Disse blev af en eller anden grund ved med at køre rundt i mit hoved. Jeg indså endelig, at det skyldtes, at jeg på det seneste har forladt flere udenlandske investornetværk, hvor der blev diskuteret aktier, jeg ejer. At logge ind på siderne og gennemse tråde, der er flere klik væk, begynder at føles for besværligt, så jeg droppede det helt. Det er bare så meget nemmere at for eksempel indtaste et spørgsmål til ChatGPT, som “hvad diskuterede norske investorer om denne aktie i denne uge,” og så for eksempel instruere en agent til automatisk at gentage søgningen og sende en opsummering via e-mail på et ønsket tidspunkt. I e-mailen er der selvfølgelig en anden kunstig intelligens, der sender en alarm, hvis der blev fundet noget presserende og relevant i beskederne.
På samme måde er det at levere en fuldstændig personaliseret morgenbriefing til ens egen e-mail nu så trivielt, at næsten enhver fornuftig person kan bygge en sådan på få timer, så længe man først erkender, at det er muligt, og er villig til at betale de omkring tredive euro om måneden for det.
Dette har også ændret, hvordan jeg tænker om brugen af Inderes’ forum. Det er sjældent værd at åbne en ny tråd for virksomheder, der ikke med sikkerhed er populære, da det alligevel ender i en monolog, og i udlandet er der næsten helt sikkert allerede en diskussion, som man kan få adgang til via ChatGPT. At læse Inderes’ forumtråde i stor udstrækning virker heller ikke altid længere som en fornuftig ting. Det er alt for besværligt sammenlignet med, at en forum-analytikerbot ville følge diskussionen og opsummere hovedpunkterne, og hvis emnet interesserer mere, kan man selvfølgelig altid få adgang til de originale beskeder via links. At springe forumets unødvendige støjbeskeder over er en oplevelse, der ligner den, man havde, da man downloadede en adblocker for første gang og tømte hele internettet for unødvendige reklamer. Når man først har oplevet det, er det svært at vende tilbage, fordi de nulbeskeder bare begynder at irritere endnu mere.
På længere sigt er det selvfølgelig ikke holdbart, hvis store masser skifter til chatbotter, da det kildemateriale, der bruges, forsvinder, når diskussionen tørrer ud. Man kan tage et eksempel fra Viafin-tråden, hvor der ikke længere foregår nogen diskussion om aktien, selvom det er en aktie, der følges og analyseres af Inderes. Hvordan ser forummet ud, hvis størstedelen af trådene bliver sådan?
Dette vil helt sikkert tage lang tid og en lang vej, da gamle hunde er utroligt længe om at lære nye tricks, så diffusionen af nye værktøjer på populationsniveau er en proces, der strækker sig over årtier. Men at åbne hjemmesider, der fungerer som indhold for en AI-bot, begynder i hvert fald for mig mere og mere at føles som at læse kilder på Wikipedia. Det gør man selvfølgelig også indimellem, hvis sagen er vigtig, men i hverdagen gider man ofte ikke besvære sig, når man kan få den væsentlige information færdigtygget i et godt format.