Hej,
Tack till alla för frågorna! Som jourhavande VD svarar jag som vanligt på dem åt er 
https://youtu.be/EK6mJr0vkf8?si=mPF86wdiss8nKoVf
Karhu_Hylje
”Det mest negativa i rapporten var att försäljningsutvecklingen praktiskt taget inte nämndes alls.”
Ämnet diskuterades mycket i intervjuerna. Marknaden återhämtar sig och är bättre än under de senaste 2 åren, konkurrensen är hård, men möjligheterna till framgång är goda.
”Som positivt då en omsättning som var något bättre än förväntat”
Bra.
”lönsamheten var inte på målnivå för hela året trots att det sades”
Det sades inte. Det sades att de långsiktiga finansiella målen uppnåddes under Q3, så vi är nöjda med den vändning som åstadkoms. Under Q4 var vi inte på den nivån, synd, då är det bara att kavla upp ärmarna igen och återgå till arbetet. Det handlar fortfarande om bolagets långsiktiga finansiella mål, som inte har ändrats.
”Justerad ebita% i Finland 7,5% och internationellt negativ.”
När man sätter det i kontext med tidigare år är nivåhöjningen stark och vi går nu in i år 2025 som ett mycket starkare bolag.

”Målet var justerad ebita Finland över 8% och positivt internationellt.”
Detta är fortfarande målet, vi har inte uppdaterat målen.
Ummon
”“Witteds styrelse föreslår för den ordinarie bolagsstämman att en utdelning på 0,02 (0) euro per aktie delas ut.” Varför? Vems idé var detta nu?”
Svaret finns i frågan, styrelsen föreslår – bolagsstämman beslutar. Jag tycker att det är en mycket positiv nyhet för aktieägarna.
”“Under början av året kommer vi att uppdatera vår strategi och börja söka en ny tillväxtfas.” Det är bra att vi inte ligger på latsidan, men strategi och fokus verkar ändras årligen.”
Strategin ska uppdateras årligen, verksamhetsmiljön i vår bransch förändras snabbt. Företag som inte hänger med i denna förändring är rostat bröd efter två år.
“Vår kassasituation är stark, och vi har fått många frågor om hur den ska utnyttjas.” Tack för frågan, vi går vidare till nästa fråga ”
Jag tycker att jag svarade på den här frågan och ämnet diskuterades även i rapporten. Om man sammanfattar det under detta tema så är det tre punkter:
- Vi satsar på organisk tillväxt (viktigast), t.ex. AI/Data-området som Franco frågade om
- Vi är aktiva på M&A-marknaden och utvärderar mål, t.ex. det avbrutna projektet efter DD-fasen under Q4 som vi öppet berättade om
- Styrelsen föreslår för första gången en liten utdelning (god nyhet för ägarna)
Det finns andra medel i verktygslådan, dessa berättade vi om den här gången.
Kaitsu5
”När detta sätts mer i Witteds kontext, så skulle jag se att IT-tjänsteföretagens vinnande vinkel inte är att sälja mid-level utvecklare till timpris X, utan snarare förmågan att erbjuda mer konsultativa roller i teamet, som förstår kundens affär och processer, samt kan se hur de skulle kunna föras mot en mer AI-utnyttjande modell och hitta flaskhalsar som kan underlättas med automatisering.”
Den förändring du beskriver passar oss utmärkt. Witted har alltid fokuserat på erfarna experter, vi har inga juniorer anställda. För några år sedan gjordes ett företagsförvärv där Nexec blev en del av Witted. Detta stärkte ytterligare bolagets kompetens inom affärs- och processidan, där vi just är ledningskonsulter i stora förändringsprojekt.
Tack för frågorna!
H. Harri