Låt oss öppna en tråd för Xplora, det norska företaget som levererar smartklockslösningar för barn.
I somras såg jag den här klockan hos min granne för första gången och insåg som förälder med barn hur briljant idén är. Jag märkte direkt att företaget var noterat på börsen och vid en första anblick verkade de bedriva en ganska systematisk verksamhet. Dessutom frågade jag mina nordiska kontakter lite, och denna klocka har tydligen upplevt en tydlig boom på sistone, bland annat i Norge. Marknadsandelen för smartklockor är fortfarande bara i enstaka procent, så det finns mycket att bevisa.
Fördelar: Med en knapptryckning kan barnet få telefonkontakt med sina nära och kära. Dessutom håller klockan bättre än en mobiltelefon och går inte sönder eller glöms bort lika lätt. Barnet kan troligen utöka sin livsmiljö säkert (digital värld + fysisk aktivitet), eftersom en vuxen kan följa barnets plats via GPS och bland annat “säkerhetszoner” kan definieras. När det gäller internetanvändning tror jag att det med denna klocka är lättare att kontrollera åtkomst till gore- och liknande innehåll (oavsiktlig eller avsiktlig användning).
IR-sidor:
Highlights 2020 (notering på hösten)

Konsumentrecensioner (begränsat urval)
På Verkkokauppas topplista tar Xplora alla topplaceringar före Garmin. Det lönar sig också att läsa produktrecensioner från användare.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/65165/qjgvx/Xplora-X5-play-kellopuhelin-sininen
Produkter
Affärslogik
Omsättningen genereras från försäljning av klockor (hårdvara) samt tjänster kopplade till klockorna (prenumeration/tjänster)
Connectivity och goplay inkluderar skalbarheten i prenumerationsmodellen. Prenumerationsdelen är fortfarande liten, men växer (Q1’21 NOK 7m MRR).
Telco-partners inkluderar Vodafone, Deutsche Telekom och Orange (Europa, Asien-Stillahavsområdet och Amerika)
Xplora har förvärvat sin egen Connectivity Service:
På marknaden är de flesta taxor för mobila nätverkstjänster utformade för smartphones, vilket kräver en stor datavolym. Xplora Connectivity-tjänsten erbjuder dock optimala prisplaner för en smartklocka, så att konsumenter endast betalar för den tjänst de behöver. Dessutom kommer Xplora att öppna Connectivity-tjänsten för tredjeparts smartklockstillverkare som en SaaS-modell för att deras konsumenter ska få en sömlös onboarding-upplevelse med en mobil nätverksanslutningstjänst. Xplora Connectivity-tjänsten erbjuder leverantörer ett alternativ att bädda in Xploras nano SIM- eller eSIM-lösning.
Connectivity har 100 000 abonnenter. Mer än 350 000 klockor har sålts kumulativt.
“Att nå 100 000 mobilabonnenter är en viktig milstolpe för Xplora, men också bara de första stegen in på en enorm marknadsmöjlighet som förväntas utvecklas snabbt under de kommande åren. De nordiska marknaderna ensamma fortsätter att erbjuda en stark tillväxtpotential med nästan 2,5 miljoner barn i målgruppen, och med lanseringen av Xplora Connect globalt från Q3 21 har vi starka ambitioner för betydande tillväxt av mobilabonnenter och återkommande intäktsströmmar framåt”, säger Sten Kirkbak, VD och grundare av Xplora.
Verkkokauppa.com beskrivning:
XPLORA 4-telefonen innehåller ett förinstallerat SIM-kort från XPLORA Mobile Oy-operatören. Telefonen och vårdnadshavarens XPLORA 4-app är länkade till varandra och XPLORA-telefonen fungerar inte utan länken. Abonnemanget kostar 10/11/12 € per månad, beroende på vilket abonnemangsalternativ som väljs på aktiveringssidan. Priserna inkluderar fria samtal, meddelanden och dataanvändning inom EU/EES-området. XPLORA-telefonens förinstallerade SIM-kort fungerar i Elisas nätverk.
Siffror för 2020
Siffror för Q1’21 - Även detta företag är fortfarande i tillväxtfasen och har ett negativt kassaflöde. OPEX och omsättning ökar kraftigt.
TOP-ägare:
Ledningens ersättningsprogram är rejält
Under sommaren har ledningen förstärkts:
Vägledning:
Slutligen:
Med ledningens vägledning kan man uppskatta ett realistiskt omsättningsintervall, t.ex.:
Försäljning 2021 ~NOK 600M / 500k klockor
Försäljning 2022 ~NOK 1000M / 1M klockor
Försäljningen koncentreras särskilt till Q4. Enligt preliminära uppgifter förväntas Q2 visa god tillväxt. Delårsrapporten kommer den 31 augusti 2021.
EV nu ~NOK 1500M
EV/S 2021 2,5
EV/S 2022 1,5
Företaget växer ganska snabbt (möjlig tillväxt i omsättning > 100 % CAGR i ett par år) om man vill följa vägledningen i presentationsmaterialet. Om detta resultat går åtminstone “ungefär rätt” ser jag en möjlighet till en hyfsad fördubbling. Svagheterna är förstås bristen på skalbarhet, negativt kassaflöde, hård konkurrens osv.
För att spara tid har jag inte hunnit granska konkurrensfältet mer ingående, men det är självklart att konkurrensen är stor. Motståndarna sträcker sig från Apple m.fl. till alla stora aktörer. Investeringscaset bygger snarare på hyfsade multiplar i förhållande till tillväxttakten snarare än enorma konkurrensfördelar. Detta följer jag nu i tysthet bland andra ![]()
Disclaimer: Jag tar inget ansvar för dessa bedömningar, och de ska inte tolkas som investeringsrekommendationer.
Tillägg:
Lägger samtidigt till en konsumentundersökning. Till dig som har erfarenhet av klockan frågar jag anonymt:
Rekommenderar du klockan till andra baserat på dina erfarenheter?
- Ja, jag rekommenderar den
- Nej, jag rekommenderar den inte