I min omgangskreds har flere investeret i en ejendom i varmere himmelstrøg i Centraleuropa, og det ville være godt at åbne en diskussionskanal om investering i en sæsonbolig eller et andet hjem i udlandet, hvor alle kan dele deres erfaringer, kulturelle forskelle og landespecifikke forhold, der skal tages i betragtning, for at oplyse andre, såsom
skatter og praksis
renoveringer og brug af arbejdskraft
restriktioner og muligheder
udlejning
viden og salg
medejerskab
mæglere
naboer og lokalsamfund
landdistrikter og rolige områder (hvor der er billige boliger)
andet, der skal fremhæves om de forskellige faser af ejerskab
Jeg ville være meget interesseret i at købe et stykke jord og de dertilhørende forviklinger. Gerne et stykke land på passende afstand fra servicefaciliteter, der kunne fungere som egen base, for eksempel med en autocamper. Derpå ville man så bygge den nødvendige minimale infrastruktur, såsom et skur, solpaneler og et das, forhåbentlig uden komplicerede tilladelser. Gerne med de laveste og mest minimale vedligeholdelsesomkostninger.
Jeg ville gerne høre, hvis nogen har erfaringer/synspunkter i den forbindelse i lande som Portugal, Spanien og måske endda Frankrig, Italien og Grækenland. Udsætter man sig med sådan noget for en alvorlig politisk risiko og/eller overvågning fra det lokale sikkerhedspoliti (Supon)? I praksis taler vi nok om de samme ting som i indledningen, men købsobjektet ville i stedet for en bolig være en ren ejendom.
Fantastisk åbning! Undertegnede drømmer også om at købe en bolig et sted i syden og så leje den ud, især i sommersæsonen. Indtil nu har vi altid selv lejet en Airbnb i et par måneder om vinteren fra den spanske kyst. De fremhæver ofte i forbindelse med Spanien, at handelsomkostningerne er omkring 10% af boligens salgspris. Har panelet erfaring med, hvor godt det holder stik i praksis?
Dette holder stik. Afhængigt af området er den lokale ejendomsoverdragelsesafgift skræmmende, op til 10% af husets eller lejlighedens købspris. Dertil kommer omkostninger til en notar, som er nødvendig næsten overalt. Mæglerens eller en betroet parts omkostninger oveni, og i nybyggeri er der yderligere gebyrer.
Jeg har forstået, at næsten altid, eller rettere sagt altid, når man køber i Spanien, skal man have en advokat med, som tager yderligere 1-2 %. Mæglere fortæller også, at de har en “kendt dommer”, hvis tjenester det er værd at bruge. Spansk bureaukrati er sandsynligvis fuld af alle mulige faldgruber. En advokat anbefales selv til nybyggeri. I Finland kan man i ret høj grad stole på mægleren. I Spanien er sagen tilsyneladende ikke helt den samme. Mæglerens oplysningspligt og ansvar er sandsynligvis anderledes.
I Spanien er der en epidemi af boligbesættelser!
Jeg kiggede i dag på Spaniens største boligside, idealista.es, f.eks. i finlændernes yndlingsby Fuengirola er der 2456 boliger til salg, og af dem er 13 besat. I Torremolinos er der 1118 til salg og 12 besat, i Benalmádena er der 2092 til salg og kun 6 besat. I Mijas er der 3768 til salg og 33 besat. I Marbella er der 8341 til salg og kun 26 besat.
Det er sandsynligvis en tung proces at smide besætterne ud, og det vil også blive dyrt? Gode alarmsystemer og en aftale med et vagtfirma er nødvendige. Sandsynligvis kan politiet anholde indbrudstyvene, hvis de kommer til stedet på fersk gerning. Hvis de når at skifte låse og flytte ind, skal man starte en retssag. Spanske standardlåse er ret spinkle. Dette fortalte en finsk millionær, der bor ved kysten, og som i sin ungdom har lavet ballade. Han viste, hvordan en lås kan dirkes op på få øjeblikke.
Jeg kan dele mine egne erfaringer fra Frankrig. Det er muligt at købe en bolig, og der er erfaring med udenlandske købere, delvist fordi et barn i Frankrig kan arve 100.000 skattefrit i fast ejendom fra sine forældre. I Frankrig betragtes alle boliger som fast ejendom. Finland og Frankrig har en dobbeltbeskatningsaftale, hvorefter en finne, der ejer en bolig i Frankrig, kan overføre 100.000 i arv til sit barn skattefrit (i teorien, jeg har ingen erfaring med, hvordan skattemyndighederne i virkeligheden forholder sig til dette, men sådan er det i hvert fald præsenteret på skattemyndighedernes hjemmesider). Hvis der er flere børn, kan boligens værdi fordeles mellem dem, dvs. f.eks. en bolig til 300.000 kan gå skattefrit til tre børn. Selvfølgelig er der en del papirarbejde, europæisk arvebevis osv. osv., så det kræver tålmodighed fra arvingerne, og hvis nogen i familien taler fransk, lettes sagen betydeligt.
I Frankrig er mæglerhonorarene højere end i Finland, og mange boliger sælges uden mægler (de particulier à particulier). Delvist skyldes denne høje mæglerpris, at køb/salg af bolig er meget bureaukratisk, og notarerne spiller en rolle. I Frankrig er en notar en slags lille advokat, der udarbejder købsaftalen og gennemgår den. I Finland er det sælgeren/køberen selv, der har en tilsvarende rolle.
Når man køber en bolig i Frankrig, er det tilsyneladende ret almindeligt, at man først afgiver et købstilbud og et købsløfte, og først derefter behandles papirerne via banken; dette tager 2-3 måneder.
Så om selve det at bo der. På fransk manér gøres alt enten effektivt eller bureaukratisk langsomt. Efter min erfaring, i hvert fald i Sydfrankrig, håndteres boligforeningens anliggender ofte lidt lemfældigt, og renoveringer udføres først, når bygningens tilstand absolut kræver det. I Nordfrankrig håndteres disse tilsyneladende mere omhyggeligt. Om vinteren kan boligerne være overraskende kolde, jeg anbefaler at få termoruder.
Men det er selvfølgelig rart at bo der. Disse finurligheder kan dog overraske en nordboer.