VPN-företag som investeringsobjekt

Nu när många runt om i världen arbetar hemifrån och kanske till och med använder VPN. Vilka VPN-företag som finns på börsen kan erbjuda dem till företag? Alltså inte VPN avsedda för privat bruk.

Palo Alto Networks är det första som kommer att tänka på, även om deras fokus ligger mer på cybersäkerhet än VPN-anslutningar. Jag antar att de flesta företag har åkt med i den allmänna rörelsen på börsen.

1 gillning

I det stora hela är det också värt att överväga om VPN i sig är en bra affär. Mer och mer flyttar vi till molntjänster (Salesforce, Microsoft, Google, Hubspot, Slack, Atlassian…) som inte kräver VPN-inställningar.

Cisco verkar erbjuda allt relaterat till datakommunikation, inklusive VPN. Personligen ser jag inte rena VPN-företag som lockande.

Håller med Musti, hellre de stora som gör annat också. Alltså Palo Alto Networks, Cisco, Check Point, Fortinet, …

Om du letar efter investeringsobjekt är det värt att ändra perspektiv. En traditionell VPN-tjänst erbjuder en anslutning till företagets interna nätverk, men de flesta flyttar redan sina tjänster starkt till molnet, vilket gör att anslutningen inte är lika viktig som identiteten och dess skydd. Microsoft och Google är starkt involverade i spelet, och Saleforce är också värt att följa. Om vi talar om traditionell nätverkssäkerhet och VPN-tjänster, rekommenderar jag att du tittar på Palo Alto eller finska Nixu.

1 gillning

Exempelvis äger j2 Global (JCOM) en relativt betydande produktportfölj inom VPN-verksamhet och har utökat portföljen genom företagsförvärv, särskilt under förra året. Detta är dock en relativt liten del av helheten, så det är nog inte riktigt det du letar efter.

Nixu bygger väl egentligen inte VPN-tjänster, utan konsulttjänster och säkerhetsövervakningstjänster. Nätverkssäkerhetskonsultation och liknande, förstås.

Min avsikt var att konstatera att VPN nuförtiden inom företagsvärlden bara är en tjänst bland andra informationssäkerhets- och datakommunikationstjänster, så jag anser att det inte finns någon särskild anledning att fokusera på den. En fungerande VPN-anslutning kräver också en fungerande datakommunikationsanslutning, så utöver informationssäkerhetsföretag bör man även följa datakommunikationsoperatörer (Elisa och Telia har de senaste åren avsevärt förstärkt sitt utbud av IT-tjänster).

1 gillning

Gammal tråd men jag svarar ändå:

Kan VPN-leverantörerna verkligen skilja sig från varandra på något sätt, när alla VPN-tjänster i princip är väldigt lika varandra vad gäller funktioner? Jag har alltid sett hela branschen som en “IT-branschens kaféverksamhet”, där det är relativt enkelt för nya aktörer att komma in på marknaden och alla aktörer i branschen erbjuder kunderna i stort sett samma produkt.

Det beror i hög grad på om det är en produkt riktad till konsumenter eller för företagsbruk. Ur konsumenternas synvinkel är de tekniska egenskaperna ofta mycket lika, vilket gör att företag i hög grad kan skilja sig åt när det gäller integritetsrelaterade frågor (t.ex. användning av loggar, VPN-företagets plats etc.) samt i de länder som stöds. Jag kan inte kommentera företagssidan.