Sommerhus - ROI lav, men ROH (Return on Happiness) i top?

Finnerne er som bekendt et sommerhusfolk, og der er sikkert også en del her på forummet, der har adgang til en eller anden form for sommerhus eller villa. Jeg har selv overvejet idéen om et sommerhus frem og tilbage. Flere gange om foråret har jeg fået “sommerhusfeber” og fulgt markedet tæt, men jeg har ikke købt noget endnu.

Modvægten til dette er at leje et sommerhus, hvilket set fra en arbejdende families perspektiv kunne være mere økonomisk fornuftigt, men så ejer man selvfølgelig ikke sommerhuset selv.

Hvad mener folk her på forummet om sommerhuse?

18 Synes om

Den bedste investering, jeg nogensinde har foretaget!

Selvfølgelig tænker man nogle gange over, hvorfor man kører til den stik modsatte ende af Finland, betaler flere tusinde euro om året i vedligeholdelse og ender med at blive spist af omkring en million myg. Men når man så kommer derop om sommeren, får varmet saunaen op og sidder på terrassen med en kold øl i hånden og ser solnedgangen, eller sidder foran pejsen i efterårsmørket med en god kvalitetswhisky og læser en bog, så er det hver eneste euro værd.

Tip: Man bør aldrig, aldrig, aldrig eje et sommerhus sammen med slægtninge. Det fører ikke til andet end problemer.

33 Synes om

Jeg købte selv et sommerhus for knap 10 år siden uden strøm eller indlagt vand. De faste omkostninger på årsbasis er ca. 500 € (ejendomsskat + forsikring). Indtægterne er ca. 200 € (udbytte fra fællesskov). Der er brugt omkring et par tusinde euro på snerydning og vedligeholdelse i denne periode. Jeg er i sommerhuset i gennemsnit ca. 2 måneder om året. Det er også muligt at være der om vinteren, da lidt kulde ikke generer mig. Værdien er forblevet stort set den samme. Så i den forstand har det været en ganske god investering, når man sammenligner med, hvis jeg altid skulle have lejet et sommerhus et sted. Selvom man altid siger, at det ikke giver mening at købe et sommerhus ud fra et investeringsperspektiv, har det i mit tilfælde været en af mine bedste investeringer. Hvis der var strøm osv., og man kun kiggede forbi et par gange om året, ville det naturligvis ikke give mening at købe sit eget.

Det eneste, man kunne ønske sig, er, at der ikke var knap tusind kilometers kørsel hver vej, ellers ville jeg være i sommerhuset endnu mere, men sådan er det. Fra et investeringsperspektiv var det måske lidt dumt at binde størstedelen af min formue i kontanter i sommerhuset så tidligt i min investeringskarriere. Det havde måske været smartere først at akkumulere kapital, så det ikke påvirkede renters rente-effekten så meget. Omvendt var det på et tidspunkt, hvor jeg måske ville have smidt det hele i brint- og andre hype-aktier, og så ville det hele være smeltet væk dér.

7 Synes om

Bare IFRS-rapporten er i orden. Isäfaijan RantaSauna (Farfars StrandSauna). I forhold til RSI er det helt fint at tilbringe en Rento SaunaIlta (Afslappende SaunaAften). Hvad med MiFID II :grinning_cat_with_smiling_eyes:

4 Synes om

For enhver sommerhusejer skal man også medregne rejseudgifterne frem og tilbage i de samlede omkostninger. Det er dog et interessant alternativ med sådan en hytte uden el og vand, og det er imponerende, at du kan nyde at være der 2 måneder om året. Det er helt sikkert en god måde at koble af fra hverdagen på.

1 Synes om

Det har jeg nu aldrig regnet på. For mig er et sommerhus (eller en bil) ikke en udgiftspost, men en del af livet.

6 Synes om

Køb af sommerhus har ofte været i mine tanker, og indtil videre er jeg altid nået frem til den konklusion, at jeg ikke ønsker at tilbringe mine ferier det samme sted. Jeg har ikke brug for et sommerhus til vinterbrug, så det ville være en belastning en stor del af året. Med alderen kan tankegangen ændre sig, eller hvis jeg boede i lejlighed.

2 Synes om

Jeg er min fars porteføljeforvalter, og afkastet har været så godt de sidste par år, at vi fik lavet en borebrønd for aktiegevinsterne. Nu løber vi ikke tør for vand, som det ofte er sket med den gravede brønd i tørre somre. Og jeg behøvede ikke selv at betale noget :victory_hand: Sommerhuset er virkelig en god euro/dopamin-investering. Det er ikke ligefrem en luksusvilla, og det ligger ikke ved vandet. Vi kører med konceptet strøm, udedas og vildmarksbad.

Edit: Hvis sommerhuset er hamrende dyrt, der er millioner af myg, og konen jagter en med en stegepande, så gælder den euro/dopamin-ligning selvfølgelig ikke.

4 Synes om

Vi planlægger at anskaffe os et sommerhus inden for et par år. Der er ikke lagt en fast tidsplan endnu, men vi har bevæget os i den retning, blandt andet ved at sælge vores parcelhus og flytte i en ejerlejlighed.

Målet er at købe et sommerhus så tæt på vores nuværende bolig, at det er overskueligt at køre på arbejde derfra om sommeren. Ellers skal sommerhuset kunne nydes alt efter behov og overskud, men med det nemme hjem i baghånden, som vi har købt til hverdagen.

1 Synes om

For mit eget vedkommende blev sommerhuset overtaget vederlagsfrit som min hustrus såkaldte søskendearv helt tilbage i 1990’erne, så det har ingen “anskaffelsesværdi” – medmindre man tænker på, at andelen kunne have været en pæn skovparcel, som lejlighedsvis kunne have givet indtægter i stedet for konstante udgifter.

Jeg har aldrig beregnet de præcise omkostninger ved at have sommerhus, men man kan roligt sige, at der forsvinder lige så mange penge i det, som man har lyst til at bruge. Der er næsten 200 km dertil, og vi tilbringer (næsten) alle weekender og ferier deroppe mellem 1. maj og starten af oktober.

Oprindeligt var sommerhuset uden el (den nærmeste transformer var for langt væk), og på et tidspunkt blev vi trætte af at opholde os i et mørkt hus og ville have strøm indlagt. Vi forsøgte at få nabohusene med på en fælles løsning, men de sagde nej, så vi fik trukket vores egen lange og dyre linje fra den nærmeste transformer – hvis jeg husker rigtigt, kostede det i omegnen af 60.000 finske mark. Der gik nogle år, og pludselig meddelte elselskabet, at naboerne var vågnet op og nu også ville have strøm. Vi fik dengang flere tusinde euro tilbage fra elselskabet, og strømkvaliteten (=spændingsudsving) blev også bedre, fordi der blev etableret et 1000V-net i området.

Derefter skulle der bygges en separat strand-sauna, og da den blev lavet som en totalentreprise (nøglefærdig), løb slutregningen med alle omkostninger (møblering, indretning osv.) op i cirka 50.000 €. Jeg betalte næsten det hele af egen lomme, da min kone mente, det var mest rimeligt (hvilket man kan have mange meninger om, da jeg ikke ejer sommerhuset).

Og for at sommerhuslivet ikke skal være alt for billigt, opkræver elselskabet langt over 500 € om året i rene faste afgifter ved nulforbrug. Beløbet stiger ikke ret meget mere end det, selv når man lægger årets elregning for et forbrug på ca. 1.000 kWh oveni – det er altså næsten ligegyldigt, hvor meget spotpris-el man rent faktisk bruger (huset står uopvarmet om vinteren).

Livet uden det sommerhus ville dog være ret kedeligt. De penge, der bruges på det, er prisen for den højere livskvalitet i fritiden.

6 Synes om

Jeg ville personligt lede efter en langtidsleje af et sommerhus. For eksempel en måned eller to om året. At eje sit eget sommerhus er en helvedes arbejdslejr, og hvis man udover den løbende vedligeholdelse ikke har lyst til de obligatoriske vedligeholdelsesweekender hvert forår og efterår, så ville jeg ikke købe selv. Ved at leje slipper man for dette, og ved at investere købsprisen kan man få lejen dækket, i hvert fald delvist.

Vi har et sommerhus som en familiearv/gave, og jeg overvejer at udleje det på en måde, hvor der kom en langtidslejer, som ønskede at holde stedet i god stand. Som rent udlejningsobjekt er der for meget besvær med sommerhuset.

3 Synes om

Jeg har set og delvist oplevet slægtens fælles sommerhus (dog uden selv at have ejerskab, men det har den ældre generation). Jeg har derfor kunnet være i sommerhuset siden jeg var ung og har nydt det meget, men netop samejet er blevet en udfordring, hvilket har ført til problemer med f.eks. vedligeholdelse af hytten. Af denne grund har vi i kernefamilien i flere år overvejet at anskaffe vores eget sted. Familien består af to børn, der endnu ikke er nået skolealderen, som med tiden helt sikkert også ville nyde sommerhuslivet, og hvor der måske ville blive skabt lignende minder, som dem jeg selv har fået.

3 Synes om

Det er lige præcis det, der er pointen. Askese og det at vende tilbage til menneskets grundlag fascinerer. Det bringer en tilbage fra den unaturlige hektik i hovedstadsområdet. Derefter lærer man også at sætte pris på de ting, som man ellers tager for givet. Ja, rejseudgifterne kan man selvfølgelig lægge oveni. Jeg opremsede kun de direkte omkostninger, der hører til hytten. Hvis jeg lejer en hytte, plejer jeg også kun at se på selve prisen for hyttelejen.

Dette er det store spørgsmålstegn, som mange ikke tager højde for. Selv har jeg rejst hele min ungdom, og jeg har ikke længere den helt store udlængsel. Men jeg rejser stadig, primært i Nordfinland og Norge, som for en naturelsker er absolutte topdestinationer på verdensplan. Man finder altid nye, fantastiske steder. Jeg kan finde på først at være en måned i sommerhus og derefter køre rundt et par uger i Lapland/Norge.

6 Synes om

Den gode ting ved at bo i Oulu-regionen er, at jeg for omkring ti år siden fandt et sommerhus bygget i 2008 kun 55 km fra hjemmet, lige ved Oulu-floden. Her er prisniveauet ret humant, så for godt hundrede tusinde euro fik jeg 75 kvadratmeter sommerhus plus en strandsauna. Der er ikke en eneste fremmed bygning i sigte. Grunden er fri for flåter, da den er ret gold og solrig. Det er praktisk, at man kan smutte forbi sommerhuset selv om aftenen efter en arbejdsdag. Hvis jeg blev nødt til at opgive sommerhuset, ville det føles rigtig slemt. Min datter kan ikke huske en eneste jul, som ikke er blevet fejret i sommerhuset. Jeg holder grunden som en eng, bortset fra gangstierne. Græsset slås et par gange om sommeren. Arbejdet med brænde er en yndet hobby. Vedligeholdelsen af sommerhuset er slet ikke en uoverskuelig opgave, når det ligger så tæt på.

6 Synes om

Jeg har selv også knap tusind kilometers kørsel dertil, hvor sindet finder ro. Der venter fire årstider, stilhed, rent, fiskerigt vand, der kan drikkes direkte fra broen. Og der er tilstrækkelig afstand til naboerne. Lad os sige det sådan, at intet er gratis, og når man kører tusind kilometer hver vej i et lækkert og forholdsvis nyt køretøj, kan man også gøre selve transporten til en nydelse.

PS. Den bedste investering er at investere i sig selv. Desuden er det bedre at gøre det før end senere :slight_smile:

6 Synes om

Jeg har længe drømt om et sommerhus. Og vel at mærke et rigtigt sommerhus, ikke en luksusvilla. Desværre betød corona, at priserne steg så meget, at når kriterierne er opfyldt, ryger prisen hurtigt op i nærheden af prisen på et parcelhus. Der skal nemlig være en sø, og så skal den have fast bund. Men måske en dag.

4 Synes om

Sommerhuslivet indebærer som en væsentlig del lidt gør-det-selv-arbejde i form af terrasser og renoveringer. I et lejet sommerhus er disse svære at udføre, så de færreste ville nok kunne holde ud bare at holde ferie i mere end to uger. Selv en time om dagen med noget helt andet end kontorarbejde sender tankerne et helt andet sted hen, og ovenpå det er sauna, vildmarksbad og en svømmetur med en god øl ren luksus. Jeg ser derfor ikke på nogen måde udlejning som sammenligneligt med at have sit eget sommerhus, medmindre selv den mindste smule sysleri føles som en arbejdslejr.

6 Synes om

For godt ti år siden traf jeg en måske modig beslutning og købte et sommerhus som min første faste ejendom i stedet for en lejlighed. Siden da er der også kommet en bolig til, og familien er blevet udvidet. Jeg købte sommerhuset på et godt tidspunkt før corona, hvor priserne på sommerhuse var faldet en smule. Jeg købte det i november, hvilket heller ikke er højsæson for sommerhuskøb.

Jeg besluttede at købe et sommerhus ved en sø med klart vand i Vuoksi-vandsystemet og på fastlandet. Selve det store og rene vandsystem samt vej helt til døren trak prisen op, men det er også såkaldte salgsargumenter, hvis huset en dag skal sælges, og det gør det lettere at udleje, hvilket var planen helt fra starten.

I begyndelsen var der en næsten vanvittig mængde arbejde med at sætte huset i stand, men ved at gøre det selv og med hjælp fra venner og senere de lokale landsbyboere, man lærte at kende, er renoveringsopgaverne skredet frem, og stedet begynder at spille. Sjælen finder virkelig ro for en vidensarbejder, når man reparerer saunagulv eller maler husets vægge.

Gennem udlejning har vi fået dækket de næsten årlige afdrag på lånet, men der er selvfølgelig også udgifter til blandt andet vejvedligeholdelse, affaldshåndtering, ejendomsskat, forsikring, el-tilslutning, renoveringsmaterialer osv.

På nuværende tidspunkt bruger vi selv sommerhuset et par uger og nogle weekender om året, så udlejning er den primære brugsform, hvilket betyder, at man kan trække udgifterne fra i skat i pænt omfang. Jeg vil anbefale at overveje denne form for udlejning, hvis man tænker på at anskaffe sig et sommerhus. Fra starten af juni til slutningen af august har jeg i praksis kunnet udleje lige så mange uger, som jeg har ønsket, selvom sommerhuset ikke har indlagt rent vand. Søvand føres med pumpe til køkkenet og saunaen i den frostfrie periode. Der er das og selvfølgelig strøm, men intet tv eller andre forlystelser. Dette begrænser til dels lejerkredsen til primært naturglade par og familier.

Summa summarum: At købe sommerhus i en travl livsfase, få et par børn i løbet af de første renoveringsår og have knap en times kørsel til sommerhuset var bestemt en hård ligning, men nu hvor huset er i god stand, børnene trives der, og udlejningen fungerer rigtig godt, kan jeg sige, at beslutningen var den rigtige.

8 Synes om

Det giver ikke nogen mening, men det gør en Ferrari heller ikke. Mit eget sommerhus koster det samme som en ny Ferrari, men jeg tror, jeg får mere ud af det end af en Ferrari. Det kræver arbejde og vedligeholdelse, hvilket man selvfølgelig kunne udlicitere efter behov. Det er ikke altid sjovt at gå og nørkle med det, men helhedsindtrykket ender helt klart i plus, så længe man ikke begynder at regne for nøje på de alternative omkostninger (afkastet) af de bundne penge.

1 Synes om