Wuhan Coronavirus (Del 2)

Fortsätter diskussionen från Wuhan Coronavirus (Osa 1) - #10520 käyttäjältä OldFeki - Sijoittaminen - Inderes forum.

Tidigare diskussioner:

Ursprungligt startinlägg av medlem @N.K:

Låt oss göra en egen tråd för Wuhan-coronan, så att vi inte rör till andra trådar, informationsflödet om detta kan bli stort. (Inga viktiga saker missas av någon, om någon delar med sig av något sådant)

Aston länkade också till en livekarta över virusets spridning

Vissa företag utvecklar redan ett läkemedel

https://www.reuters.com/article/us-china-health-virus-vaccines/work-to-start-on-three-possible-china-virus-vaccines-epidemic-response-group-idUSKBN1ZM21P

Detta kan dock påskynda spridningen av viruset:

Enligt min mening är detta åtminstone inte en så allvarlig sak ännu. Hur tror ni att den allmänna sjukvården är i Kina? Har alla ens råd att gå dit? I västvärlden vet man säkert bättre hur man söker vård vid behov, och mediciner är troligen mer tillgängliga i allmänhet.

Vad tycker ni?

6 gillningar

Det låter förresten förbenat illavarslande att man måste starta en “coronavirus Part 2”-tråd när “Part 1” blir full… :smiley:

Hoppas @OldFeki orkar fortsätta sin rapportering även under denna Part 2 också :muscle:

30 gillningar

@OldFeki

Var den där Jyväskylä-nyheten igår något falskt, eller har infektionerna inte statistikförts ännu?

1 gillning

Produktion och distribution av vacciner sackar, nya vanliga varianter, två boostervaccinerade har blivit smittade, 150 infektioner från ingenstans i Jyväskylä…

Jag antar att vi kommer att sitta i hemarbete långt in på 2022 :smiley: Alla bensinpengar till “stonks”.

1 gillning

De kommer säkert att synas med en fördröjning. Det vill säga idag… imorgon…

Nu är vi bara några dagar från 1-årsdagen, alltså den dagen då jag skrev det första dagliga inlägget som på något sätt liknar den nuvarande formen av dessa morgonrapporter. Folk tycker fortfarande om att jag skriver – det är det som håller mig igång dag efter dag än så länge. :slight_smile:

79 gillningar

Helsingin Sanomat hade igår en sammanfattning om vaccin:

Källa: Pystytäänkö muilla rokotteilla korvaamaan Astra Zenecan mahdollisesti jättämää aukkoa? | HS.fi

Dessutom rapporterade KL igår att Johnson & Johnson också i första hand kommer att leverera vacciner till USA (Rokotevalmistaja Johnson & Johnsonilta lunta tupaan: Toimitukset Euroopassa alkaisivat vasta huhtikuussa – Sanofi lupaa EU:lle lisää Pfizerin rokoteannoksia | Kauppalehti)

Vi kommer nog att sitta hemma och jobba långt in på 2022 :smiley: Alla bensinpengar på aktier.

Jag börjar frukta samma sak. Jag tror inte att jag kommer att slå all-in på Finnair eller NoHo ännu. Naturligtvis kommer dödligheten säkert att minska med vaccinationer av riskgrupper, men jag har svårt att tro att världen kommer att vågas öppnas upp mycket under detta år om vaccintäckningen är i bästa fall 50-60%. Vem i till exempel Frankrike (där vaccinmotståndet är högt) har modet att säga att nu öppnar vi samhället, och om vaccinet inte dög så synd.

3 gillningar

Tack så mycket för att du har orkat skriva dessa rapporter. Du har sammanställt de viktigaste händelserna så väl. Till och med så bra att det inte är nödvändigt att följa andra nyheter. Min egen medieläskunnighet gällande coronaviruset börjar nästan tyna bort eftersom jag inte behöver anstränga mig mer än att läsa din morgonrapport för att förstå saker. . . någon konspirationsteoretiker skulle säkert vara nöjd med din ställning. Du skulle mycket väl kunna slänga in lite “egna fakta”, och många skulle gå på det direkt :sweat_smile:

Men om det någon gång börjar kännas tungt, så är vi på mottagande sidan säkert förstående om din uppdatering inte dyker upp en morgon. Och man kan ju alltid skriva till exempel bara varannan dag, eller någon form av veckosammanfattning…

Med detta meddelande vill jag återigen uttrycka mitt stöd, men samtidigt ge dig (från min sida) “friheten” att lätta på bördan om det någon gång skulle kännas så.

Sluta om det någon gång känns tungt, men jag hoppas att du i så fall skulle fortsätta åtminstone då och då.

15 gillningar

I Jyväskylä har dessutom bokningssystemet kraschat och det går inte att boka tid för test just nu. Jag vet inte om det gäller hela landet eller bara Jyväskylä med problemen?

Jag är ingen investerare och följer inte Inderes andra diskussionsforum, men idag var jag tvungen att skapa ett användarkonto. Det är bara för att jag kan tacka användaren @OldFeki för dessa helt fantastiska och omfattande morgonrapporter.

Något slumpmässigt i slutet av februari förra året hamnade jag via Google på detta forum och i denna diskussion och har sedan dess varje morgon besökt denna sida för att kolla morgonrapporten. Överlag har denna diskussion varit en mycket viktig, kanske till och med den viktigaste, enskilda informationskällan för mig under denna coronatid.

Jag hoppas att diskussionen fortsätter att vara lika intressant under hela denna pandemi och att @OldFeki orkar fortsätta sitt utmärkta arbete. Stort tack!

47 gillningar

Jag undrar hur vaccinutdelningen prioriteras här. Ett levande exempel från Uleåborg, där en del av personalen på centralsjukhuset och äldreboenden har vaccinerats, men inom exempelvis hemvården och trygghetstjänsterna, som besöker äldre i deras hem, kan vaccinationen enligt uppgift dröja preliminärt till april.

Långsamt. Jag skulle tro att de ligger ganska högt upp på prioriteringslistan.

3 gillningar

Hur är det möjligt?

https://www.verkkouutiset.fi/astra-zeneca-on-luvannut-nopeuttaa-toimituksia-britanniaan-vaittaa-irlantilaislehti/

10 gillningar

Novavax resultat 89,3 %:

9 gillningar

Morgonsiffror (smittade/avlidna): 102,04M / 2,2M

Antalet nya smittade (+601 212) låg igår nästan på samma nivå som föregående dag, medan antalet dödsfall (+16 388) minskade något. Inga rekord slogs i toppen av smittlistan. I USA (+162 574) är smittantalet stabilt, men de dagliga dödsfallen (+3 908) är fortfarande betydligt många. Även i Europa (+206 096) är epidemiläget stabilt. Dödsfallen (+5 762) minskade något från föregående dag. Spanien (+34 899) fortsätter att ligga i topp i kontinentens dagliga smittstatistik. Storbritannien (+28 680) är tvåa i statistiken.

I USA fortsätter trenden för nya Covid-19-smittor att minska. Denna vecka har 16 % färre smittor rapporterats än förra veckan. Informationen baseras på den dagliga rapporten som publiceras av Vita husets Covid-team. Rapporten konstaterade att två tredjedelar av distrikten rapporterade en minskning av smittantalet under de senaste sju dagarna. En tredjedel av distrikten rapporterade också en minskning av dödsfallen. Över 1900 distrikt, där 95 % av USA:s befolkning bor, klassificeras fortfarande som krishärdar eller områden med fortsatt höga smittantal och risk för att hälsovårdsresurserna tar slut. Mer än hälften av amerikanerna bor i distrikt där andelen positiva test av alla tester är 10 % eller mer.

I USA har en ganska bekant figur hamnat i nyheterna – en politiker som brutit sitt löfte. Det visade sig nämligen att Los Angeles borgmästare Eric Garcetti i all tysthet hade tagit en Covid-vaccination när han besökte Dodger Stadium, som är USA:s största vaccinationscenter. Till borgmästarens försvar kan dock sägas att han arbetade på stadion för femte dagen som frivillig och att hälsovårdsmyndigheterna rekommenderade honom att ta vaccinet. Misstankar om fuffens orsakades främst av att Garcetti inte berättade att han fått vaccinationen vid den presskonferens han höll på vaccinationsdagen, den 21 januari. För närvarande har personer över 65 år samt anställda inom hälso- och sjukvård och äldreomsorg rätt till vaccinet i Los Angeles. Den 49-årige borgmästaren försäkrade så sent som förra månaden att han “inte tänker tränga sig före i kön, även om han knappt kan vänta på att få vaccinet”. Han kunde tydligen inte vänta och trängde sig ändå.

Sydkaroina delstat rapporterade igår USA:s första smittor av virusvarianten som upptäckts i Sydafrika. Enligt delstatens hälsovårdsmyndigheter finns det ingen gemensam rese- eller annan koppling mellan de två upptäckta fallen. B.1.351-varianten har väckt oro på grund av dess starka spridningsförmåga och egenskaper att undvika immunsvar från nuvarande vacciner. Igår meddelade läkemedelsföretaget Novavax, som rapporterade testresultaten för sitt vaccin som ännu inte godkänts, att dess vaccin måste skräddarsys för den sydafrikanska varianten. I fas två-testerna som utfördes i Sydafrika uppnåddes en effektivitet på 60 %. Testresultaten för HIV-positiva visade en effektivitet på 49 %, vilket sjönk under den godkända gränsen. I övrigt var Novavax-vaccinets totala effektivitet på 89,3 % i fas tre-testerna som utfördes i Storbritannien bra.

Hans Kluge, chef för Världshälsoorganisationen (WHO) med ansvar för Europa, sade att 30 länder “har sett en betydande minskning av smittantalet i 14-dagars kumulativa fall”, men att smittantalet förblir “mycket högt”. Förseningar i vaccinleveranserna bromsar dock hela Europas återhämtning. Tysklands (+14 883) hälsominister Jens Spahn varnade för att Tyskland kommer att lida av vaccinbrist under de kommande 10 veckorna. Samtidigt rekommenderade Tysklands vaccinationskommission, STIKO, att AstraZenecas vaccin endast ska användas för personer som är 64 år eller yngre, med hänvisning till bristfällig data gällande vaccinets effektivitet hos äldre personer. Även Frankrike (+23 770) rapporterade en lägre än förväntad leverans av vacciner. Denna gång handlade det om Modernas vaccin, som också förväntas levereras 25 % mindre av under februari, än vad som ursprungligen meddelades. Detta rapporterade Frankrikes hälsoministerium i ett pressmeddelande.

Belgiens (+3 020) hälsovårdsmyndigheter gjorde på onsdagen, på begäran av Europeiska kommissionen, en inspektion av AstraZenecas produktionsanläggning i Belgien “för att säkerställa att leveransförseningarna beror på produktionsproblem vid anläggningen”. Detta meddelade Belgien hälsoministers talesperson, France Dammel. Inspektionen är kopplad till den pågående tvisten om AstraZenecas meddelande att de kommer att leverera 60 % färre vaccindoser till EU i den initiala fasen än vad som utlovats. “Belgiska experter granskar materialet tillsammans med nederländska, italienska och spanska experter”, sade Dammel och tillade att en rapport om ärendet kommer att publiceras under de närmaste dagarna.

I Kina (+52) träffar WHO:s forskare, som har inlett sin forskning, idag lokala vetenskapsmän. Forskargruppen planerar att besöka sjukhus, laboratorier och marknadsplatser. Fältstudien inkluderar Wuhan Institute of Virology, de berömda Huanan fiskmarknaderna och Wuhan Center for Disease Control and Prevention-laboratoriet. WHO meddelade att de under sitt besök också kommer att träffa den första insatspersonalen som mötte epidemin och de första personerna som insjuknade i sjukdomen. “Alla antaganden ligger på bordet när teamet utför sitt vetenskapsbaserade arbete”, sade WHO och tillade att “de måste få allt stöd för sin forskning och tillgång till all data de behöver”.

I Sverige konstaterades igår 4 085 nya Covid-19-smittor. Antalet dödsfall var 95. Landets statsepidemiolog Anders Tegnell svarade igår på medborgarnas svåra frågor i SVT:s program “Corona special”. Efter programmet, som låter som en pizza, lättade troligen svenskarnas oro, eftersom Tegnell enligt Tegnell finns det goda möjligheter i Sverige att nästa sommar kunna hålla bröllop med över 70 personer och att “tredje och fjärde” vågen kan undvikas genom att följa restriktioner och rekommendationer. Grannlandet Danmarks (+668) statsminister Mette Frederiksen meddelade igår att de strikta coronavirusrestriktionerna fortsätter till slutet av februari. “Vi kan inte stoppa virusets spridning, men vi kan bromsa den”, sade Frederiksen. I Finland konstaterades igår 423 nya virusinfektioner. Infektionerna konstaterades mycket brett, i minst 84 kommuner. I kommunstatistiken var Helsingfors (+69), Tammerfors (+49) och Vanda (+41) i topp igår.

Johns Hopkins, Worldometers , Reuters1 , COVID tracker, TheBaselab , WHO1 , WHO2 , NYC tracker , COVID daily USA , THL kartta, FHM kartta (Ruotsi), Bloomberg , rt.live (USA state tracking) , EndCoronavirus , CoronaVirusIndex(yonzzu), Koronabotti (Twitter), Rokotustilanne maailmalla, Rokotustilanne (THL)

67 gillningar

Jag funderade lite över mitt morgonkaffe i dag på hur och när coronarestriktionerna kan komma att lättas. Jag tänkte också lite på vad det här blir för ett prejudikat i framtiden.

Vaccinationerna är nu, förståeligt nog, inriktade på den del av befolkningen som löper störst risk för allvarlig sjukdom. Å andra sidan är spridningen av infektioner störst just i de grupper som vaccineras sist. Detta innebär att övervakning som fokuserar på antalet infektioner och muterade virus inte motiverar att restriktionerna hävs särskilt tidigt. Eller så kan restriktioner initialt hävas i vårdhem och inom SOTE-arbetet, vilket inte heller har någon större inverkan på ekonomin. Å andra sidan bör antalet sjukhusvistelser och dödligheten naturligtvis minska tidigare, men denna strategi för att förhindra spridningen (och vidare mutationen) av det muterade viruset kan innebära kontinuerliga restriktioner även om antalet sjukhusvistelser minskar om antalet infektioner inte minskar.

Som ett tankeexperiment är det intressant att fundera över, att OM vaccinet skulle förhindra vidare smitta, hur mycket snabbare antalet infektioner skulle minska genom att vaccinera den åldersgrupp/det geografiska område som sprider mest. Nu finns det väl ingen officiell forskningsdata om den vidare smittan, och denna strategi har väl inte ens kunnat övervägas.

Vaccinationstiderna varierar också mycket mellan olika länder, så jag förväntar mig inte att resandet öppnar upp överhuvudtaget i år. Om Finland (Europa) under sensommaren bara (pessimistiskt scenario) har vaccinerat de äldre och riskgrupperna, och i semesterorterna i Sydostasien har man knappt sett några vacciner ännu (eftersom Europa och USA hamstrade dem), så behöver Vingresor inte rigga några flyg ännu.

En annan sak jag funderade på är framtida pandemier eller bara mer aggressiva influensasäsonger. Har tröskeln för att införa olika restriktioner nu sänkts permanent, när nästa aggressiva influensavirus fyller vårdcentralernas vårdavdelningar? Jag anser inte detta vara troligt, men ändå ett scenario som kan plåga oss i framtiden. Eller kommer till exempel beräkningarna för antalet platser på restauranger att ändras permanent?

8 gillningar

Johnson & Johnsons vaccin är på samma nivå som AstraZenecas, det vill säga 72 % och 66 % på bredare skala. Detta vaccin är speciellt eftersom det bara kräver en dos.

3 gillningar

17:30 meddelar EMA om AstraZenecas vaccin godkänns i EU-området. Yle sänder live då. Uppenbarligen är antagandet att det kommer att godkännas:

Ä:
Vaccinet har godkänts, men det förhandlas fortfarande om leveransproblemen.

2 gillningar

https://twitter.com/odds_12/status/1355171956262395908?s=20
Baserat på detta har det redan godkänts.
Redigering: Mer information kommer i den direktsändningen.

3 gillningar

Jag har också vaknat för att agera:

E: Länken är på något sätt dåligt gjord, eftersom inte ens en sammanfattning syns.

Exporten av vacciner kommer att begränsas

1 gillning

Jag kan nog inte vänta på att få ta sprutan själv. Undertecknad har nu fått coronapinnen i näsan fem gånger, när ungarna suger med sig varenda bacill de hittar på förskolan :woman_shrugging: Jag undrar bara hur fan jag inte har fått corona än, utan att det bara har varit vanliga snuvor och hostor. *Bankar i trä

5 gillningar

Morgonsiffror (infektioner/döda): 102,63M / 2,22M

Antalet nya infektioner (+588 571) och dödsfall (+14 988) minskade på fredagen. Inga nya rekord noterades bland de länder som toppade smittlistan. Antalet infektioner globalt har stabiliserats under de senaste veckorna. I de flesta av de länder som drabbats värst av pandemin förblir antalet infektioner stabilt eller minskar något, men nästan överallt har viruset ett starkt fotfäste i samhället. I Europa (+200 394) har de dagliga antalet infektioner och dödsfall (+5 721) varit stabila under lång tid. Spanien (+38 118) toppar fortfarande listan över antalet infektioner i Europa, där det igår noterades det tredje högsta antalet infektioner i världen, efter USA (+169 033) och Brasilien (+58 691).

USA:s ledande epidemiolog Anthony Fauci varnade igår för att testresultaten för Johnson & Johnsons vaccin angående den sydafrikanska virusvarianten är ett “väckarklocka”. Fauci sade att viruset fortsätter att mutera och att vaccintillverkare måste vara “agila för att hänga med” och redo att anpassa sina vacciner. Vid gårdagens presskonferens i Vita huset talade även USA:s nya chef för smittskyddsmyndigheten (CDC), Dr. Rochelle Walensky, som meddelade att 379 fall av virusvarianten med ursprung i Storbritannien redan har upptäckts i 29 delstater. Walensky sade att USA snabbt ökar sin kapacitet för virussekvensering, vilket krävs för att identifiera nya varianter och fastställa deras spridning.

CDC publicerade igår nya data som visar att 28 miljoner doser vaccin redan har administrerats i USA. Cirka 57% av de över 49 miljoner vaccindoser som distribuerats till vaccinationscentraler har getts. Cirka 23 miljoner människor har fått den första dosen av vaccinet. Cirka 5 miljoner människor har fått båda doserna. De ökande vaccinationsfrekvenserna är endast möjliga med hjälp av hundratusentals volontärer som hjälper till med vaccinationscentralernas arbete på alla fronter. LaKieva Williams leder volontärarbetet för 7 000 personer i delstaten Georgia. Hon berättade att volontärer i vissa fall får vaccinet före andra, vilket kan ses som en bonus för arbetet. Detta är dock endast möjligt om vaccinprogrammet tillåter det. I många delstater får volontärer vaccination om det finns doser kvar i slutet av dagen. I andra krävs tiotals timmars volontärarbete innan man har rätt att få vaccinet, oavsett den vanliga vaccinationsordningen.

“Tidigare var jag tvungen att välja, nu tar jag båda”, tolkar rap-artisten “ibe” sin förändrade livssituation. “Rolex eller Omega?”, den långvarige investeraren väljer fortfarande bara den ena – eller nöjer sig kanske med en Seiko eller Citizen som hängt på handleden i årtionden, eftersom den fortfarande är “helt okej”. Att ta båda överväger även USA:s smittskyddsmyndighet CDC, om än av något annorlunda skäl. “Experter har föreslagit att man ska använda två munskydd, eller dubbelmaskering, där ett tätt vävt tygmunskydd placeras över ett engångsmunskydd”, säger Dr. John Brooks. “På detta sätt fungerar engångsmunskyddet som ett filter och tygmunskyddet ovanpå ökar filtreringen och hjälper det underliggande munskyddet att sitta korrekt över mun och näsa – vilket förhindrar läckage från maskens kanter”, fortsätter han. Brooks säger att filtreringseffektiviteten på detta sätt kan öka med upp till 90%, vilket är nära effektiviteten hos en N95-mask. Så… “Tyg eller engångs, behöver inte välja, jag tar båda”.

EU lade igår in ett högt tryck i tvisten med läkemedelsföretaget AstraZeneca. Europeiska kommissionens EVP Valdis Dombrovskis meddelade att EU införde nya åtgärder för att övervaka vaccinexporten från EU till resten av världen. Från och med idag kräver vacciner exportlicens, vilket gör att vaccinexporten kan övervakas bättre. Tvisten härrör från AstraZenecas beslut att minska EU:s vaccinleveranser med 60% samtidigt som företagets fabrik i Storbritannien endast levererar vacciner till Storbritannien och fabriken i Belgien också prioriterar Storbritannien som mottagare av vaccinleveranser. EU hotade även att aktivera “Nordirlandsprotokollets säkerhetsklausul” i Brexit-avtalet, vilket skulle förhindra fri rörlighet för varor mellan EU och Nordirland. Detta drogs dock tillbaka, men i EU:s meddelande varnades för att om den fria rörligheten vid den nordirländska gränsen missbrukas och vacciner passerar gränsen till tredjeländer, kommer EU att överväga att vidta alla möjliga åtgärder.

Frankrike (+22 858) förbjuder all resa utanför EU-området från och med söndag. Detta meddelade landets premiärminister Jean Castex. Undantag från regeln görs endast av goda skäl. I Frankrike har man de senaste dagarna diskuterat en tredje lockdown. Castex sade att stängningen av gränserna var “sista chansen” att undvika det. Premiärministern sade också att stora köpcentrum kommer att stänga sina dörrar på söndag, med undantag för livsmedelsbutiker. Målet är att öka distansarbetet ytterligare. Gränsstängningen gäller inte lastbilstrafik mellan Storbritannien och Frankrike. Frankrikes president Emmanuel Macron meddelade igår att AstraZenecas vaccin inte verkar vara effektivt för personer över 65 år. Han sade också att resultaten för 60-65-åringar “inte heller är uppmuntrande”.

Italien (+13 574) går mot strömmen när det gäller virusrestriktioner, då landet oväntat meddelade att man skulle lätta på virusrestriktionerna i många regioner. Landets hälsoministerium meddelade att restriktionerna lättas från och med söndag. Med undantag för fem regioner är alla regioner nu “gula” i Italiens färgkodade system. Gul betyder att bland annat barer och restauranger får vara öppna under dagen. Resor är också friare. På söndag kommer Puglia, Sardinien, Sicilien, Umbrien och den autonoma provinsen Bolzano att förbli på den striktare orange nivån. “Smittsamhetstalet sjönk till 0,84. Det är ett uppmuntrande resultat av människors ansvarsfulla beteende och restriktionerna under julhelgen. Många regioner återgår nu till den gula varningsnivån. Det är goda nyheter, men full vaksamhet är fortfarande viktig”, sade hälsominister Roberto Speranza.

I Sverige var situationen på pandemi-fronten betydligt lugnare igår än de tidigare dagarna. 2400 nya infektioner och 71 dödsfall konstaterades i landet. Enligt preliminära siffror har de lugna svenskarnas tålamod pressats till det yttersta förra året. Antalet anmälningar från kvinnor om våld i nära relationer ökade med hela 50 procent i Sverige förra året. “Det är en enorm ökning på mycket kort tid. Detta måste övervakas noggrannare och funderas över vad det beror på”, säger professor Sven-Åke Lindgren vid Göteborgs universitet. “Det är dock frestande att tro att det har något att göra med pandemin”, konstaterar Sven-Ååke. I Finland har andelen hustrumisshandlare inte rapporterats ha ökat ytterligare och landets pandemisituation har aldrig varit som Sveriges. Finlands lösa linje när det gäller flygresor och testning av flygresenärer kan dock komma att straffa sig, då både den brittiska virusvarianten och den virusvariant som hittats i Sydafrika, som även undviker vacciner, redan har konstaterats i nästan alla större städer. Igår konstaterades 363 infektioner i minst 59 kommuner i Finland. De flesta infektionerna konstaterades i Helsingfors (+93), Esbo (+44) och Vanda (+35).Johns Hopkins, Worldometers , Reuters1 , COVID tracker, TheBaselab , WHO1 , WHO2 , NYC tracker , COVID daily USA , THL kartta, FHM kartta (Sverige), Bloomberg , rt.live (USA state tracking) , EndCoronavirus , CoronaVirusIndex(yonzzu), Koronabotti (Twitter), Vaccinationsstatus globalt, Vaccinationsstatus (THL)

65 gillningar