Der var et møde mellem Big Tech og Trump i Det Hvide Hus i går, jeg læste en artikel i New York Times (betalingsmur, https://www.nytimes.com/2026/03/04/climate/data-centers-electricity-trump.html). Så vidt jeg forstår, forblev resultaterne en smule uklare, men teknologivirksomhederne, der bygger datacentre, forpligtede sig frivilligt til at sørge for ekstra kapacitet i forbindelse med deres centre. Et par citater fra artiklen:
”Alligevel vil presset fortsætte med at stige. Datacentre bruger i dag omkring 5 procent af USA’s elektricitet, og det kan vokse til hele 17 procent inden 2030, efterhånden som interessen for AI vokser, ifølge Electric Power Research Institute.”
”Ved begivenheden i Det Hvide Hus onsdag sagde Trump, at under det nye løfte om beskyttelse af forbrugerne ville teknologivirksomheder betale for alle kraftværker og netopgraderinger, der er nødvendige for deres datacentre, og villigt betale højere takster.
”De kommer til at producere massive mængder elektricitet og energi til nettet, så de amerikanske forbrugere ikke engang behøver at tænke på det, og jeres elomkostninger vil falde,” sagde Trump.”
Energiforsker Abe Silverman (Johns Hopkins University):
”Snak er billigt, kraftværker er dyre,” sagde Silverman. ”Det store spørgsmål er, om vi, efter disse store tilsagn i Det Hvide Hus, vil se Big Tech dukke op i gangene i Harrisburg, Annapolis og Trenton og rent faktisk føre ordene ud i livet. Det er det, jeg vil holde øje med.”
edit: en anden, åben nyhedskilde, en ganske god nyhedsvideo på ca. 4 minutter også: