Volvo Car - Helt elektrisk 2030

Dessutom är veken från rapportdagen den 1.2 ett mycket svagt stöd, så i praktiken börjar gapet vid 31-nivån. Jag skulle inte själv tänka på att börja köpa i det här läget, eftersom det bara varit 4 dagar med bull-volym under de senaste 20 dagarna. Detta är ett så bra läge som möjligt ur björnarnas perspektiv.

14 gillningar

hen snuddade redan
image

20 gillningar

[Volvo Cars globala försäljning ökade med 13 procent i maj]

Volvo Cars redovisar en global försäljning på 68 034 bilar i maj, en ökning med 13 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningsökningen drevs främst av ett starkt resultat i Europa samt företagets helt elektriska lilla SUV, EX30.

https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/corporate/sales-volumes?year=2024&month=5

18 gillningar

EX30 har åtminstone fallit finländarna och norrmännen i smaken.

13 gillningar

Google-översättning:

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Biltillverkaren Volvo Cars har nu inlett produktionen av den elektriska suven EX90 vid fabriken i Charleston i USA. De första kundleveranserna planeras till det andra halvåret 2024.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Fabriken utanför Charleston i South Carolina färdigställdes under sommaren 2018 och modellerna EX90 och S60 tillverkas nu vid fabriken, som har en produktionskapacitet på upp till 150 000 bilar per år.

Vid lanseringen av Volvo Cars flaggskeppsmodell EX90 i november 2022 planerades leveranserna att påbörjas i början av 2024.

Produktionsstarten har sedan dess skjutits upp eftersom bolaget behöver ytterligare tid för mjukvaruutveckling och testning.

16 gillningar

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-06-09/volvo-shifts-ev-production-from-china-to-belgium-times

Volvo flyttar elbilsproduktion från Kina till Belgien
Beslutet kommer samtidigt som EU förbereder sig på att införa tullar på kinesiska elbilar
Produktion av vissa bilar avsedda för Storbritannien kan också flyttas

22 gillningar

Screenshot_2024-06-10-10-20-34-92_bc3a93cc6f4acb0e539d75021084d7c5

2 gillningar

EU:s importtullar drabbar även Volvo.
”Bland annat Geely, som äger Volvo och Polestar, påförs tullavgifter på 20 procent.”

4 gillningar

image

4 gillningar

Tullen tar, tullen ger, men det är ekonomin som berör mig. Ingen vinstvarning har kommit, så effekterna är (edit: knappast) enorma.

Försäljningen har ju gått bra under Q2. Tullarna trädde i kraft nu i juli och påverkar Q3.
Priset på EX30 har ännu inte stigit, så tydligen säljs lagren först till nuvarande priser och först därefter stiger priserna på de bilar som importeras från Kina?

Effekten är alltså för Europa enligt tabellen nedan och därigenom tydligen för alla Fully electric-modeller.
Försäljningen i Europa utgör hälften av den totala försäljningen, så det vore intressant att veta hur mycket Plug-in hybrid- och Mild hybrids/ICE-modeller som importeras från Kina till Europa.
image

Där finns Volvo Cars tillverkning i olika fabriker listad, men ingen information om från vilka fabriker de olika modellerna kommer till Europa.

Eftersom det rör sig om en tillfällig tull på 4 månader, under vilken förhandlingarna med Kina fortsätter, kan många köpare vänta i 4 månader om priserna stiger.

En vinstvarning för hela året kan nog inte ges på dessa grunder, eftersom man inte vet vad som händer efter 4 månader eller hur konsumentbeteendet blir om priserna stiger. Om tullarna försvinner efter 4 månader kan även de köp som konsumenterna skjutit upp under de 4 månaderna realiseras under Q4.

6 gillningar

Nåväl, det räckte inte riktigt ända fram :stuck_out_tongue_closed_eyes: har redigerat originalet något

Det var precis det jag menade, att om man kände till någon stor påverkan så skulle en varning redan ha kommit.

3 gillningar

Finns det andra Nordea-kunder i forumet som har Volvo Cars-aktier och därigenom erhållna Polestar SDR-depåbevis? Har ni fått betalt för aktiefraktioner?

Fraktioner betalas ut om antalet aktier inte är jämnt delbart:

”14 inlösenaktier berättigar till 3 svenska depåbevis. Om antalet inte är delbart med 14 kommer fraktionerna att säljas och kontant ersättning kommer att betalas ut uppskattningsvis i slutet av maj”

Betalningsschemat för fraktionerna har angetts i Volvo Cars prospekt för aktiespliten, liksom i Nordeas eget meddelande rörande aktien.

Som jämförelse: fraktionerna har betalats ut enligt tidtabell till Nordnet-kontot, där jag förvarar en del av Volvo Cars-aktierna.

Jag var i kontakt med Nordea, där det hävdades att Volvo Cars har skjutit upp betalningen till augusti.

Har andra gjort några observationer gällande fraktionerna?

Volvos kvartalsrapport är ute:

• Rörelseresultatet för Q2 (exkl. JV och intressebolag) var 8,2 mdr SEK, upp 28 procent jämfört med Q2 2023
  • Rörelseresultatet för Q2 var 8,0 mdr SEK, upp 60 procent jämfört med Q2 2023
  • EBIT-marginalen för Q2 (exkl. JV och intressebolag) var 8,1 procent, mot 6,3 procent i Q2 2023
  • EBIT-marginalen för Q2 var 7,9 procent, mot 4,9 procent i Q2 2023
  • Omsättningen för Q2 var 101,5 mdr SEK, mot 102,2 mdr SEK i Q2 2023
  • Resultat per aktie för Q2 var 1,79 SEK, mot 1,12 SEK i Q2 2023
  • Andelen elektrifierade bilar av försäljningen i Q2 var 48 procent, mot 39 procent i Q2 2023
  • Andelen helt elektriska bilar av försäljningen i Q2 var 26 procent, mot 16 procent i Q2 2023

”Vi levererade ett starkt resultat för det andra kvartalet 2024 med rekordhög underliggande lönsamhet, vilket visar vår förmåga att skapa värde trots en komplex geopolitisk och ekonomisk omvärld”, säger Jim Rowan, VD för Volvo Cars. ”Vårt operativa momentum står på en stabil grund, tack vare styrkan i vår balanserade strategi, produktportfölj och vår snabbhet i att agera beslutsamt vid motgångar.”

Effekterna av tullar utvärderas senare

”När EU-utredningen avslutas senare i år, efter medlemsstaternas omröstningar och det eventuella fastställandet av de slutgiltiga tullarna, kommer Volvo Cars att ha en slutgiltig och tydlig översikt över hur tullarna kommer att påverka företaget.”

24 gillningar

Från Teslaman till Volvoman? :open_mouth: Här är @Jukka_Lepikko:s tweet:

https://x.com/JukkaLepikko/status/1813820674869444632

image

Hoppas att strulet tar slut och att Jukka får börja köra Volvo. :slight_smile:

Volvo240 Burnout GIF - Volvo240 Burnout Turbo - Discover & Share GIFs

17 gillningar

Tavoitehintoja päivitelty:

Carnegie höjer riktkursen för Volvo Cars till 37 kronor (35), upprepar behåll - BN

Jefferies sänker riktkursen för Volvo Cars till 37 kronor (39), upprepar behåll

DNB sänker riktkursen för Volvo Cars till 35 kronor (37), upprepar behåll - BN

BNP Paribas Exane höjer riktkursen för Volvo Cars till 40 kronor (36), upprepar neutral - BN

8 gillningar

Jukkas kommentarer 17:48 →

9 gillningar

Är det många som har Volvo Cars i portföljen? Vad anser ni vara riskerna med aktien? Just nu pratas det mycket om EU:s importtullar på kinesiskt ägda biltillverkare. Själv lockas jag av att köpa aktier efter det senaste stora kursfallet. Jag tror att Volvo kan bli en av vinnarna när det gäller elektrifiering. Har själv goda erfarenheter av deras bilmodeller från de senaste åren.

6 gillningar

Själv köpte jag i emissionen på sin tid och har ökat lite hela tiden. Jag har i alla fall tro på bolaget; tullarna från Kina gav lite motvind, men jag tror att den korrigerar tillbaka till runt 35–40 SEK under hösten när läget klarnar. Sedan har vi ju även valutahävstången. Min syn är att kronan korrigerar till 10,50-nivån mot euron inom ett år.

5 gillningar

Tullarna gäller endast elbilar som importeras till Europa. Elbilarna XC40 och C40 tillverkas förutom i Kina även i Belgien. I samma fabrik påbörjas nästa år även tillverkningen av EX30-modellen. Jag skulle säga att Volvo till och med kan gynnas av tullarna.

6 gillningar