Vestas Wind Systems A/S

Jeg tænkte først, at jeg ville oprette en generel tråd til vindmøller, men jeg synes, at Vestas fortjener sin helt egen tråd.

Vestas blev grundlagt allerede i 1945, og i de tidlige år beskæftigede man sig med husholdningsapparater, herunder køkkenmaskiner og køkkenvægte. Mellem grundlæggelsen og produktionen af den første vindmølle (1978-79) fremstillede man kølesystemer, kraner osv.

I 1978 begyndte man at designe den første vindmølle, og allerede i 1979 blev den første, Vestas HVK10, fremstillet og installeret. Som navnet antyder, havde den en blad diameter på 10 meter og en nominel effekt på 30 kW. I dag er den mest effektive landbaserede vindmølle fremstillet af Vestas 6000 kW med en blad diameter på 162 meter. Til offshore-installationer tilbydes endnu større møller.

Den nuværende installerede kapacitet er +132 GW, og serviceaftalerne dækker +113 GW. Globalt er den installerede kapacitet ~650 GW, hvilket betyder, at Vestas’ andel af den installerede kapacitet er 17%. Vestas er i øjeblikket markedsleder inden for onshore-installationer og den næststørste inden for offshore-installationer.

Den 21.02.2021 blev årsrapporten for 2020 offentliggjort, og den kan findes her (pdf).

Jeg vil ikke lægge for mange billeder i starten, men rapporten viser tydeligt, hvordan onshore-installationer og serviceaftaler er godt fordelt over hele verden, men offshore-installationer er endnu kun i et “lille” område tæt på Danmark. Dog er offshore-installationer allerede bestilt: 95 MW Changfang fase 1 Taiwan, 464 MW Changfang fase 2, Taiwan, 139 MW, Japan, 1075 MW UK.

Er der ejere på forummet, og har I tillid til dette selskab? Kursen var 1560 DKK i starten af januar, hvorfra den nu er faldet med ~25%. I skrivende stund den 4. marts 2021 er kursen 1085 DKK.

16 Synes om

Jeg har en stærk tro på Vestas. Ifølge IRENAs (International Renewable Energy Agency) skøn vil vindkraft udgøre omkring 35% af verdens energiproduktion, hvilket svarer til ca. 6000GW, altså ca. 10 gange det nuværende niveau. Da vindmølleparker i dag er rentable for virksomheder, selvom EU fjernede vindtarifferne, er det svært at forestille sig, at investeringerne ikke vil stige. Det er godt at være med markedslederen i en voksende branche. Desuden gør serviceaftaler det lettere at forudsige resultatet. Selvfølgelig er værdiansættelsen ret høj, men den er faldet pænt på det seneste… måske en købsmulighed?

5 Synes om

Sandt. Vestas brugte også disse billeder i årsrapporten. Ja, vi er stadig helt i begyndelsen af dette, og der er meget arbejde at gøre.

Værdiansættelsen er høj, men det synes jeg også, den skal være. Jeg holder selv øje med den næste købsmulighed lige nu. Jeg er ikke god til teknisk analyse (TA), så jeg går med mavefornemmelsen.

4 Synes om

God åbning! Jeg har selv ejet Vestas i årevis med gode resultater, en tilfreds aktionær her. I det seneste år er kursen eksploderet i den grønne hype til ret høje niveauer, tættere på 1600 DKK. Det var en ret voldsom stigning i forhold til virksomhedens vækstrate, og værdiansættelsestallene var meget høje. Så dette fald i kursen er sandsynligvis ret “fortjent”, nu hvor der er blevet pustet luft ud af vækst- og hype-virksomheder på det seneste.

Men jeg tror stadig på selve virksomheden. Demokraterne er kommet til magten i USA og vil satse på vedvarende energi. Ligeledes har Kina lavet en meget aggressiv grøn energistrategi. Og virksomheden vokser stadig stærkt hele tiden, så jeg er bestemt ikke bekymret for virksomheden. Min egen strategi er at eje kvalitets- og vækstvirksomheder, og jeg ser Vestas som sådan en. Jeg tror, at dette er i en så stærkt voksende branche, at der er plads til mange spillere. Og Vestas har selvfølgelig også rigtig god teknologi og er markedsledere.

Så hvis investeringshorisonten er 5-10 år, tror jeg, at dette stadig er en god investering.

5 Synes om

Det ser ud til, at omsætningen er vokset med en god hastighed på 20 % de sidste par år, men samtidig er driftsmarginen faldet fra 9,3 % til 5,0 %. Kan nogen, der har fulgt dette i længere tid, forklare, hvad der ligger bag dette? Skyldes det kun betydelige vækstinvesteringer, eller æder øget konkurrence ind på margenerne, eller hvad?

2 Synes om

Vejledningen var 5-7%, så vi ramte lige der. Rapporten tilbyder blandt andet dette:

EBIT er faldet på grund af et stærkt konkurrencepræget marked samt andre eksterne faktorer, hvilket lægger pres på rentabiliteten på markedet.

For 2021 er vejledningen hævet en smule:

Udsigt 2021
Omsætning (mia. EUR) 16-17
EBIT-margin (%) før særlige poster 6-8
Samlede investeringer¹) (mio. EUR) ca. 1.000

Og så er der disse langsigtede planer:

Langsigtet finansiel ambition
Omsætning: Voks hurtigere end markedet og vær markedsleder i omsætning
EBIT-margin: Mindst 10 procent
Frit cash flow: Positivt hvert år
ROCE: Minimum 20 procent over cyklussen

Du har nok allerede læst dette, men jeg kan desværre ikke tilbyde anden information end hvad de oplyser. :smile:

2 Synes om

Dette er et godt spørgsmål, og jeg begyndte selv at undersøge det, da jeg blev interesseret. JayJay har allerede svaret på det ovenfor. Jeg læste en ret ny analyserapport om Vestas, som også gik i dybden med emnet. Kort sagt var deres synspunkt omtrent således:

Konkurrencen er øget og har lagt pres på marginerne. Den gennemsnitlige salgspris per megawatt er faldet, hvilket betyder lavere marginer. Derudover havde der været ekstra garantomkostninger på 175 mio. EUR på grund af kraftige lynnedslag. Direktøren sagde, at disse ville være engangsudgifter og ikke ville fortsætte i fremtiden. Disse analytikere forventer, at faldet i marginerne er nået her. Salgspriserne ville nu stabilisere sig, faste omkostninger ville falde noget, og marginerne ville forbedres fremover. De tror også, at servicforretningens gode momentum fortsætter. Denne vedligeholdelsesforretning har gode marginer, 27,4% marginer. Det vil sige, at den voksende udstyrspark takket være en stor salgsordrebog fortsat vil øge den installerede udstyrspark, serviceforretningen vil vokse og dermed øge marginerne.

Samlet set er de positive over for denne case.

3 Synes om

Et vækstorienteret vindkraftselskab, er det økologisk og socialt bæredygtigt? Der er allerede alt for mange vindmøller visse steder, og vindkraftselskaber leder bare efter nye steder til vindmølleparker. Vækstmålene skal opfyldes, og der skal skabes overskud. Hvis de ønskede vækstmål opfyldes, vil kortene år efter år begynde at fyldes med møller. Det minder mig om tobaksselskaberne i gamle dage. Virksomhedernes toplinje blev øget ved at finde nye rygere, ved at etablere sig på nye kontinenter og i nye lande, da der ikke var vækst at finde i Europa og Nordamerika. Takket være tobaksselskabernes vækstmål er f.eks. hele Kina et land fyldt med tobaksrøg i dag.

Store hektarer skov fældes for at give plads til vindmøller, og derudover skal der anlægges enorme, brede elledninger til møllerne, hvilket også optager skovarealer. Nye veje skal bygges til møllerne, som også optager hektarer. Naturmæssigt værdifulde områder går tabt på grund af dette, og især fuglelivet lider under vindmølleparkerne. Ofte er sådan et skovområde underlagt et anvendelsesforbud med hensyn til skovbrug, fordi der er værdifulde levesteder, skovlovsområder, truede arter, og fældning ville ikke opfylde certificeringer osv. Men når en vindmøllepark bygges, kan området fældes.

Vindmølleparker til havs er mere fornuftige.

Men nej tak og tak nej til denne type investering :-1: :-1: :-1: private investorer kan vælge de mest bæredygtige metoder og selskaber inden for energiformer. Ære til solenergi, biogas, jordvarme og geotermiske energiproduktioner! Også naturgas og atomkraft er bedre alternativer, når man overgår til andre former. Selv energiproduktion med tørv er en mere fornuftig løsning i Finland ud fra et natursynspunkt. Jeg er bekymret for skovnaturen på grund af vindmøllerne bygget inde i landet.

3 Synes om

Det opslag lød som et gæt fra maven, der var helt ude af proportioner.

Jeg anbefaler at læse om vindkraft, især fremkomsten af offshore-sektoren, på IEA’s eller Irena’s hjemmesider. Tendensen bevæger sig stærkt offshore, fordi det simpelthen er en bedre placering med betydeligt mere potentielt overfladeareal.

https://www.iea.org/reports/renewables-2020/wind

Jeg tilslutter mig dog din påstand om optimering af vindmølleparkers placering, og deres placering bør undgås i f.eks. urskovsområder.

7 Synes om

Et par spørgsmål;
-Hvordan kan tørveproduktion på nogen måde være fornuftigt for naturtilstanden?
-Hvordan sparer solenergi finske skove mere end vindenergi (nå ja, måske ved at ingen fornuftig person bygger et solcelleanlæg i Finland)?
-Jordvarme er vist netop varme? Det kræver vist elektricitet ved siden af.

Jeg er enig i, at man skal tage hensyn til skovene, når man opfører vindmøller, og derfor er placering til havs fremtiden. Jeg ville dog ikke stærkt modsætte mig vindenergi i den nuværende situation.

5 Synes om

VESTAS: BESTYRELSEN AGTER AT IMPLEMENTERE SPLIT 1:5 FØRSTE HALVÅR

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) I første halvdel af 2021 agter den danske vindmøllevirksomhed Vestas at gennemføre et split, så hver eksisterende aktie opdeles i fem. Dette fremgår af indkaldelsen til den årlige generalforsamling, som blev offentliggjort fredag morgen. I skrivende stund handles Vestas-aktien til omkring 1.069 DKK. Aktien steg kraftigt i det meste af 2020, men er for nylig faldet tilbage fra topniveauerne lige efter årsskiftet, som var over 1.500 danske kroner. Johan Lind +46 8 5191 7954 Nyhetsbyrån Direkt

2 Synes om

Jeg var lige ved at linke til det samme, du var hurtigere. Fra samme side blev kursmålet sænket, men købsanbefalingen gentaget.

OPDATERING ## Offshore og Service spiller en større rolle
Vi gentager anbefalingen Køb og sænker kursmålet til 1.455 DKK (1.475)

Nuvel. Prop i flasken og se igen på mandag.
OG så meget on topic: Det kan betale sig at google “etablering af vindmølle”, så finder du nogle grundlæggende artikler, hvor du f.eks. kan se godkendelsesprocessen og lignende, som alene er nødvendig i Finland, og der kan du også se, hvilke krav og lignende der er.

Rediger. og i sig selv, det var en åbning på et debatforum, men efter min mening hører det ikke hjemme her. Hvis man grundlæggende er imod sagen på principielt niveau, så bør man hellere gå til f.eks. Greenpeace.fi forum.

Rediger. her kan man også forsigtigt prøve at åbne uden trodsalder-symptomer. Vastuullinen sijoittaminen - Sijoittaminen - Inderes forum

og forresten, de placeres ikke meget inde i landet:

10 Synes om

Global Wind Energy Council (GWEC) udgav i går en rapport om installeret og nettilsluttet vindkraft i 2020.

Vestas er nu for femte år i træk den største producent af vindmøller.

#1 Vestas 16 GW

#2 GE, som rykkede to pladser op på listen: 14 GW, hvoraf 10 GW er i hjemlandet USA.

#3 Goldwind: 13.6 GW, hvoraf mere end 12 GW blev installeret i Kina.

#4 Envision 10.7 GW

#5 Siemens Gamesa faldt fra andenpladsen til femtepladsen med 8.6 GW installationer.

https://gwec.net/gwec-releases-global-wind-turbine-supplier-ranking-for-2020/

3 Synes om

Producent af vindmølleturbiner.

rediger. Eller fremgik det (jeg nåede ikke at læse det i mellemtiden), at det specifikt drejer sig om bygherren og opførelsen af komplette vindmølleanlæg? Eller drejede det sig specifikt om turbineeffekt og antal installerede turbiner? Et anlæg kan i princippet bygges af hvem som helst, og man kan bruge Vestas-turbiner der.

3 Synes om

Jeg gider ikke at poste hvert eneste projekt her, men i dag kom der så mange udgivelser, at jeg samler dem i én pakke her. Gode serviceaftaler er også inkluderet.

https://twitter.com/Vestas/status/1377300326034903043?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1377300326034903043|twgr^|twcon^s1_c10%26ref_url=https%3A%2F%2Fpublish.twitter.com%2F%3Fquery%3Dhttps3A2F2Ftwitter.com2FVestas2Fstatus2F1377300326034903043widget%3DTweet

https://twitter.com/Vestas/status/1377253220842663943

https://twitter.com/Vestas/status/1377193020240637954

https://twitter.com/Vestas/status/1377170896700338184

https://twitter.com/Vestas/status/1377276496478371841

https://twitter.com/Vestas/status/1377183507189952519

5 Synes om

Dette har været ventet! Gættet var rigtigt. 69 vindmøller til Mutkalampi.

“Vestas vil levere seks V150-4.2 MW turbiner, der kører i en 4.3 MW driftstilstand, samt 63 V162-6.0 MW turbiner fra dets EnVentus-stal. Når det er idriftsat, vil Mutkalampi være et af de største landbaserede vindprojekter i Norden.”

https://twitter.com/Vestas/status/1389563216674660352?s=19

3 Synes om

Bare de får nok harpiks til at få lavet vingerne. Der er en ret stor mangel på råmaterialer på markedet. V162 er i hvert fald i en uheldig fase, da der hele tiden skal laves nye vinger, men der opstår forsinkelser.

4 Synes om

Det var ikke et imponerende kvartal for nogen af de danske vindmølleselskaber. Især Vestas-aktien tager et ordentligt dyk lige nu, -16% i skrivende stund.

https://www.reuters.com/business/cop/vestas-q3-below-expectations-lowers-fy-profit-guidance-2021-11-03/

https://www.reuters.com/business/cop/orsteds-q3-profit-lags-lower-wind-speeds-bite-2021-11-03/

8 Synes om

Ustabiliteten i forsyningskæden og omkostningsinflationen forårsaget af pandemien fortsætter med at påvirke vindkraftindustrien.

Baseret på disse omstændigheder og den forventede indvirkning, disse vil have resten af året, opdaterer Vestas sin helårsvejledning for EBIT-margin før særlige poster, som nu forventes at være omkring 4 procent (tidligere 5-7 procent). Vestas forventer stadig en omsætning på 15,5-16,5 mia. EUR, inklusive Service, og samlede investeringer*) under 1.000 mio. EUR i 2021.

Omsætningsprognoserne blev allerede reduceret lidt tidligere.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-11/vestas-cuts-revenue-outlook-as-commodities-cost-surge-bites

Selskabet forventer nu en helårsomsætning på 15,5 milliarder euro (18,2 milliarder dollars) til 16,5 milliarder euro (19,3 milliarder dollars), ned fra tidligere prognose på 16 milliarder euro til 17 milliarder euro, sagde det i en regnskabsmeddelelse onsdag.

Skal lige læse det igennem mere detaljeret senere.

Her er et link til rapporten:

4 Synes om