SPAC-fusionsselskaber - alternativ til IPO

I den seneste tid har der været stor debat om for eksempel elbilproducenterne Nikola og Fisker. Nikola blev børsnoteret af et SPAC kaldet VectoIQ Acquisition Corp. ($VTIQ). Efter fusionen ændrede $VTIQ tickeren til $NKLA, og handlen fortsatte under navnet Nikola Corporation.

SPAC’er forbindes ofte med såkaldte hypede aktier, hvilket nogle af dem også er. Men der er også langvarige virksomheder, såsom UTZ (en 100 år gammel amerikansk virksomhed, en af de største snackproducenter), som er på vej på børsen via et SPAC, nemlig Collier Creek Holdings ($CCH).

Det ville være ønskeligt at få en diskussion om SPAC’er, hvad der fungerer og hvad der ikke gør, samt mulige nye fusioner og SPAC IPO’er. Der har været noget om dette i Spekulationsaktier-tråden, men det kunne være interessant at få en separat diskussion.

Hvad handler det så om?

SPAC, eller Special Purpose Acquisition Company, er en fællesbetegnelse for virksomheder, der rejser en betydelig sum penge til en fond, typisk mellem 50M$ og 1000M$. Denne finansiering er beregnet til at købe en andel i en privat virksomhed og børsnotere den.

Hvorfor vælger en virksomhed en SPAC-fusion i stedet for en normal IPO?
En SPAC er en hurtigere, administrativt lettere og ofte billigere måde at foretage en børsnotering på end en traditionel IPO. Den mængde penge, der skal rejses, er allerede aftalt på baggrund af den funderede kapital.

Antallet af SPAC’er er i betydelig vækst

kilde: https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/news-insights/latest-news-headlines/56574037

Funktionsprincip:
SPAC-virksomheden rejser finansiering til en virksomhedsovertagelse i en fond. Fonden er lukket indtil fusionen, og driftskapitalen erhverves med warrants. Stifterne investerer desuden deres egen kapital, så deres egen pung er også med i spillet.

En SPAC har typisk 24 måneder til at finde en passende målselskab og gennemføre en endelig fusionsaftale (definitive merger).

En SPAC starter med en Unit-handel, som virksomheden børsnoterer. En Unit indeholder en warrant (eller typisk en del af den) og en common share (aktie). Warrants genererer således driftskapital til at gennemføre fusionen.

Units kan om ønsket opdeles i warrants og aktier via egen mægler. Det skal dog stadig verificeres, hvordan dette fungerer for forskellige mæglere uden for USA. Jeg har endnu ingen praktisk erfaring med dette.

Warrants kan konverteres til målselskabets aktier efter fusionen. Hvis der ikke findes et passende målselskab inden for den typiske 2-årige frist, udløber warrants’ne værdiløse. De indebærer altså en betydelig risiko.

En af fordelene for investorer er dog aktierne, som fungerer som enhver anden aktie, dvs. de handles på børsen. Før fusionen forbliver prisen dog typisk omkring 10$. Dette skyldes, at aktionæren kan bede fonden om at indløse sine aktier med en fondsandel (redemption rights). Typisk er dette 10$ + opsparet rente, hvilket i praksis giver en bund for aktiekursen. Tilbagetrækningsretten gælder dog kun indtil fusionen, hvorefter støttehjulene tages af, og markedsværdien bestemmes ud fra virksomhedens værdiansættelse. Her er der også mulighed for små arbitragetransaktioner eller næsten risikofri indbetaling af fri kapital med potentiel værdistigning, se link nedenfor.

Kildeinformation, hvor man kan lære mere om emnet:

Hvad er en SPAC? YouTube-video:

Og yderligere forklaring f.eks. på Accelerate Shares-siden:

De har også en ETF-fond, der udnytter SPAC’ers potentielle arbitrage og kursstigninger. Jeg kender ikke detaljerne, men information kan findes på deres hjemmeside.

Liste over igangværende SPAC-børsnoterede virksomheder, SPAQtrAQ Google Sheets: SPACtrAQ_20210110 - Google Sheets
Kilde:
https://spactraq.com/

Reddit - masser af diskussioner og også spekulationer og rygter om forskellige fusioner:
https://www.reddit.com/r/SPACs/

SPAC-nyheder, SEC-indberetninger osv.

32 Synes om

Her er nogle gennemførte fusioner eller igangværende projekter, som jeg har været involveret i:

Her startede hele min interesse for emnet, ligesom det nok gjorde for mange andre.
$VTIQ VectoIQ Acquisition Corp. - Nikola

Spartan Energy Group $SPAQ - Fisker Automotive

Graf Industrial Corp ($GRAF) - Velodyne Lidar (afstandssensorer til selvkørende biler, robotter osv.).

Collier Creek Holdings ($CCH) - UTZ (100 år gammel snackproducent)

HL Acquisition Corp ($HCCH) - Fusion Fuel (Portugisisk producent af grøn brint)

Derudover er der stadig ikke-offentliggjorte, hvor jeg har positioner:
$NFIN Netfin Acquisition Corp

$FEAC Flying Eagle Acquisition Corp

$HCAC Hennessy Capital Acquisition Corp IV

$KCAC.U Kensington Capital Acquisition Corp.
De første Units, som en praktisk introduktion til, hvordan håndteringen via Mandatum fungerer i dette tilfælde.

Derudover lidt kort handel med $SHLL Tortoise Acquisition Corp, som er ved at fusionere med Hyliion.

Edit: IPO-meddelelser tilføjet til nogle af dem

12 Synes om

God åbning. Er Spartan-sagen bekræftet? Altså Fisker der, men hvornår er den fusion? Og et sted var der snak om, at VW skulle være med? Passer det?

Spartan Energy Acq… $SPAQ og Fisker-fusionen er foreløbigt sat til 4. kvartal. En foreløbig hensigtserklæring er blevet underskrevet, og den fører normalt til en fusion. Hvis der selvfølgelig opstår problemer undervejs, er der stadig mulighed for at annullere.
https://www.marketwatch.com/story/fisker-is-going-public-five-things-to-know-about-the-electric-car-maker-ahead-of-its-ipo-2020-07-14

Fisker vil gerne bruge VW’s MEB-platform som basis. Prototyperne er blevet lavet på den, og VW har også offentligt været interesseret i at sælge den - mod et passende gebyr selvfølgelig :grin:
For Fisker er det sandsynligvis en mere fordelagtig samlet løsning, og kursen vil sandsynligvis skyde i vejret, hvis aftalen offentliggøres. Hvis ikke, så går det nedad, sådan ser jeg det personligt.
https://carbuzz.com/news/fisker-and-volkswagen-are-about-to-make-a-surprising-deal

Så Fisker ville ikke klare sig uden VW’s platform? Mærkeligt. For det andet, hvilken fordel eller andet trumfkort har Fisker i forhold til f.eks. Volvo, Polestar, Tesla og andre elbilproducenter? Snarere om de er for sent ude. De har allerede et dårligt ry, og investorerne husker nok fortidens problemer.

1 Synes om

Made In Finland :stuck_out_tongue:

Fisker ville nok klare sig selv, men vejen ville være lang. Da platformen allerede er klar, regner de nok med, at X millioner nu er billigere end Y+Z+Å millioner over et par års periode. En bilplatform er i gennemsnit ikke et salgsargument, uanset hvem der har produceret den. Kun Porsche har et ry for at udvikle deres egen særligt gode platform. Og gæt hvem Volkswagen fusionerede med i 2012 :smiley: (eller rettere, VW er Porsches moderselskab nu).

1 Synes om

Jeg kan på den anden side ikke komme i tanker om grunde til ikke at bruge VW-platformen, hvis man får et færdigt og velfungerende emne. Ford er også kommet med, og det bliver næppe den sidste Here's what Ford's electric SUV based on VW's MEB platform might look like | Electrek

Fisker har 1,1 mia. i kontanter efter fusionen, VW-samarbejde (hvis/når det officielt annonceres) og i det mindste en forholdsvis konkurrencedygtig pris for Ocean SUV'en ~30.000 efter skattefradrag. De tilbyder også en leasingmulighed.

Jeg skrev allerede i en anden tråd, at for mig er Apollo Global Managements deltagelse det mest afgørende i denne aftale. De har pengene og musklerne til at føre dette projekt til ende og bringe et mærke, der udelukkende tilbyder elbiler, på markedet.

En original Fisker Karma kører i hvert fald rundt i Espoo-området - det er en flot bil, må jeg indrømme.

Så vidt jeg forstår, blev resterne af Fisker solgt til Kina, hvor det blev til Karma Automotive (eller noget i den stil), og den nye Fisker er et helt nyt firma. Selvom det er den samme fyrs værk.

{“content”:“Derfra kunne du få din egen Fisker, under 60k. Hele 2 stk.:\nhttps://www.nettiauto.com/fisker/vaihtoautot?id_country[]=73\n\nKamux har ikke :frowning:”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

$HCCH HL Acquisition Corp og Fusion Fuel er ved at offentliggøre en fusion, med SEC-indberetning i denne uge ifølge denne nyhed.

Dette var allerede nævnt i Spekulationsaktier-tråden, men lad os også sætte det her.

Som en sidebemærkning får internationale kombinationer i SPAC-fusioner ikke lige så meget interesse som interne amerikanske. I det mindste kan Kina-forbindelser være udfordrende.

EU/Portugal for Fusion Fuels vedkommende kan være det samme, selvom det ellers passer ind i tendenserne, og EU + Portugal støtter brint med en tung hånd.

3 Synes om

$NFIN Netfin Acquisition Corp og Triterras, den endelige aftale skulle komme i løbet af juli, selve fusionen i Q3.

"Parterne agter at indgå en endelig aftale i juli, med en forventet afslutning i tredje kvartal af 2020. "

Dette er også et internationalt projekt, Triterras er et singaporeansk selskab.
Alligevel har det været meget omtalt på diskussionsfora.

1 Synes om

Rick Maurer og Srinivas Koneru, der sidder i ledelsen hos Triterras og NFIN, har tidligere arbejdet sammen. Dette giver også mere tillid til aftalens gennemførelse. Det ser ud til, at warrants og lignende også er steget i pris i USA. Det er interessant, selvom prisen knap nok har flyttet sig.

Jeg kommer nok ikke til at sælge denne aktie, når nyhederne kommer, så meget potentiale er der.

Med CCH vil jeg måske sælge en del, når offentliggørelsen kommer, men tanken er at beholde det meste i lang tid.

{“content”:“Med de samme tanker, men omvendt på grund af positionernes nuværende størrelse\n\nUTZ som virksomhed er en tillid baseret på historien og under hensyntagen til CCH’s kursstabilitet mellem 13,5-14$, og dette er også den generelle tanke. Til langsigtet hold med forventning om udbytte og værdistigning.\n\nNFIN er med for stor vægt til langsigtet hold, en del vil blive solgt ved offentliggørelse af fusionen. ~30-50% forventes at forblive.\n\nGRAF / Velodyne Lidar ser også ud til at blive et langsigtet hold. Jeg har allerede tjent godt på denne med stigninger og handler, den nuværende position er let "spil med husets penge". Stadig under overvejelse, der burde i hvert fald være potentiale.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Har @kettunen kigget på SOAC? Efter at Graf afviste Purecycle, har der været rygter om, at det muligvis ville komme via SOAC. Bemærk, kun rygter. Jeg flyttede lidt penge til det, fordi man ikke kan tabe meget, og upside er stor, hvis Purecycle kommer. Her er lidt info.

God pointe, SOAC er dukket op et par gange, når jeg har forsøgt at komme til bunds i andre ting.
Jeg havde ikke sat mig mere ind i det endnu, men det var på min overvågningsliste.

GRAF var faktisk rygtet at være involveret med Purecycle. Purecycle fik dog kapital fra obligationsmarkedet, så jeg ser ikke et akut børsnoteringsbehov baseret på det. Det udelukker det dog ikke, men det er værd at bemærke

I sig selv er SOAC’s målområder interessante og vil helt sikkert vække interesse. Tidsplanen er angivet til Q4-2020 / Q1-2021, hvis man kan udlede noget fra materialet. Baseret på det, ville tidspunktet for offentliggørelse af målselskabet være ret tæt på.

1 Synes om

Sporingsposten er fundet hos SOAC, snuppet til 9,90 $. Jeg lagde den der for omkring en måned siden, da jeg hurtigt kiggede på introteksterne.

1 Synes om

En temmelig risikofri investering :grin:

Så måtte jeg lige sende en åbningsanmodning til Mandatum, da den ikke var til handel endnu. Jeg har bedt dem om at åbne en halv snes af disse inden for et par uger. Den ser allerede ud til at være i NON.

1 Synes om

{“content”:“Købt fra Nordnet. Det kommer så langsomt til Mandatum, så jeg køber dem normalt først gennem Nordnet.”}

{“content”:“Mandatum har fået åbnet konti inden for 2-3 dage, når anmodningen går via Saxo Bank.\n\nMen af den grund ligger et par SPAC’er og roder med en næsten helt tømt NON AOT… \nFor små eller for lav likviditet for Mandatum - eller simpelthen ikke åben på købstidspunktet. \n\nEksempel: Apex Technology Acquisition Corporation (APXT)\nhttps://spacinsider.com/2019/08/15/apex-technology-acquisition-corp-files-275m-spac/\nApex skulle have skæbnens time nær, der er et par år siden IPO’en.\n\n[quote="StockTycoon, post:20, topic:6153"]\nDe kan dog forlænge tidsfristen\n[/quote]\nEdit: Lad mig trække det tilbage, det er kun et år siden… Så der er stadig et år tilbage, og der er i hvert fald nok valgmuligheder blandt målvirksomhederne. Software, teknologi, platform osv.”,“target_locale”:“da”}

Vi må se, om Apex finder noget. De kan dog forlænge tidsfristen. En lille position af det er også i porteføljen.