Kursalarmen ramte ved 15 SEK, så jeg begyndte at lære dette ukendte hype-firma at kende gennem Inderes-rapporter. Udgangspunktet for min tankegang var, at dette er 1. en typisk Inderes “bum-tsji-bum”-aktie med en købsanbefaling og et kursmål på 26. Men tallene ser ud til, at den kunne være værd at se nærmere på (P/B 0,6, P/E 7-8 både estimeret og realiseret).
Spredte tanker, spring til slutningen hvis du vil have vurderingen. Decembers omfattende rapport og den supplerende vurdering fra marts:
Dette var det første, jeg lagde mærke til, sammen med selskabets branche, som virker ret hypet. Gad vide, hvilke reguleringer der er inkluderet deri, og om de nogensinde lander i kassen?
Helvedes meget gæld, da driften binder enorme mængder arbejdskapital i stigende grad. På den anden side er der en helt okay omsætningsvækst (mange opkøb, men organisk 38 % i 2021), men man kan ofte ikke stole på det justerede driftsresultat (EBIT) i disse tilfælde. Det minder lidt om Tecnotree – spørgsmålet er, hvordan den vækst kan realiseres i kolde kontanter.
Nu prøver de tilsyneladende at “lave en Kamux” og skifte fra vækst til lønsomhed for at lette deres gældsbyrde.
Dette springer i øjnene: “Balance og finansiel stilling: MGI’s balancesum ved udgangen af Q3’2022 var 1.104 millioner euro. Størstedelen af aktiverne består af goodwill (612 MEUR), og andre immaterielle aktiver (238 MEUR) relaterer sig primært til immaterielle aktiver fra virksomhedsopkøb og aktiverede udviklingsomkostninger.”
Kernen i sagen er et voldsomt gearet selskab, som er vokset og tilsyneladende har fået en ret god position, men det er “sjovt” at betale sådanne lånevilkår: “I Q2’22 udstedte MGI endnu et obligationslån på 175 millioner euro med en rente på 6,25 % + 3 måneders Euribor.”
Pengestrøm 65 millioner euro, investeringer 40 millioner euro i 2021, målniveau 25-30 millioner euro, hvoraf 15-20 millioner euro er vækstinvesteringer. Og estimatet for renter i 2022 er 30-32 MEUR i den omfattende rapport. Der er ikke ret meget pengestrøm tilbage efter renter og investeringer på det niveau. Især når renten stiger.
Fra rapporten den 1.3. er denne del dog positiv i forhold til den omfattende rapport, da den reducerer gældsætningen markant. Der er dog ikke nævnt, i hvilket omfang tilgodehavender er blevet realiseret i euro:
“MGI annoncerede to tiltag for at styrke balancen. Det første var en securitisering af tilgodehavender (op til 75 MEUR), hvorved virksomheden ville kunne sælge dem for kontanter. Dette tiltag indbragte 45 millioner euro i fjerde kvartal. For det andet meddelte selskabet, at MGI i februar 2023 solgte sin ejerandel i den svenske spiludvikler Enad Global 7 (“EG7”). MGI købte i 2021 ca. 8 procent af aktierne i EG7 med henblik på at købe hele virksomheden. Efter at MGI’s fokus flyttede til deres annonceplatform, blev tanken om at købe EG7 droppet, og salget af ejerandelen var en naturlig løsning. Vi estimerer, at MGI modtager ca. 20 millioner euro for aktierne. Samlet set sænkede disse tiltag MGI’s nettogæld i forhold til justeret EBITDA til et pro forma-niveau på 2,7x (Q3’22 LTM 3,6x). Dermed bringes selskabets gearingsgrad i overensstemmelse med målet (nettogæld/EBITDA 2-3x), og selskabets samlede risikoprofil mindskes.”
Baseret på rapporten er Anton Damsten muligvis den mest positive (bullish) af alle Inderes’ analytikere, og det er noget af en bedrift. Der bliver ikke rigtig sat fokus på de potentielle bomber i balancen og renteudgifterne.
Jeg ved ikke frygtelig meget om branchen, selvom pengespilsbranchen (iGaming) har været meget velkendt gennem årtier. Det er interessant med flytningen fra Malta til Sverige, det kunne være spændende at kende baggrunden. Det er jo der, de europæiske spilfirmaer har deres hovedkvarterer.
Afsluttende tanker om aktien:
Dette er en seriøst gearet lodseddel, hvor Inderes er i totalt hype-mode med deres estimater. Det er på ingen måde den dårligst mulige lodseddel, efter jeg har kigget den omfattende rapport igennem, men det er bestemt en lodseddel. Andelen af goodwill i balancen er helt vild, og omkostningerne til fremmedkapital æder en stor del af pengestrømmen.
Kursen er altså på niveau med efteråret 2020, selvom den er faldet 75 % fra toppen i 2021.
Der er fandens mange risici, men hvis tingene lykkes, og de får vendt den opkøbsdrevne vækst til lønsom pengestrømsgenerering, så er der også et potentiale.
Dom: Måske køber jeg en lille luns, måske ikke. Jeg kan godt lide +EV-værdier.