemærk! Forskudte regnskabsperioder). Q4 er normalt Rustas svageste kvartal.

8 Synes om

Jeg gætter på, at udviklingen i Finland bremses en smule af ballasten fra Hong Kong. Det er nu omkring 4 år siden, at Hong Kong-butikkerne blev til Rusta. Sortimentet, butikskonceptet og især målgruppen er nu meget anderledes, end det var i Hong Kong-tiden. Hvis trækplastrene dengang, udover haveafdelingen, var fiskeudstyr, biltilbehør, isenkram, værktøj og el-artikler, så er vinklen i dag snarere indretning, indretning, indretning. Det tager sikkert sin tid, før kunderne vænner sig til det.

6 Synes om

For nogle er boligindretning en hobby. Det er rigtigt, at loppemarkeder og genbrugsstationer indimellem klager over, at også finnerne skifter indretningen i deres hjem ud for ofte.

Jeg har besøgt Rusta, lokket af en reklame. Der solgte de sammenklappelige skamler, der var omkring 25 cm høje og, så vidt jeg husker, kunne tåle en belastning på 150 kg. Jeg købte en og opdagede, hvor praktisk det er at have sådan en stående der mellem vaskeskabet og væggen. Det mindsker behovet for at hente den to-trins skammel fra Ikea, som man nok finder i ethvert hjem, ude fra køkkenet.

Skamlen hverken knirkede eller bragede, og jeg fik gjort toppen af spejlskabet ordentligt rent, og jeg lagde endda papir ovenpå, præcis efter Martat (Marttojen) råd, for at gøre det lettere næste gang. Jeg opdagede, at jeg med skamlens hjælp også får den helt rigtige ekstra højde i badeværelset, når jeg hænger vasketøj (længere strik- og andre jakker) til tørre på badeforhængsstangen.

Jeg fik travlt med at tage hen og købe et par skamler mere til mig selv og en til en ældre slægtning. Den kan klappes sammen og passer ind i en smal sprække. Det fylder faktisk mere at få hånden ind i mellemrummet, end det gør at tage skamlen frem.

Samtidig fik jeg købt et par termoleggings. I frostvejr er det ligegyldigt, om de har en gylp eller ej. De varmer også mænds ben behageligt. Når man tilbringer timer indendørs, kan man lægge termoleggingsene i rygsækken og tage dem på igen, når man skal ud i kulden.

Det er så kønsneutralt et stykke tøj, at det også kan bruges af en ung studerende fyr. Han begynder nemlig ikke at vaske lange underbukser lavet af merinould. For ham er det nok at kunne gå fra punkt a til punkt b, også i kulde, uden at forfryse sig. Der er ingen, der holder øje med en ude på toilettet for at se, hvad man tager på eller af.

Der er enormt mange varer i Rusta, og det ville kræve en hel arbejdsdag at sætte sig ind i hele sortimentet. På grund af mine egne kostrestriktioner begyndte jeg ikke at læse deklarationerne på slikposerne, men jeg tror bestemt, at et mere “normalt” menneske kan finde lækkerier til den søde tand der.

5 Synes om

Rustas delårsrapport: resultatet skraber bunden.

Skyder skylden på vejret og Tieto-Evry. Det smager vist lidt af bortforklaringer og et forsøg på at finde syndebukke udefra?

4 Synes om
  • Nettoomsætningen steg med 2,9 % (8,4 %) og udgjorde 2.268 MSEK (2.204)

• Bruttoresultatet steg med 8,0 % og udgjorde 976 MSEK (903), og bruttomarginen var 43,0 % (41,0 %)

• Driftsresultatet (EBIT) udgjorde -49 MSEK (-57), og driftsmarginen var -2,2 % (-2,6 %)

• Bestyrelsen foreslår et udbytte på 1,15 SEK (0,69 SEK) pr. aktie

• Fjerde kvartal blev negativt påvirket af driftsforstyrrelser som følge af it-hændelsen hos Rustas hostingudbyder Tietoevry, med et samlet omsætningstab på ca. 61 MSEK og en negativ EBITA-effekt på ca. 48 MSEK.

Da jeg selv læste rapporten igennem, gav den ikke anledning til nogen bekymring. Forventningerne blev stort set indfriet, der var en stærk stigning i antallet af loyale kunder, en godt begyndt sommersæson og mulige erstatninger fra Tietoevry for it-hændelsen. At resultatet er helt i bund her i Q4, overrasker forhåbentlig ikke en investor, der følger selskabet :).

10 Synes om

Ud fra det, jeg har læst, var det et ganske godt år og kvartal for Rusta, selvom IT-problemerne også forstyrrede dette kvartal. Drøftelser med Tietoevry om kompensation for forstyrrelserne er i gang, og der søges tilsyneladende en løsning gennem voldgift.

I præsentationen fra kvartalsinfoen blev effekten af IT-problemerne uddybet, og uden disse problemer ville det sammenlignelige salg ifølge selskabets skøn have været steget med 1,4 % i forhold til året før i stedet for at falde med -1,2 %, som det gjorde nu. Resultatet (EBITA) ville i praksis have været et nul-resultat i det, der sæsonmæssigt er Rustas svageste kvartal. Ledelsen bemærkede i infoen, at fjerde kvartal historisk set altid har været underskudsgivende, hvorfor et nul-resultat er en forbedring.

Oversigt over effekterne af IT-problemerne

rusta_it-sotkun kustannukset

I forhold til Rustas case er netop vækst i det sammenlignelige salg og skalering af lønsomheden vigtige faktorer. Omsætningen kan ganske vist øges ved at åbne butikker, men det afgørende er, hvilket salg og hvilken lønsomhed man over tid kan få ud af kvadratmeterne. Når man ser på udviklingen på årsbasis og sammenligner med Rustas egne mål, var fremgangen som forventet: sammenlignelig vækst på 4,6 %, samlet vækst på 9 % og justeret EBITA på 7,1 %. Uden IT-problemerne ville de tilsvarende tal ifølge Rustas skøn have været 5,7 %, 10,1 % og 7,5 %, mens de finansielle mål faktisk er en LFL-vækst på 3 %, samlet vækst på 8 % og en EBITA på 8 %.

Oversigt over hele årets udvikling

rusta_koko vuosi

Segmentet “Øvrige markeder” led mest under problemerne, da Rusta helt rigtigt forsøgte at minimere skaderne primært i de svenske og norske aktiviteter og holde butikshylderne fyldte. Lønsomheden for hele året var lige akkurat i plus, tilsyneladende for første gang nogensinde, og baseret på ledelsens kommentarer er der sket forbedringer, især i Finland. Det sammenlignelige salg for hele året var -0,6 %, hvilket kræver forbedring, selvom IT-problemerne forstyrrede driften.

Ledelsen kommenterede, at sommersæsonen er startet godt: ”We’ve had a good start on summer sales. And why is that important? Well, that usually goes a long way to support our gross margins in our first quarter, because the more of our summer sales we sell in the beginning of the season, the less the need for sellouts towards the end of the quarter.”

Udvikling af butiksnetværket

rusta_myymäläverkosto

Vedrørende udviklingen af butiksnetværket kan det desuden konstateres, at der ved kvartalets afslutning var 212 Rusta-butikker i netværket: 112 i Sverige, 48 i Norge, 42 i Finland og i Tyskland. Derudover er der indgået aftaler om 29 nye lokationer, der venter på at blive sat i gang. Antallet af disse er steget siden starten af året, selvom der nu er åbnet en butik på en af de 25 lokationer, der blev nævnt i starten af året. Den administrerende direktør nævnte, at størstedelen af de butikker, der åbnes nu, ligger i Sverige, hvor deres tilbagebetalingstid er kortest og lønsomheden højest.

10 Synes om

En ny omfattende rapport om Tokmanni er blevet offentliggjort, og den indeholder nyttig information om markedet og konkurrencefeltet (s. 29-34) også set fra Rustas perspektiv, herunder bl.a. sammenlignende grafik over forskelle i koncepter og sortimenter mellem de forskellige aktører.

Grafik

valikoima_tokmanni_rusta

kategoriat_tokmanni_rusta

9 Synes om

@Heikki_Keskivali har skrevet et omfattende indlæg om Rusta. :slight_smile:

Der er især én attraktiv side ved lavprisbutikker; de forbedrer deres præstationer i en recession, som billedet fra Rustas børsnoteringsprospekt viser.

Når folk kommer i økonomiske trængsler, klarer virksomheder, der sælger billigere produkter, sig bedre end dem, der sælger dyre. Dette giver tryghed, når de svære tider melder sig.

16 Synes om

Festdag ikke kun på grund af den billigere aktie, men også for at fejre den 50. norske Rusta! Hurra! :partying_face:

Den 4. september åbnede Rusta sin butik nr. 50 i Norge. Rusta blev etableret i Norge i 2014 og har siden ekspanderet på det norske marked, som er Rustas næststørste efter Sverige. Det norske marked tegner sig for ca. 21 procent af Rustas samlede nettoomsætning, og Rusta har et landsdækkende butiksnetværk i landet, fra Lyngdal i syd til Alta i nord.

6 Synes om

Rusta offentliggjorde deres resultater i dag:

Undertegnedes bemærkninger ved gennemlæsning af rapporten:

• Omsætningen steg kun med 3,7 % (under forventningerne, stærk start i maj, men den aftog i løbet af kvartalet)
  • EBIT steg (overgik forventningerne), marginen steg med over et procentpoint til 43,8 %
  • Svag kunde - prisbevidst - selskabet forventer et stærkere efterår
  • Antallet af klubmedlemmer steg med 14 procent til 5,8 millioner (efter min mening meget positivt - 80/20-reglen osv.)
  • Pengestrømmen (Cash flow) blev lidt svagere
  • “Other markets” (Finland, Tyskland og online) lønsomhed blev forbedret en smule, da EBITA-marginen landede på 5,7 % (4,2 %)

Desuden:
I løbet af kvartalet nåede vi til enighed med Tietoevry om kompensation for de operationelle forstyrrelser efter det omfattende IT-angreb tidligere på året. Selvom detaljerne i aftalen er fortrolige, anser vi forliget for at være rimeligt. Kompensationens indvirkning på resultatet er positiv, men ikke væsentlig.

Jeg er ikke den største talnørd, så jeg ved ikke, om en sådan kompensation har fået de andre tal til at se bedre ud (f.eks. forbedringen i lønsomheden i “Other markets” år-over-år (YoY), hvis disse penge er bogført som online-indtægter eller lignende?)

Jeg havde forventet en betydeligt stærkere vækst og er derfor en smule skuffet. Forbrugeren er mere modvillig end jeg troede - på den positive side er der en god vækst i klubmedlemmer. Kursreaktionen er et rent lotteri - jeg gætter dog på, at den vil gå nedad.

6 Synes om

DNB er mere positiv

IMG_4130

2 Synes om

Hilsner fra Stockholm!

Rusta Q1’24: Imponerende lønsomhedsløft - Inderes
20240912_101948

9 Synes om

Jeg så spændt med i eftermiddags og tænkte: “Yes, et helt nyt interview på engelsk” (videoen havde engelske tidsstempler), men til min skuffelse var det på svensk. :smiling_face_with_tear:
e. Tidsstemplingen var måske resultatet af en automatisk oversætter. :sweat_smile: Nu vises de på svensk, tak @Sijoittaja-alokas

Jeg tvivler ikke på andres sprogkundskaber, kun mine egne, men jeg tror ikke, at dette når ud til alle interesserede. Hvis nogen kan/har tid til at skrive et par bullets om kernebudskaberne (ting, der ikke fremgår af rapporten), ville jeg være meget taknemmelig. :pray:t3: :slight_smile:

Markedet kunne jo rigtig godt lide rapporten.

På YouTube er Rustas video blevet set 37 gange (hvoraf de to er mine :sweat_smile:). Sprogbarrieren skubber nok nogle af investorerne væk med det samme.

e. Og det er slet ikke for at tage noget fra @Isa_Hudd! Det er fedt, at svenske virksomheder bliver dækket og interviewet! :slight_smile:

7 Synes om

@Arhi_Kivilahtis tanker om Rustas og Puuilos resultater kan findes i tweetet og i linket i tweetet, som jeg også har lagt separat herunder. Det er bestemt værd at tjekke ud. :slight_smile:

Ligesom hos Puuilo blev også Rustas lønsomhed forbedret. Dette skete delvist gennem en ændring i salgsstrukturen. Virksomheden har desuden investeret i at udvikle effektiviteten i sin egen værdikæde. De besparelser, der opstår heraf, har Rusta til hensigt at kanalisere over i at tilbyde lavere priser. Dette øger til gengæld salgsvolumen, hvilket igen gør det lettere at forbedre effektiviteten.

https://x.com/ArhiKivilahti/status/1834465444268323286

image

https://www.kaupantila.fi/p/puuilo-ja-rusta-menestyvat-vaikean?r=8kh0k&utm_campaign=post&utm_medium=web&triedRedirect=true

8 Synes om

Hej, jeg skrev nogle korte noter til den svenske sektion og oversatte dem (BEMÆRK: ved hjælp af AI, så jeg kan ikke garantere for kvaliteten eller nøjagtigheden, men her er i det mindste noget konkret at forholde sig til.
Den oprindelige tekst findes her:
https://forum.inderes.se/t/rusta-en-ledande-aktor-pa-den-nordiska-lagprismarknaden/631/4?u=isa_hudd

HERUNDER DIREKTE OVERSÆTTELSE:

Mine egne korte noter fra interviewet og Q1-præsentationen (Rusta har et forskudt regnskabsår – i forbindelse med torsdagens rapport blev tallene for maj, juni og juli præsenteret).

Svært marked for detailhandlen: kunderne afventer med ”kapitaltunge indkøb”: det vil sige, at de køber alle småting meget prisbevidst (tandbørster, toiletpapir osv.), men afholder sig fra større indkøb som nye havegrill eller sofamøbler.

Til trods for dette vokser Rusta i alle segmenter: Sverige, Norge + øvrige (Finland, Tyskland + online).

Marginerne forbedres og bevæger sig mod en ”normalisering” på bruttomarginniveau (målet på 44-45 procent er næsten nået med et niveau på 43+ procent lige nu).

Forbedrede marginer ved samme eller lavere prisniveau – altså af de rigtige årsager – lover godt.

Dårligere ”makrotider” baner vejen for flere butiksåbninger, fordi man derved har en god forhandlingsposition i forhold til gode lokaler på centrale placeringer til lave priser.

I øjeblikket er der planer om at åbne hele 35 butikker – på tværs af Norden.

I Danmark er der, som I ved, (endnu) ingen aktiviteter, men det er ikke noget, de lukker døren for i fremtiden.

Tyskland: Der kigges i øjeblikket på alle de tiltag, der er gennemført indtil nu, og hvordan de næste initiativer ser ud. Et stort og interessant marked for familien.

Club Rusta vokser stødt. GW bemærker, at kun få loyalitetsprogrammer eller aktører i det hele taget når ud til så mange kunder i så forskellige segmenter.

Antal produkter i butikken: ca. 6.000 stk., hvilket er væsentligt færre end hos Tokmanni, Dollarstore og Puuilo. Dette bidrager også til vinderkonceptet: et koncentreret produktsortiment, der er lige tilpas.

Hvad der blev behandlet i webcasten, men som jeg simpelthen glemte at nævne i interviewet: Tietoevry-fiaskoen er nu slut. (Detaljer kunne de alligevel ikke tale om, men der er indgået forlig).

Egne kommentarer: En administrerende direktør, der er tydelig i sin kommunikation. Undviger ikke et eneste spørgsmål, og man kan se på ham, at han brænder for sit arbejde.

11 Synes om

Jeg prøvede at tolke interviewet, og jeg kom til præcis samme konklusion. Jeg lader ham med glæde styre virksomheden, som er den største position i min portefølje. :slight_smile:

Mange tak for det gode resumé, og jeg håber ikke, at min tidligere besked føltes nedladende, jeg sætter stor pris på det arbejde, du gør der! Jeg er virkelig glad for, at vi får kvalitetsanalyse/-interview om de svenske virksomheder. :smiling_face_with_three_hearts:

6 Synes om

Generalforsamling afholdt i dag, vigtigste uddrag:

• Udbytte 1,15 SEK / aktie. Registreringsdato 24.9., udbetaling 27.9.
2 Synes om

Presse-/investornyhed fra for et par dage siden om åbning af nye butikker i Sverige og Norge. Salgsmæssigt og resultatmæssigt er Sverige og Norge klart de vigtigste markeder for Rusta. Samlet set består netværket nu af 217 butikker efter de nye åbninger, og de næste par stykker er undervejs i Sverige.

4 Synes om