Jeg har oprettet en tråd for dette selskab, da der tilsyneladende ikke er blevet talt meget om det før. Det drejer sig om Viking Therapeutics, som er et selskab, der udvikler fedmemedicinen VK2735 og er på vej ind i fase 3. Aktien er efter min mening betydeligt undervurderet, da testresultaterne viser, at lægemidlet har markedets bedste tolerabilitet og også en betydelig vægttabseffekt. Viking Therapeutics er veldrevet, og de har en solid kassebeholdning (ca. 1 milliard $) til at gennemføre fase 3. Selskabet har selv udtalt, at de sigter efter, at Big Pharma opkøber dem.
Selskabets vigtigste lægemiddel er således GLP1/GIP-dobbeltagonisten VK2735, som findes i både en subkutan og en oral version.
Lægemidlet reducerede vægten (n=35) med 13 % på 13 uger og ca. 6 % på seks uger.
Dette er næsten på samme niveau som Eli Lillys nyeste lægemiddel under udvikling, Retatrutide.
Derudover er tolerabiliteten i absolut topklasse.
Fra selskabets hjemmeside:
"Blandt patienter, der modtog VK2735 i VENTURE-studiet, rapporterede flertallet (92 %) behandlingsrelaterede bivirkninger (TEAE’er) som milde eller moderate i sværhedsgrad. Størstedelen af de TEAE’er, der var af gastrointestinal (GI) karakter (95 %), blev også rapporteret som milde eller moderate. Kvalme blev rapporteret hos patienter, der modtog både VK2735 (43 %) og placebo (20 %). Blandt forsøgspersoner, der modtog VK2735, blev størstedelen af den rapporterede kvalme (68 %) karakteriseret som mild (32 % moderat, ingen svær). Opkastning blev rapporteret hos 25/140 (18 %) VK2735-behandlede patienter sammenlignet med ingen rapporterede blandt patienter, der modtog placebo. GI-relaterede bivirkninger blev generelt observeret tidligt i behandlingen, med faldende hyppighed ved gentagen dosering. På tværs af de kombinerede VENTURE-studiearme oversteg den ugentlige rate af kvalme ikke 5 % på noget tidspunkt efter den første uges behandling. Én patient, der modtog VK2735, oplevede en alvorlig bivirkning (SAE) i form af dehydrering, som blev karakteriseret som relateret til studielægemidlet.
Forud for VENTURE påbegyndte Viking et klinisk fase 1 SAD- og MAD-studie med VK2735 i 2022. I løbet af første kvartal af 2023 annoncerede selskabet resultater fra dette studie, som viste, at behandling med VK2735 var sikker og veltolereret ved dosering i op til 28 dage hos raske overvægtige frivillige. Derudover førte behandling med VK2735 til et gennemsnitligt vægttab på op til 18 pund fra udgangspunktet.
I SAD-delen af fase 1-studiet udviste VK2735 lovende sikkerhed og tolerabilitet samt en forudsigelig farmakokinetisk profil. Efter enkelte subkutane doser udviste VK2735 en halveringstid på ca. 170 til 250 timer, en Tmax (tid til at nå maksimal plasmakoncentration) i intervallet fra ca. 75 til 90 timer og fremragende terapeutisk eksponering."
Yderligere info om lægemidlet kan findes på deres hjemmeside.
Selskabet er fremragende ledet, og den administrerende direktør (CEO) er erfaren og kender sit kram. Selskabet har en størrelse på omkring 30 medarbejdere, hvilket er et perfekt antal for et selskab som dette.
Selskabet har desuden også andre lægemidler, men dem kan jeg skrive mere om her senere.
Jeg mener, at selskabets lægemiddel i øjeblikket er et af de bedste på markedet baseret på testresultaterne.
Det er værd at bemærke, at stikprøvestørrelsen kun er 35, hvilket er et ret lille udvalg for en type massemedicin som fedmemedicin.
Jeg ejede selv aktien for et par måneder siden med en cost basis på omkring 50 , men jeg købte mere, da de meget positive resultater om opstarten af fase 3 kom. Jeg har nu omkring 10 % af min portefølje investeret i dette selskab med en gennemsnitlig cost basis på 58 .
-farmaceutstuderende