Nåväl, trots uppmaningarna startade ingen vettig människa den här tråden. Så, i tidens anda måste en “retard” ta hand om saken!
Här skulle vi kanske kunna fortsätta diskussionen om maktkampen mellan WSB och finanssektorns stora pojkar, så att Nokia-tråden etc. inte fylls med det.
Till startinlägget vill jag lägga till följande önskemål:
Jag hoppas att Inderes, det finska folkkapitalismens sändebud, tar stark ställning till denna flagranta marknadsmanipulation som sker bortom dammen. Det kan på intet sätt motiveras att handel och yttrandefrihet begränsas till förmån för korruptionsbröderna. Även om Inderes gör ett värdefullt arbete med att skydda privata investerare från “galenskaper” och bubblor, så har saken enligt mig nu gått till nya sfärer. Folkkapitalismen mår inte bra.
Dessa begränsningar kommer inte att leda till något gott, och jag misstänker att detta kommer att bli en bra katalysator för instabilitet både i finans- och realvärlden.
Idag har det tydligt börjat påverka marknadsdynamiken från någon extern part; vissa mäklare låter till exempel användarna endast sälja sina hype-klassificerade aktier. Detta har idag torsdag 28.1.2021 märkts avsevärt i försäljningspriserna från den amerikanska öppningen en timme framåt. Man skulle till och med kunna säga rakt ut att många av dessa tillfälligt håller på att svalna och det rejält.
Det gamla ordspråket “en korp hackar inte ut ögonen på en annan korp” passar bra även här. De skyddade sina egna och det starkt. De skydde inga medel när de inte kunde vinna på ett schysst sätt.
Det är inte helt rättvist mot säljarna att miljontals har förbjudits från att köpa. Jag undrar varför vissa hyllar detta. Nu kommer en mycket större grupp att förlora sina pengar än om det hade varit ett schysst spel.
Det kanske var meningen att slå dem på fingrarna och visa vem som bestämmer. Man skulle dock kunna tro att någon tradingtjänst skulle se en möjlighet att utöka sin kundkrets här. Men det kan hända att det är färre entusiaster nästa vecka.
Ta nu för guds skull i beaktning att exempelvis Robinhood inte handlar direkt på börsen utan endast förmedlar order till utvalda market makers. Om dessa market makers säger att det inte är värt risken att ta emot dessa order på grund av hög volatilitet, då blir en användare av en sådan mäklare stående på sidan.
Robinhood förmedlade bland annat order till Citadel, som i sin tur tydligen finansierade Melvin med mera. Trevligt litet mörker bakom kulisserna som har möjliggjort Robinhoods gratisorder till sina kunder, men å andra sidan också ett beroende av dessa HFT-market makers.
Kan någon berätta för mig vilka aktier som för närvarande är blockerade på Robinhood? Det är förmodligen uppenbart att de hypeade köpen kommer att styras till dem som inte har blockerats.
Det kan vara så att GME-kriget bara eskalerar som ett resultat av detta och att vi går och köper ännu mer via öppna mäklare. Fallet har också fått så stora proportioner i media och WSB-medlemskapet sväller som jäsdeg, så jag skulle gissa att det kan bli en förlust för de stora pojkarna i slutändan.
Det blir spännande att se, men visst får vi åtminstone en film om detta om ett par år
Blackberry och AMC befinner sig i fritt fall, Nokia och GME har också vänt till stora förluster. Var det här allt, eller blir det en ny runda nästa vecka? På Reddit verkar folk vara förvirrade när de inte vet vilken app de ska handla med.
Åtminstone på WSB-forumen verkar Nokia + annan hype fortfarande vara stark, bara de får köpa aktien utan restriktioner.
Det kan vara så att denna begränsning av handeln bara är bränsle på elden för dessa aktier som Nokia tillhör, och WSB-gänget kommer att börja köpa Nokia + andra som en motåtgärd så fort restriktionerna tas bort.
Det skulle vara intressant att i efterhand se om några stora aktörer har haft förhandsinformation om detta köpförbud och om informationen har utnyttjats genom blankning precis innan det trädde i kraft. Det borde undersökas, snarare än småhandlare.
Jag öppnade just en flaska, och nu går vi på känsla, inte förnuft.
Som tur är har jag mina egna pengar investerade i värdeaktier, förutom Nokia. Men det här höjer verkligen stridsandan! I USA är förmögenhetsskillnaderna på en helt annan nivå än i Finland. Vi finländare kan inte riktigt förstå hur en genomsnittlig amerikan känner sig.
Personligen är jag åtminstone lite irriterad på GME-fallet. Det är helt okej för en hedgefond att blanka 138 % av företagets aktier och använda högfrekvenshandel osv. Men när en grupp amatörer och städare ger geléhuvudena på nöten med deras egna metoder, då kommer storebror genast till undsättning.
[quote="_lpo, post:20, topic:12599, full:true"]\nSjälv är jag åtminstone på tankenivå lite irriterad på GME-fallet. Det är helt okej för en hedgefond att blanka 138% av ett företags aktier och använda högfrekvenshandel osv. Men när en grupp amatörer och städare attackerar de slipsbeprydda med deras egna metoder, kommer storebror genast till undsättning.\n[/quote]\n\nSjälv tycker jag det är roligt att dessa moderna Don Quijotes anfaller med Robinhood som sitt svärd, som skickar deras order till HFT-aktörerna. Sedan kommer gråten när de har beslutat att skydda sitt eget skinn. Svårt att se Robinhood fatta det beslutet, eftersom deras intäkter baseras på dessa orderkvantiteter, så det är förmodligen inte i deras intresse att tysta handeln. Jag kan förstås också ha fel.