Witted - Ny generation softwareudviklingsvirksomhed

Vi gentager vores kursmål på 2,0 euro og opjusterer vores anbefaling til køb (tidl. akkumuler).

25 Synes om

Fra Witted kom denne PRESSEmeddelelse :slight_smile:

"Witted Megacorp Oyj | Pressemeddelelse | 16.01.2025 kl. 08:05:00 EET

I Finland skiftede væksten for et stigende antal it-servicevirksomheder til et fald i løbet af 2024. Sidste år var der et fald på 2,2 procent, mens der i 2023 stadig var en vækst på 4,6 procent og i 2022 endda 19,3 procent.

HELSINKI (16.1.2025) – Ifølge it-servicevirksomheden Witted Megacorps seneste Witted Insights-undersøgelse skrumpede nordiske it-servicevirksomheder i 2024 sammenlignet med 2023.

Væksten blev undersøgt ved at sammenligne data indsamlet fra offentlige kilder om virksomhedernes medarbejderantal og ændringer heri. Undersøgelsen omfattede it-servicevirksomheder med ca. 30-1.000 ansatte fra Finland (inkl. 48 virksomheder), Sverige (36), Danmark (29) og Norge (30).

I Finland skrumpede it-servicevirksomhederne i 2024 med 2,2 procent sammenlignet med 2023. Ændringen fra 2023 var betydelig, og markedet vendte til et fald. I 2023 voksede de undersøgte virksomheder med 4,6 procent i medarbejderantal, mens væksten i 2022 stadig var oppe på 19,3 procent. Markedets nedadgående tendens afspejles også i, at den største vækst i 2024 (vækst på 29,4 %) kun ville have nået en femteplads på 2023-listen. Antallet af virksomheder, der voksede i Finland i 2024, var også markant mindre end i 2023, mens antallet af virksomheder, der skrumpede, var større i 2024 end året før. Af de finske it-virksomheder, der blev undersøgt i 2024, voksede 20 (i 2023: 28) og 25 faldt (i 2023: 16), og tre virksomheders medarbejderantal forblev uændret.

Også i nabolandene skiftede væksten til et fald. I Sverige faldt medarbejderantallet for de undersøgte it-servicevirksomheder med 0,7 procent, mens der i 2023 stadig var en vækst på 4,8 procent. Tendensen var også negativ i Norge (2024: fald på 2,3 procent, 2023: vækst på 6,1 procent) og Danmark (2024: fald på 0,9 procent, 2023: fald på 0,3 procent).

Markedet har været udfordrende i Finland i et par år, og investeringsviljen har været lav, hvilket tydeligt afspejles i Witted Insights-resultaterne for 2024. Selvom vi allerede ser en lille økonomisk genopretning, reageres der med forsinkelse på rekrutteringer. Der forventes hård konkurrence om, hvilke tjenesteudbydere der får den største del af væksten, når kunderne begynder at accelerere deres investeringer. Vi ser også, at fokus for investeringer i stigende grad flytter sig til projekter relateret til data og kunstig intelligens, hvilket også afspejles i vores kundebehov”, siger Witted Finlands administrerende direktør Teemu Tiilikainen.

Witted har udgivet Witted Insights-rapporter månedligt siden 2018. Rapporternes data indsamles fra offentlige kilder om den nordiske it-branche og virksomheder. Oplysningerne er vejledende på grund af begrænsningerne i tilgængelige offentlige data og undersøgelsesmetoder.

Undersøgelsen omfattede it-servicevirksomheder med under 1000 ansatte fra Finland, Sverige, Norge og Danmark."

12 Synes om

Tak for feedback! Du kunne dog overveje, hvordan du kommunikerer din frustration. Overvej for eksempel, hvordan du ville kommunikere med dit barn eller din bedsteforælder, hvis de havde begået en stor fejl. Forhåbentlig ikke på denne måde.

Vi har taget fejl, det er klart. Jeg har selv for nylig i denne video udtalt, at 40 % af mine investeringer er forkerte/dårlige beslutninger (~=dårlig her betyder i forhold til aktiemarkedets afkast eller aktiens risiko). Med denne ratio kan man på lang sigt opnå ret gode afkast, hvis man lader vinderne løbe mere end tabene, og aktiemarkedet giver historisk afkast. Witted har desværre indtil videre været en af de dårlige beslutninger. Synspunktet burde have været ændret tidligere. Nu mener jeg, at pessimismen har fået så godt fat, at kursniveauet på 1,5 € er et fremragende købssted, forudsat at de risici, der er nævnt i rapporten, ikke realiseres. På kort sigt kan kursen selvfølgelig søge fart længere nede, især på det nuværende aktiemarked. Jeg kan love, at hvis indtjeningsniveauet fortsætter med at udvikle sig som vist i grafen nedenfor (eller derhenad), uden at det er baseret på en dårlig virksomhedsovertagelse, så vil aktiekursen bestemt ikke fortsætte med at falde på mellemlang sigt.

kuva

Nu er det let at sige, at virksomheden selvfølgelig kørte for hårdt på i slutningen af en god cyklus, og at rentabiliteten også burde have været bedre varetaget under den kraftige vækst. Ved en vækstrate på 100 % er det lettere at begå sådanne fejl end ved en vækst på 5 %. Noget er dog gjort rigtigt, da virksomhedens omsætning i 2017 stadig var 1,7 MEUR. Det kan vi vel være enige om?

I Q1’22-kvartalet før børsnoteringen var virksomhedens organiske vækst 101 % og EBITA-% 3,2 %. I det foregående år 2021 var den organiske vækst 91 % og EBITA-% 2,4 %. Rentabiliteten var lav, men ret acceptabel i forhold til en organisk vækst på 100 %. Den historiske udvikling var usædvanligt overbevisende med hensyn til vækst. Desværre lykkedes det Witted at blive børsnoteret på cyklussens varmeste top. Nu er det let at sige, at Witted var næsten fuldstændig optimeret til netop det marked, hvor efterspørgslen handler om eksperter og ikke kunder. Bagefter kan jeg selvfølgelig sige, at vi burde have været meget mere forsigtige i vores prognoser. Jeg vil gerne tro, at jeg selv har lært af dette.

Jeg tror ikke, at nogen i branchen kunne forudsige (nogle kunne sikkert) en sådan udvikling, som vi nu har set lige efter meget varme år. IT-investeringer er cykliske, hvilket blev lidt sløret for mange aktører, fordi branchen var vokset så kraftigt drevet af den digitale transformation. Witted er efter min mening endnu mere cyklisk end et almindeligt IT-servicefirma.

Jeg mener, at det nu er et godt købssted med et lidt længere sigte, medmindre det finske marked kollapser fuldstændigt, eller generativ AI overtager udviklernes job. Virksomhedens rentabilitetsvending er skredet rimeligt overbevisende frem, når man tager omsætningsudviklingen i betragtning.

Jeg kan også stadig tage fejl af virksomheden, og derfor anbefaler jeg alle at drage deres egne konklusioner. At time faldende knive har historisk set været ekstremt svært, men jeg tror, at jeg nu i hvert fald ikke er katastrofalt for tidligt ude.

67 Synes om

Hah, nu genkender jeg dig.
Lang tid siden <3.

Alt det bedste derovre.

14 Synes om

Man kan jo altid vædde privat om det :wink:

Kom til Inderes forum-møde til sommer! Hvis Witted-aktien er under en euro på tidspunktet for mødet i juli, giver jeg dig en øl og mad. Hvis den er over en euro, giver du mig en øl og mad.

Ved præcis en euro slår vi plat eller krone.

https://keskustelut.inderes.fi/t/inderes-miitti-rento-illanvietto-hyvassa-seurassa/40945

22 Synes om

Jeg er nødt til at gribe fat i dette, fordi da jeg lærte virksomheden at kende i forbindelse med børsnoteringen, fik jeg et lidt andet indtryk af væksten mellem linjerne.

Min egen forståelse af Witteds dannelse er, at Reaktor begyndte at overføre sine medarbejdere, der ønskede alternative lønmodeller, til forskellige datterselskaber, og disse selskaber blev senere fusioneret til Witted med henblik på børsnotering. Så den indledende vækst med medarbejdere og kunder, som på papiret ser imponerende ud, kom i høj grad fra Reaktors økosystem.

Dette er selvfølgelig min egen fortolkning, og jeg kan tage fuldstændig fejl.

6 Synes om

Hvis jeg husker rigtigt, var det sidste år, at en tidligere Reaktor-medarbejder, nemlig Sampo Pasanen, startede med at arbejde hos Witted for første gang. Nogle gange har der måske været en underleverandør, der tidligere har været hos R, men sådanne tilfælde har været sjældne.

Det ville nok have været rart for os, hvis forretninger og folk var blevet overført til os i stor stil, men en meget større værdi blev skabt fra alle parters perspektiv ved at få nye folk med.

Så nej, det gik ikke sådan. :slight_smile: Vi har dog samarbejdet hvert år om forskellige projekter, og vi har haft fantastiske folk i bestyrelsen, som blandt andet har været med til at stifte og opbygge Reaktor. :partying_face:

24 Synes om

I så fald har jeg fået en helt forkert opfattelse. Jeg beklager og tak for rettelsen. Nå, på grund af det har jeg aldrig rørt Witteds aktier, så fra mit synspunkt er det en heldig misforståelse.

13 Synes om

Knap 80 tusind aktier skiftede ejer i går, og kursen er på vej opad. Har nogen konkluderet, at bunden nu er nået?

Mark Zuckerberg i Metas seneste kvartalsrapport:

I also expect that 2025 will be the year when it becomes possible to build an AI engineering agent that has coding and problem-solving abilities of around a good mid-level engineer. This will be a profound milestone and potentially one of the most important innovations in history, as well as over time, potentially a very large market. Whichever company builds this first I think will have a meaningful advantage in deploying it to advance their AI research and shape the field. So that’s another reason why I think this year will set the course for the future.

Man kan selvfølgelig tage denne vision med et stort gran salt, da virksomheden har en egeninteresse, men trenden går stærkt i den retning. I Finland er der bygget et enormt antal IT-servicevirksomheder for at formidle programmører til kundefeltet, og nu er der en risiko for, at det kroniske overudbud af menneskelige ressourcer bliver en permanent situation, når produktiviteten tager et stort spring, og behovet for arbejdskraft falder. Medmindre der pludselig opstår en enorm ny efterspørgsel.

I Finland er der for mange både papirfabrikker og IT-servicevirksomheder, og disse burde begynde at blive fusioneret med hård hånd. Forretningen er og vil fortsat være rentabel, men ilten er ved at løbe tør på grund af den hårde konkurrence.

6 Synes om

Arbejdets natur inden for softwareudvikling har ændret sig meget gennem årene. Hvis den RL-udvikling inden for optimering af AI-modeller får fart fra “pind/gulerod”-algoritmen, vil kodegenerering helt sikkert rykke fremad. Det handler stadig – i hvert fald i den nærmeste fremtid – om samarbejde mellem mennesker og AI. Jeg tror, at en motiveret person, der er egnet til branchen, også vil lære at tilpasse sig, forudsat at kun 1% af hjernekapaciteten har været i brug. At kombinere små blokke til større og større uden fejl er helt sikkert der, hvor menneskets rolle er nødvendig.

Hvad dette umiddelbart ville medføre, er, at uegnede, uproduktive mennesker ville blive arbejdsløse.

Alligevel tror jeg, at det også vil ramme den del af IT-medarbejderne, der “sidder i møder” og ikke skriver kode. Utvivlsomt lever vi i interessante tider!

3 Synes om

Men kommer der stadig motiverede og egnede folk til branchen? Orker folk virkelig at lære at kode? Eller ender det lige her, hvor absolut alt laves med kunstig intelligens, selv af mere erfarne og dygtige folk, og hvis det ikke lykkes, så står man med fingrene i munden, fordi man ikke engang gider at prøve:

Fra den samme fyr kom der et modargument om, at programmører stadig ikke vil blive erstattet i 2025:

Hvis vi slipper af med blot 10% af programmørerne, så er det jo en enorm mængde arbejdskraft i form af mennesker, som skal finde et nyt job.

2 Synes om

Dette er en svær ting at forstå, hvordan IT-udviklingsbranchen vil ændre sig, og hvordan software vil udvikle sig. Systemerne bliver mere og mere komplekse, nye elementer vil komme til.
Jeg tror selv på, at fremover vil 90% være kodere og 10% administration. Koderne skal kunne udføre designarbejde, og de bedste tager sig af arkitektursiden. Nu er det jo næsten omvendt i større organisationer. Det betyder, at koderen skal uddybe og forbedre sine færdigheder. Jeg kan ikke sige, om der vil komme nye. I min egen ramme klarer de svage sig ikke, og de bliver sorteret fra allerede i rekrutteringsfasen eller senest i prøvetiden.

Fjernelsen af de 10% “svage” elementer påvirker ikke produktiviteten, nærmest tværtimod. Det kunne ske uden AI, selv med det samme. Tak for linksene, jeg skal læse dem, så snart jeg får tid.

2 Synes om

Jeg kiggede på de største ejerlister fra slutningen af januar, og Nexec Holding havde igen reduceret sit ejerskab. Jeg gravede derefter oplysninger frem om handlen, så man i det mindste kan se, at købsprisen er blevet mere rimelig i takt med faldet i aktiekursen, da aktiekursen dengang, da handlen blev indgået, var omkring 5€. 91% af købsprisen blev betalt med aktier. Sælgerne af Nexec er nok ikke helt så tilfredse som de Witted-ejere, der måske kom med senere.

Analytikerens kommentar er måske ikke ældet særlig værdifuldt:

Fra et rent kapitalallokeringsperspektiv kunne brugen af kontanter til finansiering af købet have været en bedre mulighed, da Witteds egen aktie efter vores mening er billigt prissat i forhold til Nexecs købspris. Fra et perspektiv om at fastholde Nexecs personale er brugen af egne aktier dog efter vores mening en bedre mulighed.

19 Synes om

Frans og Antti forbereder sig, når Witted offentliggør sin forretningsgennemgang tirsdag, altså i morgen. :slight_smile:

Vi forventer, at omsætningen er fortsat med en klar organisk nedgang, men at den kvartalsvise nedgang i antallet af eksperter næsten er fladet ud. Vi forventer, at rentabiliteten er fortsat på et bedre niveau, selv uden justeringer. Markedssituationen er fortsat med at være meget vanskelig i sektoren, men selskabets mere positive kommentarer om salget, den forventede langsomme forbedring af den generelle økonomiske situation og Norges gode momentum burde skabe forudsætningerne for at stabilisere forretningen.

5 Synes om

Hovedpunkter for oktober-december 2024

Omsætning 13,6 (16,0) mio. euro, et fald på 15,2 %
Justeret EBITA 0,1 (0,4) mio. euro, 0,6 (2,7) % af omsætningen
EBITA -0,2 (0,2) mio. euro, -1,1 (1,4) % af omsætningen
Resultat pr. aktie -0,01 (0,02) euro
Antal eksperter ved udgangen af rapporteringsperioden (FTE-kapacitet) 324 (390,5)

Hovedpunkter for januar-december 2024

Omsætning 53,5 (64,1) mio. euro, et fald på 16,6 %
Justeret EBITA 1,2 (-0,1) mio. euro, 2,2 (-0,2) % af omsætningen
EBITA 0,6 (-0,8) mio. euro, 1,1 (-1,3) % af omsætningen
Resultat pr. aktie -0,03 (-0,10) euro
Pengestrøm fra driftsaktiviteter 0,6 (-2,5) mio. euro
Bestyrelsen foreslår den ordinære generalforsamling, at der udbetales et udbytte på 0,02 (0) euro pr. aktie.
Antal eksperter ved udgangen af rapporteringsperioden (FTE-kapacitet) 324 (390,5)

14 Synes om

Her er desuden Frans’ og Antis kommentarer til Witteds resultat.

Udbytte: 0,02 euro :cowboy_hat_face:

6 Synes om

Det mest negative i rapporten er, at der praktisk talt ikke blev sagt et ord om salgsudviklingen. Som et positivt punkt var omsætningen lidt bedre end forventet, men rentabiliteten var ikke på målniveau for hele året, selvom det blev sagt at være tilfældet. Justeret EBITA% i Finland 7,5% og negativ internationalt. Målet var justeret EBITA Finland over 8% og positiv internationalt.

5 Synes om

Denne rapport har nu efterladt flere spørgsmål end svar.

“Witteds bestyrelse foreslår den ordinære generalforsamling, at der udbetales et udbytte på 0,02 (0) euro pr. aktie.” :question: Hvorfor? Hvis idé var dette nu?

“I løbet af begyndelsen af året vil vi opdatere vores strategi og begynde at søge efter en ny
vækstfase.” Det er godt, at vi ikke lader stå til, men strategi og fokus synes at ændre sig årligt.

“Vores likviditetssituation er stærk, og vi har fået mange spørgsmål om, hvordan den udnyttes.” :question: Tak for spørgsmålet, lad os gå videre til næste spørgsmål :rofl:

7 Synes om

image
Til @Frans-Mikael_Rostedt, et spørgsmål så snart du kan svare: nu i 2024 er der en ret stor forskel i ændringen i arbejdskapital mellem det realiserede tal og jeres DCF (jf. realiseret nettokasse ved årets udgang ca. 7,9 mio. vs. jeres DCF’s 7,3 mio. €). Skyldes det udelukkende tidsmæssige faktorer, som man kunne forvente ville udligne sig i 2025 (dvs. prognoserne skal “korrigeres” for arbejdskapitalen i 2025), eller var pengestrømmen i virkeligheden bedre end forventet, selvom EBITA lå ret tydeligt under prognoserne i Q4 2024?

9 Synes om