Magnite – fra skyggerne til lyset

Når man tænker på digital annoncering, kommer Facebook. Google. Amazon. Amerikanerne bruger udtrykket ‘walled gardens’. Det handler om, at disse store aktører beholder brugerdata og -information for sig selv, eller i det mindste sørger for, at de får mest muligt ud af det.

Magnite er en virksomhed, hvis forretningsområde er advertisement technology. I nogle kilder er det også listet som et reklamebureau, i andre som en kommunikationsvirksomhed. Forvirringen kan også skyldes den virksomhedsfusion, der blev afsluttet i sommeren 2020 (The Rubicon Project og Telaria = Magnite).

Produktet er en ‘specialized CTV technology and platform’. Magnites kunder stoler på, at virksomheden kan spare penge og effektivisere deres kommercielle kommunikation, f.eks. ved at reducere overlap, unødvendig gentagelse og målrette det passende budskab til den passende målgruppe via den passende enhed. Amerikanerne dropper deres dyre kabelabonnementer, og i stedet kommer Connected TV, som i USA f.eks. betyder Roku, Apple TV, almindeligt smart-tv… der er mange alternativer, sandsynligvis kan spilkonsoller også tælles med her.

Jeg åbner denne tråd, fordi opfattelsen siden efteråret er begyndt at styrkes i internettets afkroge, at Magnites år 2021 bliver stærkt, fordi det udover forretningsvækst også forventes at drage fordel af ændringer relateret til teknologi, politik og industri.

1. Politik

Google og Facebook er konstant i myndighedernes søgelys. Torsdag kom nyheden om, at Trumps venner i Texas anklager dem for gensidig samspil på annoncemarkedet. Det er endnu uvist, om anklagerne kan bevises i retten, men der er grund til at tro, at hvis der kommer sprækker i murene på disse ‘lukkede haver’, har Magnite kun at vinde.

1. CTV vokser i forvejen

Q3-regnskabet, der kom i november, er positiv læsning. Debt-to-equity er 0.13; efter min mening er det et ret lavt tal. Et nulresultat er et normalt resultat, hvis væksten fortsætter. Begyndelsen af året var vanskelig, men nu ser det ud til, at fusionen og corona er bag dem.

https://www.businesswire.com/news/home/20201117006225/en/Magnite-CTV-Business-Sees-Strong-Growth-Year-Over-Year-Driven-By-Increasing-CTV-Viewership-Addressable-Advertising-and-Strong-Marketplace-Demand

magnite_revenue_growth

1. Independent

Magnite husker altid at fortælle, at de er “world’s largest independent sell-side platform for every channel and format”. På begge sider af annonceudvekslingen er der skepsis over for giganterne, og f.eks. torsdagens nyhed afhjælper i hvert fald ikke mistanken.

Her mangler helt risiciene, men dem er der sikkert også. Konkurrenter er der også nok af. Dem vender vi tilbage til senere, det tog overraskende lang tid, da jeg forsøgte at forklare mig selv på finsk, hvad virksomheden overhovedet laver. Jeg håber, firmaet lykkes i øvrigt, det er virkelig pinligt, hvis man åbner sin egen tråd, og så vil amerikanerne ikke annoncere noget længere. Jeg ejer aktier.

Her er stadig Financial Highlights q3 2020:
https://investor.magnite.com/static-files/d638243b-71a0-4d5d-ab9b-92b45b45c19e

Rediger: besked er blevet rettet for at undgå uklarhed

12 Synes om

Jeg læser åbningsindlægget, og jeg kan heller ikke tyde, hvad der står. Lad os prøve dette:

$TTD, The Trade Desk, er steget en million procent i år. Det opererer også inden for CTV-reklamer, men det er ikke en konkurrent til $MGNI Magnite; det er en modpart eller på den anden side Billede fra Wikipedia.

Trade Desks kunder er annoncører som Pepsi, mens Magnites kunder er platforme, hvor reklamer vises, som Disney. Folk tror, at da det mest kendte firma inden for DSP er cirka 40 milliarder dollars værd, kan det mest kendte firma inden for SSP ikke kun være et par milliarder dollars værd. Måske er det derfor, at en analytiker ved navn Susquehanna fredag den 18. december udsendte en købsanbefaling og et kursmål på 30$.

Selvom Magnite og de store teknologivirksomheder ikke er direkte konkurrenter, tror unavngivne internetfolk, at alle de problemer, som disse monsterer, der driver deres egne økosystemer, måtte støde på, på en eller anden måde vil falde i de mindre aktørers skød. Dette er spekulation; vi kan ikke med sikkerhed vide, om små og agile virksomheder vil drage fordel af, at store virksomheders drift bliver vanskeligere af den ene eller anden grund.

Rediger:

Jo mere man ser på de finansielle tal, jo værre ser de ud. En stigende tidevand løfter dog alle skibe, og når det er ebbe, sidder værdiinvestoren på stranden og stirrer på nøgne mennesker. Magnite vil fortsat foretage afskrivninger i mindst de næste fem år. Dette minder mig om Nokias virksomhedsovertagelser. Forskellen er dog, at indtil videre er der i det mindste nogen, der ønsker at købe Magnite-aktier.

Alt håb er dog sat til den hurtige vækst i CTV-segmentet. I øjeblikket udgør det 18% af omsætningen, mens mobil og desktop tilsammen udgør 82%. Min fuldstændig amatøragtige mening er, at aktien er fuldstændig overvurderet, og der er ingen mening i værdiansættelsen, men da ingen forstår, hvad firmaet laver, og direkte sammenligner det med The Trade Desk, kan der være mere stigning i vente. Derudover har Motley Fool gjort det til sin livsopgave at hype Magnite.

Dette billede fortæller dog meget:

5 Synes om

Det er vanskeligt at vurdere virksomhedens fortid og fremtidige vækst, fordi tallene er unøjagtige, da ældre tal ofte tilhører Rubicon Project, fordi Telaria blev fusioneret med den, og først derefter blev virksomhedens navn ændret til det nuværende. Jeg kan heller ikke påstå, at jeg er ekspert på det amerikanske CTV-annoncemarked; så vidt jeg ved, vises der f.eks. slet ingen annoncer på Disney±tjenesten, men der er annoncer på f.eks. Hulu-tjenesten. Discovery Channel, en ny kunde, bruger også annoncer i sin tjeneste.

Reklame- og marketingbranchen er i øvrigt heller ikke let at forstå for en udefrakommende. Hvis nogen indsætter en annonce i en lokalavis, er det meningen, at folk skal se det produkt, der annonceres for, ikke hvem der har bestilt eller indsat annoncen på siden.

Her er nogle prognoser, men det er vigtigt at huske, at der er andre virksomheder i branchen. Der findes også mange forskellige enheder, men dette er ikke et “winner takes it all”-marked. Der kan være flere vindere her. Branchefragmentering kan også være en udfordring og ikke kun en mulighed. Ingen kan rigtig sige, hvor markedet begynder, og hvor det slutter, eller omsætte det til tal.

https://www.acquisio.com/blog/agency/connected-tv/

Antallet af enheder vokser ikke meget om året, men de penge, der bruges på annoncering, vil sandsynligvis stige. Penge følger publikum, som bevæger sig væk fra almindeligt tv, ud over den organiske vækst.

Roku opererer på begge sider af annoncebørsen, og dens forretning har klaret sig godt i år. Billedet er fra denne artikel:

2 Synes om