Blankning, blankningsattacker och handel relaterad till dessa

Jag funderade på om det vore en idé att starta en egen tråd för sådana här saker. Främst för att en stor del av dessa olika blankarattacker är rent nonsens och det finns en stor möjlighet att tjäna relativt enkla (om än riskfyllda) pengar. Givetvis finns det också de som kraschar rejält och tar en permanent smäll (t.ex. Nikola nu senast).

Här skulle man kunna diskutera ämnet mer allmänt, men framför allt vore det bra att få veta om nyheter gällande kommande attacker och de som just publicerats, så att man kan sätta sig in i caset så snabbt som möjligt, även om man inte följer det aktuella bolagets tråd som kanske redan finns på Inderes.
Om det inte tar fart så kan vi stänga tråden.

Idag ska Hindenburg tydligen publicera en ny rapport. Väntar med spänning på vad som komma skall.

22 gillningar

Utmärkt öppning här, tack @NEA. Ja, de senaste månaderna har det funnits otroligt bra köpmöjligheter, särskilt inom vätgasområdet (Nikola/NEL, PLUG, FCELL), för dem som har lyckats/vågat att köpa på sig mer, även om det var nära botten.

3 gillningar

En ny rapport från Hindenburg släpps idag. Källa: Twitter.

1 gillning

Japp, och att investera i sådana “oobserverade” företag, även om det är riskabelt och till och med lite av hasardspel i en shortattackssituation, verkar faktiskt ha en hel del “extra” i dessa shortattacker, vilket jag ser som en bra möjlighet att ibland ta ut extra pengar från att bara ligga och skräpa. Dessutom skulle jag nog inte ge mig in i helt okända fall, men jag följer ganska många företag lite mindre aktivt, vilket gör att företaget i fråga är relativt välkänt på längre sikt och jag skulle våga gå med efter att ha analyserat rapporten.

2 gillningar

Bra öppning, jag är redan rädd för vilket portföljbolag som blir nästa mål för en blankningsattack :slight_smile:

Har Hindenburg brukat publicera sina rapporter när börsen är öppen, eller precis innan?

SPAQ, Hyliion och Workhorse återkommer när investerare gissar på Hindenburgs mål.

1 gillning

JKS är också starkt med i leken om en pallplats.

Var det inte något sånt här mot Workhorse förra veckan som visade sig vara en flopp?

Hylion eller Workhorse är mycket sannolika mål. SPAQ-kursen är så pass låg i övrigt att man inte tjänar så bra pengar på att blanka den.

2 gillningar

https://twitter.com/HindenburgRes/status/1315744452330377216

Jarppa lade ju ut information om det… jag lägger ut en direktlänk… jag gissar att det finns något vätgasföretag där… t.ex. FCEL.

En “plug” skulle smaka. Citron research gjorde den senaste attacken.

1 gillning

Aj fan.. full position, att shoppa dippen hjälper inte :grimacing:

Intressant nog går nästan alla tänkbara företag ner lite pre-market. Kan Hindenburg ha ett så stort inflytande att folk säljer i förväg, bara ifall det skulle drabba dem?

Å andra sidan handlas det mycket i USA utan köp- / säljavgifter, och de känner nog inte till anskaffningsutgiften där. Så vad skulle hindra att tömma alla möjliga innehav i förväg innan rapporten släpps och köpa tillbaka efter publiceringen. Om det träffade rätt så kan man väl få en sådan botten att det täckte de små uppgångarna för de andra? :laughing:

1 gillning

Nikola-attacken publicerades åtminstone på Twitter kl. 15.06 finsk tid.

Bara det är ett företag som jag själv har en tydlig positiv åsikt om när det gäller långsiktiga drivkrafter, så att jag kan se bortom en blankningsrapport och våga satsa pengar när det dippar. Jag borde nästan handla en kontantposition i Europa i förväg.

1 gillning

Spännande… WKHS och DPHC antas vara målen, men min egen gissning är NKLA eller FCEL, förhoppningsvis inte den senare. Har inga kontanter så jag kan inte dra nytta av dippen :sweat_smile:

Loop industries i fokus

5 gillningar

Dessa attacker är förstås uthålliga, men de har ändå en inverkan, åtminstone tillfälligt:

Är jag den enda som var tvungen att googla: “så vilket företag?” Nåväl, kanske lika bra, jag var redan ganska säker på att det skulle träffa ett av mina egna portföljbolag.

3 gillningar

Det verkar till och med ha påverkat Quantafuel, eftersom det sjönk med -10%.