Siemens-fraspaltningen er sket, og selskabets energidel er meget interessant med henblik på fremtiden, så der bør være en separat tråd her, hvor vi kan samle diskussionen om selskabet.
Siemens Energys forretningsområde omfatter udbud af gas- og dampturbiner, generatorer, transformere og kompressorer, samt vindmøller via Siemens Gamesa Renewable Energy SA, hvoraf det ejer 67%.
Kategorierne er snippet fra hjemmesiden:
Denne energidel vil være en direkte konkurrent til f.eks. General Electric og Mitsubishi Heavy Industries. Jeg hepper selv på Siemens, da jeg selv arbejder i branchen, og Siemens har hidtil været meget overbevisende.
Siemens AG har i første omgang fraspaltet 55% af Siemens Energy til aktionærerne, men planlægger at reducere sin resterende direkte ejerandel på 35,1% betydeligt inden for 12-18 måneder efter noteringen. Siemens’ pensionskasse ejer 9,9% i Siemens Energy.
Siemens vil beholde en ejerandel på omkring 25% i Siemens Energy, sagde en person med kendskab til sagen, hvilket giver det magten til at blokere uønskede overtagelsesforsøg. Det kan beholde denne blokerende minoritet i mindst fem år, sagde kilden.
Jeg var på en eller anden måde ikke engang klar over, at Siemens er involveret i energibranchen, selvom det ikke burde være nogen overraskelse for en gigant som dem. Den gamle vittighed om Siemens-Neste fusionen er ikke længere så dårlig
Fortæl mig baggrunden: hvorfor er Siemens Energy bedre end de nævnte virksomheder? Er produkterne bedre, service/ekspertise af højere kvalitet, udstyrets effektivitet/produktivitet bedre, eller er virksomhedens rentabilitet bedre (pengestrøm, resultat, gearing)?
Jeg har ikke haft tid til at sammenligne Energy’s sjove side med konkurrenternes endnu, og jeg har generelt ikke investeret penge i Siemens før. Jeg har mest bemærket, at Siemens’ kvalitet og håndværk samt deres engagement i sager har været værdsat i Europa i lang tid.
En lille ulempe er selvfølgelig prisen på kvaliteten – fra Serbien, Tjekkiet, Kina osv. kan man få disse forskellige komponenter osv. meget billigere.
Jeg ved stadig, at for eksempel nogle betydelige virksomheder i branchen i Finland stoler på Siemens’ kvalitet, og deres udstyr købes, når man ikke sparer og ved, at man ønsker “det bedste”. Jeg kan desværre ikke uddybe disse sager særlig præcist.
Dette er et interessant mål. Stærk i Europa og kan blive en stor vinder i fremtidige investeringer i grøn energi. Derudover har disse spin-offs en tendens til at have ekstra potentiale i de første 12 måneder.
Opdatering: Nu ser det ud til at være synligt i Nordnet også.
I en artikel blev der henvist til sådanne værdiansættelser:
–VÆRDIANSÆTTELSE: Berenberg anslår den tyske energivirksomheds virksomhedsværdi til omkring 19 milliarder euro (22,15 milliarder dollars), mens Reuters rapporterer, at konsensus anslår værdien til mellem 21 milliarder og 22 milliarder euro, ifølge en kilde tæt på virksomheden – hvilket ville svare til en aktiekurs på 28,90 til 30,28 euro.
Hvor mon de værdiansættelser kommer fra?
På den anden side læste jeg, at hele enheden sidste år havde en EBITDA på 1,3 mia. €, med den ovenstående værdiansættelse ville EV/EBITDA være ca. 23. Hvis jeg forstod deres spin-off materialer korrekt, var nettoresultatet sidste år 282 mio. €, så med den værdiansættelse ville P/E være over 100? (og i år har der været store tab). Enten er der noget forkert i tallene, eller også er værdiansættelserne helt forkerte.
Dette ser i hvert fald ikke ud til at være et køb, ved første øjekast.
Det samme har jeg forsøgt at tyde, derfor lader jeg i hvert fald selv markedet prissætte startniveauerne først.
Man får i det mindste et niveau for stoppertræneren, hvis ikke andet. Ellers er det jo rent lotteri.
Som sådan svarer de til andre vedvarende energi/brintteknologi-vurderinger. Ikke at der efter min mening er mening i dem, men så længe momentum er på deres side… Jeg hopper ikke på vognen fra disse niveauer, men det er interessant at følge.
Som det er typisk for et spin-off, faldt kursen voldsomt i starten, da folk undgik det nye papir. Forskellen mellem laveste og højeste pris var næsten 20%. Ærgerligt, at jeg burde have været i gang 20 minutter efter start, men papiret var ikke synligt på Nordnet.
Siemens og dens pensionsfond er i gang med at sælge i alt ca. 20% inden for et år, så virksomhedens formodede undervurdering vil sandsynligvis ikke forsvinde med det samme.
Er der mange, der har været med på dette? Jeg selv blev hængende i starten, og nu ser det ud til, at den indledende acceleration er så fremskreden, at jeg nok må vente på næste start.
Jeg ved ikke med andre, men jeg turde ikke lade være med at købe ind – med små beløb til at starte med, selvfølgelig. Efter min erfaring er dette desuden en sikker måde at få kursen til at falde mod mere attraktive priser for at tanke op
Vurderingen kan være stram med de nuværende nøgletal, men virksomhedens omdømme, produktporteføljens bredde (inklusive Gamesa-ejerskab) og strategiens konservatisme (virksomheden overser ikke løsninger til overgangsfasen) påvirkede min beslutning. Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvornår brintøkonomien endelig vil slå igennem, og hvor i brintværdikæden de største penge bliver tjent. Jeg tror ikke, at SE er den mest risikable aktie i denne omvæltning, men den tilbyder dog upside på længere sigt.
Siemens Energys første resultatopgørelse som selvstændig virksomhed er endnu ikke behandlet her. Jeg fandt tallene let lovende.
Nedskrivningerne i Gas & Power trak naturligvis 2020-resultatet grimt ned i underskud. Man kan kun håbe, at det er en engangsforanstaltning, der fjerner forældede udløbere fra porteføljen. Fortsættelsen afhænger i høj grad af, om der kommer mange flere af disse. Ordrebeholdningen ser ud til at være i orden.
{“content”:“Jeg lærte kun lidt om dette firma, da jeg købte den indledende position. Det er ret forfærdelig læsning, men man burde selvfølgelig bedre forstå virksomhedens interne dynamik. Der er store reservationer for næste år på grund af COVID, men der er måske ikke taget stilling til vaccinationsdelen (hvilket er forståeligt). Kursen ser ikke ud til at blive påvirket, så måske var tallene inden for prognoserne. Er der kommet analytikervurderinger af dette selskab endnu? Jeg har ikke set nogen.”,“target_locale”:“da”}
{“content”:“I Mandatums portefølje ser det ud til, at ni analytikere følger med. Otte anbefaler køb, og én anbefaler hold. Højeste kurs 29 euro og laveste 25. Gennemsnit 27,22 euro (12 måneder) stærk køb.”,“target_locale”:“da”}
{“content”:“Hvis nogen kan åbne en analyse, ville det være rart at se f.eks. uddrag af, hvordan sektorerne er blevet vurderet der med henblik på næste år.”,“target_locale”:“da”}