En stor del av gårdagens uppgång är ren hype, men $NOK sticker ändå ut från WSB:s short-squeeze-gäng. GME och BB är olika historier, även om det är samma grupp bakom aktiernas rörelser. Korta positioner har inget att göra med Nokias uppgång. Hypen kring företaget motiveras med Nokias affärsverksamhet och undervärdering, alltså helt seriöst.
NOK handlas till ett pris/bok-förhållande på 1,3x, jämfört med dess jämförelsegrupps genomsnitt på 4,0x och sektorgenomsnittet på 2,2x
NOK är också undervärderat i termer av pris/LTM-försäljning. Det har ett förhållande på 0,9x, dess jämförelsegrupp handlas till ett genomsnitt på 3,9x, och sektorgenomsnittet på 1,8x
För att fastställa uppskattningen av det verkliga värdet kommer vi att använda två modeller som hämtar input från tidigare NOK-finansdata, samt data från konkurrenter. (Konkurrenter inkluderar: CSCO, ERIC, MSI, MSFT och AAPL.)
P/E-multiplar: 14,94 $ målvärde
Earnings Power Value: 15,64 $ målvärde
Genomsnittet för de två modellerna indikerar en uppskattning av det verkliga värdet på 15,29 $
Själv skulle jag inte pressa upp Nokias värde så högt, hur mycket jag än överdriver utsikterna, men faktum är att den enorma skillnaden i värdering som @Juurikki lyfte fram, till exempel jämfört med många Helsingfors-konkurrenter, är ett faktum. Hur mycket måste Nokias situation förbättras för att till exempel ett P/E-tal på 30-40 ska kunna motiveras? Svårt att säga.
Hur som helst, på WSB är Nokias “verkliga värde” i de - sakliga - inläggen 15-25 $. Det passar mig bra. 
Bakom allt detta ligger alltså en global hype, inte ens bara i USA. Och man kan inte ignorera detta #Call-squeeze-fenomen. Det är svårt att förutsäga kursutvecklingen, men med optioner som massivt snurrar runt tio dollar kommer detta att fortsätta fram till i morgon – och möjligen långt efter det.