Taaleri som investeringsobjekt

Lad os oprette en egen tråd til Taaleri. Denne “lille Sampo” fra Helsinki fortjener bestemt aktiv diskussion og opfølgning.

Edit: Seneste omfattende selskabsrapport I afventning af virksomhedsomstruktureringer 29.6.2018

6 Synes om

Her venter man også på kommentarer til de seneste virksomhedsopkøb (Suomen Vuokravastuu Oy / Evervest Oy), selvom de ikke er særlig betydningsfulde i størrelse.

2 Synes om

Markkinaraati 1.6.

Her diskuteres Wärtsilä, undskyld, men mere generelt behovet for energi i verden…

2 Synes om

Tak til Warren Fyffet (Shareville) for tippet. Taaleri er månedens aktie i Kauppalehti

9,8€ betyder en markedsværdi på ~280 mio.… men hvis man tager selskabets “sum af delene” i betragtning, ville Garantias estimerede størrelse være i størrelsesordenen ~360 mio... Dette ville betyde en aktiekurs på omkring 12,5€.

Ser andre også et betydeligt upside her? Halter min begynderlogik slemt? I hvor høj grad bør værdien af Garantia afspejles i aktiekursen i dag?

Edit: Justeret tallene lidt nedad, tilsyneladende er den oprindelige nyhed også blevet ændret.

1 Synes om

Der bør nok komme en klar meddelelse om Garantias spin-off, som kan fungere som en katalysator for aktien. Denne sag føles altid som om den “falder i søvn”.

1 Synes om

Jeg må tanke mere op under ti. Der er tid til at vente, og sikkerhedsmarginen er tilstrækkelig med denne vurdering.

Jep, Taaleri er, ligesom visse andre aktier, som min marmoreret bladplante – jeg husker først at vande den, når alle bladene allerede hænger mod jorden, hvorefter planten på et par timer rejser sig helt og begynder snart at skyde blomster, for derefter langsomt at falde sammen igen, indtil jeg husker at vande den. Jeg kan godt lide disse slumrende planter i min langsigtede portefølje; i stedet for at vande dem kan jeg købe mere til en fornuftig pris, når de er faldet lidt. Noget helt andet er de, der visner af en god grund.

1 Synes om

Jeg drillede allerede Juhani til ROAST om, hvorvidt Taaleris patriotisme gik forud for økonomisk logik.. Jeg ved ikke, hvad ROI er for disse skibe, men flagene vajer https://www.inderes.fi/tiedotteet/aalto-shipping-varustamon-kaksi-laivaa-liehuttaa-nyt-upeasti-suomen-lippua-aalto

For patriotiske investorer passer Taaleri perfekt ; )

1 Synes om

{“content”:“At vande en Dieffenbachia er en god sammenligning. Jeg købte mere, da de nu er under en tier.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

{“content”:“Taaleri ønsker vel også at få sin andel af energiinvesteringerne: Kauppalehti milliarder (eller billioner?) vil blive brugt inden 2040, dvs. ~45 milliarder USD om året globalt. Det må være muligt at skære noget ud af det.\n\nKan nogen fortælle mig, hvad Taaleris forretningsmodel er i dette scenarie? Energifonde på vej eller hvad?”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

{“content”:“Vi fik en god rapport af høj kvalitet i dag. Forhåbentlig realiseres disse virksomhedstransaktioner (G og FF) til en god pris, inden det næste bear market starter.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Lad os poste det her også, Saulis kommentarer findes også på InderesTV (Taaleri sijoituskohteena - Inderes). Deres track record inden for virksomhedstransaktioner er uden tvivl imponerende :smirk:

1 Synes om

KL 9.7.2018: Rauma-værftet led et enormt tab sidste år

  • Rauma Marine Constructions Oy’s nettoresultat -4,9 mio. euro i 2017
  • Værftet har en egenkapital på 23,6 mio. euro, og sidste år omfattede dette en aktieemission på 10 mio. euro.
  • Aktierne i aktieemissionen blev tegnet af de største ejere, dvs. den fond, der forvaltes af det børsnoterede selskab Taaleri, m.fl.
  • Virksomhedens driftsresultat er tydeligt negativt.
  • Omsætningen steg sidste år med 369 procent (76,5 mio. euro).
  • Virksomheden forventer, at produktionen vil falde i 2018 efter et stærkt vækstår.
  • Der foreligger en hensigtserklæring om bygning af fire kampfartøjer (Flåde 2020, størrelsesorden 1.200 mio. euro). Den endelige aftale forventes underskrevet i år.

Mon den nuværende dårlige situation har nogen indflydelse på moderselskabet (Taaleri Oyj)? Heldigvis er den ret store Flåde 2020-entreprise i sigte…

mvh. amatør

Jeg har nu investeret i aktier i omkring 10 år, og der er sket lidt af hvert undervejs. Spredningen er faldet radikalt år efter år baseret på aktiens kvalitet. Ejerlejligheden er blevet skiftet ud med en lejebolig, og bilen er nu leaset.

I dag kom dagen, hvor der ikke længere er nogen spredning, og min portefølje indeholder kun én aktie - Taaler. Hele min formue er bundet op i Taaler. Langt det mest kvalitetsorienterede og interessante selskab på Helsinki-børserne. Fremragende ledelse og kraftigt undervurderet til den nuværende pris. Ifølge min egen “sum of the parts”-beregning er værdien knap 15 euro.

Jeg vil fortsat følge Taaler nøje via forskellige kanaler, men i dag skåler jeg for mig selv og for den karaktertræk, der forener mig og Taaler: Mod. :champagne:

3 Synes om

Hoivatilat, Remedy, Taaleri er de vigtigste og største positioner for mig. Jeg kunne tilføje lidt mere af Taaleri, hvis den falder til under 10 €.

Redigering: Inderes’ (Inderes) seneste analyse mangler (naturligvis) stadig virkningerne af fremtidige virksomhedsovertagelser, hvad angår målprisen, men de potentielle virkninger er fint forklaret i analysen. Efter GARANTIA er en målpris på 15 € for Taaleri meget mulig, hvis den finder et passende investeringsobjekt for pengene…

3 Synes om

Taaleri solgte i øvrigt en del af sine ejerandele i Inderes sidste vinter…

Interessant information … Hvem købte dem? Ville passe godt til Nordnet. Andre banker har deres egne analyseafdelinger (men de er dårlige), men Nordnet mangler dette og bruger Inderes. De kunne også hjælpe Inderes med at erobre Sverige.

inderesläiset købte det selv til deres egne lommer… :slight_smile:

Tillykke, jeg har også en rigtig stærk fornemmelse af virksomhedens udvikling. Bliver helt klart i min portefølje. :clinking_glasses:

Vi fik en meget god H1. Offentligheden har tilsyneladende ikke reageret på dette, da jeg anser en stigning på +2% i dag som en temmelig svag reaktion. Jeg gætter på, at situationen vil ændre sig i morgen med Inderes’ virksomhedsopdatering.

Edit:

2 Synes om