Viking Line Oyj

{“content”:“Jeg bemærkede, at der ikke var en tråd for virksomheden. Jeg spekulerede på, om Finland ville gå ind i en recession, hvilket fik mig til at tænke på hjemrejser.\n\nVirksomhedens fordele.\n+ Klassisk værdipapir.\n+ Betydelig for Finlands forsyningssikkerhed, vil ikke let gå konkurs.\n+ Hvis Finland glider ind i en recession, vil hjemrejser stige.\n+ Fragtratsudviklingen er positiv.\n+ Finansiel situation er overraskende god.\n\nUlemper\n- Kan forretningen være rentabel, går alle penge altid til nye skibe.\n- Tunge investeringer hele tiden.\n- Bestyrelsen har ikke solgt alle skibe og dermed frigjort den skjulte værdi i virksomheden for ejerne.\n- Stigende energipriser”}

9 Synes om

Ikke en umulig stor post, men han er allerede en ret stor ejer:
Viking Line Abp-aktier ejet af personen og/eller selskaber under personens kontrol pr. 31.12.2020: 1 980 735 aktier
En stor ejer i forhold til andre ledelsesmedlemmer, hvoraf mange ikke ejer nogen aktier. Mon det er en strategi med jævnlig opfyldning.

Brug af snus er stadig stigende.
Ture til Haparanda reduceres, hvis brændstofpriserne er høje.

Interessant. Jeg nåede ikke at grave dybere i handlerne, da stationen nærmede sig. En mærkelig fugl i den bestyrelse, eller måske bare rigere. Eller mere risikovillig. Viking og Tallink har været under min observation i et stykke tid, men ikke fra insidernes side. Tallink er faldet pænt. Disse virksomheder er forbundet med så mange ting, corona, brændstofprisen, den militære situation i Østersøen, miljøværdier, lokal turisme, alkohol og anden beskatning, vejrforhold…

Vi sætter al vores lid til Jakob Johansson. De nuværende ejere/bestyrelsesmedlemmer har været forholdsvis passive i at beskytte virksomhedens økonomiske position og opretholde status quo. Tak til dem. Men det er ikke nok for os investorer, der søger merudbytte på hver investering.

Johansson udtalte i et interview med Talouselämä (økonomisk avis), at han stræber efter at forbedre virksomhedens rentabilitet og udvide indtægtsstrømmen, bl.a. til fragtaktiviteter (=øge skibenes udnyttelsesgrad). Han kritiserede også konkurrenternes økonomiske situation. Sammenlign f.eks. Tallinks likviditet med Viking Lines tilsvarende. (Jeg afslører dem ikke her).

Viking Line og Tallink Siljas fordele/ulemper er temmelig 50/50. I denne tråd ville mange naturligvis vælge en Viking Line-krydstogt, men vores investeringstese er ikke baseret på kundeoplevelsen, da der ikke er en stor konkurrencefordel for nogen af dem. Fra en investors perspektiv er flådens alder afgørende i øjeblikket, og mere præcist dets CO2-aftryk. Hos Viking Line sejler 2/6 af fartøjerne på LNG, mens kun 1/10 af Tallinks fartøjer gør det. Her ligger en af Viking Lines konkurrencefordele, da EU ønsker at gøre skibsfarten mere emissionsfri. Held og lykke til Tallink med salget af skibe, når de har 2x flere med gammel teknologi end konkurrenten.

I dette oligopol kan man ikke ignorere en konkurrents vanskeligheder i investeringstesen. Vi vil helt sikkert se alle mulige kneb fra Tallinks side for at overvinde gælden, samtidig med at Viking Line overvejer, hvordan man maksimerer pengestrømmen.

Til sidst:
Jeg vil ikke være kortsynet, men modtagelsen af Glory har været fantastisk, og en del af kunderne fra den af Tallink lukkede rute Turku-Stockholm er helt sikkert skiftet til Viking Line. Det er muligt, at virkningen af disse to allerede vil ses i Q3-resultatet.

Disclaimer: 15% af porteføljen er investeret i Viking Line.

3 Synes om

Jorma Erkkilä fra Salkunrakentaja har skrevet en artikel om Viking Line. :slight_smile:

I den anden halvdel af fjerde kvartal har selskabets passagertrafik udviklet sig bedre end forventet, hvilket har forbedret selskabets resultat. Tidligere er usikkerhedsfaktorer som den geopolitiske situation og dens indvirkning på energipriser, inflation, renter og valutaer blevet nævnt som negative påvirkninger af resultatet. Disse har ikke haft så kraftig en indvirkning som tidligere frygtet, vurderer Viking Line.

3 Synes om

Dette er jo en aktuel virksomhed her op til folketingsvalget, da Viking Line er Finlands største modtager af erhvervsstøtte med en årlig støttepulje på 25 millioner.

Ja, en stor del af dette selskab er statsstøtte. På den anden side er skibe ret kritiske for Finlands forsyningssikkerhed. Jeg ved ikke rigtig, om det er fugl eller fisk.

Det ser ud til at være mange udsolgte afgange. I juni blev det meddelt: Forudsat at energipriserne forbliver på det nuværende niveau, vurderer Viking Lines bestyrelse, at resultatet før skat vil blive bedre end året før.

Næste år vil søfarten blive omfattet af kvotehandelen. Men om der indføres en såkaldt ø-undtagelse mellem Fastlandsfinland og Åland, så ruterne herimellem ikke er omfattet af kvotehandelen, det må vi se. På den anden side ville det være en stor gevinst for Viking, hvis tre eller fire ud af fem skibe kunne nyde godt af ø-undtagelsen (det afhænger af Cinderellas fremtidsplaner, og om den kun sejler Helsinki-Stockholm om sommeren som nu).

Eckerö er så en anden sag; Viking er nu medejer, og mon de napper en endnu større ejerandel i fremtiden. Salget af Rosella bidrog jo til, at rejsende til Åland måske vælger Eckerö Linjens skib som erstatning, og Eckerö Lines Tallinn-trafik er sikkert også ret indbringende (Tallink har vist heller ikke længere et skib fra Vuosaari, hvorfra Eckerös Finbo Cargo opererer).

2 Synes om

Viking Line ejer direkte og indirekte 25,2 % af forsikringsselskabet Alandia. Det er et rentabelt bådforsikringsselskab, hvis værdi ikke rigtig afspejles i aktiekursen. Man får det med i købet.

Dets combined ratio var 94,5 %, hvilket betyder, at det er et ret godt forsikringsselskab. I 2021 udbetalte det 24,7 mio. euro i udbytte, mens der i 2022 kun blev modtaget 7 mio. euro i udbytte. Efter min forståelse bliver Alandia i år behandlet som et associeret selskab, da ejerandelen steg til over 25 % sidste år, og dermed vil dette ejerskab blive mere synligt.

Man bør tillægge dette en vis værdi i en sum-of-the-parts-beregning.

8 Synes om

Selvfølgelig er Alandia en værdifuld del af Viking Line. Desværre tror jeg bare ikke, at det nemt kan realiseres derfra.

Nya Åland har en god oversigt over den aktuelle konkurrencesituation, især fra Ålands perspektiv. Ganske vist på svensk, men den kan sikkert også læses på dansk via Google Translate.

For Viking Line begynder alle brikkerne at falde på plads: brændstofpriserne er under kontrol, konkurrencesituationen er blevet sundere, og der er rigelig efterspørgsel til den eksisterende kapacitet. Det er ikke ligefrem en “cigarstump”, men den har nok ikke været på mange investorers radar i den seneste tid.

4 Synes om

Når man tænker nærmere over det, er konkurrencesituationen for Viking Line virkelig gunstig for første gang i lang tid. Der er forsvundet kapacitet fra ruterne Helsinki-Tallinn og Helsinki-Stockholm. Finnlines opgraderer ganske vist sine skibe på ruten Naantali-Kapellskär, men dette er heller ikke en direkte konkurrent til Viking Line, da Viikkaris (Viking Lines) skibe sejler fra Turku til Stockholm. Det er et spørgsmålstegn, om Silja fortsætter på Turku-ruten, og på den anden side kan Viking Line selv foretage et træk ved at forlade Helsinki-Stockholm-ruten helt, især hvis de får en god pris for Gabriella. Cinderella bliver enten solgt, lejet ud eller indsat på en rute, der kan betale sig. Det vil sige, at Viikkari stadig skal træffe en beslutning om de resterende skibe, men der er heller ikke noget presserende behov eller hastværk her.

Aktien virker efter min mening billig i betragtning af, at konkurrencesituationen formentlig vil forblive under kontrol fremover. Finnlines’ nye skibe kommer ganske vist snart på Naantali-Kapellskär-linjen, men disse nye skibe burde ikke forstyrre konkurrencesituationen. Set fra flere forskellige vinkler virker Viking Lines aktie som en god investering på både kort og lang sigt. Jeg må hellere fylde mere på i porteføljerne…

3 Synes om

Her er endnu et interessant personportræt af Viking Lines hovedejer, Jakob Johansson. Min egen uvidenskabelige mavefornemmelse omkring manden er positiv. Hvis dette virker som en irrationel holdning, kan man reflektere over, at han købte en betydelig post i Viking Line ved nærmest at stole på sin intuition, ”magkänslan”. Det kan sikkert klares med Google Translate, så her er linket.

Hotellstädare, mopedsäljare, fastighetsköpare, skidåkare och störst i Viking Line - Ålands Sjöfart (prenly.com)

3 Synes om

Det er næppe sandsynligt, at flåden bliver reduceret til kun tre skibe, hvis man er begyndt at skære ned fra syv. Er der overhovedet ret mange ruter, der kan betale sig, og hvor Viking skulle placere sine skibe? Selvfølgelig kunne Helsinki-Tallinn være en mulighed, men kunne resultatet af den trafik i fremtiden være, at Viking ejede mere af Eckerö, og at XPRS og Finlandia sejlede ligesom Megastar og MyStar hos Tallink; når den ene forlader Helsinki, forlader den anden tilsvarende Tallinn.

Cinderella er et fint skib, men problemet er dets interne sponsoner (andre har dem eksternt, som Gabriella i agterstavnen), hvilket betyder en dårligere fragtkapacitet. Cinderella er helt okay i sin primære opgave på ruterne Stockholm-Mariehamn, hvor der næsten ingen fragt er, eller mellem Helsinki og Stockholm, hvor fragtens betydning er mindre end i Turku.

Jeg vil gætte på, at Viking stadig ville anskaffe det næste store skib til Turku og som erstatning for Grace. Der ville være én vognbane mere til fragt fra Turku og alt det nye tekniske udstyr, som Glory fik, og som Grace ikke har. Cinderella og Grace kunne være et fint par til at konkurrere med Serenade og Symphony. Mon ikke XPRS også på et tidspunkt trænger til at blive udskiftet, og man kunne få flere penge for den, end man fik for Mariella og Amorella..

5 Synes om

En yderst velfunderet vision. Det er desuden interessant at spekulere i, hvilket brændstof den næste nybygning vil sejle på. Vikings investeringstempo er i sig selv meget forsigtigt og adstadigt, så det er godt, hvis vi ser blot én ny skibslevering i dette årti. Denne traditionelle forsigtighed dæmper også Viking en smule som investeringscase. Medmindre den nye ledelse sætter fart på tingene.

2 Synes om

"Viking Line indleder samarbejde med Gotlandsbolaget – fælles krydstogtstrafik

Viking Line og Gotlandsbolaget danner et joint venture, hvis opgave er at udvikle og tilbyde krydstogter med M/S Birka Stockholm fra Stockholm til Mariehamn og fra Stockholm via Mariehamn til Visby. Gotlandsbolaget købte i marts 2023 M/S Birka Stockholm for en købspris på 38 millioner euro, og det er nu aftalt, at 50 procent af skibet sælges til Viking Line for 19 millioner euro."

Jeg var næsten ved at skrive i den forrige besked, at Cinderella næppe fortsætter på 24-timers krydstogterne fra Stockholm, når først Birka Stockholm er sat i drift. Det er alligevel en markant ændring, når Viking før ejede 7 skibe fuldt ud, men nu vil have 5 i eget selskab, mens der via medejerskab vil komme afkast fra Eckerös 4 skibe udover Birka. (Finlandia, Finbo Cargo, M/S Eckerö, Transporter ro/ro) Tallink vs Viking-situationen er blevet ændret en del her efter corona..

4 Synes om

Jeg er lidt bekymret for, hvordan passagergrundlaget rækker til ruten Helsinki-Stockholm, hvis det fremover er meningen også at beholde Gabriella på denne Helsinki-Stockholm-linje. Måske er der andre strategiske træk i vente ud over dette, og frem for alt gerne ny og frisk tænkning.

I Birka-konceptet er det særligt interessant, om Viking Line fremover vil forsøge at lave længere krydstogtpakker? Det mener jeg, der ville være efterspørgsel på, og det virker mærkeligt, at man ikke rigtig har formået at tage fat på det tidligere. Teoretisk kunne man forestille sig f.eks., at man fra Helsinki først tog en tur til Mariehamn, hvorfra man så fortsatte til Gotland og derefter tilbage igen via enten Stockholm eller Mariehamn. Hvis Viking Line kunne vokse ud over blot den traditionelle færgetrafik, kunne dette også være en lovende start for investeringstesen.

4 Synes om

Forhåbentlig har Johansson derovre måske fået Viking til at tænke i nye baner. På den anden side tænker jeg nogle gange på, at da Viking ikke har en separat Stockholm-Tallinn-rute, om de kunne have udviklet et krydstogt på tre nætter for svenskerne til både Tallinn og Helsinki, hvor man har to nætter på Helsinki-Stockholm-færgen og én nat på Helsinki-Tallinn-skibet. (Selvfølgelig er det udfordrende på grund af XPRS’ sejlplan, og fordi XPRS skal flyttes til Länsisatama.) Hotelovernatning er selvfølgelig en mulighed.

I betragtning af hvor ivrigt finnerne rejste ekstraordinært til Riga i det første corona-år, kunne man tro, at der også fra Finland ville være en del passagerer til andre destinationer end Stockholm. Det er bare et spørgsmål om, hvordan de får forbindelserne til at spille i Mariehamn, og mon ikke der også skal findes finsktalende personale til Birka, hvis det begynder at gå godt. Selvfølgelig kan skibets maksimum på 1800 personer hurtigt blive fyldt op i sommerperioden, men mon man kunne opnå et bedre resultat før og efter sommersæsonen…

2 Synes om

Denne nye Viking Line-rute Turku-Mariehamn-Gotland er virkelig en fantastisk ting! I hvert fald kommenterede alle mine nærmeste i dag, at de skal dertil så hurtigt som muligt. Jeg tror, at mange finner har den samme reaktion. Mon ikke de også har overvejet andre muligheder, og så endte denne med at blive valgt som den nye.

4 Synes om