Nogle få tanker forud for børsnoteringen. Billeder fra materialet til kapitalmarkedsdagen.
Jeg er enig i IQM’s slides om, at IQM’s værdiansættelse på ca. 1,9 milliarder er prissat lavere end referencegruppen. For eksempel er amerikanske Rigetti (samme superledende teknologi som IQM) et godt sammenligningspunkt. De har omtrent den samme kassebeholdning, men en omsætning på kun 1/3 af IQM’s. Rigettis antal medarbejdere er ca. halvdelen af IQM’s, og det samme gælder det operationelle tab. Efter min mening er stigende omsætning, en stor kassebeholdning, et højt antal medarbejdere og et stort underskud (et stort underskud er en god ting!) centrale nøgletal i denne fase af kvanteselskabers udvikling - omsætningen skal være på en vækstkurve, og kassen skal være stor nok til at modstå store årlige tab. Og der skal være mange medarbejdere i R&D (Forskning og Udvikling). Et stort underskud er blot en nødvendig konsekvens af satsningen på produktudvikling.
IQM’s vækst og ordrebeholdning minder i profil om IonQ’s. Det vil sige næsten 100% årlig vækst, og backloggen giver fortsat grundlag for kraftig vækst. Omsætningen for Rigetti, Quantinuum og Infleqtion ses i højre side af FY2025-søjlen. IQM er vurderet til 1,9 mia. før børsåbning, Rigettis værdi er nu 6 mia., Infleqtion 3 mia. og Quantinuum er i dag på 19 mia.
IQM ser ud til at være et af de førende kvantehuse baseret på den superledende chip. Referencekunderne er fint fordelt over hele verden. Derfor tror jeg på, at væksten hviler på et stabilt fundament. Jeg vil især fremhæve Oak Ridge i USA, som bl.a. IonQ tilbyder sine tjenester til. Oak Ridge er det føderale agentur, der løser verdens sværeste problemer.
Ovenstående er måske det vigtigste slide af alle. IQM’s superledende chip betyder, at teknologien har visse begrænsninger i skalérbarhed og fejlfrihed, og chippene kræver betydelig køling. Derfor er det traditionelle datacenter driftsmiljøet for IQM’s kvantecomputer. Men det er helt OK, i hvert fald i denne fase af kvantecomputernes livscyklus. Da stater med åbne arme finansierer forskningslaboratorier, som er IQM’s primære kundegruppe. I et interview med Inderes sagde IQM’s grundlægger, at IQM er meget – var det 1000x? – hurtigere end f.eks. neutrale atom-løsninger. Vel, en superledende gate er hurtig, men udfordringerne opstår i forhold til fejlfrihed. Men min pointe er, at stater vil anskaffe disse superledende løsninger, og de er gode platforme til at undersøge, hvordan kvanteprocessorer (QPU), GPU’er, CPU’er og TPU’er kombineres til en fungerende helhedsløsning. Og derved sker der også betydelig softwareudvikling samtidig. Det vil sige, at der i de kommende år vil blive brugt flere forskellige teknologier i kvantecomputere verden over (superledende, ionfælde, neutralt atom, og så er der mange slags kvantesimuleringer, der køres via software, f.eks. D-wave). Selv tænker jeg, at hvis de såkaldte “naturlige” teknologier (ionfælde og neutralt atom) ender som de primære valg for kvantechips, så er det på ingen måde enden for IQM. IQM udvikler, ligesom alle andre kvantehuse, meget andet end blot selve chippen. Fra billedet ovenfor kan man f.eks. bide mærke i kvante-operativsystemet og forskellige softwareplatforme til f.eks. orkestrering og styring af QPU-, GPU-, CPU-, TPU-farme.
Blandt de superledende selskaber er IQM efter min mening klart det mest interessante. Der er meget lidt “buzz” om selskabet på X. Selskabet er praktisk talt ukendt for den brede investorskare. Lad os håbe, at selskabet ikke straks stiger 2x - 3x på fredag. Som et slags absolut gulv for markedsværdien ser jeg 1 mia., da en kassebeholdning på 450 millioner efter min vurdering holder markedsværdien på mindst en milliard. Selskabet virker rigtig godt til børsen nu. Held og lykke til IQM – Europas førende selskab i denne branche.