Nokia som investering (Del 2)

Den här tråden handlar om Nokia som investeringsobjekt. Låt oss hålla diskussionen inom företaget och dess affärsverksamhet.

Fortsätter diskussionen från Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1) - 12545 - Osakkeet - Inderes forum.

Tidigare diskussioner:

14 gillningar

Discord Inc meddelade under onsdagen att de har tagit bort Reddits WallStreetBets-server från sin plattform för att ha brutit mot deras riktlinjer gällande hatretorik och spridning av desinformation. /Reuters 02:10/

2 gillningar

Rupiesidor, servrar och forum sackar när storfinansen har lösa byxor.

17 gillningar

Efter att kort ha varit privat är subreddit r/wallstreetbets nu tillbaka. Moderatoranvändaren zjz postade ett svar om varför subredditen kort togs privat, samtidigt som kontots Discord-server stängdes av.

https://www.gamespot.com/articles/wallstreetbets-subreddit-at-heart-of-gamestop-stock-spike-back-up-after-going-private/1100-6486831/?ftag=CAD-01-10abi2f

7 gillningar

På Wallstreetbets (WSB) forum har 1,7 miljoner nya användarkonton öppnats på några dagar (på grund av medieuppmärksamhet), nu har forumet cirka 4,1 miljoner följare och antalet växer hela tiden. Kan man tänka sig att antalet bara kommer att öka ytterligare under de närmaste dagarna om forumet förblir öppet?

På forumet har diskussionen främst handlat om bara cirka fem aktier, varav Nokia har varit en. Den mest omtalade verkar fortfarande vara GameStop. Men jag vågar gissa att forumanvändarnas meddelanden som “Nokia to the moon”, “Buy Nokia” etc. fortfarande kommer att fortsätta.

WSB-aktivister gör dagligen Youtube-videor, som man kan hitta med sökordet “wallstreetbets”. Jag fick intrycket att aktier ofta analyseras på ett underhållande sätt, i stil med “företagets fundamenta betyder inget för mig, jag följer min egen tekniska ‘analys’”, eller: “jag följer wallstreetsnets”. Dessa videor kan snabbt ha över 35 000 tittare, även inom en dag. Nokia har bara varit sparsamt representerat i dessa videor; i ett par videor jag sett har vloggaren trott på en kursökning för Nokia.

Diskussionen om wallstreetbets i seriösa nyhetskanalers videoklipp verkar handla om “är detta olagligt” och GME-bubbeltemat.

16 gillningar

Jag har sett ganska många ändringar på Kauppalehtis VON-forum under de senaste 10 åren, och nu har Inderes-forumet också fyllts och startat en ny sida :slight_smile:. Lämpligt nog vid en stor vändpunkt.
Utan dessa forum hade jag inte heller blivit en Nokia-investerare. Och detta forum är verkligen det bästa – tack till forumets aktiva medlemmar @Lexus och @OldFeki och de andra… otroligt mycket substans och insikt… varje dag.

Jag har ansett att Nokia varit betydligt undervärderat i flera år, men särskilt de senaste två åren. Prisnedgången har också erbjudit många köpmöjligheter.
Jag har inte förstått analytikernas åsikter – av någon anledning har de inte velat se Nokias möjligheter – inte ens efter Huawei-förbudet. På den säkra sidan och pessimistiskt – som om kursen skulle ha hållits undervärderad.

Jag uppskattar också den tidigare ledningen – det var under deras tid som detta Nokia byggdes. Men Pekka är absolut rätt man på rätt plats nu och har påbörjat riktigt bra reformer – en ny ledning behövdes också för att återställa förtroendet.

Än så länge är Nokias uppgång bara en upplösning av undervärderingen – det ”rätta” priset ligger förmodligen över 7 €. Hype-priserna uppnås först när det överstiger 10…

Tack igen till forumet – vi lever i spännande tider och det verkar som att vi kommer att bli rikare. Priset kan fortfarande sjunka tillbaka, men jag tänker stanna kvar.

34 gillningar

Konstigt att ingen brydde sig om spridningen av hatretorik eller vilseledande information under Trumps tid vid makten.
Nu när städaren och hamburgerstekaren på McDonald’s har satsat sina besparingar och tjänat lite extra, börjar tjänstemännen få raseriutbrott.
Det är ju fel om en tusenårig tradition har vänts upp och ner och de fattiga utnyttjar de rika.
Lyckligtvis fungerar detta inte i Finland, och Nokia går neråt hela dagen i Helsingfors tills NYSE öppnar. Jag gissar att detta mönster (amerikanerna höjer, finländarna dissar) kommer att upprepas flera gånger.

23 gillningar

En stor del av gårdagens uppgång är ren hype, men $NOK sticker ändå ut från WSB:s short-squeeze-gäng. GME och BB är olika historier, även om det är samma grupp bakom aktiernas rörelser. Korta positioner har inget att göra med Nokias uppgång. Hypen kring företaget motiveras med Nokias affärsverksamhet och undervärdering, alltså helt seriöst.

NOK handlas till ett pris/bok-förhållande på 1,3x, jämfört med dess jämförelsegrupps genomsnitt på 4,0x och sektorgenomsnittet på 2,2x

NOK är också undervärderat i termer av pris/LTM-försäljning. Det har ett förhållande på 0,9x, dess jämförelsegrupp handlas till ett genomsnitt på 3,9x, och sektorgenomsnittet på 1,8x

För att fastställa uppskattningen av det verkliga värdet kommer vi att använda två modeller som hämtar input från tidigare NOK-finansdata, samt data från konkurrenter. (Konkurrenter inkluderar: CSCO, ERIC, MSI, MSFT och AAPL.)

P/E-multiplar: 14,94 $ målvärde

Earnings Power Value: 15,64 $ målvärde

Genomsnittet för de två modellerna indikerar en uppskattning av det verkliga värdet på 15,29 $

Själv skulle jag inte pressa upp Nokias värde så högt, hur mycket jag än överdriver utsikterna, men faktum är att den enorma skillnaden i värdering som @Juurikki lyfte fram, till exempel jämfört med många Helsingfors-konkurrenter, är ett faktum. Hur mycket måste Nokias situation förbättras för att till exempel ett P/E-tal på 30-40 ska kunna motiveras? Svårt att säga.

Hur som helst, på WSB är Nokias “verkliga värde” i de - sakliga - inläggen 15-25 $. Det passar mig bra. :slight_smile:

Bakom allt detta ligger alltså en global hype, inte ens bara i USA. Och man kan inte ignorera detta #Call-squeeze-fenomen. Det är svårt att förutsäga kursutvecklingen, men med optioner som massivt snurrar runt tio dollar kommer detta att fortsätta fram till i morgon – och möjligen långt efter det.

21 gillningar

Och vilken aktie skulle passa bättre än en finsk folkaktie. Utan att ta ställning till hur det går, skulle denna uppgång ha betydelse för den finska ekonomin. Här är det folkets sak.

11 gillningar

Du kan inte stoppa internet.
Köp mer.

https://twitter.com/stoolpresidente/status/1354589231960743936?s=20

Och bara 1,3 miljoner visningar hittills.

25 gillningar

Vilken tid att leva.

Amerikanska memestjärnor manipulerar Nokias aktiekurs.

Forummedlemmar spelar via internet i Nokia-tråden :wink:

17 gillningar

Visst väcker detta lite tudelade tankar. Man undrar om det här är helt hälsosamt. Å andra sidan var förra hösten en mardröm för en “långsiktig investerare” som varit med en kort stund, med dubbla krascher. Jag kan bara föreställa mig känslorna hos dem som hängt med i åratal. Medelpriset för min egen portfölj är så pass lågt att jag inte kan förlora särskilt mycket, oavsett vad som händer. Vi sitter lugnt och tittar på denna “cirkus” med ro i sinnet. Jag anser att Nokias kärnverksamhet är relativt sund och utvecklingsbar.

14 gillningar

Jag loggade nu in här på grund av det här rallyt. Jag skaffade en gång 25 000 Nokia-aktier till ett genomsnittspris på 5,60 euro per aktie. Jag kommer inte ihåg när investeringen senast steg ur det röda, ens för ett ögonblick. Under spekulationen om försäljningen av Here såg det bra ut för en stund, och kanske en gång efter det har vi varit på plus. Annars har jag hållit fast och plöjt igenom rekordlåga 1,40 euro sommaren 2012 och allt annat skit.

Mitt hopp har alltså fortsatt att tyna bort sedan 2011, så länge att jag inte längre har följt Nokia annat än med enstaka blickar vid delårsrapporterna. Jag har vant mig vid skiten och har inte velat nappa på några beten. Jag har kanske hoppats lite på att utdelningarna ska återställas och har siktat på break-even 2025.

Därför orsakade detta underrally en slags chock igår. Jag tillbringade halva natten, fram till halv fyra på morgonen, med att surfa på nätet och läsa om hur dessa amerikanska “everyman”-spekulanter hypade aktien. Någonstans från själens ekokammare kom min egen entusiasm tillbaka, när jag efter Elops “burning platform”-fall nappade på en fallande kniv och trodde att jag skulle bli rik. Det är nästan 10 år sedan.

Om 5,60 bryts de närmaste dagarna får vi se vilka känslor som väcks. Helvete om man efter tio års hamstring skulle ta ut sina pengar, och kursen sedan skulle rusa upp till tvåsiffrigt. Det skulle vara en episk avslutning på min lol fail-investeringssaga.

109 gillningar

Min vän, jag kan relatera till ditt tillstånd. Jag har själv kämpat igenom stormar med detta. Men jag har fortsatt att tro att solen en dag kommer att skina. Mitt medelpris är lägre, så vi går redan med vinst. Det värsta misstaget man kan göra nu är att missa att utnyttja hypen. Nokia söker nu en helt annan uppskattning och det är verkligen välkommet.

18 gillningar

Jag följer själv med från sidlinjen och om våra amerikanska vänner driver upp priset, då är det bara att sälja. Fram med popcornen bara. Det var för övrigt intressant att följa WSB-diskussionen igår, eller det var ingen diskussion utan bara fullt kaos, världens undergång. Jag rör inte Nokia-aktien på ett tag nu. Låt WSB sköta jobbet, nu när de har gett sig in på den vägen.

2 gillningar

För 30 år sedan sa man att när taxichaufförer börjar ge aktietips har marknaden blivit överhettad och det är dags att sälja. Tiderna har förstås förändrats, men det talesättet kom jag att tänka på när jag läste detta:

Mia K. på Twitter: “KÖP NOKIA !!!” / Twitter

I modern tid kunde det rådet låta så här: När porrstjärnor börjar ge aktietips, var mycket försiktig.

3 gillningar

Jag fick ett meddelande igår från en släkting som inte förstår något om investeringar, där hon frågade om det skulle vara värt att sälja Nokia nu. Det finns inget säkrare tecken på att uppgången kommer att fortsätta, helt enkelt :smile:

Hon hade läst en artikel i Helsingin Sanomat (Hesari) där någon investerare hade sålt Nokia med en liten vinst och skröt med att han skulle lägga pengarna på en ny bil. Jag tappade andan en stund för jag skrattade så mycket :rofl:

13 gillningar

Kul att följa Nokias premarket orderbok, när köpsidan är mycket större än säljsidan. Det finns inte tillräckligt med säljare :rocket:

• 4,839 nästa motstånd
9 gillningar

Nordnet verkar inte ha klarat av den där raketen :joy:

6 gillningar

Börsen har varit öppen i 5 minuter och Nokia har handlats i 16 miljoner aktier. God dag…

10 gillningar