Enea - cybersikkerhed og datastyring til 5G

Først og fremmest en disclaimer: dette er mit første indlæg, eller mere specifikt min første længere post på forummet, og kvaliteten er nok derefter :smiley: Jeg er også en novice som investor, så rettelser og forslag til forbedringer af indlægget modtages mere end gerne.

Enea er en svensk softwarevirksomhed grundlagt i 1968, som i dag især fokuserer på cybersikkerhed inden for telekommunikationsnetværk samt telekommunikationsnetværkstjenester. Enea tilbyder forskellige sikkerhedsrelaterede teknologier, såsom DPI (Deep Packet Inspection) teknologi, dvs. dybdegående analyse af datapakker. Eneas mest interessante forretningsområde, hvorfra den største vækst forventes, er real-time operating systems: data management systemer, der opererer i realtid og kontrollerer data, efterhånden som de bevæger sig. Eneas tjenester er i dag især fokuseret på data management af 5G-netværk, og af de største 5G-netværksudbydere bruger i hvert fald Nokia og Ericsson Eneas tjenester.

Eneas forretningsmodel har på det seneste bevæget sig i SaaS-retningen, hvilket har ført til en mere stabil pengestrøm. Eneas forretningsmodel er meget skalerbar. Enea har i de seneste år udviklet sig enormt og fokuseret på nye områder gennem virksomhedsopkøb. Enea har i de seneste år opkøbt følgende selskaber: Qosmos (DPI-teknologi), Atos (kun en del af selskabet [sikkerhedspraksis og brugerstyring på netværket]), Aptilo (Trådløs netværksstyring og IoT-løsninger) samt Openwave (Videobehandling i skyen). Fra disse virksomhedsopkøb forventes god vækst, og de har i hvert fald ifølge Redeyes rapport været meget succesfulde.

Enea prissættes som en skalerbar softwarevirksomhed, der er på bølgetoppen af fremtidens megatrends meget moderat. Nøgletallene ser rigtig gode ud, og når man medregner den forventede vækst, så ville EV/EBIT med de nuværende estimater i 2024 være beskedne 9,2.

Med tallene for 2020 og kursen den 03.02.2021 så nøgletallene således ud (Kilde Redeye):
EV/Sales 4,7
EV/EBIT 22,9
P/E 28,6

Redeye har estimeret Eneas CAGR til 18% frem til 2024. Estimeringen kan endda være til en vis grad konservativ, da branchen vokser i et enormt tempo, og Eneas produkter har gode konkurrencefordele. Enea er i et marked, der eksplosivt vil vokse i fremtiden (5G, IoT, Datamanagement, Cybersikkerhed). Som en negativ side ser jeg måske selv virksomhedens spredning, især gennem virksomhedsopkøb er virksomhedens fokus spredt over mange områder. Virksomheden er ikke fokuseret på en bestemt nichekategori, men forsøger at være mange steder på samme tid. Virksomhedens spredte fokus kan meget vel være en del af årsagen til den billige pris i forhold til sammenlignelige selskaber.

Kilder og mere information om virksomheden:

21 Synes om

Interessant start, jeg vil følge med. Jeg tog en lille position i porteføljen, da det ifølge et opslag skulle være Red Eyes 2021 TOP3 tech pick. Fra Red Eyes hjemmeside er der en rapport fra en uge siden, og de hævede deres forventninger. Bear er 193 SEK, bull 310 SEK. Jeg ser frem til at få mere dybdegående information og tanker fra dem, der følger virksomheden tættere.

5 Synes om

DNB hæver kursmålet til 300 kroner.

kuva

4 Synes om

Taaleris nye Micro Crown Fonds fjerdestørste investering

2 Synes om
1 Synes om

Enea ude at handle. Mere interesse for morgendagens delårsregnskab.
Pressemeddelelse | Enea

8 Synes om

H1-resultaterne er offentliggjort.

4 Synes om

Redeyes kommentarer til Q2 og gårsdagens virksomhedskøb: Enea: Resilient Network Solutions and Strong Earnings (redeye.se)
Premium-medlemmer kan læse den nu, gratis medlemmer om to timer. Jeg kan afsløre så meget, at de var positive. Som konklusion: “Alt i alt mener vi, at rapporten er stærk, især i at bevise Eneas evne til at levere stærk indtjening selv i vanskelige tider.”

5 Synes om