Hälso- och friskvårdsföretag

Strävan efter välbefinnande och investeringar i fritid anses vara en av de megatrender som kommer att växa betydligt i framtiden. Människor idag (jag syftar inte på covid-19-tiden utan bredare) har mer tid och råd att investera i sin fritid. Dessutom har företagsvärlden börjat vakna upp till att medarbetarnas välbefinnande i expertarbete korrelerar med prestation.

Tyvärr finns det inga företag inom denna bransch på Helsingforsbörsen, eftersom Amer Sports såldes till kineserna… :frowning: Därför tänkte jag nu fråga om det finns någon bland forumanvändarna som följer branschen.

Branschen kan delas upp i många olika delar, men här är en indelning:

Traditionella tillverkare av utomhus-/sportutrustning och kläder.

• På den amerikanska börsen finns det de som har samlat höga tillväxtprocent de senaste åren (t.ex. Nike, Lululemon) och sedan de som har presterat mindre bra (Under Armour).
  • Som nykomling har Peloton fått en ganska fartfylld start på börsen.
  • I Norden finns det efter Amer åtminstone Fenix Outdoor, som är noterat i Stockholm och äger bl.a. Fjällräven och andra varumärken samt Globetrotter-kedjan, som i Finland är känd som Partioaitta. Inom denna sektor verkar samlingen av varumärken till ett fåtal företag, likt Amer, också vara en stark trend, till exempel köpte Asics Haglöfs för några år sedan.

Det finns alltså diversifierade varumärkesportföljer eller mycket specifika aktörer (som yogaklädestillverkaren Lululemon). Lululemon gjorde för övrigt en imponerande covid-dipp och har redan stigit till ATH-siffror.

Företag som erbjuder välfärdstjänster / gymkedjor.

• I USA har särskilt nya aktörer inom denna bransch samlat en hel del uppmärksamhet kring sina koncept. Till exempel kombinerar Flywheel spinning och Orange theory -fitness teknik och gruppträning på ett nytt sätt. Båda är förstås (åtminstone än så länge) privata företag. I Norden är väl de flesta gymkedjorna fortfarande privata?
  • Aktörer som Hintsa Performance, som erbjuder coachningstjänster, kan också vara intressanta, men är ofta fortfarande små.

Välfärdsteknik

• I Finland är de mest kända Suunto (följde med Amer till Kina), Polar (privat) och bland de nya särskilt Oura (privat).
  • På andra håll i världen finns Garmin, Fitbit (som Google köpte för 2,1 miljarder dollar) och säkert många fler. Och vi hade ju Withings en kort stund via Nokia, men det tar vi inte nu… :wink:

Företag inom mental välbefinnande / mindfulness.

• Företag inom denna bransch har på senare tid fått höga tillväxtsiffror och värderingar. I Silicon Valley har man pratat om dem länge, till exempel Headspace internationellt känt och från Finland Meru Health som rapporterade om sin finansiering förra veckan.

Företag som drar nytta av / stöder trenden

• Själv har jag det onoterade Yeply (mobil cykelreparationstjänst) i portföljen och det finns säkert fler liknande nischföretag.

På kort sikt stöder och straffar covid-19 branschen. Stöder eftersom välbefinnande och närturism/utomhusaktiviteter ökar. Straffar eftersom denna konsumtion förstås är icke-nödvändig.

Har forumdeltagarna några favoriter inom denna sektor?

7 gillningar

Nautilus är ett börsnoterat företag, man skulle anta att de fortfarande
fokuserar på att tillverka gymutrustning

Företagets ursprungliga grundare Arthur Jones är en mycket intressant person, vila i frid Arthur Jones, MedX, and Nautilus Exercise Principles

Det känns som att de traditionella hälsovårdsföretagen ständigt expanderar till den här sektorn och höjer sina insatser inom förebyggande vård. Jag minns att ämnet, till exempel i Terveystalo ROAST och hälsovårdssektorns podcast, har behandlats med avseende på Terveystalo, Mehiläinen och Pihlajalinna. Det är förstås fortfarande en relativt blygsam del av nämnda företag och deras verksamhet, åtminstone än så länge.

1 gillning

Sant. Pihlajalinna köpte i alla fall redan en gymkedja. Det blir intressant att se om de ”traditionella läkarmottagningarna” kan vända sig mot den här sidan tillräckligt snabbt. Traditionellt sett kommer ju läkarmottagningarnas bröd från att människor inte tar hand om sig själva, och genom att komma in i den här sektorn kan de på något sätt skapa ”skydd” mot välfärdstrenden. Den starkaste tillväxten kommer nog ändå från de som fokuserar på branschen.

Halloj,

Eftersom min fritid har ökat markant har jag läst inläggen på detta forum nästan varje dag de senaste två månaderna, och man får verkligen läsa mycket lärorikt varje dag! :+1:

Den här tråden träffade mig så pass hårt att jag tänkte att jag måste våga ta steget och skriva något själv. :smiley: Jag har en bakgrund inom uthållighetsidrott (trots mitt användarnamn) och arbetar för närvarande också inom sportsektorn, så ämnet intresserar mig och jag vet förstås ganska mycket om det. Jag har själv funderat lite på de saker som Musti nämner ur ett investeringsperspektiv, och jag är särskilt intresserad av produkter av typen Oura som du nämner. Jag har aldrig använt Oura själv, men har hört mycket beröm om den i mina kretsar, och pulsvariabilitet, som jag tror att Oura huvudsakligen baserar sin återhämtningsmätning på, är bekant för mig genom andra enheter. Särskilt i Finland finns det förvånansvärt många sådana produkter på marknaden, och de har de senaste åren blivit mycket populära, åtminstone inom sportkretsar.

Hur man får dessa att slå igenom stort globalt är en svårare fråga. Visst, det finns numera lätta spårningsfunktioner i nästan varje aktivitetsarmband, men jag tycker inte att de skiljer sig så mycket från varandra. Jag har själv funderat på att köpa Garmin-aktier någon gång, men jag tyckte inte att deras sportenheter skilde sig så mycket från konkurrenterna (Polar, Suunto) så jag gav mig inte in på det. En möjlighet skulle kunna vara att använda denna återhämtningsövervakning även inom medicin, till exempel för att övervaka hela kroppens återhämtning efter en stor operation. Detta tangerar också det som Mauri tog upp, men från en lite annan vinkel. Det kan förstås vara så att detta redan görs mycket idag, men om något av företagen i denna sektor kunde få ett stort grepp om detta område och man kunde bevisa dess fördelar, då skulle det förstås handla om större saker än försäljning av aktivitetsarmband.

Peloton är också ett intressant fall. Jag råkade faktiskt köpa den för cirka 33 dollar när jag läste om den och tyckte att det verkade vara ett bra experiment för tillfället. Det har gått ganska bra hittills, men jag planerar att sälja minst hälften senast i samband med en eventuell hype kring Q2-rapporten. Jag följer med spänning vart det tar vägen, men det är svårt att tro att man i slutändan kommer att erövra världen med uppgraderade motionscyklar… som aktieägare vill jag förstås gärna ha fel i det här skedet. :smile:
Och när det gäller Peloton kommer det garanterat att komma fler liknande saker i framtiden… Strava är också ett bra exempel som har blivit otroligt populärt i sportkretsar. Strava är alltså en app baserad på GPS-data genom vilken man kan få information om träningspass. Praktiskt taget alla de senaste smartklockorna stöder detta, så du får det automatiskt till telefonen när du synkar klockan med telefonen.

Lite off topic, men sedan finns det också e-sport som jag personligen inte har så mycket kontakt med. Jag förstår dock att det säkert bara kommer att växa och växa hela tiden. När dagens 15-åringar blir 35 år kommer de förmodligen att tycka att e-sport är en större grej än vad dagens trettiofemåringar gör… Detta är man förstås medveten om även inom sportsektorn, och även om många ännu inte är redo att räkna det som traditionell sport kommer det att överträffa allt större sporter i popularitet i framtiden. Jag har inte kollat nu, men det finns säkert redan en tråd om e-sport på forumet, så nu ska vi läsa dem!

8 gillningar

Värt att ta en titt. Juurikki skulle tro det.

Min brorsdotter spelar CS fler timmar i veckan än vad Juurikki gör något nyttigt, inklusive sociala medier. Hon behöver ingen sponsring. Tack ändå för erbjudandet.

1 gillning

“En möjlighet kunde vara att använda denna återhämtningsuppföljning även inom medicinen, dvs. t.ex. att övervaka hela kroppens återhämtning från en större operation”

Från fritidsmätutrustning är det ljusår (något överdrivet) till sjukhusutrustning. Exakt mätning av biosignaler har förvisso utvecklats avsevärt, men på sjukhussidan finns helt andra krav.

Fjärrdiagnostik på sjukhus kommer att vara grejen i framtiden, det erbjuder verkligen möjligheter. Ett bra konkret exempel på detta erbjuds av Bittiums Medical-del (Faros-produktfamiljen), jag rekommenderar att du bekantar dig med den.

1 gillning

Tack för tipset. Det här verkade dock främst investera i läkemedelsföretag och träffade därför kanske inte min målgrupp.

Jag skulle också hålla dessa två saker (välbefinnande och riktig medicin) åtskilda tills vidare. Mätare för välbefinnande används förvisso redan för att “hemövervaka” träning och liknande, på samma sätt som konsumenternas febertermometrar eller blodtrycksmätare, men till officiell medicin är det förstås fortfarande en bit kvar.

Jag ser dock att det kan finnas ett behov av tjänster som Oura, som en del av hälsovården i större skala, men det är förstås inte diagnostik på sjukhusnivå. Lähitapiola erbjöd redan en försäkring som inkluderade en smartklocka i avtalet.

1 gillning

Så vi är på samma spår :slight_smile:

Oura har ju vuxit rejält och fick precis mer finansiering, även om jag inte har följt det så noga. Själv använder jag en sportklocka, men numera bara när jag tränar. Jag brukade ha den på mig tidigare också, men jag tror att jag fick någon slags “dataöverdos” och använningen minskade.

Du nämnde Nike i startinlägget. Det ska bli intressant att se hur mycket dokumentären Last Dance boostar Nikes försäljning.

Tack för tipset, jag måste kolla närmare på Bittiums fall! :+1:

Och ja, det är säkert så att det är en lång väg kvar för dessa fritidsutrustningar. Faktum är att det nu slog mig att för några år sedan när jag gjorde min avhandling för ett mindre IT-företag hade vi en diskussion med uppdragsgivaren om samma ämne. Han drömde då om att kunna koppla IT-företagens kunnande ännu bättre till dessa välfärdsrelaterade mätare, vilket skulle ge bättre möjligheter att nå nästa nivå i övervakningen.

Hur är det förresten med sömnkliniker/läkare och liknande? Finns det mer detaljerad information om hur långt ifrån varandra så kallade hemenheter och de som används inom medicinen är? Eller snarare om de till exempel har utrustning som man kan ta med sig hem och som inte skulle vara så olik välfärdsprodukterna.

Såvitt jag förstår och minns är konsumentmätare för sömnmätning fortfarande mycket osäkra, vissa mer exakta än andra men de klarar inte av att mäta t.ex. apné lika bra som sömnklinikernas modeller, förutom i extremfall. Eller kanske snarare så att en konsumentenhet kan indikera problem, men en brist på indikation är inte ett bevis på brist på problem.

På något sätt ser jag det så att en diagnos/behandling kräver en medicinskt specifik enhet. Sedan, för bredare grundläggande hälsoövervakning och förbättring (välbefinnande), fungerar även konsumentenheter bra i bästa fall. Till exempel är mätningen av hjärtfrekvensvariation av Oura och andra redan ganska exakt för att identifiera/indikera stressnivåer och sjukdomar som orsakats av dem (åtminstone i stora grupper).

Detta påminde mig också om ett företag, nämligen finska Firstbeat, vars teknik för mätning av hjärtfrekvensvariation Garmin till exempel licensierar. Ett privat företag även där, men de har haft en imponerande framgång i att främja teknologin (om man kunde köpa detta eller Oura på börsen skulle jag göra det…):

"Företaget fick betydande globala varumärken som Suunto, Garmin och och Huawei som kunder. Fram till idag har Firstbeats teknik använts i 100 produkter. I år har 15 nya produkter tillkommit.

– Vår teknik är en integrerad del av våra kunders enheter, på samma sätt som Intel i datorer och Dolby i musikspelare. Vår licensverksamhet är global och genererar en betydande del av vår omsättning, säger Kettunen.

Vid sidan av licensieringen har Firstbeat utvecklat två andra affärsområden: elitidrott och välbefinnandeanalys för arbetslivets välbefinnande.

Idrottsverksamheten är den minsta av Firstbeats tre affärsområden, men dess trovärdighet är betydande. För närvarande använder över 900 lag och träningscenter Firstbeats metoder. Bland dem finns till exempel NBA-, NFL- och NHL-lag samt europeiska toppfotbollsklubbar.

– Den största tillväxtpotentialen finns inom arbetslivets välbefinnande. Välbefinnandeanalysen hjälper dig att bättre förstå din egen kropp. Tjänsten visar hur man genom att ändra skadliga handlingsmönster kan förbättra sitt övergripande välbefinnande, arbetsförmåga och inlärningsförmåga. I Finland har välbefinnandeanalysen redan använts av 250 000 personer.”

https://op.media/alueet/keski-suomi/sykkeella-kasvuun-firstbeat-hakee-kasvua-ulkomailta-5982b6c578cb46ee92b2f175f8f9c7fc

2 gillningar

Jepp, det var ungefär vad jag tänkte.

Och ja, Firstbeat är förmodligen det mest kända av dem alla. Det var därför jag faktiskt frågade om sömnmätning, eftersom de lag inom idrottssektorn som använder Firstbeat är så stora affärsverksamheter, bland annat Golden State Warriors som har vunnit 3 NBA-mästerskap de senaste 5 åren. Så man vet att det inte beror på bristande resurser när det gäller återhämtningsmätning och val av utrustning. Vilken roll Firstbeat i slutändan spelar för olika lag och vilken annan utrustning som används varierar säkert, men som det står i den artikel du länkade, är det viktigt för produkternas trovärdighet.

Lululemon har köpt Mirror för 500 miljoner. Mirror säljer alltså en “spegel” för hemmet som streamar guidad träning som en tjänst till hem (ungefär som Peloton).

https://www.wsj.com/articles/lululemon-to-buy-at-home-fitness-company-mirror-for-500-million-11593465981

Garmin har nu köpt en del av Firstbeat, Firstbeat Analytics. Alltså samma som de tidigare har använt med licens. Firstbeat själva kommer att fokusera på välbefinnande på arbetsplatsen och elitidrott.

https://newsroom.garmin.com/newsroom/press-release-details/2020/Garmin-acquires-Firstbeat-Analytics-a-leading-provider-of-physiological-analytics-for-health-fitness-and-performance/default.aspx

Kedjan har varit lite tyst den senaste tiden, men det är väl rätt ställe att fråga om det finns några andra investerare i forumet som har bekantat sig med Nautilus? Jag upptäckte företaget via Salkunrakentaja, där caset redan hade diskuterats utförligt:

Nautilus tillverkar alltså bland annat träningscyklar och löpband med uppkopplade funktioner (connected fitness), vilket innebär att det tydligt hör till de företag som gynnats av pandemin. De prognostiserar dock en försäljningstillväxt på 55–75 % YoY för första kvartalet 2021, och trots tillväxten handlas aktien till ett P/E-tal på cirka 9. Historien har tydligen varit ganska stormig och investerare verkar inte ge detta företag mycket kärlek. VD:n byttes dock ut sommaren 2019, och sedan dess har riktningen verkat vara den rätta. Peloton är förmodligen det mest kända företaget i samma korg och har fått mest uppmärksamhet från investerare, så låt oss jämföra lite av företagens siffror från 2020:

Nautilus Peloton
Omsättning $ 553 milj. $ 1826 milj.
Omsättningstillväxt 79 % 100 %
Resultat $ 60 milj. $ -72 milj.
Skuldsättningsgrad 11,18 % 18,62 %

Nautilus handlas till ett P/E-tal på 9, beräknat utifrån det faktiska resultatet, medan Peloton handlas till ett P/S-tal på 12 :smiley: Är Pelotons produkt på något sätt överlägsen, eller har investerarnas förtroende prissatts ganska högt här?

9 gillningar

På Seeking Alpha hittade jag tydligen också en något mer omfattande artikel om Nautilus av samma kille från Salkunrakentaja. Om företaget intresserar dig rekommenderar jag att du läser den:

https://seekingalpha.com/article/4417996-nautilus-low-risk-high-reward-play

Det slog mig bara hur stor inverkan den pågående halvledarbristen kommer att ha på ett företag som Nautilus, som tillverkar utrustning, när det gäller deras förmåga att generera vinst i år. Även om vändningen i resultatet skulle vara hållbar tack vare företagets strategiska reformer och efterfrågan på produkter, undrar jag om dessa nya enheter med stora skärmar slukar mer hårdvara än vad som finns tillgängligt. :smiley: Företaget verkar ha haft större problem med leveranskedjan förra året trots det utmärkta resultatet, och det hade bildats en eftersläpning. I den nya strategin var utvecklingen av leveranskedjan ganska central.

När det gäller potentialen på lång sikt talades det mycket om tron på att uppnå 1 miljard dollar i omsättning år 2026 i presentationen på investerardagen, vilket skulle innebära en CAGR på 10 % för omsättningen under de kommande fem åren. Om företaget fortskrider i enlighet med sina mål, borde det finnas uppsida i aktien, när den för närvarande snarare är prissatt för en avtagande vinst istället för tillväxt.

Här är investerardagens presentation inspelad. Det var en ganska gedigen presentation, men den sjönk in i mindre bitar: https://youtu.be/sXLxXqLThns

3 gillningar

Nautilus delårsrapport har publicerats, och presentationen lämnade mig med ganska blandade känslor. Halvledarbrist, stigande kostnader, leveransproblem, rekordhög efterfrågan och utmärkt försäljningstillväxt under det gångna året. Men i framtiden väntas smältande vinstmarginaler, och man hoppas att JRNY-medlemskap skulle skapa en “Pay As You Sweat”-intäktsström, eller borde man kalla det SAAS, “sweat as a service”, så att aktiekursen skulle få bättre vind under vingarna? Men vid första anblicken verkar det som att Nautiluss JRNY-tjänst inte har lyckats engagera kunder, kommer den att lyckas?

Företaget har nu gjort toppresultat i ett år, men var det allt? Har Nautilus potential att få kunder som betalar månatligt för applikationstjänster, eller är fokus fel? Ingen utdelning betalas, trots att resultat har genererats, ska aktierna säljas?

1 gillning

Säg mig nu: vad är det med Nautilus som aldrig betalar utdelning? Vad är det för jävla idé att äga ett företag vars aktiekurs har legat och skramlat i 10 år, visserligen ganska volatilt, med både förluster och vinster emellanåt, men som aldrig ens försöker betala utdelning? Nu har kursen sjunkit ganska rejält, men jag tycker att den har sjunkit alldeles för mycket i förhållande till företagets vinstförmåga och det senaste resultatet. Jag tänker definitivt sälja dessa under året, så snart kursen återhämtar sig över mitt inköpspris… Det var lite av ett impulsivt köp, en lärorik upplevelse som det är, men jag skulle gärna vilja förstå, med samma läropengar, varför man aldrig vill betala utdelning överhuvudtaget?

Technogym Milanonosta är ett intressant företag. Värderingsnivån är för närvarande alldeles för hög (precis som för alla aktier). När marknaden tar en dipp är det värt att ha Technogym Spa i åtanke.