Virala Acquisition Company VAC

Virala Acquisition Company VAC planlægger at blive noteret på Helsinkis hovedliste
Finland har endnu ikke haft SPACs noteret, så der er nok at dissekere.

Udover Viralas pressemeddelelse er der et par andre links nedenfor

Det ser ud til, at der indsamles 75-95 mio. EUR, med tilsagn på 30 mio. EUR fra grundlæggeraktionæren Ehnrooths eget Virala, yderligere 26 mio. EUR fra andre, interesser på 20 mio. EUR, med det formål at erhverve 1 eller flere virksomheder (EV 50-500 mio. EUR) inden for 3 år.

Aktier tilbydes institutionelle investorer i Finland og internationalt samt private og virksomheder i Finland. Hvis udbuddet tegnes fuldt ud, og den yderligere aktiepost ikke tilbydes, forventes VAC at rejse foreløbigt 75 millioner euro i bruttomidler fra udbuddet før omkostninger relateret til udbuddet, og derudover har bestyrelsen ret til at øge udbuddet med en yderligere aktiepost på i alt op til ca. 20 millioner euro. I udbuddet tilbyder VAC foreløbigt 7.500.000 nye C-aktier til en tegningspris på 10 euro pr. aktie.

Grundlæggeraktionæren Virala har forpligtet sig til at tegne aktier for 30 millioner euro. Før det planlagte udbud har visse ankerinvestorer, på visse betingelser, forpligtet sig til at tegne aktier for i alt 26,0 millioner euro som følger: Ahlstrom Invest B.V. 9,0 millioner euro, Jussi Capital Oy 9,0 millioner euro, Oy Julius Tallberg Ab 4,0 millioner euro, Oy G.W. Sohlberg Ab 1,5 millioner euro, Visio Varainhoito Oy 1,5 millioner euro og Oy Hammarén & Co Ab 1,0 millioner euro. Derudover har over 20 investorer skriftligt meddelt selskabet deres intention om at tegne aktier udbuddet for i alt ca. 20 millioner euro.

VAC’s formål er at rejse kapital gennem udbuddet og derefter inden for 36 måneder at erhverve en eller flere virksomheder og/eller forretningsaktiviteter, som efter Nasdaq Helsingfors’ noteringsproces vil blive noteret på Nasdaq Helsingfors’ børsliste eller Nasdaq First North Growth Market-markedspladsen via VAC. VAC’s investeringsstrategi er at identificere og erhverve en eller flere virksomheder og/eller forretningsaktiviteter, der har stærke bånd til Finland, og som har en virksomhedsværdi på foreløbigt 50-500 millioner euro. Målvirksomhederne skal have godt vækst- og profitabilitetspotentiale.

https://www.virala.fi/releases/VAC_ITF-tiedote_FI_030621.pdf

17 Synes om

Dette er en ganske interessant øvelse. Jeg er selvfølgelig lidt bekymret over målvirksomhedens og virksomhedernes branche. Jeg vil i det mindste selv deltage af ren interesse, men jeg ser bestemt en opadgående kurve her fra et investeringsperspektiv.

Hvis man sammenligner med en normal PE-investering, så er der en åben tidsramme og selvfølgelig mere åbne finansieringsmuligheder som upside. Downside er selvfølgelig, om der er noget at købe, og til hvilken pris. Man skulle tro, at dem, der står bag dette, allerede har en slags plan klar.

Det bliver interessant at se, hvor stor interessen er blandt private investorer, og hvordan bankerne for eksempel markedsfører dette, da det ikke ligefrem er traditionel aktieinvestering.

5 Synes om

VAC:en har en markant forskel i forhold til tilsvarende på det amerikanske marked:

US-SPACs har som udgangspunkt en NAV-værdi på ca. 10$ i fonden, som er “beskyttet” mod normal driftskapital. Denne fond fordeles til aktionærerne, hvis der ikke findes et mål, og fonden likvideres.

For en kortsigtet SPAC-spekulant er den finske model ikke egnet, da antallet af indløselige aktier er begrænset til ti procent. Det betyder i praksis, at i modsætning til i USA, er der intet, der forhindrer aktiekursen i at falde under noteringsprisen.

Så kun 10% kan refunderes ifølge dette punkt i åbningsartiklen. Tilstrækkelig kapital sikres til målet, men småinvestoren er ikke beskyttet tilsvarende her. Dette er i modstrid med driftsmodellen og bør bekræftes i noteringsmaterialet. Det kan også blot være en fejl i artiklen.

Der er heller ingen warrants, hvilket igen gør det lettere at forstå prisen, der skal betales for aktien, efter at målselskabet er fundet.

Dette er typisk den kapital, der bruges på det amerikanske marked til at finde et mål.

Notering reducerer investorrisikoen sammenlignet med mere traditionel kapitalinvestering, da 90 procent af de indsamlede midler placeres på en lukket konto. De tilbagebetales til investorerne, hvis et passende selskab ikke findes inden for 36 måneder.

Kilde bag betalingsmur: Uskoisitko rahasi tälle ryhmälle? – Helsingin pörssin ensimmäisessä spac-yhtiössä on paikka auki kokeneiden sijoittajien pöydässä | Kauppalehti

Så 90% er gemt i fonden, hvilket betyder, at fondens NAV-værdi er 90% af IPO-prisen. Med 10€ får du 9€ :thinking:
Selvfølgelig er der et afkastpotentiale, når målselskabet findes, og dets værdiansættelse er rimelig. Mange nuværende IPO’er er dog hoppet 20-40% med det samme. Her kan potentialet være større – eller også ikke.

På mine vegne byder jeg markedet velkommen, men betingelserne ser i hvert fald på dette punkt ikke for attraktive ud i starten. Jeg må selvfølgelig sætte mig grundigere ind i materialet, når det udgives. Nu er mine vurderinger kun baseret på forhåndsartikler.

Edit:
Tak @Pohjolan_Eka for at forklare betingelserne i næste besked. Det var barsk læsning - Ikke videre. Vi fortsætter med at undersøge det amerikanske marked for disse, og i hjemlandet forbliver vi foreløbigt i traditionelle aktier og lejlighedsvis i IPO’er.

24 Synes om

Nå, jeg har ventet med længsel på, hvornår vi endelig ville få disse fantastiske, men ofte misforståede, investeringsinstrumenter her i Finland. Jeg må dog sige, at Virala var en forfærdelig skuffelse, og jeg håber inderligt, at SPAC’ernes ry herhjemme ikke bliver ødelagt på grund af dette.

Lad os lige se, hvad der står i VAC’s meddelelse:

Og så gik det galt med det samme. Sponsoren betaler tilsyneladende ikke noteringsomkostningerne, men de bliver af en eller anden grund betalt af private investorer. Derudover tilbydes der kun aktier i stedet for Units/Warrants (WTF!!!), hvilket betyder, at der ikke gives nogen incitamenter til at deltage i noteringen. Kan det virkelig være rigtigt? Kan det? Og hvad er dette C-aktie? Er der andre aktieklasser? Lad os læse videre :worried:

De har formået at samle en god gruppe ankerinvestorer og investerer deres egne penge. Dette er naturligvis et positivt udgangspunkt! På baggrund af dette anser jeg det for meget sandsynligt, at IPO’en går igennem. Det er nemt at forudsige, at en stor flok “windbreaker”-investorer vil tegne sig og sælge hele deres position på den første dag, hvilket har været en nylig tendens i flere andre børsnoteringer.

image

90 procent deponeres… 90 PROCENT??? I SPAC’er beregnes NAV ud fra den deponerede kapital, hvilket betyder, at VAC’s NAV er 9 €. Med andre ord tilbydes der ingen incitamenter til aktietegnerne, og de mister de 10 % til noteringsomkostninger, ledelseshonorarer osv. Traditionelt er 100 % af din kapital sikret, hvilket er grunden til, at SPAC’ernes priser ligger tæt på noteringsprisen (10 $ eller i vores tilfælde 10 €). VAC-aktiekursen vil derimod falde mod 9 €. En garanteret taber, hvis du tegner? :joy:

image

36 måneder??? Hvorfor? De traditionelle 24 måneder burde være tilstrækkeligt til at finde et opkøbsmål og give ledelsen et godt incitament til at arbejde. Hvis du ikke finder noget at købe på to år, finder du det heller ikke på tre år. Det er fuldstændig absurd at vente 3 år uden warrants for at få 90 % af din investerede kapital tilbage. Derudover oplyser VAC ikke målselskabets forretningssektor, hvilket gør det helt umuligt at vide på forhånd, om det bliver et byggefirma, en IT-servicevirksomhed eller måske et medicinalfirma i udviklingsfasen. Det er fuldstændig uansvarligt, at de ikke vil nævne målssektoren eller sektorerne!

Med min matematik ville 30 millioner euro i en 75 millioner emission give en ejerandel på 40 %, og 30 millioner i en 95 millioner emission ville give 31,6 %, men okay. En 3-årig lock-up periode med en 3-årig søgeperiode er i praksis minimum. Det ville have været bedre med for eksempel et år efter fusionen, selvom dette naturligvis begrænser mere, hvis de tilfældigvis finder et opkøbsmål usædvanligt hurtigt.

F- og E-aktier??? Kan konverteres til C-aktier?? Senest 7 år efter børsnoteringen?? Nu er det afsløret, hvor de warrants, der var tiltænkt tegnere, er forsvundet hen. De har givet dem til sig selv gratis :man_facepalming: F-aktierne er altså en slags “warrants”, og E-aktierne er “warrants til warrants” (kan konverteres til F-aktier). Antallet af E-aktier oplyses ikke her, så vi ved ikke, hvor mange der er i omløb.

image

Stop! STOP! Du får ikke dine egne penge tilbage, hvis du ikke kan lide virksomhedsovertagelsen, da indløsningsretten er begrænset til 10 procent! Så først tager de 10 % af noteringspengene og lader 90 % være til investorerne, hvorefter disse 90 % ikke engang kan hæves fuldt ud. Dette er en utrolig uforskammet betingelse, der sikrer, at virksomhedsovertagelsen lykkes og forhindrer investoroprør, uanset kvaliteten af opkøbsmålet. I en normal SPAC kan du hæve alle dine penge (100 %), hvis du ikke kan lide opkøbsmålet.

Jeg tror, at Viralas værdier er blevet fuldstændig klare. De tager pengene fra “windbreaker”-investorerne på toppen af børscyklussen og tjener en masse penge, når muligheden endelig byder sig.

Redigering: Antallet af E-aktier er nævnt på Viralas hjemmeside. I alt 869.565 aktier, som kan konverteres til F-aktier, som kan konverteres til C-aktier i et vist forhold.

image

165 Synes om

Udnyttelse af opturen og IPO-hypen. Går ikke videre.

32 Synes om

Jeg ville meget gerne høre fra Virala, hvorfor det lige er 10 %, og ikke for eksempel en mindre andel (i SPAC’er er det normalt 1-3 %, der forbliver udenfor). Omkostningerne kan ikke stige så meget. Men ellers, måske giver kommentarerne et for rosenrødt billede af SPAC’er i forhold til denne opsætning. I dem kommer udvandingen i sidste ende i mange forskellige former.

Efter min mening har Virala her ret direkte fjernet deres egen nedside fra hele billedet, men måske begrænset deres egen upside. De har også en masse egenkapital involveret. Jeg ville ikke hænge mig for meget i SPAC’er her, men se dette som en mellemting mellem en PE-fond og en SPAC.

Som noget positivt ser jeg, at sagen trækkes under Ehnrooths navn, hvilket måske på en eller anden måde er en beskyttelse af omdømme, så de 10 % ikke går til kager.

Det anslås, at pengene bruger omkring en procent af kapitalen om året.

konverteringen af E-serien var defineret således:

Viralas ejerandel af den børsnoterede aktietype kan maksimalt stige med knap ti procentpoint. Dette ville kræve, at VAC-aktiens pris steg fra noteringsprisen på 10 euro til 24 euro. Der er syv år til kursstigningen.

5 Synes om

Det lyder som en spillemaskine fra Veikkaus (finsk nationalt spillemonopol). :smiley:

12 Synes om

Ville dette ikke tippe ejerandelen til over 50%? Det vil sige, hvis det går godt, får de kontrol over selskabet, og de andre får det ubehagelige valg at forblive under 50% eller sælge til et indløsningstilbud. Eller vent, ville der overhovedet opstå en indløsningspligt i det tilfælde? Hvis det derimod går dårligere, får de nok deres egne penge tilbage med disse forskellige serier af aktier? Forstår jeg det rigtigt? Et rart alternativ til at lade millioner ligge med negativ rente :star_struck:

3 Synes om

Hej, for det kan først ske efter opkøbet, hvor ejerskabet allerede er blevet fortyndet betydeligt.

3 Synes om

Ikke alle ser Ehnrooths “guldhåndsbrødre” som en positiv ting, og omdømmet er nok allerede ødelagt. :thinking:

“Det er morsomt nok, at de første kandidater, der har meldt sig, er Alexander og Albert Ehrnrooth, kendt i investorkredse som Ehrnrooth-familiens guldhåndsbrødre efter Tiimaris konkurs (2013). De har også på deres meritrække en cirka etårig (2007-8) investering i kartonvirksomheden Stromsdal i Juankoski (R.I.P.).”

14 Synes om

Kom og hør mere om virksomhedens planer ved den virtuelle virksomhedspræsentation.

• Dato: 16.06.2021
  • Tid: 18:00 - 19:00
4 Synes om

Det var en god og oplysende analyse af, hvordan man tager penge fra de dumme. Her er betingelser, hvor man ikke får sine egne penge tilbage, hvis bestyrelsen i VAC roder rundt, i modsætning til i USA. Jeg vil helt sikkert ikke deltage.

5 Synes om

Med respekt for @Pohjolan_Eka’s analyse springer jeg også over. Temmelig barsk tekst.

4 Synes om

Jeg deltager ikke. Arrangementerne her er så komplicerede, at man ikke får sine egne penge tilbage. I modsætning til amerikanske SPAC’er mister man allerede 10 % i noteringsomkostninger ved udbuddet, og når “bestyrelsens” investeringer ikke rigtig interesserer, kan man intet gøre, og ens egne aktier indløses ikke tilbage som i USA.

3 Synes om

IPO-bøgerne er åbnet i dag.

1 Synes om

Viralan Johannes var til en samtale. :slight_smile: Jeg bragte flere punkter op, bl.a. baseret på diskussionen i denne tråd. :sunglasses:

32 Synes om

Bekræfter synspunktet “ikke til yderligere”, svære spørgsmål undgås kunstfærdigt i stedet for at give en fornuftig forklaring. Godt, at der blev stillet svære spørgsmål, selvom svarene var vrøvl.

Det betyder, at man for sent forsøger at malke alt, hvad der er at hente fra SPAC-hypen, og håber, at private investorer ikke læser det med småt.

25 Synes om

Godt interview og godt arbejde af Verner. Jeg blev i hvert fald ikke overbevist af CEO’ens svar på de vanskelige spørgsmål fra kl. 27:00 og fremefter. (Jeg så kun den sidste halvdel af videoen, da det var der, de interessante spørgsmål var.)

17 Synes om

Fremragende interview, og det er rart, at direktøren blev udfordret – det endte næsten med at blive en roast til sidst, da der ikke kom mange svar, og spørgsmålene blev undveget ret åbenlyst. Jeg bliver nødt til at studere prospektet og virksomhedspræsentationen mere detaljeret, men det ser ret elendigt ud lige nu.

19 Synes om

Til at starte med virkede dette som en interessant sag, men jo mere man dykker ned i det, jo mere falder interessen.

Har I fundet information om aktier i serie A og B og deres rettigheder?

3 Synes om