For godt ti år siden traf jeg en måske modig beslutning og købte et sommerhus som min første faste ejendom i stedet for en lejlighed. Siden da er der også kommet en bolig til, og familien er blevet udvidet. Jeg købte sommerhuset på et godt tidspunkt før corona, hvor priserne på sommerhuse var faldet en smule. Jeg købte det i november, hvilket heller ikke er højsæson for sommerhuskøb.
Jeg besluttede at købe et sommerhus ved en sø med klart vand i Vuoksi-vandsystemet og på fastlandet. Selve det store og rene vandsystem samt vej helt til døren trak prisen op, men det er også såkaldte salgsargumenter, hvis huset en dag skal sælges, og det gør det lettere at udleje, hvilket var planen helt fra starten.
I begyndelsen var der en næsten vanvittig mængde arbejde med at sætte huset i stand, men ved at gøre det selv og med hjælp fra venner og senere de lokale landsbyboere, man lærte at kende, er renoveringsopgaverne skredet frem, og stedet begynder at spille. Sjælen finder virkelig ro for en vidensarbejder, når man reparerer saunagulv eller maler husets vægge.
Gennem udlejning har vi fået dækket de næsten årlige afdrag på lånet, men der er selvfølgelig også udgifter til blandt andet vejvedligeholdelse, affaldshåndtering, ejendomsskat, forsikring, el-tilslutning, renoveringsmaterialer osv.
På nuværende tidspunkt bruger vi selv sommerhuset et par uger og nogle weekender om året, så udlejning er den primære brugsform, hvilket betyder, at man kan trække udgifterne fra i skat i pænt omfang. Jeg vil anbefale at overveje denne form for udlejning, hvis man tænker på at anskaffe sig et sommerhus. Fra starten af juni til slutningen af august har jeg i praksis kunnet udleje lige så mange uger, som jeg har ønsket, selvom sommerhuset ikke har indlagt rent vand. Søvand føres med pumpe til køkkenet og saunaen i den frostfrie periode. Der er das og selvfølgelig strøm, men intet tv eller andre forlystelser. Dette begrænser til dels lejerkredsen til primært naturglade par og familier.
Summa summarum: At købe sommerhus i en travl livsfase, få et par børn i løbet af de første renoveringsår og have knap en times kørsel til sommerhuset var bestemt en hård ligning, men nu hvor huset er i god stand, børnene trives der, og udlejningen fungerer rigtig godt, kan jeg sige, at beslutningen var den rigtige.