Utländska SaaS-företag

Jag tänkte starta en allmän tråd om utländska SaaS-företag, vid sidan av trådarna för “FAANG” och “Halvledarjättar”. Inhemska företag verkar redan ha sina egna företagsspecifika trådar.

Själv äger jag för närvarande inga SaaS-företag men har följt flera under en längre tid. Jag är mestadels en indexinvesterare som köper aktier några gånger om året när en intressant möjlighet/idé dyker upp.

Inderes och Mikael har talat om hur företag som fokuserar på IT-tjänster bygger digital infrastruktur. Jag tror att SaaS-företag i allra högsta grad är detta. Allt färre vill använda sina egna utvecklingsresurser för de komponenter som kan köpas från externa företag som utvecklar dem skalbart.

Problemet är förstås att det verkar finnas gott om SaaS-troende investerare och att värderingarna är skyhöga.

De bästa SaaS-företagen är förstås utmärkta högmarginalverksamheter med så kallad “negativ churn”, det vill säga att befintliga kunder betalar mer år efter år, till exempel genom att antalet anställda ökar, vilket ständigt kräver fler licenser.
Dessutom binder de bästa SaaS-företagen sig djupt in i företagens verksamhet och är mycket svåra att bli av med.

Som exempel kan man tänka på Salesforce eller annan CRM-verksamhet, som fakturerar företag baserat på hur många personer de har som använder verktyget och som binder sig tätt till olika försäljningsprocesser. Man kan också fundera på hur lätt det är att avstå från en Microsoft Office365-prenumeration när hela organisationens e-post, dokument, kalendrar etc. är byggda in i Office365. Visst har båda på längre sikt utmaningen att skaffa nya kunder, men det finns enormt många befintliga, i sig växande kunder till vilka man också kontinuerligt kan sälja nya funktioner “som en del av ett paket”.

Några frågor om att investera i dessa:

1. Har någon hittat en prisvärd ETF som fokuserar på SaaS-företag? Jag skulle vara intresserad av att investera i en sådan om marknaden skulle uppleva en större nedgång.
  2. Har ni investerat i utländska SaaS-bolag? Vilka favoriter har ni?
3 gillningar

Det finns en hel del av dem där. Jag kan bara inte komma över hur orimliga värderingsnivåerna är. Så orimliga att intresset för att ens titta slutar innan man ens hinner börja. Så länge man får lite tillväxt och ju mer förlust man gör, desto bättre är mentaliteten just nu.

Jag har hittat lite Salesforce, lite mer Shopify (som tyvärr såldes till stor del med 400 procents vinst runt 200 dollar) och som störst Microsoft, som nu hela tiden går över till en prenumerationsmodell.

1 gillning

Hej, en ganska bra diskussion, dock väldigt bred. Jag har under de senaste åren följt och äger ett företag som heter RIB Software. De tillverkar designprogramvara för byggföretag. Till exempel använder YIT det och de säger att det är en mycket konkurrenskraftig programvara. Den licensbaserade modellen heter iTWO, men nu introducerar de i snabb takt den molnbaserade MTWO-modellen tillsammans med Microsoft. Användarna är nog redan 30 000, vilket var målet för i år. För nästa år är målet 100 000 användare osv. Företaget gör bra resultat, växer, är skuldfritt och har en bra kassa. Det är förvisso dyrt och VD:n är ibland lite oförutsägbar. Än så länge har dock prognoserna hållit och till och med överträffats. Ibland är det också en hårt blankad aktie.

Är det någon annan här som har följt företaget?

{“content”:“På min egen inköpslista finns nu tre olika företag: Slack, Datadog och Cloudflare.\n\nSlack\n- växer snabbt\n- hotas av Microsoft Teams\n- Shared channels öppnar upp en helt ny typ av kommunikation mellan företag och stärker nätverkseffekten\n\nDatadog\n- analys- och övervakningsföretag som det skrivits mycket bra om här: https://medium.com/@alexfclayton/datadog-ipo-s-1-breakdown-52551e0d8735\n\nCloudflare\n- nätverksinfrastruktur som samma författare har gjort en bra analys av här: https://medium.com/@alexfclayton/cloudflare-ipo-s-1-breakdown-7c75de6b2204\n\nDet är värt att läsa de länkade artiklarna. Båda är “best in class”, ännu inte så stora (max ~$10B) SaaS-företag.\n\nAlla är dyra, men jag köpte Slack för $20.25 förra veckan. Jag tänker köpa alla i min lilla portfölj med direkta investeringar någon gång.”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar

Jag köpte Hubspot runt jul för, om jag minns rätt, cirka 158 €.

Värderingen är för närvarande cirka 7 miljarder dollar. Jag har hört mycket gott om produkten och tror att det finns mycket tillväxt framför oss. Tillväxten driver också sig själv när antalet integrationer ökar.

Detta är också lite av en Salesforce-anti-idé, eftersom jag som ett tema har tänkt att det finns plats för fokuserade produkter bredvid Salesforces usla UX.

Jag lade också ett bud på Cloudflare för nästa vecka.
Så småningom är det meningen att jag ska samla ett sådant Saas-index av globala, snabbt växande plattformar som monetariseras med Saas, värderade under 10 miljarder dollar.

3 gillningar

Vilka tankar finns det här om Adobe?

Hittade MSFT och HUBS.

Microsoft är enligt mig på gränsen mellan KÖP/BEHÅLL just nu. Lite dyrt, men å andra sidan är utsikterna utmärkta och ledningen gör exakt rätt saker. Företaget har lyckats utmärkt och jag tror att det kommer att expandera från IaaS/PaaS-sidan alltmer till SaaS-sidan (O365, Dynamics), och kan också köpa mindre SaaS-företag och skala+integrera i det nuvarande utbudet. Azure kommer sannolikt att bli de facto kapacitetsplattformen för företagssidan, jämfört med AWS:s mer greenfield-baserade kunder. Abonnemangs-/tjänstemodellen är enligt mig betydligt bättre än den licensbaserade affärsmodellen.

Hubspot är också intressant, eftersom utnyttjandet av kunddata, inbound+digital marknadsföring sannolikt är en stark megatrend under de kommande årtiondena. Den partnerdrivna modellen är effektiv (som MSFT har visat) och jag tror att HUBS har både möjligheter till organisk tillväxt och ett takeover-alternativ.

2 gillningar

{“content”:“I portföljen finns:\n\nMicrosoft som kör på med Azure-, O365- och Teams-kombinationen. Börjar bli ett otroligt sammansatt företag.\n\nLiksom Datadog.\n[quote="James, post:4, topic:2771"]\n* analys- och övervakningsföretag som det skrivits bra om här https://medium.com/@alexfclayton/datadog-ipo-s-1-breakdown-52551e0d8735 \n[/quote]\n\nSamt Hubspot och idag köpte jag Crowdstrike. Zendesk och Okta följs. \n\nKan inte säga att någon av dessa är särskilt billiga, men i förhållande till den heta marknaden har intäkterna varit höga under kvartalet.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Datadog och Cloudflare är verkligen bäst i klassen. Jag skulle även lägga till Zoom i samma grupp.

Slack verkar bli kvar som ett utvecklarverktyg i tävlingen med Teams. Å andra sidan kan det också räcka långt. Microsoft har bara skrapat på ytan med Teams och hockeyklubban syns redan.

1 gillning

Det stämmer att Microsoft kan öka antalet Teams-användare endast genom att pressa den på alla befintliga O365-kunder. Själv tror jag att när det gäller faktisk produktanvändning så kommer teamen alltmer att välja sina egna verktyg enligt BYD-modellen, och här är Slack vinnaren. Även om Slack skulle förbli utanför O365, kan antalet kunder ändå mångfaldigas från det nuvarande. Själv tror jag dock inte på Teams monopol, inte ens bland O365-kunder.

Slacks Shared Channels är för mig en slags bonus som i bästa fall skapar en situation där företagens kommunikation sker enklast genom att O365-kunder börjar använda Slack, snarare än att Slack-användare kompletterar med Teams (förutsatt att Teams bygger någon form av Shared Channels-funktion). Teams fördelar ur användarens perspektiv ligger också framför allt i integrationerna med O365-ekosystemet, vilka faller bort i en situation där Shared Channels delas med ett icke-O365-företag.

Jag är ingen expert inom området, men det troddes att Offices dominans skulle brytas när gratisversioner pressades ut på marknaden. Tja, vad hände?

Det finns egentligen inget där som skulle rubba Microsofts position. Superlativen tar slut när man pratar om företagets ekosystem.

1 gillning

Ja, på sätt och vis handlar båda om samma sak, det vill säga att använda ett befintligt monopol för att skapa ett nytt.

Först, med hjälp av Windows, som hade en fullständig monopolställning inom persondatorer, fick man Office – vars filer avsiktligt var inkompatibla med någon konkurrents – också i monopolställning.

Nu försöker man samma sak genom att använda Office-ekosystemet för att få Teams att växa.

Under Office har dock Windows dominerande ställning försvunnit och Offices marknadsandel är inte alls i närheten av vad Windows hade. Visst har Office under årens lopp fått så många kunder att nya produkter kan lanseras just baserat på Office365-integration och paketering, och sedan säljas till befintliga kunder som en del av paketet.

Microsofts utmaning är enligt mig hur man får sålt till nya kunder som har många olika alternativ att välja mellan:
Office365 → G Suite/Slack/Airtable osv
Dynamics → Salesforce och andra CRM:er
osv

Microsoft är absolut starkt, men inte helt oövervinnerligt i allt det tar sig för, särskilt när det gäller nya kunder som inte ärver Office365 från PC-världen.

Japp. Totalt sett är majoriteten av endast storföretag fortfarande på väg in i moln- och O365-världen, så potentialen är riktigt stor när Microsoft har alla komponenter för att erbjuda en helhetslösning och färdiga försäljningskanaler över hela världen.

1 gillning

Visst finns Office tillgängligt för Mac och säljer säkert bra.

I de största företagen är Azure redan nummer ett, och det verkar dessutom som att Microsoft kommer att ta hem potten även inom molnet. I lite större företag har IT-cheferna knappast någon lust att börja jiddra med små besparingar om kompatibiliteten på något sätt äventyras.

1 gillning

Vad menar du med att “Azure är nummer ett i större företag” när det inte kan vara sant på något sätt? AWS är större än Azure med alla mått mätt.

Kanske lite allmänt uttryckt, men jag minns att jag läste att Azure är vanligare när man talar om till exempel Forbes 50-företag

MSFT är en neutralare aktör inom många branscher än Amazon, som ofta är en direkt konkurrent inom detaljhandel, logistik, media, etc. Jag tror också att trovärdighet och “stickiness” (t.ex. genom integrationer, ett mer omfattande partnerekosystem, branschkompetens) på företagssidan är en konkurrensfördel för MSFT.

HUBS rapportpresentation; Latest Technology Stock Investing Analysis | Seeking Alpha

Tanker?

Partneravtalet med SAP i oktober öppnar förmodligen upp vägen ytterligare.

Denna inställning sammanfattar det just. Ibland ser man nyheter om hur företag, särskilt större, beslutar att flytta sina verksamheter till Azure eller Googles tjänster. Förmodligen borde inget seriöst detaljhandelsföretag ge sina uppgifter till Amazon.

3 gillningar

Det var en imponerande pitch. Jag tycker den ser ut precis som en växande och framgångsrik SaaS-firma ska se ut. Jag gillade särskilt bilden med långsiktiga mål och en längre tids spår.

1 gillning