På denne tid af året er det kutyme at love, at jeg næste år vil være en bedre version 2.0 af mig selv. Ofte er løfterne dog mundtlige og går i glemmebogen. Jeg besluttede at skrive mine egne investeringsrelaterede løfter ned her, offentligt, og muligvis i løbet af/ved udgangen af næste år vil jeg vende tilbage til disse løfter og se, hvor godt de holdt.
Vara-Paavi 2.0:
Jeg vil skifte til månedlig sporing af investeringer fra nuværende ugentlig sporing. Jeg drager egentlig ingen fordel af ugentlig sporing; i stedet føles det i øjeblikket som en lille byrde at udføre sporingen hver weekend. I stedet vil jeg lave en månedlig rapport mere dybdegående og også se på mine investeringer som en helhed efter investeringsklasse (aktier/obligationer/alternative/reale aktiver) og skrive mine tanker og synspunkter ned hver måned for senere at kunne vurdere, hvor godt jeg egentlig har været på rette spor. Hvis jeg tør, starter jeg måske endda en blog her (tak @Sijoittaja-alokas for at gøre mig opmærksom på denne forumsfunktionalitet i forbindelse med din julekalender!)
Jeg vil sømme min investeringsstrategi fast i skriftlig form og endelig læse forumets “Investeringsstrategi”-tråd. Investeringsstrategien vil omfatte regler, retningslinjer og tanker vedrørende valg af investeringsmål, handel og risikostyring.
Jeg vil også turde sælge investeringer, hvis deres vægt i porteføljen vokser mere end risikostyringen tillader som følge af god succes.
Jeg vil holde brugen af gælds gearing på et mere moderat niveau. I praksis betyder dette at begrænse Nordnet Superkredit til maksimalt guldniveau (rente 0,99 % p.a.), men sandsynligvis vil jeg forsøge at eliminere gælds gearing helt til nul og måske endda samle en lille krigskasse med disse værdiansættelsesniveauer
Hvad er dine egne løfter for 2022 som investor, relateret til strategi, risikostyring, aktivitet eller ethvert andet aspekt af investering?
Jeg lover at være mit eget eQ i livet og stræbe efter enkelhed og med et jerntæt fokus følge min strategi uden at brede mig ud og stoppe dette roderi og spekuleren. Også i år.
Du kan prøve at holde dig til investeringsplanen for en gangs skyld. Små beløb i indeks regelmæssigt og resten af lønnen, der bliver til overs, i det mindste i starten af året, til at opbygge og vedligeholde en krigskasse. Du kan også købe aktier, men du skal have kontanter i reserve, hvis markedet falder. Og du kunne skære ned på at stirre på aktiekurserne, da daglige udsving ikke betyder så meget, når du planlægger at foretage langsigtede investeringer.
Jeg vil holde mig strengt til min egen investeringsplan. Jeg er i øjeblikket tilfreds med mine egne investeringsporteføljer og lader tiden gøre arbejdet. Jeg vil ikke følge nogen efter nogen hype-/modeaktie. Dette skete for ofte i 2021, og det ses desværre i afkastkurven. Fingrene blev brændt mange gange, og transaktionsomkostningerne lavede et grimt hul i afkastet.
Jeg lykkedes ikke med dette i 2020, men i år har jeg formået at holde det nok i tankerne, så vi fortsætter i samme stil til næste år, dvs.
Lad gevinsterne løbe, og skær tabene hurtigt.
Jeg tænker også på virksomheder, der starter med L i porteføljen (jeg tror ikke på horoskoper, men de har godt nok givet tab).
Jeg lover at være lidt modigere og også tage de “små sejre”, dvs. bruge en del af kassen til at udnytte kursstigninger og -fald. Dog uden at det bliver til lotto.
Jeg vil forenkle mine egne operationer. Kontinuerlig opsparing i indeksfonde fortsætter, og jeg ønsker at øge deres andel i min egen portefølje. Derudover sparer jeg kontanter til gode købsmuligheder. Færre spekulative aktiekøb og mindre handel - jeg vil øge mine nuværende beholdninger, hvis der kommer gode købsmuligheder. Nye virksomheder vil blive tilføjet porteføljen med større overvejelse, og de skal være sådanne, som jeg virkelig ønsker at eje og følge. Ellers er det det samme at smide de penge i indekserne.
I løbet af året 1-3 køb afhængigt af den økonomiske situation, enten ved at supplere eksisterende beholdninger eller omhyggeligt overveje at tilføje noget nyt til porteføljen. Salg kun hvis jeg mener, at virksomhedens vækst/udbyttehistorie tager uigenkaldelige skridt tilbage.
Årets mål er at hodle. Hvis der ikke sker noget dramatisk.
Jeg prøver at lave mindre end to handler med euro. (Man kan få brug for én til skatteoptimering i december, og amerikanske udbytter vil jeg sandsynligvis geninvestere).
I baggrunden ligger sommerens store skattesmæk, som betyder, at der ikke er nogen løse nye penge, og jeg vil sandsynligvis skulle betale det meste af skattesmækket med et lån.
Jeg holder mig til min investeringsplan, selvom himlen falder ned, hele verdensøkonomien går i knæ, og porteføljen kun har affektionsværdi tilbage.
Jeg holder mig til min investeringsplan, selvom porteføljen skyder i vejret, verdensøkonomien skruer op for fuld kraft, og pengene flyver ind ad døren.
Det er en fremragende internalisering af Onkel Masses fremragende investeringsguide, YES! I starten af guiden står der, kapitel 1, vers 2: “Køb billigt, sælg dyrt”
Onkel Masse, FA, Ved at handle sådan kan man kun vinde!!
Jeg er ved at lave min første egen “omfattende rapport”. Tanken er, at jeg for første gang skal sætte ord på en investeringsmulighed, før jeg læser analytikerens rapport om den. Jeg har allerede et selskab i kikkerten. Jeg vil naturligvis ikke lægge information ud her endnu, da jeg forbeholder mig retten til at skifte emne. Jeg vil dog dele et link her, når jeg engang får skrevet noget færdigt. Det bliver sandsynligvis noget rod, men samtidig vil jeg bedre kunne internalisere beregningsformlerne, de kvalitative faktorer i analysen og forståelsen af konkurrencemiljøet. Jeg kender principperne for disse, men jeg har aldrig rigtigt beregnet eller skrevet mine tanker ordentligt ned om et investeringsobjekt.