Jeg er enig med @HerrDax og @G.J_Joe i, at et salg til en udenlandsk ejer måske ikke er sandsynligt netop på grund af R.S. Men hvis cybersikkerhedstjenester er et voksende område, kunne en alliance mellem Nixu og F-Secure fungere. Det kunne blive N-Secure eller Fnixu ![]()
Man skulle ikke tro, det ville spille en rolle, om køberen er udenlandsk eller indenlandsk. Verden er allerede så globaliseret, at det med hensyn til datasikkerhed er irrelevant, hvilket land ekspertisen kommer fra. Man skulle tro, at F-Secures store private ejere også ville ønske vækst for virksomheden?
Måske ikke normalt, men i dette tilfælde tænker jeg på, at en fusion kunne være lettere mentalt end et frasalg, altså at sælge virksomheden til udenlandsk ejerskab. Jeg tror, at hvis det var en mulighed, ville RS allerede have solgt sin andel.
{“content”:“En fusion ville næsten med magt betyde, at F-Secure ville blive den mindre part, så der ville vel ikke i praksis være stor forskel på, hvordan handlen ville finde sted?”,“target_locale”:“da”}
Hvad fik F-Secure til at falde med næsten -6% ved dagens udgang uden nogen meddelelser?
Måske er det, fordi handelen er under 30.000 stk., og nogen besluttede at afhænde deres aktier til den pris, en anden ville købe dem for. Med så lille handel er det nok, at en person afhænder til enhver pris.
Jeg bestilte F-Secures Total-pakke for to år, da de havde en kampagne med 50% rabat. Det var nemt at installere på PC og Android med kun to klik (hvilket er godt for forbrugeren). På iPhone var det lidt mere besværligt, da e-mailen først ikke blev vist korrekt, og da jeg fik den bedre halvdel registreret, tog det så lang tid for hjemmesiden at vise downloadmuligheden for programmet, at jeg blev lidt frustreret. For PC og Android ville jeg give fuld karakter for installationen, for iPhone måske 3.5/5. Vi får se, hvordan VPN’en installeres på MacBook’en.
60€ for tre brugere i to år er dog ikke en høj pris, når man får antivirus og VPN. Nu kan man igen se finsk TV.
En lille brugeroplevelsesopdatering:
Vi endte med at afinstallere appen på iPhone-siden, da F-Secure SAFEs hovedfunktioner, dvs. App Privacy og anti-virus, tilsyneladende slet ikke virker på iPhone, for ifølge kundeservice “Apple has strict security and app privacy can be done in iPhone settings”. En ret ubrugelig app til iPhone, medmindre man absolut vil have en funktion, der lyder så abstrakt som “safe browsing” (hvad det så end betyder!?).
Kundeserviceoplevelsen var ret god, det var endda relativt nemt at chatte i realtid på mobilen. På den anden side blev det aldrig klart, at F-Secure SAFE ikke har alle de annoncerede funktioner til iPhone, hvilket F-Secure får et LAAANGT minus for. Når man tilføjer, at jeg kunne købe denne pakke til halv pris, ville det være lidt pebret at betale 120€ for tre brugere. F-Secure har virkelig meget at forbedre i de pakker, de sælger til forbrugerne.
EDIT:
På Android-siden er oplevelsen god. Ligeledes er VPN til Windows god, selvom f.eks. Amazon.com genkender F-Secures VPN IP-adresser, så man kan ikke se Amazon Prime-streams. Nogle andre VPN-udbydere er tilsyneladende i stand til at skifte IP-adresser så ofte, at Amazon ikke kan følge med.
I sig selv er det ikke særlig overraskende. I iPhones er operativsystemet så lukket, at det i praksis ikke er muligt at implementere antivirusprogrammer som separate apps, da selv antivirusprogrammer ikke frit kan få adgang til enhedens filer.
Normalt betyder “safe browsing” og lignende funktioner, at der kommer en udvidelse til browseren, som advarer om skadelige eller blot mistænkelige sider. Det er i sig selv en ret praktisk funktion. Om man har brug for en sådan funktion, afhænger dog meget af brugeren.
Det er rigtigt, at F-Secure burde informere om dette på en eller anden måde, hvis de altså ikke allerede gør det.
I tilfælde af F-Secure kan safe browsing-funktionen kun aktiveres, hvis man bruger SAFEs interne browser, så det er på den måde gjort lidt besværligt.
{“content”:“Som softaihmisen (soft-menneske) er jeg selv vendt tilbage til Safe for et par år siden og er ellers tilfreds, men VPN’en hakkede meget med US location. Nu er det blevet bedre efter en klage, men det er ikke helt forsvundet. \nJeg har Win7/Win10/iPhone/iPad og min kone har en Apple bærbar. iOS er et Unix-baseret styresystem og har egentlig ikke brug for en virusskanner. For mig er VPN det væsentligste i den forbindelse.”,“target_locale”:“da”}
Til afklaring købte jeg denne Total-pakke, hvor SAFE er en del af den. Anyway, jeg ser selv tanken om, at der ikke skulle være brug for en virusskanner på Unix-siden, mest som en illusion, især efter at der er blevet afsløret denne kinesiske sikkerhedsbrist på iPhones, der blev brugt til at spionere på uighurer via hjemmesider. Ja, der findes sårbarheder, men kun den relative sjældenhed af Unix-operativsystemer sammenlignet med Windows-baserede holder antallet af vira og andre sikkerhedstrusler også forholdsvis mindre. Apple har dog den fordel, at programmer ikke rigtig kan installeres andet end via Apples butik, og der accepteres de ikke uden forudgående kontrol.
Problemet med denne SAFE er, at jeg ikke rigtig ser nogen større fordel ved at udvikle den til iPhone, men der er omkostninger. De burde i det mindste sælge selve Safe Browser-programmet til dem, der har brug for det.
Er disse forbrugerprodukter ikke allerede dømt som en forretning uden vækst for F-Secure, så der er nok ikke meget mening i at satse stort på dem.
Forbrugersikkerhed er efter min mening en ret udfordrende sektor, fordi man i dag foretrækker, at operativsystemet har alle de vigtige sikkerhedsfunktioner indbygget. For ikke så længe siden var f.eks. Windows’ indbyggede Defender antivirus en af de dårligste, når det gjaldt om at identificere vira, men i den seneste tid har den været en af de bedste i tests. Og endda gratis. Ifølge AV-Test’s seneste tests (Test antivirus software for Windows 10 - June 2019 | AV-TEST) har Windows Defender f.eks. fået lige så gode point som F-Secures antivirus. I praksis er det altså ikke nødvendigt at installere noget antivirusprogram ud over Windows Defender, hvis man ikke f.eks. har brug for F-Secures ekstra funktioner.
Så er der også den øgede brug af Unix-baserede (Android, iOS, Chrome OS, forskellige Linux-distributioner …) operativsystemer. Som @kelkka nævnte, er den generelle opfattelse, at der slet ikke er behov for en virusskanner til disse. Nogle mener dog, at det er en god idé at anskaffe en til Android. I tilfælde af Android og iPhone er det dog usandsynligt, at man får vira, hvis man kun bruger app-butikker til at installere apps.
Grunden til, at der ikke er behov for virusskannere og lignende software til andre Unix-operativsystemer, skyldes den lave udbredelse, men også fragmenteringen af operativsystemudbuddet. Der er sandsynligvis hundredvis, hvis ikke flere, Linux-distributioner, og vira skulle laves individuelt for hver enkelt. Desuden har alle Linux-operativsystemer også pakkelagre, der svarer til app-butikker, og ved at bruge dem kan man praktisk talt ikke få vira på sin computer. Brug af færdige pakkelagre er også den eneste anbefalede måde at installere apps på Linux, hvis man ikke er sikker på, hvad man gør. På Windows installeres programmer traditionelt ved at downloade dem fra internettet, hvor man ikke kan vide, hvad man egentlig får.
Sikkerhedshuller findes dog på alle enheder og operativsystemer, men ingen antivirusprogram hjælper mod dem. Den eneste måde at beskytte sig mod dem er at huske at opdatere software og operativsystem tilstrækkelig ofte.
F-Secure har tilsyneladende indgået en aftale med Virgin Media på et tidspunkt. Virgin Media tilbyder F-Secure Safe gratis i 12 måneder her i Storbritannien, hvorefter man skal betale for det. F-Secure er også kommet til University College London – alle universitetsansatte og studerende kan downloade F-Secure Client Security Premium gratis. Ret god synlighed i Storbritannien, i hvert fald for mit vedkommende.
Hmm. Resultatadvarslen tog 10 % af dette års resultat, men 15 % er nu taget af aktiekursen fra omkring 3.39. En lille overreaktion?
Aktiemarkedet har aldrig overreageret. Aldrig. Snak nu ikke fjollet ![]()
Måske var der 5% ekstra “håber-på-en-god-fremtid”-tilføjelse oven i kursen, og udover det negative pustede det også håbene ud.
{“content”:“I dag ser aktiekursen ud til at stige ret godt (+6,3% lige nu). Hvad skyldes dette?”,“target_locale”:“da”}
I god tid til 5G, “sikkerheden” på plads…
-
F-Secure’s Optim Advanced Security bruger banebrydende kunstig intelligens og maskinlæringsteknologi til at skabe et sikkert hjemmenetværk. Det beskytter hjem og familier mod skadelige hjemmesider, hacking, spyware, phishing, usikre internetenheder og andre cybertrusler.
-
Udover sikkerhedstjenester tilbyder Optim Managed Assurance Platform en række Wi-Fi-styring, selvbetjeningsværktøjer, big data-analyse, hastighedskontrolværktøjer og meget mere. Den giver tjenesteudbydere et samlet overblik over abonnenthjem samt realtids- og historisk synlighed over Wi-Fi-ydeevne til hurtig og effektiv fejlfinding…
Hej, den her letter stadig ikke ![]()
Hey, men det ser ret godt ud med hensyn til forbedret rentabilitet. Organisk vækst er dog svær at opnå. Nye virksomhedskøb på vej?