Jeg tænkte først, at jeg ville oprette en generel tråd til vindmøller, men jeg synes, at Vestas fortjener sin helt egen tråd.
Vestas blev grundlagt allerede i 1945, og i de tidlige år beskæftigede man sig med husholdningsapparater, herunder køkkenmaskiner og køkkenvægte. Mellem grundlæggelsen og produktionen af den første vindmølle (1978-79) fremstillede man kølesystemer, kraner osv.
I 1978 begyndte man at designe den første vindmølle, og allerede i 1979 blev den første, Vestas HVK10, fremstillet og installeret. Som navnet antyder, havde den en blad diameter på 10 meter og en nominel effekt på 30 kW. I dag er den mest effektive landbaserede vindmølle fremstillet af Vestas 6000 kW med en blad diameter på 162 meter. Til offshore-installationer tilbydes endnu større møller.
Den nuværende installerede kapacitet er +132 GW, og serviceaftalerne dækker +113 GW. Globalt er den installerede kapacitet ~650 GW, hvilket betyder, at Vestas’ andel af den installerede kapacitet er 17%. Vestas er i øjeblikket markedsleder inden for onshore-installationer og den næststørste inden for offshore-installationer.
Den 21.02.2021 blev årsrapporten for 2020 offentliggjort, og den kan findes her (pdf).
Jeg vil ikke lægge for mange billeder i starten, men rapporten viser tydeligt, hvordan onshore-installationer og serviceaftaler er godt fordelt over hele verden, men offshore-installationer er endnu kun i et “lille” område tæt på Danmark. Dog er offshore-installationer allerede bestilt: 95 MW Changfang fase 1 Taiwan, 464 MW Changfang fase 2, Taiwan, 139 MW, Japan, 1075 MW UK.
Er der ejere på forummet, og har I tillid til dette selskab? Kursen var 1560 DKK i starten af januar, hvorfra den nu er faldet med ~25%. I skrivende stund den 4. marts 2021 er kursen 1085 DKK.