Jeg kom til at kigge forbi et salgsarrangement hos Finlands største timeshare-sælger, Holiday Club.
Hvis man nu skulle prøve at beskrive arrangementet med nogle pæne ord, så var det… øh, interessant.
Hvis nogen læser har en forestilling om, at et timeshare-salgsarrangement er ‘pressende’, og at handlen foregår aggressivt i stil med ‘du kommer ikke ud, før navnene er på papiret’, så havde jeg selv lidt af den slags fordomme… de viste sig at være forkerte. Det var et betydeligt roligere og mere afslappet salgsarrangement.
Det betyder dog ikke, at det ikke havde sine egne særpræg, men mere om dem måske senere, hvis nogen er interesseret.
Følgende punkter undrede mig: Der var ingen listepriser tilgængelige. Faktisk fik jeg intet skriftligt med fra arrangementet. (Jeg foretog i hvert fald ingen køb endnu)
Kunden blev ikke rigtig tilbudt forskellige muligheder, men de gik i baglokalet for at hviske, og derefter var der et tilbud på et ternet papir: ‘Uge 7 (ugen før skiferien), destination Y, pris Z’. Prisen var omkring ti tusind euro.
Jeg forstod, at køberen i praksis tilsyneladende bliver aktionær i en ejerforening, så vedkommende ejer aktier i selskabet svarende til sin lille uge? En vedligeholdelsesafgift på over 200 euro om året skal betales til foreningen. Hvilket selvfølgelig ikke er meget i sig selv, men det er ret meget, når man lægger alle aktionærernes hundreder af euro sammen om måneden, da en vedligeholdelsesafgift på 1000 euro sjældent betales for en toværelses rækkehuslejlighed. (Jeg ved ikke, om ejendommen var gearet). Hovedpointen her er, at vedligeholdelsesafgiften er en tvangsinddrivelsesberettiget betaling og kan opkræves med magt, hvis aktionæren ikke kan betale. Og hvis man ikke kan slippe af med aktien, er effekten den samme som i andre ejerforeninger: man betaler for evigt. Beløbet er ikke stort, men alligevel.
Videresalg af timeshares virker trægt. Tori.fi og Huutokauppa.com er fulde af salgsannoncer for disse, og prisniveauet er kun en brøkdel af, hvad den oprindelige køber sandsynligvis betalte til Holiday Club. Købsprisen virker derfor primært som et indgangsgebyr til klubben – og den, der betaler det, kan lige så godt opgive håbet om at få det tilbage.
Den største fordel ved en HC timeshare blev sagt at være muligheden for at bytte til RCI timeshare-virksomhedens destinationer, som der tilsyneladende er mange af verden over. Efter selv at have undersøgt sagen efterfølgende, kan dette da også være tilfældet. Derefter begyndte jeg selvfølgelig at undersøge, om der findes billigere veje ind i RCI-systemet end dem, Holiday Club tilbyder.
Baseret på en hurtig gennemgang ser det ikke ud til at være tilfældet. Er der nogen, der ved mere om dette, dvs. findes der f.eks. fra ‘Spanien’ et ferieselskab, der tilbyder en RCI-destination timeshare bill