2022 verkar vara the Year of the Boomer på grund av omikron, inflation och att EU-pengarna tar slut Folk flyttar pengar från tech till mer traditionella investeringar och, med potentiella nya lockdowns, till att vara hemma.
Harvia
Sampo
Puuilo
Harvia har situationen under kontroll och handskarna är redan skickade till USA, så H2 kan mycket väl bjuda på trevliga överraskningar. Ur tomma intet, kursen i december 2022 kommer att vara 75 € (ingen investeringsrekommendation).
Sampo fortsätter sin stabila utveckling och folk blir entusiastiska över de stora utdelningarna, så det kommer att finnas fler köpare än normalt. Ur tomma intet, kursen i december 2022 runt 54 € (ingen investeringsrekommendation)..
Puuilo som en liten joker i rockärmen, om nya restriktioner införs. Folk kommer att fortsätta sina hemmaprojekt. Vi gissar på en kurs i december 2022 på cirka 15 € (ingen investeringsrekommendation).
Spinnova, Kempower, QT. Fiberrapportering har varit framträdande och det börjar bli en grön trend bland klädtillverkare. Kemppi inleder en global erövring driven av den gröna trenden. QT, den gröna trenden driver elbilboomen och QT får nya kunder, värderingen sträcker sig, sträcker sig och sträcker sig…
Dovre: Rekryteringarna kommer att börja synas i omsättningen och därmed i resultatet.
Harvia: Bastu/aggregat-boomen har bara börjat… De gör ett stort företagsköp eller så köper någon från USA upp Harvia.
Remedy: En stor Netflix-produktion lanseras (gissning) samt fler samarbeten med stora spelhus.
Tecnotree. Vändningen fortsätter och även denna kommer att prissättas som ett tillväxtbolag.
Bittium. År av ökenvandring är över. Kommer att vara starkt involverat i HX-projektets industriella samarbetsprojekt, kommer eventuellt att omorganisera sin företagsstruktur och kommer äntligen att påbörja massleveranser av Tough SDR-radioapparater till försvarsmakten. Som grädde på moset börjar försäljningen av den nya produkten Respiron att ta fart som sjutton.
Jag blev lite förvånad över att ingen ännu hade nämnt Modulight, så delvis därför ville jag lista det här. Företagets tillväxt och lönsamhet är av en sådan klass att företaget, om det lyckas, kan ha en riktigt ljus framtid framför sig. Kuutti och Harvia behöver förmodligen inga motiveringar.
Kempower. Jag har studerat detta företag exceptionellt noggrant. Hittills har de gjort ett imponerande jobb och har en bra strategi. Produkten är enligt min åsikt överlägsen konkurrenterna. Det finns få allvarliga konkurrenter.
Nokia. Många goda nyheter kommer, många i små strömmar. Nokias verkliga värde börjar visa sig långsamt men säkert. Välskött och förändringen går åt rätt håll.
Lamor. Detta är mitt jokerkort. Företaget är i rätt bransch vid rätt tidpunkt. Goda förutsättningar för internationell tillväxt och en utmärkt orderbok.
Dovre: Förmodligen okänt för den stora massan än så länge (ingen analyserar ens detta ännu?), men när vändningen fortskrider kan den nuvarande ganska billigt prissatta aktien få en skjuts både av resultatillväxt och stigande multiplar.
Tecnotree: Samma som Dovre, men inte lika billigt längre, även om risknivån enligt mig är lägre.
Kempower: Om tillväxten fortsätter att slå igenom ordentligt, kommer värderingsnivåerna att smälta snabbt, dock inte nödvändigtvis under 2022.
Jag utelämnade medvetet alla QT, Harvia och Marimekko med mera kvalitetsaktier, eftersom alla redan har så höga värderingar att jag tror att kursuppgången enbart kommer från resultatväxt/överträffade prognoser.
Jag funderade på Kamux som nummer tre, då man med dessa värderingsnivåer redan skulle kunna tala om ett “vändningsbolag”, om de ens rapporterar något lite positivt . Duell var ett annat tredje alternativ.
Fondia: ett litet turnaround-bolag, så potentialen vid en fullträff är enorm. Kanske den nya VD:n kan ge fart åt verksamheten?
Rovio: ett sista-minuten-byte. Starka varumärken, potential för nya releaser och en skräpkorgsvärdering borde väl smaka på en marknad där prisvärd och potentiellt skalbar tillväxt inte är lätt att hitta. Nettokassan ger ett starkt stöd åt investeringen.
Tecnotree: ett vad på att man nästa år kan slutgiltigt bevisa tillväxtkonceptet, vilket samtidigt skulle lösa undervärderingen. Om det skulle ske, vore en P/E på 20 otroligt konservativ för Tecnotrees fundamenta, och det vore ändå redan +25% från nuvarande kurs.
Vinstmöjligheterna här vilar helt på Fondia, eftersom någon säkert kommer att hitta årets tredubblare och därmed få ett grepp om de andra. Om det inte är Fondia, så kämpar jag inte om pallen. Tecnotrees rally under andra halvan av december försvagade mitt val, men på ett års sikt är uppsidan fortfarande ganska bra. Valen är bra i den meningen att om börsåret blir en total fars, så 1) alla tre balansräkningar är i gott skick, och 2) ingen av verksamheterna kollapsar lätt, utan defensiva egenskaper finns (Rovio lite sådär). Detta ger skydd i olika scenarier.
Wulff:
Synergierna från Stapleton-affären kommer att förverkligas i större utsträckning än förväntat och företaget kommer att dra nytta av sin position som en stor aktör. Försäljningen av lönsamma hygienprodukter förblir stark och samtidigt kommer mässverksamheten igång med hjälp av coronapass. 2022 EPS överstiger Inderes konservativa uppskattning på 0,51 och stiger till 0,9 euro. Marknaden anser att ett P/E-tal på 10 kan accepteras efter ett sådant superår, vilket innebär en kursökning på 4,8 € → 9 €. Det vore fantastiskt om vinnaren vore ett så här tråkigt företag
Tecnotree:
Interkontinentala strandfotbollsturneringen 2021 visade sig vara en jättesuccé och de dubaiska penningkranarna förväntas öppnas. Padme fortsätter att distribuera Marvel-vokabulär och Fas III möjliggör en fullskalig implementering av Teknoverse. Alla kundfordringar kommer att inkasseras.
Innofactor:
Single seller setup (upplägg med enskild säljare) har avslutats. Nu kör vi.