Waystream - Svenske switches til Europas fibernetværk

Hvis man kan vurdere forventningerne baseret på gårdsdagens lukkekurs (41,7 SEK), så var de sandsynligvis betydeligt højere end det faktiske resultat.

I min modellering har kvartalets VWAP-aktiekurs (Volume weighted average price) på det seneste ramt ret præcist på den lineære kurve f(x) = 2,15 * x - 24,51, hvor x er det vægtede gennemsnit af omsætningen for de to seneste kvartaler, således at det nyeste kvartal vægtes med 85 % og det næstnyeste med 15 %.

Omsætningen for Q2/23 var 24,555 MSEK. Dermed er x = 0,85 * 24,555 + 0,15 * 30,4 = 25,43175. f(25,43175) = 2,15 * 25,43175 - 24,51 = 30,2. Hvis det kommende (Q3) kvartals VWAP-aktiekurs landede på 30,2, ville det ramme omtrent på modelleringens lineære trendlinje. Historisk set har kvartalets VWAP dog ligget tydeligt under trendlinjen, når x har været omkring 25. For eksempel i kvartal 22/Q2 (x,y) = (25,21, 24,69) (Se tabellen og grafen i modelleringen).

Det er værd at bemærke, at modelleringen er ligefrem og forenklet og udelukkende er baseret på omsætning og aktiekursens volumenvægtede gennemsnit. Den tager for eksempel slet ikke højde for fremtidsudsigterne.

Jeg begyndte at følge og undersøge aktien den 20. juni. Jeg har dog ikke købt aktien indtil videre. Hvis aktiekursen faldt tættere på et niveau omkring 20 SEK, og hvis selskabet kom med meddelelser om potentielle aftaler med Telia, kunne jeg finde på at analysere aktien mere detaljeret. Indtil videre nøjes jeg med at observere.

9 Synes om