Jeg bemærkede, mens jeg gennemså forummet, at et af mine egne samt Wallenberg-familiens favoritselskaber mangler herfra.
Wärtsilä har efter min mening fulgt en strategisk set meget interessant vej, hvoraf det seneste er nedskæring af omkostninger, uden at glemme prioriteringen af strategien for vedvarende energi. Jeg følger med spænding, hvordan selskabet har tænkt sig at implementere strategierne, og hvornår frugterne begynder at falde i investorernes lommer.
Hvad mener I andre børshajer om dette selskab grundlagt i 1834? Ser andre strategien for energi og søfart som en holdbar løsning?
@erkki.vesola
Credit Suisse opdaterede sin anbefaling, undervægter 12.50. I har yderligere 15.50.
Alle vurderer selvfølgelig på deres egen måde, men der er en forskel på omkring 18% i prisen, hvis jeg så rigtigt.
I har ret modsatrettede synspunkter?
Ja, der er en forskel. Vi mener, at megatrends er på Wärtsiläs side. Vi tror på, at det at fungere som integrator mellem forskellige former for elproduktion (f.eks. solenergi og gasdrevet backup-strøm) og de tilhørende intelligente lagrings- og styringssystemer (som Wärtsiläs eget Greensmith tilbyder) er en stærk konkurrencefordel på et marked i forandring. På marineområdet har Wärtsiläs rolle som “økosystemleverandør” inden for søfart (ud over motorer og fremdriftssystemer også intelligente navigationsløsninger, optimeret energiforbrug for skibe, digitale kommunikationssystemer med havnen osv.) allerede frigjort Wärtsilä fra rollen som blot en motorleverandør. Motorer udgør nu omkring 30 % af Marine Solutions’ forretning. Derudover vil skibenes svovlskrubbere generere en betydelig mængde forretning med høj margin i de næste par år. Alt i alt betragter vi Wärtsiläs risikoprofil som lav: ordrebogen og balancen er stærke, og driften er meget forudsigelig. En sammenligning af værdiansættelsesmultipler i forhold til konkurrenterne indikerer også fortsat potentiale for stigning.
Omsætning, driftsresultat og EPS var lidt under Inderes’ og konsensusprognoserne. Driftsmarginen var også en smule lavere end forventet, og ordretilgangen var nok en lille skuffelse. CEO’en talte om en svagere udvikling på energimarkedet. Besparelserne vil først kunne ses i slutningen af året.
Jeg følger situationen fra sidelinjen indtil videre og tror stadig, at dette år vil være ret beskedent med hensyn til afkastforventninger. Til en langsigtet portefølje ville dette dog sandsynligvis ikke være så dårligt, især hvis man havde kapital, som man skulle finde en sikker havn for, når besparelserne og scrubberne viser sig på bundlinjen, og kraftværksordrerne begynder at rulle ind…
{“content”:“Nogen der har en idé om, hvorfor aktien falder?\n- Jeg fandt allerede synderen i Kauppalehti: JP Morgan sænkede tirsdag Wärtsilä’s anbefaling fra "tilføj" til "reducer".”,“target_locale”:“da”}
Normalt ser man en mangust-effekt (mangusti-ilmiö) i anbefalingerne her, så der er nok ingen grund til at skynde sig med at købe i den forstand. Hvordan ser @DayTraderXL’s TA ud? RSI-niveauerne lokker i hvert fald til køb. (Du kan eventuelt kommentere i TA-tråden, så dette forbliver fundabaseret.)
Jeg kan tilføje et diagram der et sted, men da kursen er tilbage til 3 år gamle niveauer, og en virksomhed som JP Morgan sænker yderligere → reducerer, tp 12.50, så kan faldet fortsætte meget længere. En sådan ændring foretages ikke på løse grunde, så ordrebogen skriger sikkert tom. Jeg overvejede ikke engang et bundfiskeri på dette tidspunkt, ikke engang intradag. Hvis den laver endnu et ben ned, så bliver jeg interesseret som et intradag mål.
Hvad er det, der er så interessant ved Wärtsilä? Jeg har de sidste ti år ventet på et vendepunkt, hvor vedvarende energi redder, og jeg kan trykke på købsknappen, men der er ingen resultater. Heldigvis findes der andre virksomheder på børsen, så man er ikke tvunget til at købe. Jeg forestiller mig, at virksomheden ville klare sig bedre, hvis deres teknologi virkelig var så god.
Afkastet har praktisk talt kun været baseret på udbytte, medmindre man har været dygtig til at sælge og købe på det rigtige tidspunkt. Dårligt.
Hvis du købte for ti år siden (10/2009 prisniveau 2.585) og solgte i slutningen af sidste år (10/2018 prisniveau 20.765), så gik det vel ikke så dårligt?
Jeg er interesseret i alle destinationer, hvis man kan købe på vendepunktet. Bunden kan være meget lavere, men jeg følger i hvert fald med i dette.
Den var ikke på indkøbslisten. Det ærgrede mig en smule efterfølgende, at jeg ikke trykkede på købsknappen. Men på det tidspunkt var der faktisk mange alternativer.
@DayTraderXL Ja, bare smid et TA-diagram ind, og fortæl os, som ‘TA-hvisker’, hvad det siger
Og Gadus, hvis du havde købt Wärtsilä i 2009 til den højeste lukkekurs, altså 3,72 €, så ville det stadig have givet afkast med en kursstigning til den nuværende pris på 12 €+, eller selv hvis du havde købt på toppene i 2007. Som en klog investor spreder du selvfølgelig også dine køb over tid?
Wärtsilä har tidligere leveret den komplette installation til verdens største bioLNG-anlæg i Skogn, Norge, og vil inden årets udgang levere yderligere to bio-LNG-anlæg til kunder i Skandinavien. Interessenten fra både det europæiske og nordamerikanske marked er stor, og Wärtsilä forventer fortsat stærk vækst i denne sektor.
Prøv.Wärtsiläs aktiekurs faldt onsdag, da bankgiganten JPMorgan sænkede sin kursmål og anbefaling for aktien. Kursmålet faldt med 3,90 euro til 12,50 euro, og anbefalingen vendte fra at tilføje aktien til at sælge. Også HSBC, Carnegie og DNB har sænket deres Wärtsilä-anbefalinger siden den seneste kvartalsrapport. Rapporten skuffede med ordreindgangen i starten af året. Derudover er forventningerne til ordrevækst lave sammenlignet med andre maskinværksteder.
Selskabet er dog ikke særlig dyrt i forhold til sine sammenlignelige selskaber. Halvdelen af analytikerne anbefaler stadig at købe aktien.
Servicesektoren udjævner den cykliske udvikling. Den udgør omkring halvdelen af salget.
Wärtsilä er en sjov aktie. Den har aldrig rigtig været hypet ordentligt. Men her er en investeringshistorie.
Jeg købte 90 stk. Wärtsilä til min søns portefølje i 2002. Investeringen var dengang lidt over 2000€. Efter splittelserne i 2004, 2011 og 2018 er antallet af aktier steget til 810, og ejerskabet er femdoblet. Derudover har Wärtsilä udbetalt udbytter, som er blevet investeret i andre aktier. Så rentes rente-effekten ses ikke direkte her.
En klog har engang sagt, at de bedste aktier er lidt kedelige. For Wärtsiläs vedkommende passer dette, da den altid har føltes lidt dyr, lidt kedelig, og jeg har ikke tidligere fundet en god mulighed for at købe den til min egen portefølje. Nu ville Wärtsilä faktisk være en mulighed for en mere interessant historie. Den skulle bare fortælles til den store (investor)offentlighed, så budskabet ikke drukner i billeder af traditionelle skibe og energianlæg.
Enig, Wärre er efterhånden vokset til at være en internationalt betydelig virksomhed, men energisektoren venter på sit gennembrud og et stort spørgsmål.
Jeg har kun beholdt den under observation, da JPM sænkede sin vurdering. Jeg har ventet på, om 12-tallet ville blive brudt nedad. Et triple top på 12.275 var ikke positivt ud fra et teknisk analyseperspektiv.
Hvad i alverden? Wärre er begyndt at stige. Der er kun gået et par dage, og der er allerede en fortjeneste på titusinder af euro fra en handel med 170 aktier! Det bedste i år.