Timeshares i feriesteder

Jeg kom til at kigge forbi et salgsarrangement hos Finlands største timeshare-sælger, Holiday Club.

Hvis man nu skulle prøve at beskrive arrangementet med nogle pæne ord, så var det… øh, interessant.

Hvis nogen læser har en forestilling om, at et timeshare-salgsarrangement er ‘pressende’, og at handlen foregår aggressivt i stil med ‘du kommer ikke ud, før navnene er på papiret’, så havde jeg selv lidt af den slags fordomme… de viste sig at være forkerte. Det var et betydeligt roligere og mere afslappet salgsarrangement.

Det betyder dog ikke, at det ikke havde sine egne særpræg, men mere om dem måske senere, hvis nogen er interesseret.

Følgende punkter undrede mig: Der var ingen listepriser tilgængelige. Faktisk fik jeg intet skriftligt med fra arrangementet. (Jeg foretog i hvert fald ingen køb endnu)

Kunden blev ikke rigtig tilbudt forskellige muligheder, men de gik i baglokalet for at hviske, og derefter var der et tilbud på et ternet papir: ‘Uge 7 (ugen før skiferien), destination Y, pris Z’. Prisen var omkring ti tusind euro.

Jeg forstod, at køberen i praksis tilsyneladende bliver aktionær i en ejerforening, så vedkommende ejer aktier i selskabet svarende til sin lille uge? En vedligeholdelsesafgift på over 200 euro om året skal betales til foreningen. Hvilket selvfølgelig ikke er meget i sig selv, men det er ret meget, når man lægger alle aktionærernes hundreder af euro sammen om måneden, da en vedligeholdelsesafgift på 1000 euro sjældent betales for en toværelses rækkehuslejlighed. (Jeg ved ikke, om ejendommen var gearet). Hovedpointen her er, at vedligeholdelsesafgiften er en tvangsinddrivelsesberettiget betaling og kan opkræves med magt, hvis aktionæren ikke kan betale. Og hvis man ikke kan slippe af med aktien, er effekten den samme som i andre ejerforeninger: man betaler for evigt. Beløbet er ikke stort, men alligevel.

Videresalg af timeshares virker trægt. Tori.fi og Huutokauppa.com er fulde af salgsannoncer for disse, og prisniveauet er kun en brøkdel af, hvad den oprindelige køber sandsynligvis betalte til Holiday Club. Købsprisen virker derfor primært som et indgangsgebyr til klubben – og den, der betaler det, kan lige så godt opgive håbet om at få det tilbage.

Den største fordel ved en HC timeshare blev sagt at være muligheden for at bytte til RCI timeshare-virksomhedens destinationer, som der tilsyneladende er mange af verden over. Efter selv at have undersøgt sagen efterfølgende, kan dette da også være tilfældet. Derefter begyndte jeg selvfølgelig at undersøge, om der findes billigere veje ind i RCI-systemet end dem, Holiday Club tilbyder.

Baseret på en hurtig gennemgang ser det ikke ud til at være tilfældet. Er der nogen, der ved mere om dette, dvs. findes der f.eks. fra ‘Spanien’ et ferieselskab, der tilbyder en RCI-destination timeshare bill

8 Synes om

Jeg ved intet om disse. Jeg er interesseret i, hvordan man slipper af med en HC-timeshare. Er der erfaringer med, hvordan en HC-timeshare håndteres i et arveskifte, så den ikke længere bliver en byrde for arvingerne?

1 Synes om

Det er ret svært at slippe af med en HC-aktie. Det er måske ikke helt så svært som at dumpe de berømte golf-aktier for år tilbage. Men ret svært.

En almindelig måde ser ud til at være at forsøge at slippe af med dem på f.eks. Huutokaupat.com. Prisen er naturligvis en helt anden end den, du betalte for den.

Derfor skrev jeg også, at den købspris, man betaler til HC, mentalt bør ses som et “adgangsgebyr til klubben, som man ikke får tilbage”.

Hvis man ser bort fra visse indenlandske destinationer og ferieuger (som selvfølgelig er svinedyre i HC-systemet), så virker den eneste reelle grund til at eje en HC-aktie til at være som en adgangsbillet til RCI-systemet.

Der er naturligvis andre måder at komme ind i RCI-systemet på, og det kan endda være billigere at komme ind via en udenlandsk aktør, som i det mindste ikke kan sende opkrævninger til indenlandsk inkasso og fogedret, som HC gør.

4 Synes om

En ejendom købt privat kan også tilsluttes RCI-pointsystemet udelukkende med penge (3500 €) via Holiday Club, hvis man ikke ønsker at købe en ekstra ferieuge. Det er trods alt et dyrt medlemsgebyr.

Den billigste måde at komme ind i RCI-systemet fra Finland er at købe en ferieuge med mange point billigt af en privat og derefter købe den billigste uge via Holiday Club (ca. 4000 €), hvorved de inkluderer din første ferieuge i systemet som en del af handlen – ellers skal man betale medlemsgebyret på 3500 €.

Selve RCI er et godt system, især til langdistancerejser og ture til USA, da der findes gode destinationer med et byttegebyr.

2 Synes om

Var der ikke “gratis frokost” ved disse salgsmøder – forstået på den måde at min kone og jeg fik mindst et par dages gratis hotelovernatninger, da vi var inde og lytte til dem. Man behøvede ikke at binde sig til noget. :joy::grinning_face_with_smiling_eyes:

Det kan sagtens være, at de ikke længere uddeler gratis ophold. Jeg ved det ikke. Det er nok et skud fra hoften omkring 3 år siden, vi var inde og lytte, og dengang var de i hvert fald gratis for os. :slightly_smiling_face:

5 Synes om

Godt at høre, at det salg ikke er ”skriv under, eller vend snuden hjemad”. Det var sådan, jeg havde forestillet mig det. Måske man nu alligevel får prøvet de her billige introduktionsferier…

Jeg husker at have læst et eller andet sted, at nogle slap af med de der golfaktier ved at stifte et selskab og dumpe aktierne deri, hvorefter selskabet blev kørt konkurs. Jeg ved så ikke, om det lykkes helt så let.

1 Synes om

Det ser ud til, at man kan slippe af med selv de dårligste Holiday Club-aktier på auktion for et par tiere. Hvis man beder om tusindvis for dem, så brænder man naturligvis inde med dem.

4 Synes om

De giver trods alt ikke ligefrem gratis hoteller væk (i hvert fald ikke længere). Men man kan få en ret billig hotelferie, hvis man orker at høre på lort i et par timer. Man bør betragte det salgsmøde som en slags absurd sketch-agtig (kummelimainen) performance. Det var i hvert fald sådan, jeg oplevede det; det var lige før, jeg spruttede af grin midt under præsentationen.

2 Synes om

Hardcore-business er det der HC. Har været i et par forskellige kurbade med børnene på HC’s regning, og det er overraskende fine steder. Der er masser af forskellige aktiviteter til rådighed. Hvis en familie uden sommerhus vil tilbringe en uge i Kuusamo eller lignende en gang om året, så klarer man sig rimelig billigt med HC-systemet, især hvis man køber andelen på det såkaldte eftermarked. Lejlighederne fungerer godt, og de nyeste er endda af høj kvalitet. Hvis prisen er et par hundrede om året, så hvorfor ikke.

De forsikrede ved salgspræsentationen, at man nemt kan slippe af med de andele gennem HC Clubs salg, med en salgstid på 1-6 måneder. Det troede jeg ikke på et øjeblik, da man finder dem i overflod på Tori (finsk markedsplads). Og hvis rygterne taler sandt om, at andelen overgår til arvingerne, når ejeren dør, så er det jo lidt af en “værdifælde”.

I præsentationerne virker weekendture og udlandsrejser fristende og brugervenlige. Især børnefamilier betaler gerne for nemhed og funktionalitet. Man vælger bare destinationen, bytter sine egne finske uge-point til en destination i udlandet og betaler differencen og rejsen. Og alle er glade. Hvis det fungerede som i præsentationen, ville jeg i hvert fald selv være interesseret i at eje en andel. Problemet opstår dog ved, at disse uger er ekstremt svære at få booket i højsæsonen. HC lægger de usolgte uger ud til generel søgning en eller to gange om året. Booking foregår ved at ringe til klubbens nummer. Der sidder så hele HC-familien på samme tid og forsøger at booke de resterende destinationer. Telefonerne bliver overbelastede, og man når ikke rigtig at booke de ønskede steder. Jeg ved dog ikke, om man i dag er gået over til online booking uden telefonrumbaen. Mine egne erfaringer er fra tiden før corona.

I feriebookings-kaosset har de, der er de nyeste andelshavere, dog en fordel. Med HC Clubs guldkort kunne man komme foran i en eller anden kø. Gad vide om man nu kan få adgang til destinationerne først med et platinkort? Under alle omstændigheder bliver ens egen plads i køen længere, efterhånden som der lanceres ny lokkemad til nye kunder for at fremme salget.

Derfor kan det betale sig at købe sin egen andel for en uge, som man rent faktisk selv kan bruge. Hvis ønsket er at være med ved at skifte mellem feriedestinationer og holde ferie i højsæsonen, tør jeg påstå, at skuffelsen melder sig ret hurtigt.

Hvis nogen finder ud af, hvordan man får adgang til RCI-listerne udenom Holiday Club, så modtager jeg med glæde tips.

3 Synes om

Det er heller ikke helt uden risiko. I Nordcenter-sagen blev en sælger af golfaktier, der havde handlet på den måde, dømt for skyldnersvig.

2 Synes om

I virkeligheden kan man slet ikke slippe af med dem gennem HC. Grund: HC tjener intet på salg af de gamle, så de har zero interest i at gøre noget ved det. De tager dem gerne “til salg”, hvilket betyder, at de glemmer dem i skrivebordsskuffen. Det er blevet prøvet af så mange, så du skal i hvert fald ikke falde for at tro på det. (Hvilket du heller ikke gjorde, du ræsonnerede helt korrekt på grund af tori.fi osv.)

HC bilder køberen ind, at der findes et brugtmarked, for ellers ville handlen gå næsten helt i stå.

Poppo:

Hvis nogen finder en vej til RCI’s lister udenom Holiday Club, tager jeg med glæde imod tips.

Sælgeren, der præsenterede systemet for mig, var ret dårlig til sit job. Men jeg lugtede lunten med det der guldklub-halløj, som du beskrev i dit indlæg. Jeg forstod det sådan, at booking af RCI-steder foregår online. Adressen er bare www.rci.com, hvor vi kiggede på dem. Han viste det lidt frem for mig, efter jeg specifikt bad om det. Adjektiverne var selvfølgelig vilde, altså alt var så nemt, billigt og smart bla bla bla.

Hvis nogen tager til en HC-præsentation, vil jeg bede jer om at få dem til at tæske det RCI-system igennem i mindst en time. Bed om selv at få lov til at bruge systemet osv. Prøv at tjekke, om destinationerne rent faktisk eksisterer.

Jeg nåede selv at kigge på et par steder, og det var i hvert fald ikke sådan i et eneste af USA-stederne, at man bare lige marcherede ind til ferie med en HC RCI-kode. Det ledige tidspunkt, den tilbød, så ud til at være engang næste forår (til april). Destinationen var i Florida, jeg husker ikke hvor. Jeg valgte bare noget helt tilfældigt på kortet. Stedet så dog helt fantastisk ud på billederne.

4 Synes om

Der var et lovforslag fra regeringen om dette fra 2010:

§ 13 handler om opsigelse af aftalen. Jeg er ikke jurist, og jeg ved ikke, om dette blev til lov. Nogen, der er bedre bekendt med sagen, kan fortælle mere.

Redigeret:
Jeg kiggede nærmere på det, og der kom faktisk en ændring af forbrugerbeskyttelsesloven. Kapitel ti omhandler timeshare og langvarige ferieprodukter. Andet stykke i kapitlets trettende paragraf fortæller om fortrydelsesretten.

2 Synes om

Jeg endte selv her i sommeren mere eller mindre ved et tilfælde i en lille bod hos et firma, der sælger ferieboliger og starter med bogstavet L, hvor personalet ventede på, at en anden skulle dukke op.
Nå, de præsenterede hurtigt sig selv og deres virksomhed, og jeg blev så interesseret, at jeg efterlod mine kontaktoplysninger og forestillede mig, at de ville ringe allerede næste hverdag, men nej. Jeg har ikke hørt så meget som et ord frem til i dag.
Enten var jeg ikke en tilstrækkelig troværdig kunde for dem, eller også er der en anden grund, men jeg undrer mig. Normalt kaster den slags sælgere sig over en, så snart man viser den mindste smule interesse.

Findes der en infopakke om det her koncept et eller andet sted? Hvilke risici er der forbundet med at eje én uge om året? Når man så ikke orker at tage afsted, så udlejer man det vel bare til andre?

Du betaler vedligeholdelsesgebyrer og RCI-medlemsgebyrer, uanset om du selv bruger ugen eller ej. Hvis du ikke bruger den selv, får du point, som du kan bruge til at besøge (mod et ekstra gebyr) en anden destination i systemet. Hvis du ikke rejser nogen steder hen, kan du overføre pointene et år frem (mod et ekstra gebyr), hvorefter de bortfalder.

Skulle man ikke tro, at man for ti tusind kunne holde ferie i ret mange uger hvor som helst uden nogen medlemskaber og timeshares?

25 Synes om

Lige præcis. Jeg tror, at forretningsmodellen for timeshare er baseret på en kognitiv bias hos folk, hvor ejerskab opfattes som mere værdifuldt end blot leje. Virksomhederne i branchen har haft succes med at udvide begrebet ejerskab til at gælde for én uge om året. Set fra et økonomisk perspektiv er det ret mærkeligt, at man først betaler i dyre domme for retten til at leje en hytte, og derefter betaler for opholdet i form af et vedligeholdelsesgebyr, selv hvis man ikke gør brug af det. Traditionelle hoteller opkræver jo heller ikke et gebyr for, at man bliver kunde, og de tager kun betaling for faktiske besøg – når det passer dig, og på et sted, du gerne vil besøge. Potentiale er væsentligt mindre værdifuldt end selve behovsopfyldelsen.

16 Synes om

Ikke endnu. Ikke endnu. Hvad med loyalitetskort? Vi har ændret vilkårene, og ændringerne træder i kraft, hvis du ikke reagerer.

Det ser ud til, at Airbnb har dræbt denne forretning.

1 Synes om