Viking Therapeutics - NOVO/LLY dræber

Jeg har oprettet en tråd for dette selskab, da der tilsyneladende ikke er blevet talt meget om det før. Det drejer sig om Viking Therapeutics, som er et selskab, der udvikler fedmemedicinen VK2735 og er på vej ind i fase 3. Aktien er efter min mening betydeligt undervurderet, da testresultaterne viser, at lægemidlet har markedets bedste tolerabilitet og også en betydelig vægttabseffekt. Viking Therapeutics er veldrevet, og de har en solid kassebeholdning (ca. 1 milliard $) til at gennemføre fase 3. Selskabet har selv udtalt, at de sigter efter, at Big Pharma opkøber dem.

Selskabets vigtigste lægemiddel er således GLP1/GIP-dobbeltagonisten VK2735, som findes i både en subkutan og en oral version.
Lægemidlet reducerede vægten (n=35) med 13 % på 13 uger og ca. 6 % på seks uger.
Dette er næsten på samme niveau som Eli Lillys nyeste lægemiddel under udvikling, Retatrutide.

Derudover er tolerabiliteten i absolut topklasse.
Fra selskabets hjemmeside:
"Blandt patienter, der modtog VK2735 i VENTURE-studiet, rapporterede flertallet (92 %) behandlingsrelaterede bivirkninger (TEAE’er) som milde eller moderate i sværhedsgrad. Størstedelen af de TEAE’er, der var af gastrointestinal (GI) karakter (95 %), blev også rapporteret som milde eller moderate. Kvalme blev rapporteret hos patienter, der modtog både VK2735 (43 %) og placebo (20 %). Blandt forsøgspersoner, der modtog VK2735, blev størstedelen af den rapporterede kvalme (68 %) karakteriseret som mild (32 % moderat, ingen svær). Opkastning blev rapporteret hos 25/140 (18 %) VK2735-behandlede patienter sammenlignet med ingen rapporterede blandt patienter, der modtog placebo. GI-relaterede bivirkninger blev generelt observeret tidligt i behandlingen, med faldende hyppighed ved gentagen dosering. På tværs af de kombinerede VENTURE-studiearme oversteg den ugentlige rate af kvalme ikke 5 % på noget tidspunkt efter den første uges behandling. Én patient, der modtog VK2735, oplevede en alvorlig bivirkning (SAE) i form af dehydrering, som blev karakteriseret som relateret til studielægemidlet.

Forud for VENTURE påbegyndte Viking et klinisk fase 1 SAD- og MAD-studie med VK2735 i 2022. I løbet af første kvartal af 2023 annoncerede selskabet resultater fra dette studie, som viste, at behandling med VK2735 var sikker og veltolereret ved dosering i op til 28 dage hos raske overvægtige frivillige. Derudover førte behandling med VK2735 til et gennemsnitligt vægttab på op til 18 pund fra udgangspunktet.

I SAD-delen af fase 1-studiet udviste VK2735 lovende sikkerhed og tolerabilitet samt en forudsigelig farmakokinetisk profil. Efter enkelte subkutane doser udviste VK2735 en halveringstid på ca. 170 til 250 timer, en Tmax (tid til at nå maksimal plasmakoncentration) i intervallet fra ca. 75 til 90 timer og fremragende terapeutisk eksponering."

Yderligere info om lægemidlet kan findes på deres hjemmeside.

Selskabet er fremragende ledet, og den administrerende direktør (CEO) er erfaren og kender sit kram. Selskabet har en størrelse på omkring 30 medarbejdere, hvilket er et perfekt antal for et selskab som dette.
Selskabet har desuden også andre lægemidler, men dem kan jeg skrive mere om her senere.

Jeg mener, at selskabets lægemiddel i øjeblikket er et af de bedste på markedet baseret på testresultaterne.
Det er værd at bemærke, at stikprøvestørrelsen kun er 35, hvilket er et ret lille udvalg for en type massemedicin som fedmemedicin.

Jeg ejede selv aktien for et par måneder siden med en cost basis på omkring 50 , men jeg købte mere, da de meget positive resultater om opstarten af fase 3 kom. Jeg har nu omkring 10 % af min portefølje investeret i dette selskab med en gennemsnitlig cost basis på 58 .
-farmaceutstuderende

16 Synes om

Her er endnu en god hjemmeside, hvor man kan finde yderligere analyse af de vigtigste lægemidler på markedet for fedmemedicin.
Det kan tage et øjeblik at indlæse dataene.

3 Synes om

Tirzepatid er allerede opfundet. GLP-1-toget er kørt, og markedet er delt. N=35 er bestemt ikke nok til at påvise dens overlegenhed, hvad angår effekt. Halveringstiden er lidt bedre end for tirze, men det er næppe nok til dosering hver 2. uge. Og der var trods alt dobbelt så meget kvalme som hos placebo-gruppen.

Hvorfor tror du, at dette er så fantastisk, og hvordan tror du, det kan klare sig mod dem, der allerede har fået fodfæste?

Jeg vurderer også, at Big Pharma allerede kigger efter andre mål end GLP-1/GIP.

Ikke videre.

2 Synes om

Du henviser sikkert til Big Pharma nu, bl.a. Merck, som sagde, at de kigger efter “next-generation” mål. Du har ret, men mange Big Pharma-selskaber som Pfizer og BMY ejer endnu ikke en god spiller inden for fedmemedicin.
Firmaet har også mulighed for at indgå partnerskab med en BP uden at sælge selve firmaet.
Jeg tror, at enhver BP vil have sin egen fedmemedicin, fordi markedet er så stort.
Da VK2735-injektionen fik lov til at springe fase 2b over og gå direkte til fase 3, forkorter det tiden til markedsintroduktion med 2 år.

N=35 er efter min mening allerede tilstrækkeligt retningsgivende, når man sammenligner med andre lægemidlers fase 2-resultater og stikprøvestørrelser, men du har ret i, at det er her, denne investeringscases risikofaktor ligger.
Indtil videre er effektiviteten og tolerabiliteten dog ret god sammenlignet med andre lægemidler.

Hvad angår halveringstiden og dosering hver 2. uge, har du sikkert ret i, at det ikke er nok, men jeg mener, at en af dette selskabs vigtigste teser, udover injektionen, er den orale VK2735, som har vist fremragende resultater. Hvis den orale version blot minder lidt om injektionens respons, er der her en mulighed for at blive den første velfungerende orale fedmemedicin. Rybelsus er lidt af en joke.

Jeg beklager uklarheden, men den orale har faktisk gennemført fase 1 og injektionen fase 2.
Den orale fortsætter til fase 2, og injektionen fik lov til at springe fase 2b over og gå direkte til fase 3.
VK2735 oral og injektion har indtil videre lidt forskellige bivirkningsprofiler. For den orale er der ikke konstateret opkastning efter en måneds brug.
image
Her er bl.a. resultaterne for den orale tolerabilitet.

“I lyset af det lovende vægttabssignal, der blev påvist efter 28 dage med dosering én gang dagligt, sammen med den fremragende tolerabilitetsprofil, der er observeret hidtil, er yderligere dosis-eskalering blevet evalueret ved daglige doser på op til 80 mg; dosering ved 100 mg pågår. Resultater fra disse kohorter vil blive rapporteret senere i år. Viking mener, at yderligere fordele ved oral dosering af VK2735 kan forventes ved længere doseringsperioder. Med henblik herpå planlægger virksomheden at påbegynde et 13-ugers fase 2-studie hos patienter med fedme i fjerde kvartal i år.”

Jeg tror, at denne vil klare sig mod dem, der allerede har fået fodfæste, på grund af dens tolerabilitet.
Jeg tror ikke, det betyder så meget for et menneske, om man taber 26 kg eller 28 kg, hvis medicinens bivirkninger er massive.
Ja, denne (som injektion) forårsager også opkastning og kvalme, men det gør andre lægemidler også. Forholdet mellem effekt og bivirkninger er ret væsentligt, og det ser rigtig fornuftigt ud for dette lægemiddel.

Jeg tilføjer mere data om dette her i de kommende dage.

4 Synes om

Roches CT-996 indtages oralt og er efter 4 uger mere effektiv end vk2735:

Efter fire uger havde deltagere på CT-996 i gennemsnit tabt 7,3 % af deres kropsvægt, sammenlignet med en reduktion på 1,2 % i placebogruppen. Deltagerne led af fedme, men ikke type 2-diabetes. Roche udtalte, at den placebo-justerede vægtreduktion på 6,1 % er klinisk betydningsfuld.

Tallet ser også kommercielt betydningsfuldt ud. Novo Nordisk forbandt sin orale semaglutid-formulering med en 12,7 % placebo-justeret vægtreduktion i et fase 3-forsøg. Men det fald kom efter 68 uger, og molekylet skal tages på tom mave med en tår vand. Lillys orforglipron, som har enklere doseringskrav, opnåede et placebo-justeret vægttab på 12,4 % efter 36 uger i fase 2.
Link til nyhed

Roche har ikke offentliggjort statistiske data om tolerabilitet, eller i hvert fald har jeg ikke selv kunnet finde dem. Hvis du finder dem, vil jeg meget gerne se dem.
Publikation fra Roches hjemmeside:

“Sikkerheds- og tolerabilitetsprofilen var i overensstemmelse med andre orale GLP-1-receptoragonister, og der blev ikke observeret nogen uventede sikkerhedssignaler”

“CT-996 blev tolereret godt, med overvejende milde eller moderate gastrointestinale bivirkninger, hvilket er i overensstemmelse med sikkerhedsprofilen for inkretin-lægemiddelklassen. Der var ingen behandlingsafbrydelser relateret til forsøgslægemidlet.1 Undersøgelsens resultater viste også, at blodkoncentrationerne af CT-996 i vid udstrækning var upåvirkede enten under faste eller efter et standardiseret fedtrigt måltid. CT-996 kunne således potentielt doseres uafhængigt af måltidstidspunkter, hvilket giver større doseringsfleksibilitet for patienterne.1 Baseret på undersøgelsesdataene forventes CT-996 ikke kun at blive brugt som terapi til at opnå glykæmisk kontrol og fremkalde vægttab, men også potentielt til oral vægtvedligeholdelsesterapi efter vægttab induceret af injicerbare lægemidler.”

Hvad mener du, det betyder?
For mig betyder det, at de ikke ønsker at offentliggøre dataene, selvom det lyder meget lovende. Men jeg vil have data, og de ville helt sikkert have offentliggjort de data, hvis de var skidegode.

Enig. Bivirkningsprofilen er sandsynligvis lig den for GLP-1-medicin generelt.

Jeg føler, at ”obesity drugs”-scenen er en smule overkøbt i øjeblikket, selvom Novo/LLY trak sig lidt tilbage. Bl.a. er Pila Pharma i nabolandet og Gubra i Danmark skudt ret kraftigt i vejret, selvom de stadig er på et meget tidligt stadie. Hvem ved, om Novo/LLY-sælgere allerede flytter deres bets til næste generations lægemidler..

2 Synes om

Ja, hvis vi begynder at tale om værdiansættelse, så har hele dette marked jo tårnhøje forventninger.
Personligt tror jeg dog, at man vil holde fast i disse GLP-1-lægemidler og dobbeltagonister i ret lang tid endnu.
Der er nogle ret interessante andre mekanismer i Novos pipeline, og jeg har ejet aktien i et stykke tid nu.
Jeg tror selv, at disse GLP-1-analoger minder om statiner, og jeg tror, de vil blive på markedet i lang tid. Mevastatin blev udviklet i 70’erne, selvom Pfizers Lipitor først nåede sit topsalgsår i 2003.

Jeg tror, at dette fedmemarked er så stort, at enhver Big Pharma vil have sit eget lægemiddel, da selv en lille markedsandel kan være adskillige milliarder værd.
Ved at købe VK2735 for f.eks. 10-15 milliarder bliver køberen øjeblikkeligt en betydelig aktør på scenen for fedmemedicin.

For at vende tilbage til det der Roche-lægemiddel… Her er en god nyhed, jeg fandt om virksomhedens tidligere aktiviteter generelt:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/251891

1 Synes om

I april betragtede Roches CEO Teresa Graham Vikings lægemiddel som en ret stærk spiller og henviste til, at Vikings lægemiddel er et af de bedste med hensyn til tolerabilitet:

image

3 Synes om

Viking Therapeutics steg 20% i dag. Nu 15% af min portefølje.

1 Synes om

Sandsynligvis kommer der fase 2-data for oralt VK2735 i slutningen af foråret 2025.

“Givet det lovende vægttabssignal, der blev påvist efter 28 dages dosering én gang dagligt, sammen med den fremragende tolerabilitetsprofil observeret ved doser på op til 40 mg, er yderligere dosiseskalering blevet evalueret ved daglige doser på op til 100 mg. Resultaterne fra dette studie er blevet accepteret til en posterpræsentation på det kommende ObesityWeek-møde den 3. november 2024 i San Antonio, TX. Baseret på observationer i fase 1-studiet mener Viking, at yderligere fordele ved oral dosering af VK2735 kan forventes ved længere doseringsperioder. Med henblik på dette planlægger virksomheden at indlede et 13-ugers fase 2-forsøg med patienter med fedme i fjerde kvartal af dette år.”

1 Synes om

Obesity Week gav vilde resultater for oral VK2735. Ved højere doser gav det 9 % vægttab i løbet af en måned, mens det bevarede en meget moderat bivirkningsprofil. Oppenheimer hævede kursmålet fra 135 → 164 USD.

Screenshot_20241104-083657
Screenshot_20241104-083556

Aktien +20 % i pre-market.
Min egen allokering er stadig 15 %, og jeg begynder først at overveje salg ved 200 USD. Dette er i øjeblikket den bedste fedmemedicin på vej til markedet.
Helt vanvittigt stærke data, der er offentliggjort, det er simpelthen vildt, hvor gode de data er for den orale.

4 Synes om

Markedet opfører sig lidt skørt, hvilket er typisk for kliniske offentliggørelser. I pre-market hoppede aktien til 93 USD, nu er den 67.
Jeg købte mere omkring 65 på de positive nyheder.
Her er et godt tidspunkt for nye også at hoppe med på vognen.

3 Synes om

Med i et trade. Det her er typiske “sell the news”-situationer, hvor “ankarinvestorer” reducerer deres risiko, og indimellem kan salgsvolumen fortsætte i lang tid. De er derfor svære at time, så jeg ville gerne se f.eks. et 5-min TC. Det er først nu, sådan et kunne ske.

3 Synes om

Novos CagriSema-resultat var ret godt, selvom markedet ikke brød sig om det, og det levede ikke helt op til de høje forventninger.

Vikingens plads på markedet ser nu mere trang ud.

Ja, et helt ok resultat fra CagriSema, men det lader heller ikke til at være fantastisk med hensyn til tolerabilitet. Mon ikke Novo forbliver ret stærk på markedet. Vi må se, hvordan resultaterne for retatrutid ser ud fra Lilly.

Den seneste turbulens i Vikings aktiekurs skyldes to ting:

Den store mængde API (active pharmaceutical ingredient) og Mercks opkøb i Kina.

API’en påvirker omkostningerne ved lægemiddelproduktion, og da dosis for det orale lægemiddel er omkring 100 mg, indså man, at dette kræver lidt flere investeringer i produktionen, end man oprindeligt havde troet. Selve lægemidlet fungerer altså fint.

Merck, altså Vikings potentielle køber, købte alligevel et kinesisk GLP1-firma for 2 milliarder.
Det er efter min mening ikke et stort tab for Viking, selvom kursen tog et stort hit. Snarere bearish for Merck.

Hvis allokeringen ikke var så stor, ville jeg nok købe mere nu.
Jeg tror, at Viking stadig vil bevare sin stærke position i scenen, men værdiansættelsen var måske lidt overvurderet, og jeg lavede en fejl der.

1 Synes om

LILY faldt hele fredagen efter åbningen, da jeg forventede en opadgående dag. Jeg har været med i Viking i et stykke tid, oprindeligt via en handel, som så blev permanent i porteføljen. Var dette bare “sell the news” på grund af hekseridagen for LILY, eller er der en anden korrelation? VKTX er faldet støt i længere tid og har ventet på nyheder, ligesom markederne sikkert også har.

Jeg anbefaler ikke at daytrade denne aktie, i hvert fald ikke i den nærmeste fremtid. VKTX er for nylig (mindre end 2 måneder) handlet ned, ud over de tidligere nævnte ting, også fordi aktien ikke har nogen ny katalysator lige med det samme.

Aktien havde en stor hype før tolerabilitetsresultaterne, hvorefter vi fik helt utrolige resultater, men på grund af en stor API og manglen på fremtidige katalysatorer er aktien faldet den seneste måned, også på grund af hele markedet for fedmemedicin, som er faldet de seneste måneder.

2 Synes om